• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nawet 85 proc. sprowadzanych aut ma cofany licznik

mJ
27 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Częsty obrazek na naszych drogach. Samochody używane z Zachodu sprowadzane są na potęgę. Częsty obrazek na naszych drogach. Samochody używane z Zachodu sprowadzane są na potęgę.

W ubiegłym roku do Polski sprowadzono ponad milion samochodów używanych. Ponad połowa z nich przyjechała do naszego kraju z Niemiec. Ile z nich tak naprawdę miało cofnięty licznik?



Czy zdecydował(a)byś się na zakup auta po wynajmie długoterminowym?

W 2018 roku ponad 70 proc. nowych samochodów zakupionych w polskich salonach zostało zarejestrowanych na firmy. Oznacza to, że większość Polaków szukając auta dla siebie, robi to na rynku wtórnym. Bardzo dużo osób decyduje się na sprowadzenie pojazdu z zagranicy, a tym najpopularniejszym kierunkiem są oczywiście Niemcy. Niestety, szacunkowe dane Związku Dealerów Samochodowych mówią jasno - nawet 85 proc. z nich ma cofany licznik.

Kupując auto z cofniętym przebiegiem narażamy się na niebezpieczeństwo. Producenci samochodów wskazują bezpieczne zasady ich eksploatacji, które są określane przede wszystkim na podstawie przebiegu. Zaniżenie wartości wskazywanych przez liczniki, często wielokrotne, ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg. Nie można zapominać również o potencjalnie wysokich i z reguły nieprzewidzianych wydatkach na naprawy, które wynikają ze zużycia poszczególnych podzespołów.

- Problem braku wiarygodnego przebiegu oraz historii eksploatacji samochodów używanych oferowanych na polskim rynku jest duży, szczególnie biorąc pod uwagę liczbę sprowadzanych do Polski pojazdów. Dla Polaków nadal ważnym kryterium wyboru auta używanego jest jego niski przebieg, a ten wśród dominujących na rynku wtórnym samochodów sprowadzanych bardzo często okazuje się nieprawdziwy. Jednak na stan techniczny auta ma wpływ znacznie więcej czynników niż tylko przebieg. Regularny serwis, wymiana podzespołów zgodnie z zaleceniami producenta czy stosowanie wysokiej jakości części zamiennych. Niestety, historia eksploatacji, w tym wszelkich napraw i czynności serwisowych, w przypadku samochodów pochodzących z importu jest często nieznana lub pozostawiająca wiele wątpliwości co do jej wiarygodności - wyjaśnia Marcin Górski, ekspert Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów.
W naszym kraju planowano wprowadzić przepisy, które ustanowiłyby wysokie kary za tzw. cofanie liczników już od 2019 roku. Niestety, póki co, pomysł spalił na panewce. Prace nad nową ustawą wciąż trwają. Podobne przepisy obowiązują w m.in. Belgii czy Niemczech. Dzięki nim udało się zmniejszyć skalę tego zjawiska, ale problem wciąż istnieje.

- Do niedawna rynek samochodów używanych w Polsce, szczególnie dla osób, które nie znają się na motoryzacji, można było porównać do ruletki. Znalezienie dobrego, używanego samochodu zależało w znacznej mierze od szczęścia. Jednak w ostatnich latach polski rynek samochodów używanych zmienia się dynamicznie. W ciągu najbliższych lat Polacy będą mieli coraz szerszy dostęp do aut używanych, których historia jest znana od pierwszej minuty użytkowania i w pełni udokumentowana. Już teraz co roku trafia na polski rynek 60-70 tys. pojazdów, których zakup nie wiąże się z takim ryzykiem, jak dotychczas - dodaje.

Auta flotowe alternatywą?



Osoby, które poszukują auta używanego z potwierdzonym przebiegiem i pewną historią powinny rozważyć zakup pojazdu, który od początku użytkowany był we flotach firmowych w ramach wynajmu długoterminowego.

