- 1 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (167 opinii)
- 2 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (96 opinii)
- 3 "Leżący policjant" na... polnej drodze (84 opinie)
- 4 Zakończył się remont ulicy za 11 mln zł (46 opinii)
- 5 Czytelnik: mały niesmak po zlocie klasyków (72 opinie)
- 6 Ile aut skonfiskowała policja? (132 opinie)
Motocyklista: kierowco, zostaw mi miejsce
W ciągu ostatnich tygodni otrzymaliśmy dwa podobnie brzmiące apele od motocyklistów, którzy zwrócili się do kierowców samochodów. "Zostawiajcie nam trochę więcej miejsca w korkach" - napisali. Poniżej ich wiadomości.
Pierwszy z czytelników napisał w raporcie:
Dużo jeżdżę po świecie i boli mnie kultura jazdy w Trójmieście. Czy naprawdę tak trudno trzymać się bliżej prawej strony jezdni? Rozumiem złość, że trzeba stać w korku, ale szanujmy się na drodze. Z góry dziękuję za złośliwe komentarze i przepraszam za kolegów, którzy czasem przeginają.
Drugi natomiast dodał:
Jestem motocyklistą z wieloletnim stażem. W sezonie bardzo dużo jeżdżę motocyklem, przez kilka miesięcy to mój główny środek transportu do pracy. I przyznam szczerze, że dzięki niemu przez te wszystkie lata zaoszczędziłem masę czasu, który straciłbym, zapuszczając korzenie w korkach na wylotach z Gdańska.
Mierzi mnie zachowanie niektórych kierowców. Niektórzy z nich robią to celowo, inni nieumyślnie. O co dokładnie chodzi? O niepozostawianie miejsca na przejazd motocykla w sznurze aut zalegających w korkach. To coś na zasadzie: ja stoję, to i ty postoisz, dlaczego masz mieć lepiej?
Jeśli tak uważasz, to przesiądź się na jednoślad i nie trać czasu w korkach. Dlaczego tego nie uczynisz? Bo pewnie bardziej komfortowo jest jednak zapakować się do kabiny auta. Dlatego tym bardziej nie utrudniaj życia motocyklistom i zrób im kawałek miejsca w korku. To naprawdę nic nie kosztuje, wystarczy toczyć się w zatorze nieco bliżej zewnętrznej części swojego pasa. To się nazywa kultura na drodze i życzliwość. Poza tym zawsze możesz to robić z myślą o służbach ratunkowych. Mowa o przygotowaniu pod korytarz życia.
Przewożenie dzieci na motocyklu - czy to zgodne z przepisami?
Oczywiście są osoby, które robią to kompletnie nieświadomie. Nie "przytulą" się do skraju jezdni, bo po prostu o tym nie myślą. Ale gdy już dostrzegą w lusterku motocykl, z reguły w popłochu próbują zrobić mu miejsce.
I przyznam szczerze, że kierowców, którzy stojąc w korku instynktownie dojeżdżają do krawędzi jezdni, jest niestety niewielu. Dlatego tak chętnie im za to dziękuję.
Zapewne w komentarzach pod artykułem pojawią się docinki w kierunku motocyklistów, którzy robią sobie miejsce w korkach głośną "odcinką". Ja tego nie popieram i sam tego nie robię. Może też przez takich motocyklistów kierowcy celowo nie ustępują miejsca?
Sklepy i salony motocyklowe - Gdańsk, Gdynia, Sopot
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie wybrane
-
2022-06-28 06:07
Jeżdżę na moto i się nie zale. Częściej jest (18)
miejsce niż go nie ma. No i pamiętam, że w takiej sytuacji jestem gościem na pasie ruchu zdanym na życzliwość kierowców puszek a przeciskanie się w czasie ruchu wszystkich pojazdów jest nielegalne;)
- 94 15
-
2022-06-28 20:22
Ale juz w korku przeciskac sie mozna...
