• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie będzie świateł dla pieszych przy torach tramwajowych

Maciej Korolczuk
2 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Jeszcze wiosną z torowisk tramwajowych w Gdańsku zniknie kilka, a może nawet kilkanaście sygnalizatorów dla pieszych. W ich miejsce pojawią się sygnały dźwiękowe i świetlne, wykorzystywane już na ul. Kartuskiej czy Havla. To kolejny duży krok w rozwoju komunikacji miejskiej w Trójmieście, dzięki któremu tramwaje w wielu miejscach zyskają wiele cennych minut. W dłuższej perspektywie zmiany mają dać oszczędności. Czy nie odbiją się na bezpieczeństwie?



Czy zdarza Ci się przechodzić przez torowisko na czerwonym świetle?

Nad projektem od niedawna pracują drogowcy z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. Na wdrożenie rewolucyjnych zmian, które mogą w znacznym stopniu poprawić konkurencyjność komunikacji miejskiej, zdecydowano się po obserwacjach i analizach ruchu na liniach tramwajowych, między centrum Gdańska a nową pętlą na Siedlcach oraz na al. Havla (w rejonie ul. Przemyskiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie na to rozwiązanie zdecydowano się najwcześniej).

Na przejściach dla pieszych np. na ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska od listopada ubiegłego roku funkcjonują sygnalizatory świetlne (migające pomarańczowe światło) i dźwiękowe (z sygnałem "uwaga tramwaj"), które ostrzegają pieszych przed zbliżającym się tramwajem. Ostrzeżenie uruchamiane jest automatycznie, gdy tramwaj zbliża się do przystanku i znajdzie się w polu pętli indukcyjnej.

Podobne sygnalizatory pojawią się wkrótce na przejściach przez torowisko na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej. Podobne sygnalizatory pojawią się wkrótce na przejściach przez torowisko na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej.
Większa czujność, mniej wypadków

Z jednej strony pozwala to na płynną jazdę, bez konieczności zatrzymania się tramwaju przed przejściem, z drugiej - jak przekonują drogowcy, podpierając się statystykami - taki przejazd nie jest bardziej niebezpieczny od tradycyjnego przejścia ze światłami, działającymi w stałym cyklu, gdzie wiele osób ignoruje czerwone światło i przechodzi przez tory. Zupełnie inaczej piesi zachowują się widząc przejście z migającym światłem i komunikatem puszczanym z małego głośnika. Jak mówią eksperci od ruchu drogowego i tramwajowego, piesi zachowują wówczas większą czujność, a w takich miejscach dochodzi do mniejszej liczby wypadków.

Sprawdzone rozwiązanie zostanie wprowadzone wkrótce na przejściach dla pieszych, w pobliżu których nie ma przejazdu dla samochodów.

Na razie główny ciąg

Takich miejsc w całym Gdańsku jest wiele, m. in. na al. Zwycięstwa (na wysokości Chodowieckiego zobacz na mapie GdańskaPolitechniki Gdańskiej zobacz na mapie Gdańska), na al. Grunwaldzkiej (w pobliżu ul. Klonowej zobacz na mapie Gdańska), al. Wojska Polskiego czy Wita Stwosza, al. Hallera, czy Krasickiego.

Przez brak konieczności zatrzymania składu na każdym przejeździe motorniczy zyskają po kilkadziesiąt sekund, co w przełożeniu na całą linię i liczbę kursów może dać oszczędności sięgające kilku minut na jednym kursie "od pętli do pętli".

Jak usłyszeliśmy od drogowców, w pierwszej kolejności zostaną zdjęte sygnalizatory na głównym ciągu komunikacyjnym, a więc na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej. W dalszej kolejności to samo czeka przejścia oddalone od centrum.

