Wiadomości

stat

Motocykle i rowery "niewidoczne" na skrzyżowaniach

artykuł czytelnika

Ta pętla indukcyjna nie zauważa jednośladów. Zielone światło zapala się tylko dla samochodów.

Po naszym tekście o podczerwieni, która ma wykrywać pieszych w Gdyni i automatycznie włączać im zielone światło, czytelnicy zareagowali entuzjastycznie. Niektórzy zwracają jednak uwagę, że wcześniej zastosowane rozwiązania są dalekie od ideału. Oto tekst naszego czytelnika, Macieja Karpowicza z Gdyni.



Jaką detekcję powinno się stosować na skrzyżowaniach?

żadnej, fazy powinny być naprzemienne 10%
priorytet powinny mieć pojazdy, a piesi przyciski 38%
priorytet powinni mieć piesi, a pojazdy niech będą wykrywane, jak podjadą 20%
to zależy od skrzyżowania 32%
zakończona Łącznie głosów: 1077
Jak zapowiada Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni, na Pogórzu pojawią się innowacyjne detektory wywołujące zielone światło dla pieszych. Ogromnie cieszy mnie, że przy projektowaniu nowych ulic i skrzyżowań bierze się pod uwagę potrzeby pieszych - światło zielone dla nas (bo w końcu każdy jest pieszym) powinno pojawiać się momentalnie.

Innowacyjności tej zabrakło jednak na skrzyżowaniu ulic Żeromskiego i Derdowskiego zobacz na mapie Gdyni, gdzie od ponad dwóch lat pieszy ma zawsze zielone, a przejazd pojazdom przez skrzyżowanie umożliwiany jest przez pętlę indukcyjną. Tylko czy aby na pewno wszystkim?

Dwóch kółek detektor nie widzi



Detektor pojazdów na tym skrzyżowaniu zupełnie nie wykrywa rowerów oraz motocykli. Jeżeli osoba jadąca jednośladem trafi tu na czerwone, to musi czekać na przyjazd jakiegoś samochodu, aby zapaliło się zielone. Najczęściej jednak kończy się to tak, że rowerzyści mają dość i przejeżdżają przez skrzyżowanie chodnikiem i przejściem dla pieszych.

Problem ten został zgłoszony już w połowie 2017 roku. Zgłoszenie ponowiłem w tym roku - poprzez nową, innowacyjną gdyńską aplikację na smartfony. W odpowiedzi zgłoszenie zostało zamknięte, a pętla nadal nie działa jak powinna.

Po co podczerwień? Można zastosować sprawdzone rozwiązania



Czy tak ma wyglądać preferowanie ruchu rowerowego, o którym wspomniał dyrektor Wojciech Folejewski? W mojej ocenie wątpliwa jest już sama konieczność sterowania ruchem na skrzyżowaniu osiedlowych uliczek Żeromskiego i Derdowskiego - strefa "tempo 30" i wyniesione skrzyżowanie równorzędne w pełni zapewniłyby płynność ruchu i bezpieczeństwo pieszym.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie.

Sprawdź się

Który trójmiejski dealer jest przedstawicielem marki Smart?