- 0 0
-
2022-06-28 15:44
Zapoznaj się z kodeksem kiedy legalne a kiedy nie
- 0 0
-
2022-06-28 12:15
Podaj proszę podstawę prawną :)
- 0 0
-
2022-06-28 10:04
Jeżdżę karetką na sygnale i się nie żalę. Częściej jest (2)
miejsce niż go nie ma. No i pamiętam, że w takiej sytuacji jestem gościem na pasie ruchu zdanym na życzliwość kierowców puszek a przeciskanie się w czasie ruchu wszystkich pojazdów jest nielegalne;)
P.S. Korytarz życia jest dla frajerów xd- 0 11
-
2022-06-28 13:15
Jak się znajdzie nadgorliwy policjant to może (1)
się przyczepić, że jedziesz po linii rozdzielającej pasy ruchu. Nieważne czy ciągłej czy przerywanej. W zasadzie przeciskanie się w korkach wymusza jazdę po linii.
- 7 1
-
2022-06-29 15:42
Wystarczy policjant który zna przepisy, nie musi być nadgorliwy. Ale znających przepisy policjantów to ze świecą szukać,
- 0 0
-
2022-06-28 10:02
Haha - motocyklista ze stażem i przeciskanie nielegalne - w jednej wypowiedzi...
Nice try, kierowco autobusu :)
- 1 12
-
2022-06-28 08:58
nielegalne? (9)
Może jakiś art. z KD?
wedle prawa możesz nawet jechać obok auta na tym samym pasie- 8 7
-
2022-06-30 01:17
Jeśli nie przekraczasz linii pasa
99,99% motocyklistów ta linie przekracza, nawet po zajechaniu samochodu do krawędzi. A ostatnio coraz częściej trafiają się wariaci, którzy próbują jechać między samochodami nie tylko w korku, ale i po ruszeniu sznury samochodówczłowiek zastanawia się, czy nie lepiej na stałe stawać tak, by zablokować
- 1 0
-
2022-06-28 10:21
każdy kierujący ... (7)
Art. 16 ust. 4 "Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Jeżeli pasy ruchu na jezdni są wyznaczone, nie może zajmować więcej niż jednego pasa." Dotyczy to kierowcy auta, jak i motocyklisty. Pasy drogowe mają swoje wymiary i nie ma tam miejsca dodatkowego dla motoru. Każde wpychanie się motocyklisty pomiędzy
Art. 16 ust. 4 "Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Jeżeli pasy ruchu na jezdni są wyznaczone, nie może zajmować więcej niż jednego pasa." Dotyczy to kierowcy auta, jak i motocyklisty. Pasy drogowe mają swoje wymiary i nie ma tam miejsca dodatkowego dla motoru. Każde wpychanie się motocyklisty pomiędzy inne pojazdy, jest łamaniem Kodeksu Ruchu Drogowego. Czy motocyklista jest uprzywilejowanym użytkownikiem ruchu drogowego? Podobnie, rowerzyści na chodnikach. Czy oni mają prawo dzwonić na pieszego, skoro na drugiej stronie jezdni, jest droga rowerowa?
- 11 5
-
2022-06-28 10:54
Panie Janie, głupie wnioski Pan masz (3)
Jeśli pas drogowy.ma swoje wymiary bez dodatkowego miejsca, to zapraszam przykładowo na Hutniczą w Gdyni
- 0 1
-
2022-06-29 13:59
to znaczy? (2)
Czy to ma znaczyć, że jadąc ulicą Hutniczą ( i nie tylko), motocyklista ma prawo przejechać obok auta, a kierowca auta, musi go przepuścić? Czy to już "święta krowa"? Każdy użytkownik ruchu drogowego, musi stosować się do przepisów, tyle i aż tyle. Na wąskim pasie drogowym, motocyklista musi jechać za autem, do momentu aż pas drogowy będzie szerszy i umożliwi wyprzedzenie auta.
