• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Motocykliści walczą z "inteligentnymi" sygnalizatorami

Michał Jelionek
6 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

W maju tego roku Trójmiejskie Stowarzyszenie Motocyklowe wywalczyło zgodę na poruszanie się jednośladami po dwóch gdańskich buspasach (ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska oraz ul. Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska), a teraz planuje zrobić porządek z problemem tzw. inteligentnych sygnalizatorów, które miały ułatwić życie kierowcom, a tymczasem są istną zmorą dla miłośników "dwóch kółek".



Co myślisz o sygnalizacji świetlnej w Trójmieście?

W teorii inteligentna sygnalizacja świetlna automatycznie dostraja i przystosowuje się do natężenia ruchu w celu jak najsprawniejszego udrożnienia przepustowości skrzyżowań. W odróżnieniu od klasycznych sygnalizatorów, które zmieniają światła w regularnych odstępach czasowych - przy nowatorskiej sygnalizacji mamy do czynienia z różnego rodzaju czujnikami, m.in. pętlami indukcyjnymi. Ich zadaniem jest wykrywanie zbliżających się do skrzyżowania pojazdów.

Zasada ich działania jest bardzo prosta. Pojazd dojeżdżający do skrzyżowania najeżdża na tzw. indukcyjny przetwornik impulsowy, czyli czujnik. A ten reaguje dzięki zmianie swojego pola elektromagnetycznego na skutek przemieszczania się metalowego elementu (w tym przypadku pojazdu). Interesujące i innowacyjne. Problem w tym, że pomysłodawcy w swoich wyliczeniach zupełnie pominęli motocyklistów. Okazuje się, że jednoślad stojący na światłach jest zbyt mały i pozbawiony wystarczającej liczby elementów metalowych, żeby "zobaczył" go sygnalizator. Dlatego też Trójmiejskie Stowarzyszenie Motocyklowe postanowiło zająć się problemem.

- Walka to może zbyt mocno powiedziane, chcemy zwrócić uwagę zarządcom dróg Trójmiasta i okolic na problem, jaki istnieje od lat. Kłopot ze światłami jest znany od dawna, zarówno w środowisku motocyklistów, jak i rowerzystów. Najbardziej problematyczne są drogi osiedlowe lub te o niższej kategorii, chociaż zdarzają się też źle zestrojone pętle indukcyjne na głównych przelotówkach - tłumaczy Piotr Lewandowski z Trójmiejskiego Stowarzyszenia Motocyklowego.
Rozwiązanie problemu wydaje się bardzo proste.

- Tam gdzie są zamontowane pętle indukcyjne, rozwiązanie problemu sprowadzić powinno się tylko do podniesienia czułości urządzenia. Motocykl, motorower czy rower w odróżnieniu od samochodu posiada stosunkowo niewiele elementów stalowych, na jakie reaguje pętla. Kompozyty i aluminium dzięki swojej wadze i wytrzymałości są obecnie powszechnie stosowane do budowy tego typu pojazdów - dodaje.
W tym celu TSM tworzy spis źle zestrojonych sygnalizatorów niereagujących na jednoślady. Lista powstaje przy pomocy motocyklistów, którzy podsyłają swoje propozycje (swoje zastrzeżenia można wysyłać na adres e-mailowy stowarzyszenia: info@tsm.org.pl lub przez portal społecznościowy). Dotychczas na terenie Trójmiasta i okolic udało się ustalić 51 takich miejsc (lista dotyczy również skrzyżowań pozbawionych tzw. inteligentnych sygnalizatorów, a winę za ciągnące się w nieskończoność czerwone światło ponosi złe ustawienie zegara). Niedługo na podstawie zebranych lokalizacji powstanie mapa.

LISTA ŹLE ZESTROJONYCH SYGNALIZATORÓW

- Drugim etapem będzie określenie, kto zarządza daną sygnalizacją i skierowanie do tej instytucji pism z prośbą o rozwiązanie problemu. Mamy nadzieję, że obejdzie się bez większego naciskania z naszej strony, ale jako że Mikołaje na Motocyklach są już za pasem, będziemy monitorować temat przy każdej okazji kontaktu z trójmiejskimi ZDiZ - zakończył Lewandowski.

