• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nabicie klimatyzacji absurdalnie drogie

Michał Jelionek
5 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Ceny usługi nabijania klimatyzacji rosną z miesiąca na miesiąc. Ceny usługi nabijania klimatyzacji rosną z miesiąca na miesiąc.

Lato coraz mocniej daje o sobie znać. Od kilku dni w Trójmieście panują naprawdę wysokie temperatury, które wymusiły na kierowcach wizytę u mechaników w celu nabicia klimatyzacji. Upały mocno szarpną po kieszeniach zmotoryzowanych, bo w porównaniu z poprzednimi latami, cena takiej usługi absurdalnie podrożała. A może być jeszcze gorzej.



Czy podczas jazdy samochodem korzystasz z klimatyzacji?

Ciężko jest wytrzymać w samochodzie bez sprawnej klimatyzacji, gdy żar leje się z nieba. Schłodzona kabina auta to zbawienie w upalne dnia. Problem w tym, że w ostatnich miesiącach cena usługi nabicia klimatyzacji wyraźnie podrożała. Jeszcze w ubiegłym roku ceny serwisu klimatyzacji zaczynały się od około 100 zł. Dziś w wielu trójmiejskich warsztatach ceny są dwukrotnie większe.

- W zeszłym roku za serwis klimatyzacji, czyli podłączenie do maszyny, sprawdzenie szczelności układu, uzupełnienie czynnika oraz sanifikację, klienci płacili około 120 zł. Zwykle dorzucaliśmy gratis wymianę filtra kabiny pojazdu. Dzisiaj koszt takiej usługi - w zależności od ilości posiadanego czynnika - waha się między 180 a 320 zł - tłumaczy Marcin Garboś z firmy Wulgar.
Przypomnijmy, że od początku ubiegłego roku układ klimatyzacji każdego fabrycznie nowego auta sprzedanego na terenie Unii Europejskiej musi być napełniony czynnikiem chłodniczym o oznaczeniu R1234YF, który zastąpił dotychczasowy R134a. To jeden z pomysłów unijnych komisarzy na walkę z globalnym ociepleniem.

Nowy gaz jest ponoć bardziej ekologiczny od swojego poprzednika, ale też zdecydowanie droższy. Niestety, jego pojawienie się na rynku spowodowało galopujący wzrost cen starej substancji. Zaznaczmy, że za absurdalne zwyżki cen nie odpowiadają warsztaty samochodowe, tylko producenci czynników chłodniczych, którzy nabijają nas w... klimatyzację.

- Wprowadzenie nowych przepisów ekologicznych, monopol na rynku dostawców czynnika chłodniczego, ograniczenie limitów oraz dążenie do wypierania starego czynnika (R134a) - to główne przyczyny drastycznego wzrostu cen za usługę napełnienia układu klimatyzacji. Serwis klimatyzacji z nabiciem układu nowym czynnikiem (R1234YF) to wydatek przekraczający 400 zł, i stale rośnie. W niektórych serwisach ceny za taką usługę sięgają blisko 1000 zł. Cena zależna jest od ilości czynnika w układzie, który trzeba uzupełnić, np. 100 g starego czynnika to koszt około 20-30 zł, natomiast 100 g nowego gazu to wydatek rzędu 80 zł - tłumaczy Sławomir Ostrowski z firmy ANRO.

Ceny usługi nabicia klimatyzacji - zarówno nowym, jak i starym czynnikiem - rosną w lawinowym tempie i tak naprawdę nie wiadomo kiedy się ustabilizują.

- Warto podkreślić, że nowy czynnik R1234YF jest łatwopalny i sprzedawany w mniejszych butlach, a jego obsługa obarczona jest zdecydowanie większym ryzykiem wybuchu i toksyczności, co wpływa na koszty obsługi - dodaje Ostrowski.
Sytuacja na rynku spowodowała ożywienie nielegalnego handlu niecertyfikowanymi butlami z czynnikiem R134a. Do Polski - najczęściej z Chin - trafiają gazy, których zawartość pozostaje zagadką. Takim handlarzom grożą poważne konsekwencje, a Krajowa Administracja Skarbowa zapowiedziała działania kontrolne w tym zakresie.

- Niestety, ale po drastycznym podniesieniu cen czynnika, a tym samym wzroście kosztu serwisu, odczuliśmy delikatny spadek liczby klientów. Wcale nas to nie dziwi, bo ceny są naprawdę wysokie. Obecnie staramy się głównie naprawiać klimatyzacje tak, aby szczelność układu była bardzo dobra i klient w przyszłości nie naraził się na wysokie koszty - zakończył Garboś.

Miejsca

Opinie (221) ponad 10 zablokowanych

  • Klima ? wystarczy otwarte okno ale cenzura juz to wykasowała wielokrotnie

    • 5 0

  • Okolice Kochanowskiego Gdańsk

    Strzyżenie naiwniaków na ozonowanie itp odbywa się hurtowo.

    • 4 0

  • Podziękujcie Komisarzom z Unii Europejskiej za wprowadzenie czynnika od monopolisty - Honeywell i Du Pont

    Honeywell i d*pont w 500 milionowej Europie. Interes życia!