- 4 1
-
2022-06-29 17:08
(1)
to znaczy, że motocyklista ma prawo przejechać obok auta, a kierowca samochodu powinien trzymać się (wedle przepisu art. 16 ust. 4) jak najbliżej prawej krawędzi jezdni, co de facto umożliwi przejazd motocykliście.. skoro każdy ma się stosować do przepisów (których jak wiem z innego oraz tego komentarza nie znasz) to czemu bronisz ludzi w
to znaczy, że motocyklista ma prawo przejechać obok auta, a kierowca samochodu powinien trzymać się (wedle przepisu art. 16 ust. 4) jak najbliżej prawej krawędzi jezdni, co de facto umożliwi przejazd motocykliście.. skoro każdy ma się stosować do przepisów (których jak wiem z innego oraz tego komentarza nie znasz) to czemu bronisz ludzi w osobówkach, którzy się nie stosują do przepisów? To są te Twoje wyszukiwane święte krowy właśnie. Co innego wyprzedzanie pasem technicznym, czy przekraczając linię ciągłą - tu się zgodzę, żeby tępić takie osoby, ale z doświadczenia na drodze wiem, że motocykliści nie są tu odosobnieni - proponuję przejechać się remontowanym odcinkiem obwodnicy na wysokości Wielkiego Kacku (szczególnie w stronę Gdańska). Gdy tamtędy jadę zawsze przynajmniej jedna osobówka zmienia pas przekraczając ciągłą linię.
- 1 0
-
2022-06-30 01:22
Nie jak najbliżej, tylko możliwie blisko,
dalej to kwestia interpretacji:)
np ni muszę przejeżdżać przez dziurę przy brzegu jezdni, ani przez kałuże, by nie ochlapać pieszych. Nie mogę tez ryzykować zarysowania samochodu o latarnie, czy zaparkowany pojazd. I mam prawo zmienić kierunek jazdy w obrębie pasa, by uniknąć tego typu zdarzeń- 0 0
-
2022-06-28 10:33
(2)
czyli jeśli mieści się na pasie (a sporo takich miejsc jest, zaczynając od obwodnicy) - ma prawo jechać obok..
co do jazdy między autami - jak widać bardziej zgodne z prawem jest jazda slalomem (zmieniając ciągle pasy z kierunkowskazami) niż między autami.- 3 5
-
2022-06-29 13:53
czy rozumiesz przepis? (1)
Czy rozumiesz przepis? Gdzie jest napisane, że motocyklista może wyprzedzać po pasie w jednym kierunku? Po drugie, średnie szerokości pasów drogowych wynoszą w zależności od klasy drogi od 1,7 metra do 3,5 metra. Średnie szerokości aut wynoszą (z lusterkami) od 1,7 metra do 2,2 metra. Dolicz do tego szerokość motocykla. Czy wtedy jest możliwe
Czy rozumiesz przepis? Gdzie jest napisane, że motocyklista może wyprzedzać po pasie w jednym kierunku? Po drugie, średnie szerokości pasów drogowych wynoszą w zależności od klasy drogi od 1,7 metra do 3,5 metra. Średnie szerokości aut wynoszą (z lusterkami) od 1,7 metra do 2,2 metra. Dolicz do tego szerokość motocykla. Czy wtedy jest możliwe wyprzedzanie bez obcierki na jednym pasie? Jazda slalomem, jest możliwa, gdy jest miejsce na drugim pasie, o ile taki pas jest. Kolejna sprawa, od kiedy na jednym pasie, mogą jechać obok siebie dwa pojazdy- auto i motocykl? Przypomnę, że minimalna odległość pojazdu od roweru i motocykla musi wynosić przynajmniej 1 metr. I gdyby w czasie jazdy dwóch pojazdów obok siebie, nastąpił z przyczyn niezawinionych przez kierującego (piłka na drodze, piesek, czy gwałtowne wtargnięcie pieszego) gwałtowny skręt jednego z nich w kierunku do pojazdu równoległego na jednym pasie, do kogo będą kierowane pretensje, gdy dojdzie do tragedii? To są ułamki sekund na reakcję, prawda? I co? Kierowca jadący prawidłowo autem, ma ponosić konsekwencje przejazdu motocyklisty obok siebie?