Miejsca

Opinie (92)

  • Jest prostsze i dużo lepsze rozwiązanie (2)

    Zakazać jazdy motocyklem. Zmniejszy się liczba wypadków, znacząco zmniejszy się hałas, poprawi się bezpieczeństwo. Same zalety.

    • 3 2

    • ..i zwiększą się korki

      • 0 0

    • zakazmy wychodzenia z domu

      I wypadków nie będzie wcale

      • 2 1

  • Jakby motocyklista na zdjęciu stanąłby w poprawnymi miejscu (3)

    to pewnie dostałby sygnał zielony. Dla informacji większości kierowców i motocyklistów, ta pozioma przerywana linia wskazuje w którym miejscu należy zatrzymać pojazd, a nie 10m przed albo za linia. Poźniej się dziwią, ze zielonego nie dostają.

    • 3 4

    • Zapoznaj sie z istniejacym problemem a dopiero pozniej pisz opinie.Bo sie osmieszasz.Problem wystepuje na wielu skrzyzowaniach/patrz lista/.Nie zalezy od miejsca zatrzymania.

      • 0 0

    • sam też tak się zatrzymuję, wtedy za mną staje auto, które pętla wychwyci.

      kolega ss próbował być szerszy od majtek które nosi.

      • 5 0

    • dla twojej informacji

      to jest tylko zdjęcie do artykułu, problem występuje i denerwuje

      • 1 0

  • A kogo obchodzą te świry na motorach?
    Same 15 letnie szroty i szajbusy, wiecznie czują się pokrzywdzeni. Niech stoją!

    • 2 1

  • Sami tworzymy balagan

    I niebezpieczne sytuacje a potem dziwimy sie ze są wypadki. Kodeks drogowy powinien obowiązywać wszystkich bez wyjątku . Tworzymy wyjątki z uprzywilejowanymi uczestnikami ruchu którym pozwala sie łamać zawarte w kodeksie przepisy. Pozwala się niektórym jeździć "pod prąd" i jak kierowca ma przewidzieć czy nagle czołowo nie wyjedzie mu ktoś na wąskiej drodze jednokierunkowej na której nawet nie będzie miał możliwości skręcić by uniknąć wypadku, pozwala się jeździć po bus pasach która to juz z samej nazwy przeznaczona dla autobusów , panom którzy to wymyślili chciałbym przypomnieć ze bus pas jest po to by szybciej przemieszczał sie autobus wiążący wielu ludzi tymczasem sam byłem świadkiem jak na ul. Kieleckiej na bus pasie jechał rowerzysta z prędkością moze 10 km/h autobus nie miał szansy go wyprzedzić bo na sąsiednim pasie był korek. Innym razem motocyklista stał na bus pasie i blokował przejazd autobusu. Pomyślmy ze dezeli jednej grupie niewielkiej robimy dobrze to inni na tym tracą. Kiedy wszyscy sa równi wobec przepisów to można przewidzieć i zapobiec niebezpiecznej sytuacji.

    • 1 0

  • witam (10)

    Problem stary jak świat, żadna innowacja. W Gdyni jest skrzyżowanie na którym czujnik umieszczono dosłownie na linii. Nie wiem do końca jak to działa, ale żeby załapało trzeba najechać na linię, nie wystarczy dojechać do niej. Często widzę jak ktoś stoi tam dwie zmiany i zastanawia się kiedy jego kolej...

    • 29 0

    • (9)

      jest jeszcze problem kierowców, którzy muszą trzymać przed sobą 5m odstęp od wszystkiego, nawet od linii

      • 12 9

      • Bo są barany (7)

        co jeżdżą na lakier i powodują śmiertelne wypadki. Ile masz lat? 18? 21? Za dużo testosteronu? Spieszy ci się na cmentarz? To jedź tam sam, nie zabieraj ze sobą innych głupcze. W Niemczech za brak odstępu są mandaty - zobacz co turyści wyprawiają na obwodnicy. A potem ja w drodze do pracy muszę stać w korku, bo zachował odstęp, oczywiście.... ale 30 cm przy 130 km/h.

