- 1 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (118 opinii)
- 2 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej (55 opinii)
- 3 Ktoś "przepakował" wrak... bez kół (22 opinie)
- 4 Plichta przejmie salon Kia w Gdańsku (37 opinii)
- 5 Kraj, z którego pochodzą piraci drogowi (399 opinii)
- 6 Nie będzie zwężenia na "Słowaku" (49 opinii)
Nie będzie opłat za parkowanie dla motocyklistów w Gdańsku?
Pod koniec czerwca wejdą w życie nowe ceny opłat za postój w Strefie Płatnego Parkowania w Gdańsku. Nowością jest wprowadzenie opłat dla motocyklistów, co jest rozwiązaniem rzadko spotykanym w Polsce i na świecie. Włodarze przekonują, że ma to wymusić większą rotację na miejscach postojowych, ale na dzień przed sesją wpłynęła autopoprawka, która przywraca bezpłatny postój dla jednośladów.
Aktualizacja godz. 12:13: Radni przyjęli uchwałę ws. zmian w Strefach Płatnego Parkowania wraz z uwzględnieniem autopoprawki zwalniającej z opłat motocyklistów. Za głosowało: 22 radnych, przeciw: 11 radnych, nikt nie wstrzymał się od głosu.
Sprawa dotycząca motocyklistów nie wzbudziła kontrowersji wśród radnych. Do tematu autopoprawki odniósł się jedynie Cezary Śpiewak-Dowbór, przewodniczący klubu radnych Koalicji Obywatelskiej, tłumacząc potrzebę jej uwzględnienia.
- W naszym przekonaniu idealną sytuacją byłoby, gdyby jak najwięcej osób zrezygnowało z samochodów i przesiadło się na komunikację miejską czy rowery. Uważamy jednak, że możliwość skorzystania ze stawki zerowej dla motocykli jest zrobieniem połowy kroku do przodu - zdecydowanie lepiej jest wyeliminować samochód i wprowadzić w to miejsce motocykl niż pozostawić samochód. Motocykle nie tworzą takich korków, jak auta i nie zajmują takiego obszaru do parkowania - argumentował przewodniczący klubu KO.
Należy przy tym dodać, że w 2018 r. stolicy Podlasia, planowano znieść taki obowiązek ale podczas sesji tamtejszej rady miasta rozgorzała dyskusja na temat zajmowania miejsc przez... motocykle z koszami (bocznymi wózkami) dla pasażerów, znane przede wszystkim z kronik wojennych. Ponadto pojawił się wątek zwolnienia z opłat także innych kierowców, a ostatecznie cały projekt został cofnięty do odpowiednich komisji.
Zupełnie inaczej sytuacja wyglądała we Wrocławiu. Tutaj w 2013 r. zniesiono opłaty dla motocyklistów, tłumacząc to m.in. promocją alternatywnego środka lokomocji wobec samochodów, który zajmuje zdecydowanie mniej miejsca dla transportu jednej-dwóch osób.
W Warszawie natomiast kilka dni temu dopuszczono jazdę motocyklami po wszystkich buspasach. Dotychczas było to możliwe tylko na wybranych ulicach.
Czytaj też: Kto może korzystać z buspasów w Trójmieście
Gdańsk idzie "pod prąd" ze zmianami
Gdańsk na początku lutego postanowił podjąć działania odwrotne - zrównać opłaty dla posiadaczy motocyklistów i skuterów z właścicielami samochodów w identycznym wymiarze cenowym - zarówno znowelizowanych stawek godzinowych, jak i opłat i zasad wydawania abonamentów.
- Miasto powinno promować komunikację miejską, rowerzystów, ale także inne mniej przestrzennochłonne rozwiązania komunikacyjne, jak właśnie skutery i motocykle. Szczególnie, że ich posiadacze często parkują w miejscach, które i tak pozostają niewykorzystane np. obrębie przewężeń jezdni, na opaskach jezdni lub pomiędzy drzewami, gdzie jest za mało przestrzeni na zaparkowanie autem - krytykuje działania miasta Karol Spieglanin, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Salony i sklepy motocyklowe w Trójmieście i okolicach
Miasto: motocykliści blokują miejsca dla kierowców aut
Włodarze i urzędnicy tłumaczą pomysł zmniejszeniem liczby miejsc do parkowania po obowiązku ich wyznaczania oznakowaniem poziomym.
- Pojazdy jednośladowe i motocykle wielośladowe (...) w powyższych okolicznościach zaczęły stanowić istotny element ograniczenia rotacji pojazdów, a ich kierowcy zostali wyposażeni w możliwość udowodnienia wniesienia opłaty w SPP w drodze elektronicznej - czytamy w uzasadnieniu projektu uchwały.
Wspomniana system elektroniczny to nowy obowiązek wprowadzania numerów tablic rejestracyjnych bezpośrednio w parkomatach, w efekcie czego wyeliminowany zostanie problem z pozostawieniem potwierdzenia wniesionej opłaty na motocyklu. Możliwa cały czas jest także płatność przez telefon komórkowy.