- 6 1
-
2022-06-29 16:57
to może wytłumaczę Ci jak działa prawo w Polsce: jeśli nie ma prawa zabraniającego wyprzedzania jednośladem innego pojazdu na tym samym pasie to można to zrobić.. czy jak pierdzisz to też musisz mieć przepis, który Ci na to pozwala?
po drugie średnio z kozą masz po 3 nogi.. może do dla Ciebie szokujące, ale są drogi w Polsce bezto może wytłumaczę Ci jak działa prawo w Polsce: jeśli nie ma prawa zabraniającego wyprzedzania jednośladem innego pojazdu na tym samym pasie to można to zrobić.. czy jak pierdzisz to też musisz mieć przepis, który Ci na to pozwala?
po drugie średnio z kozą masz po 3 nogi.. może do dla Ciebie szokujące, ale są drogi w Polsce bez wyznaczonych pasów i są też takie, gdzie pasy są szersze niż dopuszczalne minimum albo nawet średnia.. powiem więcej - są też samochody węższe niż średnia szerokość (którą podaje się jako jedna liczba, a nie od-do, stąd wiem, że liczby podajesz z d*py) i są też motocykle węższe niż średnia szerokość motocykla.. więc tak - jazda jednym pasem jest możliwa, ale to trzeba widzieć więcej ulic niż przelotówka na swojej wsi.. podaj mi przepis, który mówi to minimalnej odległości, bo mądrzysz się, a znowu nie wiesz jak wygląda prawo - ta minimalna odległość dotyczy wyprzedzania autem jednośladu, a nie na odwrót.. poproś kogoś to Ci to może narysuje.. co do dalszej kwestii się zgodzę - niejednoznaczne prawo w przypadku, gdy pojawi się np. jakaś przeszkoda na drodze i dojdzie do nieszczęścia to najczęściej jest po prostu widzi mi się policjanta, a w odniesieniu do pytania to zwykle jest dokładnie na odwrót - to motocyklista jest obarczony konsekwencją, zarówno osobistą (uszczerbek na zdrowiu), jak i prawną (wina zdarzenia), pomimo tego, że jechał prawidłowo.- 2 4
-
2022-06-28 08:26
Dokładnie
Tak samo uważam - jest miejsce- super, nie ma - trudno.
Przeciskam się powoli ale niektórzy widać tego nie rozumieją, że to przywilej i wstyd mi za nich jak wpychają się na chama, trąbią, czy krzyczą.
Podejrzewam, że przez takich typów w końcu zostanie to zabronione.- 16 2
-
2022-06-27 08:23
Bardzo chętnie zostawię (11)
Pamiętaj tylko, że nie obserwuję lusterek wstecznych cały czas tylko w nie zerkam od czasu do czasu. Nie zawsze dostrzegę zwłaszcza szybko zbliżającego się motocykliste na swojej maszynie. Nie pakuj się w kłopoty próbując robić slalom
- 421 20
-
2022-07-06 08:06
Oddaj prawko skoro nie patrzysz w lusterka
- 0 1
-
2022-06-28 06:20
To ja mam taką obserwację z mediów. Z lewej motor z prawej rower. Zjedziesz na lewo to źle. Jak na prawo też źle. To jadę środkiem i się nie ruszam.
- 21 0
-
2022-06-27 23:50
Ja rez zostawiam miejsce (1)
Także dla rowerzystów. Jadę środkiem pasa ruchu tak jak byłem uczony do egzaminu z znajomości przepisów o ruchu drogowym.
- 10 0
-
2022-06-30 11:36
Żaden przepis nie mówi, że masz jechać środkiem pasa.