    • 5 0

  • poleci ktos rzetelny serwis klimy w gdansku?? (1)

    nie musi byc najtanszy ale tez zeby nie naciagneli za bardzo

    • 2 0

    • Pro Drive w Gdańsku.

      W zeszłym tyg robilam w Pro Drive na Fieldorfa w Gdańsku. Polecam. 210 zl nabicie, ozonowanie, spr szczelności. Chłodzi super.

      • 0 1

  • kpina

    Obecnie starają się naprawiać porządnie Haaaaaaa pewnie cały czas starali się popsuć !!!

    • 0 1

  • R1234YF i jego przyjazność dla środowiska. Wolne żarty. Za to idealnie pokazuje to jak skorumpowanym tworem jest UE.

    Bo przypadkiem produkują go tylko 2 firmy na świecie, które sobie mogą dowolnie ustalać ceny.

    Pozwolę sobie skopiować cytaty z różnych artykułów mu poświęconych:

    "Badania potwierdziły 10-procentowy spadek wydajności w porównaniu z R-134a. Co to oznacza? Przede wszystkim mniejszą moc i wyższe spalanie."

    "Efektem ubocznym spalania tego gazu jest fluorowodór, który w połączeniu z substancjami gaszącymi tworzy trujący, groźny kwas fluorowodorowy. Nie wnikając w jego dokładną analizę chemiczną, warto wiedzieć, że to podstępny zabójca. Z łatwością przenika przez skórę, do tego bezboleśnie i działa na tkanki wewnątrz organizmu. Jest silnie żrący. Kontakt z nim przypomina kontakt ze żrącym kwasem. Już przy podgrzaniu HFO-1234yf niewielkie stężenie wydzielanego fluorowodoru jest silnie rakotwórcze, powoduje rany i zakłóca pracę serca.
    Niemiecka organizacja ochrony środowiska przeprowadziła próbę polegającą na symulacji wypadku samochodu z jego pożarem. Klimatyzacja wypełniona była czynnikiem HFO-1234yf. Efekt? Porażający. Ta niebezpieczna substancja bez przeszkód przenikała z komory silnika do wnętrza. Fluorowodór „pożerał” nawet szyby auta. Sam czynnik HFO-1234yf powoduje rozkład aluminium, magnezu i cynku.

    To wygląda jak pomyłka, bo przecież producenci musieli przeprowadzić jakieś próby. Owszem, przeprowadzili. HFO-1234yf miał stanowić mieszaninę ze środkami gaśniczymi. Niestety, okazało się, że jest niebezpieczny i dlatego Honeywell w 2006 roku uznał mieszaninę HFO-1234yf i środka gaśniczego za środek niespełniający „wymogów produktowych”. Nawet Unia Europejska zabroniła stosowania HFO-1234yf w gaśnicach."

    "Instytut chemii uniwersytetu monachijskiego przeprowadził próbę na fluorowodorze. Eksperyment obserwowali dziennikarze niemieckiej redakcji Auto Bild. Profesor Andreas Kornath skonfrontował łeb świni z fluorowodorem trzykrotnie. Co 5 minut przez 10 sekund łeb świni miał kontakt z 10 gramami fluorowodoru. Zaczął się powolny rozkład od środka. Wyglądałoby to znacznie gorzej, gdyby zwierzę żyło3. Co ciekawe, świńskie łby nie poszły na śmietnik, ale oddano je do utylizacji jako odpady szczególnie niebezpieczne."

    • 2 4

  • Lewackie nieroby z Brukseli to banda, którą trzeba rozpędzić jak najszybciej. Ciekawe jakie łapówki wzieli za te idiotyczne przepisy. Banda cymbałów. Do kopania rowów się nawet nie nadają. Komuna je..a.

    • 3 1

  • Nowe nie znaczy lepsze

    "Nowy gaz jest ponoć bardziej ekologiczny od swojego poprzednika" i dalej możemy przeczytać:
    "Warto podkreślić, że nowy czynnik R1234YF jest łatwopalny i sprzedawany w mniejszych butlach, a jego obsługa obarczona jest zdecydowanie większym ryzykiem wybuchu i toksyczności" Czyli jest bardziej niebezpieczny od starego i gdzie tu logika?

    Czytaj więcej na:
    https://moto.trojmiasto.pl/Nabicie-klimatyzacji-absurdalnie-drogie-n124426.html#tri

    • 0 1

  • Unia niemiecka

    Niemcy opatentowali nowy gaz do klimatyzacji stary uznali za nie ekologiczny i podnieśli ceny o 300% a nowy ekologiczny o 400% . Zrozumiałe jest że nowego nikt nie będzie używać więc w rezultacie cały czas używamy starego tyle że płacimy za niego 300% ceny

    • 1 2

  • Nieporozumienie

    Nie nazywajcie tego artykułem tylko reklamą jakiegoś małego nędznego warsztatu. W artykule powinna być opinia kogoś z doświadczeniem. Niech się wypowie ktoś z jakiegoś poważnego serwisu chociażby przedstawiciela jakieś marki. Kto to jest ‚wulgar’ ?

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Ilu dealerów samochodów marki Volvo znajduje się w Trójmieście?

 

Najczęściej czytane