• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Moto-poradnik: jazda po śniegu i lodzie

Michał Jelionek
19 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Jak zachowuje się auto na oblodzonej i ośnieżonej drodze?


Zima to istna zmora dla zmotoryzowanych. Droga pokryta lodem i zalegającym śniegiem bywa bardzo zdradliwa i zazwyczaj my, kierowcy, w tej nierównej walce nie mamy najmniejszych szans. Sprawdziliśmy, jak zachowuje się samochód w tych jakże wymagających warunkach i czy z góry jesteśmy skazani na porażkę.



Czy miewasz trudności z prowadzeniem auta zimą?

W tym celu wybraliśmy się na sprawdzone... jezioro. Zatem lodu i śniegu mieliśmy pod dostatkiem. Oczywiście przed wjazdem samochodem na taflę lodu zadbaliśmy o stosowne zezwolenie miejscowych włodarzy, a następnie zbadaliśmy grubość skorupy.

Ktoś mądry kiedyś powiedział: żeby w pełni bezpiecznie poruszać się autem osobowym po zamarzniętym jeziorze, warstwa lodu powinna mieć przynajmniej od 20 do 30 cm grubości. Po dokonaniu odwiertu przez bosmana, okazało się, że tafla ma bezpieczne 25 cm grubości.

- Na pokrywie lodowej, na której przeprowadziliśmy trening, zalegał śnieg, co nieco ułatwiło zadanie. Gdyby jednak tafla była zupełnie czysta, gładka - to nie mam żadnych wątpliwości, że każdy samochód, nawet ten wyposażony w najlepsze opony i najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa, poddałby się prawom fizyki i nie zahamował w odpowiednim miejscu oraz nie skręcił prawidłowym torem jazdy. Jak widać na załączonym filmie, auto miało spore problemy z lodem i śniegiem - tłumaczy Radek Ciepliński, instruktor ze szkoły bezpiecznej jazdy EnjoyDriving.
Moto-poradnik: zakręty na sportowo

Na udostępnionym jeziorze dokonaliśmy dwóch testów. Pierwszy z nich polegał na sprawdzeniu długości drogi hamowania samochodu do całkowitego zatrzymania na oblodzonej nawierzchni. Zbadaliśmy również, jak zachowuje się pojazd w bardzo śliskim zakręcie. W obu testach auto poruszało się z trzema różnymi prędkościami.

Do testów użyliśmy Subaru Imprezy. Do testów użyliśmy Subaru Imprezy.
Do przejazdów wykorzystaliśmy samochód nieco różniący się od tych na co dzień mijanych na ulicach miast. To Subaru Impreza, auto przystosowane do rajdów.

- Celowo przeprowadziliśmy próby samochodem lepiej przygotowanym do trudnych warunków od zwykłych osobówek. Chcemy pokazać, że nawet takie auta mają problemy. Subaru Impreza - oprócz napędu na cztery koła - posiada aktywny centralny dyferencjał, a to duża pomoc w sytuacjach awaryjnych. Ponadto, ogumienie pojazdu zostało wyposażone w kolce, które jednak na śniegu niewiele pomagają - dodaje ekspert.
Test 1: droga hamowania

Celem pierwszego testu jest uświadomienie wszystkim kierowcom, jak długiej drogi potrzebuje pojazd do całkowitego zatrzymania na oblodzonej i ośnieżonej drodze. Porównaliśmy w sumie trzy prędkości: 50, 70 i 100 km/h. Na 50. metrze od linii, na której samochód rozpoczynał hamowanie, ustawiliśmy przeszkodę.

Przy najwolniejszym przejeździe, czyli 50 km/h, pojazd potrzebował około 20-22 metrów do całkowitego zatrzymania. Na suchym asfalcie auto powinno zatrzymać się po około 12 metrach. W podejściu numer dwa, kierowca rozpędził Subaru do 70 km/h. Droga hamowania wydłużyła się do 40 metrów, czyli o blisko 100 proc. (na suchym asfalcie droga hamowania wynosi około 25 metrów). W ostatniej próbie auto sunęło po oblodzonej i ośnieżonej drodze aż 100 km/h. Nie udało się wyhamować przed przeszkodą. Samochód zatrzymał się na 78 metrze (suchy asfalt - około 50 metrów). Gdyby auto poruszało się po "czarnym" lodzie, bez śniegu, droga hamowania byłaby zdecydowanie dłuższa.

Test 2: oblodzone zakręty

Problemem wielu kierowców jest niepoprawne dostosowywanie prędkości w zakrętach. Jeżeli dodać do tego oblodzoną i ośnieżoną drogę - o nieszczęście nietrudno. Sprawdziliśmy, jak zachowuje się samochód w stosunkowo łatwym i łagodnym zakręcie przy prędkościach: 30, 50 i 70 km/h.