- Na początek wytypowaliśmy kilka skrzyżowań, na których - jak pokazuje praktyka - piesi lekceważą sygnalizatory i przechodzą na czerwonym świetle - mówi Sebastian Zomkowski z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Zgodnie z zasadą przestrzeni współdzielonej chcemy, by w tych miejscach pojawiły się sygnalizatory informujące o zbliżającym się tramwaju. W efekcie w dłuższym okresie amortyzacji taboru i wsparciu systemu Tristar możemy wygospodarować tabor i wzmocnić np. poprzez zagęszczenie dotychczasowej trasy czy nawet uruchomić nowe linie. Ostateczną decyzję co do tego, w których miejscach zajdą zmiany podejmie Komisja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Miejsca

Opinie (167) 2 zablokowane

  • chyba producent tych lampek ma wtyki w urzędzie. ciągle coś wymieniają itp (5)

    • 72 45

    • (3)

      Artykuł czytał? Likwidują światełka..

      • 2 1

      • to pisior wszędzie widzi korupcje i kolesiostwo nawet jak coś likwidują (1)

        • 6 1

        • Ale to dopiero za PiSu zaczęło się dopiero kolesiostwo i korupcja na wielką skalę..

          Bo jak inaczej nazwać wymianę kadry na swoich, wszędzie gdzie się da?
          Od stadniny koni, poprzez PGNiG na PGE za długi Kaczyńskiego kończąc..
          Albo jak nazwać "ugodę" pomiędzy Lux Veritatis a Ministerstwem Środowiska na 27mln+odsetki i nagrodę dla tego samego podmiotu na kwotę 200tys od Ministerstwa Spraw Zagranicznych????

          • 3 1

      • a co stawiają zamiast to już nie doczytał? światełka i głośniki:-)

        • 4 1

    • Montują głośniczki. Czy to nie ten sam producent?

      • 3 0

  • 28 lat temu pierwszy raz takie rozwiązanie widziałem w Dortmundzie (12)

    Można powiedzieć że to dzięki mnie zaczynają robić porządek z tą sygnalizacją, bo jako pierwszy zgłaszałem w tym problem. Mógłbym jeszcze wiele rzeczy napisać ale czekam aż pewne osoby odejdą na emeryturę.

    • 38 17

    • Kto ma pójść na emeryturę?

      • 1 0

    • Nie jesteś pierwszym (3)

      Ponad 28 lat temu w Tajlandii wprowadzili podobne rozwiązanie i nikt nie zginął.

      • 11 1

      • W Tajlandii nie ma tramwajów. (2)

        • 1 10

        • Nie chodzi o tramwaje tylko o zasadę (1)

          • 8 1

          • czy w Tajlandii pieszy musi stać na czerwnonym czy może legalnie iść, jak nic nie jedzie, jak we Francji?

            • 2 0

    • Mariusz

      Jakim trzeba byc prostym żeby sr*c we własne gniazdo .Mam nadzieję ze przed przejściem zdążą Cię zwolnić z hukiem za nierobstwo i roznoszenie smrodu po firmie.

      • 3 1

    • Pojedźcie do Kościerzyny, tam jest więcej rond niż mieszkańców.

      • 8 0

    • Pojedźcie do Elbląga, tam jest rondo turbinowe z tramwajem, jaką tam masakrę kierowcy robią :D

      • 3 0

    • TW Kolejarz

      Czyli to dzięki tobie - kustoszowi zajezdni Wrzeszcz? Brawo ty!

      • 6 0

    • Jestes prawdziwym wizjonerem. Znac ciebie to prawdziwy zaszczyt.

      • 12 0

    • Razem z 16 letnimi dortmundami importowanymi (1)

      Do Gdańska wchodzą nowe technologie i innowacje :)

      W Singapurze takie galerie baltyckie to byly juz w latach 80' ;)

      • 13 4

      • W Ameryce też

        • 4 0

  • Legalność tego typo sygnalizacji

    Czy ktoś może przytoczyć wzór sygnalizacji świetlnej "uwaga tramwaj", który jest zgodny z przepisami (np. kodeks)..? Czy tego rodzaju znaki świetlne są w ogóle dopuszczalne w świetle prawa..?

    Co komu przeszkadzała sygnalizacja uruchamiana żądaniem via przycisk..?

    • 6 10

  • a jak niewidomi będą przełazić? (3)

    • 0 4

    • (1)

      Wiem, że nie ma głupich pytań ale.....