Gdybyś je znał i rozumiał (a nie był tylko kiedyś ich uczony) to byś takich głupot nie powtarzał.
- 0 0
-
2022-06-27 19:48
tylko nie otwieraj drzwi , żeby sie wysmarkać, pluć lub peta wyrzucic . (5)
- 5 16
-
2022-06-28 08:20
(2)
W zasadzie np stojac w korku to nie ma zakazu otwierania drzwi. Jak by mnie zemdlilo od slonce czy cos to napewno najpierw nie sprawdzales bym lusterko tylko otwierala drzwi
- 8 1
-
2022-06-28 13:25
no chyba, że Art. 45 1.1 =)
- 0 0
-
2022-06-28 09:08
I naprawił byś motocykl z OC a swoje auto z kieszeni lub ac.
- 1 7
-
2022-06-28 05:36
kiedyś mi się tak zdarzyło
wymijałem auto z prawej strony, przy krawężniku, a tu jak paniusia drzwi otworzy; to ja żem poleciał w jedne stronę, a motocykl w drugie;
no ale się przeproosiło, pozbierał i pojechało dalej, prawda...- 2 0
-
2022-06-27 20:46
ty też bo nic ci to nie da
nasmarkasz se w kask i za kołnierz
- 19 2
-
2022-06-27 11:57
ja też staram się im ułatwiać
ale tak jak powiedziałeś, nie lampię się bez przerwy w lusterka
- 42 1
-
2022-06-27 06:38
Jak widzę motocyklistę w lusterku to staram się zrobić miejsce żeby ułatwić mu przejazd. Kiedy nie widzę stoję po środku. (23)
Motocykliści też mają swoje za uszami - przeciskają się na chama, trąbią, machają nerwowo. Jest korek to stój cierpliwie - zobaczą cię na twoim stalowym rumaku to zrobią miejsce. Też możesz poczekać chwilę.
- 339 37
-
2022-06-28 14:45
Spróbował bys w kobinezonie postac chwile
- 0 5
-
2022-06-28 08:43
Chyba Cie porąbało dziewczynko
jest korek omija. Zaczniesz sapać, stracisz lusterko
- 0 10
-
2022-06-27 19:49
Skąd mogą wiedzieć ,że Cham przed niEmi w blachosmrodzie ? (1)
- 0 15
-
2022-06-27 20:06
BoZło wreaCa diO zŁych ,noa pierdzioSmrodach
- 3 1
-
2022-06-27 08:54
Zawsze powinieneś zjeżdżać do prawej krawędzi (8)
Nie ze względu na motocyklistów, ze względu na tzw. "korytarz życia"
- 13 29
-
2022-06-30 01:29
Nie, bo trzeba tez na prawym pasie zjechać do lewej, by zostawić miejsce dla rowerzystów
i to akurat ma umocowanie w przepisach
- 0 0
-
2022-06-28 13:34
(2)
właściwie to ze względu na art. 16.4
o ile rozumiem jazdę środkiem, gdy pobocze jest dziurawe czy pełne kałuż, o tyle nie rozumiem co to za problem jechać przy prawej krawędzi na szerokiej, ładnej drodze - to kwestia bardziej niewiedzy (mało kto zdaje sobie jak wygląda kodeks drogowy patrząc na komentarze), braku umiejętności (rozumiem nowychwłaściwie to ze względu na art. 16.4
o ile rozumiem jazdę środkiem, gdy pobocze jest dziurawe czy pełne kałuż, o tyle nie rozumiem co to za problem jechać przy prawej krawędzi na szerokiej, ładnej drodze - to kwestia bardziej niewiedzy (mało kto zdaje sobie jak wygląda kodeks drogowy patrząc na komentarze), braku umiejętności (rozumiem nowych kierowców z listkiem, ale wyjadacze 'co to ja nie umiem i nie wiem' mają aż taki z tym problem), czy też może po prostu zawiści i plucia jadem (jak ktoś nie umie zostawić emocji poza pojazdem to proponuję wcale nie wsiadać na motocykl, czy do auta).- 0 2
-
2022-06-28 23:38
Ja też nie eidzę problemu. (1)
W korku motocykliści mogą stać przy prawej krawędzi.