Na czym polega przewaga takich aut względem innych źródeł? Po pierwsze posiadają szczegółową i udokumentowaną historię użytkowania. Oznacza to, że zarówno przebieg, jak i historia wszelkich przeprowadzonych napraw jest w pełni znana. Dodatkowo to samochody, które są serwisowane zgodnie z restrykcyjnymi zaleceniami producentów pojazdów.

Dla potencjalnych kupców ich dodatkową zaletą jest fakt, że pochodzą z polskich salonów samochodowych i z reguły są wyposażone w dwa komplety opon. Obecnie na polskim rynku wtórnym co roku pojawia się 60-70 tys. aut używanych po wynajmie długoterminowym. Są to auta w wieku od 3 do 5 lat, reprezentujące pełen wachlarz marek i modeli dostępnych na polskim rynku. Ich ceny są rynkowe i uzależnione od przebiegu i stanu konkretnego egzemplarza.

Dane Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów za 2018 rok pokazują, że coraz więcej firm decyduje się na tę formę finansowania floty samochodowej. Branża wynajmu długoterminowego zakupiła w minionym roku ponad 81 tys. nowych aut osobowych, czyli o 23 proc. więcej niż rok wcześniej. Wszystko wskazuje na fakt, że w najbliższych latach Polacy coraz częściej będą mogli kupować samochody używane pochodzące z rodzimego rynku, których przebieg i historia eksploatacji są wiarygodne.

Trójmiejskie salony samochodowe

mJ

Opinie (208)

  • Jedyna rada.

    Nie kupować od złodziei i oszustów. A kryminalistów wsadzać do paki.

    • 11 0

  • zakaz sprowadzania złomu (1)

    z niemiec i plaga złodziejstwa i oszustwa się skonczy.

    • 9 5

    • niee sprowadzać można tylko niech to będzie realny stan.

      a nie oszustwo.

      • 1 0

  • To raczej marginalne zjawisko z kilku powodów. (3)

    Co do cofania licznika - da się to zrobić technicznie. W każdym razie taki Niemiec (pierwszy właściciel takiego samochodu) już musiałby taki przebieg cofać co roku, przed obowiązkowym okresowym badaniem technicznym. Jednak cofając licznik musiałby się liczyć z tym, że straci na niego gwarancję producenta, jeśli coś pójdzie nie tak. Sam tego raczej nie zrobi - musiałby to zlecić komuś i pewnie za to sporo zapłacić. Cofać licznik musiałby regularnie, tak aby w historii pojazdu wszystko się zgadzało. Pytanie, czy prawie każdy kto kupuje nowe auto w Niemczech o tym myśli ? (te 70-85% aut z cofniętym licznikiem). Myślę, że nie. Robi tak może max kilka procent Niemców, którzy wiedzą, że będą chcieli w przyszłości sprzedać swoje auto i więcej za nie dostać. W każdym razie taki Niemiec, po 10 latach użytkowania takiego auta, dostałby za nie może o 20% więcej. Czy gra jest warta świeczki - nie sądzę. Oczywiście licznik może cofnąć tuż przed sprzedażą swojego auta handlarzowi, ewentualnie handlarz może to zrobić. Tyle tylko, że jest coś takiego jak VIN - znając go można sobie odpłatnie (za kilkadziesiąt Euro) sprawdzić historię pojazdu. Owszem nie znajdzie się tam wszystkich danych (wypadek czy kolizję można faktycznie ukryć) ale historię przebiegu już tak - bo przebieg jest spisywany przy każdym badaniu technicznym pojazdu. Jeśli okaże się, że klient kupi auto z cofniętym licznikiem, to może od razu domagać się od sprzedawcy rekompensaty a nawet odszkodowania za oszustwo. Zawodowy handlarz musi weryfikować przecież co i od kogo kupuje. Ewentualnie sam może później dochodzić swych praw od klienta z Niemiec, który mu sprzedał auto z cofniętym licznikiem.