Trójmiejscy motocykliści wnioskują o zmiany w uchwale
- Pomysł obciążenia posiadaczy jednośladów opłatami parkingowymi takiej samej wysokości jak samochodów, bardzo nam się nie podoba - przyznaje Dorota Świeżawska z Trójmiejskiego Stowarzyszenia Motocyklowego - Mieliśmy informację o takich planach sporo wcześniej i przeprowadziliśmy już rozmowy jako TSM, reprezentując motocyklistów, z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni w Gdańsku, ponieważ ta instytucja jest twórcą zmian w Strefach Płatnego Parkowania w Gdańsku. W wyniku tych rozmów, spokojnie czekamy na obrady Rady Miasta Gdańska.
Autopoprawka uchwała przywracająca bezpłatny postój
Niewykluczone, że to właśnie działacze TSM przekonali ostatecznie włodarzy i urzędników do wniesienia autopoprawki do projektu uchwały. Została ona zgłoszona zaledwie dzień przed sesją. Zgodnie z jej treścią wobec motocykli, czterokołowców i czterokołowców lekkich zastosowanie będzie miała stawka zerowa opłat, czyli zwolnienie ich posiadaczy z opłat w SPP.
- Obszerność zmian wprowadzonych uchwałą w założeniu skutkować będzie zwiększeniem ilości wolnych miejsc parkingowych. Nie powinna to być jednak zbyt gwałtowna reorganizacja, lecz sukcesywne wprowadzanie przekształceń. Pojawieniu się nadmiernych niewykorzystanych przestrzeni, które mogłyby być następstwem wykreślenia z podmiotów upoważnionych do stosowania zerowej stawki opłat dla pojazdów jednośladowych i motocykli wielośladowych, można zaradzić przesunięciem powyższego rozwiązania do ewentualnego następnego etapu zmian - czytamy w uzasadnieniu autopoprawki.
Ostateczna decyzja radnych w czwartek
Czy taka uchwała wraz z autopoprawka znajdzie poparcie wśród radnych? Tego dowiemy się podczas czwartkowej sesji. Przedstawiciele Urzędu Miejskiego zapewniają jeszcze przed jej rozpoczęciem, że motocykliści nie muszą się obawiać zmian związanych z SPP.
- Motocykle nie będą objęte opłatą ani w SPP ani w Śródmiejskiej SPP. Będzie zapis jak do tej pory, że są zwolnione z opłat - zapowiada Joanna Bieganowska z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Czytaj też: Motocyklisto, popraw swoją technikę jazdy
Przejazd Mikołajów na motocyklach w grudniu 2019 r.
Miejsca
Opinie (93) 2 zablokowane
-
2020-02-27 07:06
Motocykliści powinni płacić połowę stawki (8)
Nie powinno udostępniać bezpłatnych miejsc parkingowych posiadaczom motocykli
- 19 115
-
2020-02-27 07:12
Już jad lejesz? (2)
Uzasadnij
- 15 9
-
2020-02-27 07:59
(1)
ponieważ zajmują miejsca postojowe, niektórzy parkują na uboczu chodnika ale niektórzy zajmują miejsca tyle, że ja bym tam sprinterem zaparkował
- 7 16
-
2020-02-27 14:41
jeszcze dodaj, że wolisz większe korki, od mniejszych.
- 9 0
-
2020-02-27 07:23
Rowerzyści też powinni płacić za parkowanie. (3)
- 22 1
-
2020-02-27 07:25
I za jazdę po ulicach i kupić oc (1)
- 21 3
-
2020-02-27 07:59
i za oddychanie naszym powietrzem
- 9 0
-
2020-02-27 09:55
A piesi za chodzenie chodnikiem też powinni płacić;)
- 9 3
-
2020-02-27 10:14
jak często zajmują całe miejsce parkingowe motocymbały?
odpowiedź: za często
- 6 7
-
2020-02-27 07:13
Prawidłowo (6)
jednoślady zabierają wiele mniej miejsca niż blachosmrody.
- 61 26
-
2020-02-27 09:38
(2)
jednoślady też smrodzą tylko mniej, chociaż moi znajomi maja takie motocykle, które spalają więcej niż mały samochód, nie muszę chyba też tłumaczyć o zanieczyszczeniu dźwiękiem, które dobija mieszkańców miast a także o braku katalizatorów w większości starszych motocykli
- 8 5
-
2020-02-27 10:17
I wycięte filtry DPF
- 2 2
-
2020-02-27 10:29
twoi znajomi?
to raczej jednostronna relacja
- 3 2
-
2020-02-27 10:52
czyli motocykle nie smrodzą?
- 6 1
-
2020-02-27 11:03
Dokladnie tak truja spalinami na potege czesto nawet bardziej!! a najgorsze sa te skuterki z kosiarek do trawy (1)
I jeszcze jedno hałas jaki powodują jest o wiele większy niż od samochodów
- 5 3
-
2020-02-28 08:22
Te skuterki spalają średnio koło 1-2 litrów na 100 km. Porównaj to do samochodu.