- 5 1
-
2022-06-29 09:04
Zgadza się.
Chyba, że wyprzedzają.- 0 1
-
2022-06-27 12:41
Rozgraniczmy chwilowe spowolnienie spowodowane natężeniem ruchu w danym miejscu lub chwilowym zwężeniem od korka spowodowanego np. kolizją czy wypadkiem, podczas którego właściwie się stoi.
- 7 0
-
2022-06-27 09:19
Oczywiście motocyklistów to nie dotyczy? (2)
- 22 5
-
2022-06-27 19:51
Ile to czasu minie zanim wiocha wyjdzie z Was ? W polin ruch jest prawostronny . (1)
- 9 4
-
2022-06-28 23:38
W tskim razie proszę nie omijać mnie w korku z lewej strony
- 3 0
-
2022-06-27 06:47
Najbardziej irytujące jest "pogananie" kierowców aut poprzez pokręcanie manetki gazu niemal do odcinki (9)
hałas, a do tego dodatkowe, zbędne spaliny
- 57 4
-
2022-06-28 08:22
A takie zachowanie to z dzika satysfakcja olewam. Kulturalnie prosze. Bede miec mozliwosc zrobie miejsce. Na chama to NIC nie ma.
- 8 0
-
2022-06-28 05:21
Też tak miałem na skrzyżowaniu, wysiadłem i spytalem"chyba linka od gazu w motorze nie działa, bo coś warczy raz głośniej raz ciszej".
- 9 2
-
2022-06-27 07:11
Dokładnie (6)
Dlatego zawsze jak jakiś głąb pogania rykiem silnika, to ja już na pewno się nie ruszam z miejsca
- 58 5
-
2024-01-29 13:24
polactwo
wynika z tego ze reagujemy na klakson, czy dzwonek rowerowy tak jak na bluzgi "o mamusi"
a to sygnały informacyjne są
dlatego w PL motury wyja silnikiem, a rowerzyści piszcza hamulcami, bo lepsze efekty
gdybysmy reagowali na grzeczne trąbienie jak normalni ludzie, jak angole, niemce, france, japońce, nie trzeba by świrować- 1 0
-
2022-06-27 17:03
Nie pogania (4)
Tylko daje znac ,ze jedzie ,zeby jeden z drugim nie odwalili czegoś w stylu: a otworzę sobie na chwilę drzwi bo mi gorąco. Albo akurat tersz mam ochote zmienic pas wiec skrece kola u podjade jak najblizej to sie wcisne przed tego niebieskiego. Przejazd miedzy samochodami jest naprawdę stresujacy i kiedy nie muszę to tego nie robię
- 12 30
-
2022-06-27 19:45
Bzdura (3)
Jestem motocyklistą, i zawsze , kiedy jadę autem robię miejsce. Ale gdy burak warczy na wszystkich, koło mnie nie przejedzie.
- 22 3
-
2022-06-27 20:48
bzdura (2)
każdy może tu napisać cokolwiek by uwiarygodnić swoje zdanie. To co obserwuję gdy motocyklista zawarczy silnikiem to w zasadzie ... nic. Zawarczy, i jak mu ktoś zjedzie to skorzysta, a jak nie to nie. Nigdy się nie spotkałem z agresją.
- 1 15
-
2022-06-28 00:20
Asd (1)
Motocyklista robi to, żeby inni kierowcy słyszeli i pomyśleli zanim nagle zmienia pas, ale co ja i kilkudziesięciu innych motocyklistów tam wiemy.
- 7 17
-
2022-06-30 01:25
To może pomyśl nie o tym, co Ty masz na myśli, tylko jak to zostanie odebrane
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.