- Pokonywanie zakrętu rozpoczęliśmy od prędkości bardzo bezpiecznej, czyli 30 km/h. Próba wykonana poprawnie. Doświadczyliśmy lekkich uślizgów kół przednich i tylnych, jednak udało się utrzymać prawidłowy tor jazdy. Przy prędkości 50 km/h auto praktycznie wyleciało na przeciwległy pas ruchu, a pamiętajmy, że poruszaliśmy się autem z napędem 4x4. Przy największej prędkości pojazd wypadł całkowicie z jezdni i prawdopodobnie - w prawdziwych warunkach - skończyłby swoją jazdę w rowie - wyjaśnia Ciepliński.
Na koniec warto podsumować cenne doświadczanie, jakim była jazda po zamarzniętym i ośnieżonym jeziorze.

- Przede wszystkim nigdy nie lekceważmy warunków panujących na drodze. Nawet jeśli poruszamy się najlepszym, najdroższym samochodem, który naszpikowany jest systemami bezpieczeństwa - zawsze zachowujmy czujność. Starajmy się dostosowywać prędkość do panujących warunków i odpowiednio zmniejszajmy prędkość. Żaden system nie zatrzyma się zamiast nas. Musimy mieć świadomość długości drogi hamowania. Pamiętajmy, że gwałtowne ominięcie przeszkody, nawet przy niewielkiej prędkości, ale na oblodzonej drodze, zakończy się fiaskiem. Raczej nie mamy większych szans na skuteczne ominięcie takiej przeszkody, a przecież może to być np. dziecko - zakończył Radek Ciepliński.
Moto-poradnik: hamowanie

Miejsca

Opinie (61)

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Motoporadnik: jazda po śniegu i lodzie

    W szkole nauki jazdy na pewno byś dostał złote rady od pana Mirka, najlepiej spytać policjanta oni się znają najlepiej hehe

    • 6 2

  • (2)

    A gdzie ta zima? Wszystkie drogi zasypane tonami soli.

    • 11 1

    • wyskocz poza 3city (1)

      • 1 3

      • napisałem poza a nie do Rumi

        • 4 0

  • Ważna zasada (2)

    Nie blokujemy kół podczas hamowania, bo przez to samochód staje się kompletnie niesterowny. Czasem można sobie pomóc przez zblokowanie tylnich kół przy użyciu ręcznego, ale są to bardzo rzadkie sytuacje i trzeba sobie najpierw takie manewry poćwiczyć na jakimś pustym placu.

    • 2 1

    • Bredzisz

      • 1 0

    • Trudno zablokować koła z ABS-em

      • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Motoporadnik: jazda po śniegu i lodzie

    Artykuł

    nierzetelny. W moim odczuciu pokazuje wielu szczególnie początkującym kierowcom nieprawdziwy obraz jazdy po śliskim. Wręcz szkodzi! Jak można robić takie testy autem 4x4 plus opony z kolcami??? Pokażcie jak się zachowa klasyczne auto!. Może wtedy ludzie zrozumieją jak się jedzie po takiej nawierzchni, jak trzeba uważać, i jak dostosować prędkość.

    • 2 5

  • straszny snieg i w ogole na drodze zima,gdy w garazu subaru nima...

    • 0 3

  • Grubość lodu od 20 do 30cm

    Tekst "warstwa lodu powinna mieć przynajmniej od 20 do 30 cm grubości." posiada chyba jakiś błąd bo jak bedzie 40, 50 , 100cm to wątpie, żeby ten lud był bardziej niebezpieczny niż od 20 do 30 cm

    • 0 4

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Motoporadnik: jazda po śniegu i lodzie

    Takim 4X4 to każdy potrafi ogarniać...

    gorzej jak jedna ośka i do tego łyse opony :-)

    • 0 3

  • Przecież to jest chore

    Tę wiedzę powinni przekazywać na kursach nauki jazdy a nie uczyć jak się cofa po łuku.
    Państwo idiotów, naprawdę!
    Niestety też tu mieszkam bo muszę!

    • 0 0

  • opony z kolcami i tyle. (1)

    gdyby w Polsce byly dozwolone opony z kolcami to liczba wypadkow zima znacznie by sie zmniejszyla-co za tym idzie liczba rannych i zabitych.jednak Polska przedklada stan nawierzchni na drogach nad faktyczne bezpieczenstwo zmotoryzowanych.

    • 0 0

    • Pewien jesteś?

      Wiesz ile wtedy by zimą pociskali na obwodnicy? Zrobiliby taki curling, że trup ścieliłby się gęsto. Teraz jeżdżą na zimówkach jak na letnich w lipcu i tak samo by jeździliby zimą na kolcach.

      • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Motoporadnik: jazda po śniegu i lodzie

    Szkoda że mieliście

    Samochód 4x4 z kolcami w oponach, a nie jakąś cywilną przednionapędówkę- moim zdaniem byłoby lepiej

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Czerwone światło na sygnalizatorze świetlnym znajduje się:

 

Najczęściej czytane