        • 11 7

        • Tylko tutaj nie chodzi o trzymanie odległości podczas ruch, tylko podczas stania na światłach. Ile razy ktoś stanie 5 metrów za samochodem a następny samochód za nie nie może wjechać na prawo skręt.

          • 0 0

        • ja mam 21 (2)

          Jeżdżę od 3 lat. Żadnego mandatu, żadnych wykroczeń, żadnych zdarzeń drogowych. Jestem dobrym i odpowiedzialnym kierowcą. Wiek nie ma nic do rzeczy

          Dziękuję pozdrawiam

          • 3 5

          • To moze jeszcze sie nie wypowiadaj... ;)

            • 0 1

          • jestes mlody i zbyt pewny siebie...

            uwazaj, zeby ta pewnosc siebie nie sprowadzila na ciebie klopotow....

            • 4 0

        • nie gorączkuj się - nie na temat jesteś (2)

          chodzi o najechanie na pętlę indukcyjną

          • 1 0

          • i o przejazd więcej niż

            jednego jaśnie pana na każdej zmianie świateł

            • 1 0

          • co ma jazda na lakier do zostawiania sobie 5metrów luzu stając na światłach?

            Najlepiej jeszcze po zmianie świateł sprawdzić czy na pewno na innych sygnalizatorach też się zmieniło po czym jeszcze tylko upewnić się czy pierwsi kierowcy przejechali bezpiecznie przez skrzyżowanie.
            Wtedy niezwłocznie można rozpocząć jazdę ale bez gwałtownego przyśpieszania, żeby nie stwarzać zagrożenia.
            Wszystko oczywiście dlatego, że inni kierowcy siedzą na zderzaku przy prędkości 130km/h i trzeba być ostrożnym.

            • 2 0

      • Można też jak osobnik na zdjęciu - przejechać 2 metry za linie stopu i potem płakać, że indukcja nie łapie.

        • 0 0

  • A wystarczyłby guzik... (6)

    .. jak na przejściach dla pieszych.
    Rozwiązanie tanie, proste i skuteczne.

    • 19 37

    • puknij się w głowę (3)

      jak sobie to wyobrażasz? motocyklista musiałby opuścić pojazd co się wiąże z jego zgaszeniem po czym podejść do guzika.

      • 9 2

      • Dokładnie widać że pisał to jakiś idiota który nie jeździ na dwóch kółkach. LWG !

        • 0 0

      • puknij się w głowę (1)

        Jak to jak? Aktywny krawężnik. Podjeżdżam do krawężnika naciskam na niego stopą i gotowe - takie to trudne ? Dla motocyklisty to żaden problem.

        • 5 3

        • Projekt, przetarg, nadzór, wykonanie, testy, nagrody - i masz po 500tys kosztów od skrzyżowania.

          • 2 0

    • guzik prawda

      albo guzik na pilocie

      • 0 0

    • dla samochodów też guzik

      jak równość to równość!

      • 14 3

  • Świat Motocykli lipiec 2014 (3)

    Uwaga, motocykliści: możecie przejeżdżać przez skrzyżowanie na czerwonym świetle! Jeden warunek: skrzyżowanie musi znajdować się gdzieś w stanie Waszyngton w USA.



    Wprowadzone w czerwcu prawo pozwala motocyklistom przejechać przez skrzyżowanie nawet, gdy pali się dla nich czerwony sygnał, choć pod pewnymi warunkami. Mogą to zrobić, jeśli zatrzymają się przed sygnalizatorem i w ciągu dwóch minut nie zaświeci się światło zielone. Skąd taki pomysł? Stąd, że kierowcy motocykli i innych, lekkich pojazdów skarżyli się, iż umieszczone w jezdni czujniki nie reagują na nie (z powodu zbyt małej masy) i nie przekazują do urządzenia sterującego sygnalizacją właściwych informacji, wywołujących zmianę cyklu.