- 3 0
-
2020-02-27 07:15
I przepis że w miejscach wyznaczonych maja obowiązek parkowania pod kątem 90st do chodnika, pobocza itp (1)
- 37 4
-
2020-02-27 07:27
100% się zgadzam, jako motocyklista zawsze staram się stanąć w miejscu gdzie auto nie wjedzie lub, żeby zająć minimum miejsca do parkowania
- 19 1
-
2020-02-27 07:16
A niech będzie płatny, najwyżej będę parkował na chodniku, tam gdzie nie ma zakazu i jest miejsce dla pieszych oczywiście :)
- 48 7
-
2020-02-27 07:17
Super (1)
Jeśli dzięki braku opłat ktoś wybierze motocykl zamiast auta to super. Mniej aut na mieście, sprawniejszy ruch.
- 64 5
-
2020-02-27 07:30
to wybierz autobus, albo w ogole zlikwidujmy transport
- 3 12
-
2020-02-27 07:23
(3)
Co z tego ze sa mniejsze. W sytuacji gdy są wyznaczone linie na poszczególne samochody (np. TargWeglowy) to i tak zablokowane jest tyle samo miejsca co samochód
- 16 46
-
2020-02-27 07:27
A jak przyjedzie kolejny motor to zastawia cały (1)
Zastanów się co pleciesz
- 7 1
-
2020-02-27 14:29
Zazwyczaj 1 motor parkuje na 1 miejscu postojowych.
- 0 4
-
2020-02-27 08:56
Miejsca na samochody są tak wąskie, ze mieści się na nich tylko motocykl.
Nie można nawet drzwi swobodnie otworzyć bez otłukiwania sąsiedniego auta.
- 5 1
-
2020-02-27 07:23
Brawo Gdynia (1)
W rankingu tuż za Białymstokiem...
- 62 1
-
2020-02-27 07:32
ale to nie jest ranking i obawiam sie,
ze gdyby byl, to Gdynia moglaby nie zalapac sie tak wysoko
- 8 1
-
2020-02-27 07:27
No i pięknie. Motocykle w porównaniu do samochód (7)
są ekologiczne a do tego zajmują niewiele miejsca.
- 28 12
-
2020-02-27 07:29
ekologiczne?! (5)
- 5 7
-
2020-02-27 07:30
Tak (2)
- 6 4
-
2020-02-27 10:18
Nie do końca, moto 600 do 1000 ccm wytrąbi 6-7 a nawet i 8 litrów / 100km. (1)
Te mniejsze i skuterki jak najbardziej. Kolejna sprawa to akcesoryjne układy wydechowe, żeby był ładny 'gang'. Puste, bez katalizatora....
Niewątpliwą zaletą jest to, że jednoślad sprawniej przemieszcza się w korku i w zasadzie nie zabiera ( o ile rider ma olej pod kaskiem) przestrzeni parkingowej.- 4 1
-
2020-02-28 19:34
bosze co z bzdury czytam ... :) 8 litrów ? ... co to za raketa tyle pali?
Lwg ... hej ! pisze się KLANG, puste bez katalizatora? ja pierd.... co z ekspert :)) HAHHA
- 1 0
-
2020-02-27 07:53
Tak, ekologiczne (1)
A widziałeś kiedyś dymiący motocykl diesel?
- 9 2
-
2020-02-27 10:19
Tak
- 1 1
-
2020-02-27 08:00
Ale mi ekologia, przy spalaniu jak w aucie przewozi w porywach do 2 pasażerów.
- 2 8
-
2020-02-27 07:37
(2)
Na całym świecie się nie praktykuje, ale w Trójmieście tak. Bardzo starają się, żeby zniechęcić ludzi do podróżowania innymi formami transportu, niż samochody. Kiedy opłaty za postój rowerem, hulajnogą lub wózkiem dziecięcym?
- 67 6
-
2020-02-27 09:07
Jeżeli rower lub hulajnoga z silnikiem (1)
to faktycznie powinny być
- 2 7
-
2020-02-27 09:18
Strefy płatnego parkowania, z mocy ustawy, dotyczą tylko pojazdów samochodowych
A pojazd samochodowy to od motocykla 125 w górę. Motocykle 50, motorowery i inne tego typu wynalazki małej mocy nie są objęte SPP.
- 2 2
-
2020-02-27 07:39
(2)
Bardzo często motocykle są parkowane na samym środku miejsca parkingowego. W takim przypadku jaka jest różnica czy parkuje samochod czy motocykl?
- 14 32
-
2020-02-27 08:18
No to akurat jest brak kultury że strony motocyklisty, jest taka zasada wśród motocyklistów żeby zajmować jak najmniej miejsca żeby samochody się zmieściły
- 13 0
-
2020-02-27 18:59
Trzeba wyprowadzić samochody z centrum miasta
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.