    • 5 9

    • bzdury piszesz jakich mało ... teoretyk (1)

      żaden Niemiec nie cofnie licznika ... a. bo nie ma powodu b. bo w Reichu za to idziesz do paki i płacisz ogromną grzywnę, cofają liczniki handlarze w zaprzyjaźnionych warsztatach lub wymieniają liczniki.

      • 8 2

      • Po numerze VIN można na niemieckiej stronie sprawdzić każdy samochód, który był w Niemczech zarejestrowany. Wówczas ma się wgląd w przebieg takiego samochodu. Jest to odpłatne, ale widać ile danego roku samochód faktycznie przejechał kilometrów. Skoro handlarze cofają liczniki, to za kilkanaście/kilkadziesiąt Euro można to bez trudu sprawdzić.

        • 0 0

    • robią to Niemcy Polskiego pochodzenia z NRD

      • 3 0

  • gdzie jest Ziobroooooooooooooooooooo

    to taki prawy czlowiek co naprawia prawo i jest sprawiedliwy hahahahahha

    • 7 5

  • Odpalasz mobile.de i już wiesz jaki średni przebieg miał samochód

    Za auta do 200 tys. km trzeba wyłożyć konkretną kasę a nie 2 dychy i szczęśliwy

    • 15 0

  • 100%

    • 2 1

  • (3)

    Skoro SKP legalizują w majestacie prawa cofanie liczników to o czym gadać. Robią przegląd przy przebiegu 600tys, wpisują do systemu, a rok później wpisują 200 i nic.

    • 5 1

    • przebieg możesz sprawdzić od 2014 r w historii pojazdu

      do 2014 książka lub inne papiery

      • 0 0

    • nie legalizują cofania liczników ponieważ stan licznika jest nielegalizowalny

      SKP jedynie wpisują stan faktyczny na dzień ... i tyle , nie ma tu żadnego majestatu prawa, jest tylko wypełnianie obowiązków SKP , stan faktyczny z danego licznika danego dnia i TYLE.

      • 1 0

    • pretensje miej do ustawodawcy

      taki mamy klimat

      • 0 0

  • (5)

    kolega ma 18letnią yariskę przywleczoną z Włoch, ja w 2002 we Włoszech kupiłem również nową salonową yariskę, w 2005 odjechała lawetą. nowa kosztowała mnie 8990 (Seicento kosztowało 9999 euro) sprzedałem za 1400. pytanie do kolegi - jaki ma twoja przebieg ? i padło 175 tys. zamarłem i mówię, chłopaku ja prawie nie jeździłem i po 3 latach miałem taki. a on w śmiech. już mu nie mówiłem, że ojciec na taryfie pod koniec lat siedemdziesiątych Fiatem 125 robił 400 tys. w 2 lata, bo i tak by nie uwierzył. chcą wierzyć, że nastolatek ma mniej niż rower, niech se wierzą.

    • 8 8

    • Bredzisz.

      • 4 3

    • 400 tys w dwa lata ? chyba po orbicie ... albo w warsztacie

      • 6 2

    • co ty piszesz ? nic nie można z tego zrozumieć ...

      kolega ma 18 letnią nową yariskę bo w 2002 ty też kupiłeś nową ,

      • 6 2

    • Co za belkot. Tego sie nie da czytac.

      • 4 3

    • Ale bełkot, pisz na trzeźwo

      • 0 0

  • (3)

    Skoro można za granica kupić auto bez prawa do rejestracji i u nas je legalnie rejestrować to co dopiero cofanie liczników.

    • 12 1

    • Skąd wyssałeś te bzdury?

      • 0 0

    • bzdura!

      • 0 0

    • nie wprowadzaj ludzi w bład

      do moderacji !

      • 0 0

  • zmieniłem licznik i mam 59400 więcej (1)

    w renaultach padają.

    • 1 0

    • ja zmieniłem bo też padł ... o 100 tys mniej ...

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Czym jest immobilizer?

 

Najczęściej czytane