    Teraz, po odczekaniu dwóch minut i upewnieniu się, że można bezpiecznie pokonać skrzyżowanie, motocykliści będą mogli legalnie zignorować czerwone światło. Nie jest to nowy pomysł. Podobne prawo obowiązuje od października ub. roku w Newadzie, stosowane jest też w Idaho i innych stanach.

    Opinie na temat tej niecodziennej dla nas regulacji nawet w Stanach są podzielone. Zwolennicy podają wiele przykładów na to, że motocykliści po prostu stoją bez potrzeby przed światłami, denerwują się sami i irytują nadjeżdżających z tyłu innych kierowców. Ich zdaniem wystarczy w takiej sytuacji zachowanie takich samych zasad bezpieczeństwa, jak w przypadku zastosowania się do znaku stop. Część komentatorów uważa jednak, że trudno będzie wyegzekwować dodatkowe warunki zwolnienia z przestrzegania czerwonego sygnału i nowe prawo stanie się doskonałym alibi dla wszystkich, którzy będą mieli ochotę go po prostu ignorować.

    • 17 1

    • Znam prostsze i tańsze rozwiązanie (1)

      zlikwidować sygnalizację świetlną, skrzyżowanie i przejście zostawić na zasadach ogólnych (albo wyznaczając drogę główną i podporządkowaną, albo skrzyżowanie równorzędne). Czy sygnalizacja świetlna musi być wszędzie? Czy ludziom mózgi odebrało, że bez świateł nie umieją się poruszać?

      • 1 1

      • kpisz sobie

        kilka razy widzialem co sie dzieje jak jest awaria swiatel
        korki na kilometry

        • 0 2

    • w paryżu rowerzyści mogą przejechać przez skrzyżowanie

      i przejście dla pieszych na czerwonym świetle na podobnych zasadach

      • 4 1

  • wiecie czyja to wina?

    producentow ktorzy robia motocykle z plastiku
    niektorzych samochodw tez juz nie wykryje
    plastikowa maska blotniki zderzak
    szkoda ze silnikow z plastiku k...a nie robia
    potem taki uderzy wdzika i pol auta roz....e a dzik popatrzy i pojdzie dalej

    • 1 1

  • To i ja się dorzucę. Krzyżówka Kartuska i Cedrowa (blisko Jasienia) (1)

    Jeżdżę rowerem 6 dni w tygodniu przez cały rok z Chełmu na Jasień tą drogą. Niestety sygnalizator mnie nie widzi chyba ,że za mną stanie auto. No i muszę chodnikiem omijać te światła. Jak więc mam sie stosować do obowiązku jazdy ulicą bez ,,naginania'' przepisów? Pewnie takich przypadków znajdzie się wiele w Trójmieście. Pozdrawiam

    • 16 5

    • "Jak więc mam sie stosować do obowiązku jazdy ulicą bez ,,naginania'' przepisów?"

      witamy w realnym swiecie
      podobne problemy maja kierowcy

      jaki to teren zabudowanyu panie wladzo jak DOOKOLA LASY I POLA?

      za co ten mandat? bo zignorowalem znak stopu na przejejzdzie?
      przeciez na tych torach nic nie jedzi od 20 lat patrz panie tu na tych torach sa krzaki na 3 metry wiec na ch...j ten stop??

      ale potem to ja jestem piratem co przepisow nie przestrzega

      • 1 0

  • Te pętle działają tylko na samochody (7)

    i ciężarówki. Motory na TIR-y wtedy zadziała ;)

    • 28 10

    • (2)

      Motory to w komorze silnikowej.

      • 5 3

      • A na pieniądze mówisz środki płatnicze? (1)

        Puknij się w czoło purysto za dychę.

        • 4 4

        • na srodki platnicze mowi sie

          dziengi albo siano

          • 1 0

    • Motor tylko w Lublinie a Motocykl jest w całej Polsce (2)

      • 4 3

      • A jak ktoś powie motor, to silnik gaśnie? (1)

        Macie jakieś kompleksy, że was tak to nazewnictwo męczy?

        • 4 3

        • tak mamy kompleks Motoru

          • 4 2

    • Niech doklejają blachy sobie pod te pierdziawy, jak na listach.

      • 9 13

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest ASR?

 

Najczęściej czytane