      • 2 0

      • Komu przeszkadzały przejścia z żądaniem zielonego przez pieszego via guziorek..?

        • 1 3

    • Normalnie do przodu.

      • 5 0

  • Fajnie (6)

    A czy zostanie poruszony temat przejeżdżania tramwajów na późnym pomarańczowy(albo jak kto woli na poziomej kresce). Nie mówiąc juz o tym, ze kierujący często jeżdżą i maja założone słuchawki. Tydzień ten tramwaj 1133 i młody chłopak wygląd military...

    • 25 20

    • motorniczy (1)

      Malinowski stary creyzol

      • 0 2

      • to faktycznie mlody. idiota

        • 0 0

    • ale bełkot!

      • 3 0

    • po pierwsze, motorniczego nie obowiazuje sygnalizacja świetlna "kolorowa" po drugie słuchawki może miec na uszach .

      • 15 9

    • I mieszkańcy beda od rana do wieczora słuchać: (1)

      Uwaga tramwaj, uwaga tramwaj, uwaga tramwaj, uwaga tramwaj...

      • 27 10

      • Uwaga ! uwaga ! obywatelu piechota zdrowiej !.

        W razie wypadku udaj sie do punktu szczepien ). MO czuwa !

        • 12 4

  • Oby ich nie założyli w innych miejscach. (8)

    Sygnalizatorów jest obecnie za dużo, a najgorzej, że działają przez całą dobę. Mnie najbardziej irytują te na Morenie - na Bulońskiej, Rakoczego i Potokowej. Ruchu praktycznie tam nie ma poza jednym skrzyżowaniem (obok powstających wieżowców), więc niepotrzebnie tamują one ruch. Jak przechodzę tam przez jezdnię, to i tak nie czekam na zielone - bo i po co ? Niestety jak jadę autobusem, to już muszę stać na światłach. Problem w tym, że to powoduje częste spóźnienia. Jak autobus stoi na światłach i na przystanku, to nie wygląda to zbyt ciekawie. Ostatnio - w poniedziałek i wtorek, jechałem linią 130 od PKM-ki. Autobus zatrzymywał się na każdych światłach na pustej Bulońskiej, tak iż dojeżdżając do Warneńskiej miał 2 min opóźnienia (a było to o 5 rano). Zresztą podobnie sytuacja wygląda ze światłami przy przystanku Brętowo - tam też światła powinny być zlikwidowane, a przynajmniej nie działać w porze nocnej. Dodam, że przed remontem tych ulic (przed budową linii tramwajowej), nie było tam tyle świateł i jakoś nie dochodziło do wypadków.

    • 129 6

    • To "nowoczesne" rozwiązanie ruchu (4)

      na Bulońskiej i Rakoczego to SZCZYT IDIOTYZMU !!!! Światła (przy niewielkim ruchu pieszych) co 50 metrów. Wygląda,jakby projektant nie uwzględnił tych tysięcy aut poruszających się JEDYNYM dojazdem od osiedli przy ul.Myśliwskiej a Centrum, Wrzeszczem i Oliwą . A już zakaz skrętu z Bulońskiej (jadąc "z góry") w ulicę Związku Jaszczurczego mógł wymyślić tylko zwykły idiota !!!!

      • 14 5

      • (3)

        Nim pojawiły się sygnalizatory samochody pędziły po Bulońskiej 70kmh+. Przejście pzez dwupasmową jezdnię było tam praktycznie niemożliwe w szczycie. Do tego teraz jeszcze ruch pieszy się zwiększył ponieważ ludzie przechodzą przez jezdnię aby dojść do przystanku tramwajowego. Jako kierowcy mnie te światła też irytują, ale z całą pewnością są one tam niezbędne.

        • 13 6

        • (2)

          Od dziecka tam chodziłem i nigdy nie miałem problemów aby przejść w tych okolicach jezdnię. Teraz też nie mam z tym problemów, ale to dlatego, że nie patrzę na kolor światła. Dodam, że zielone światło nie uchroni mnie np. przed pijanym kierowcą, który na ich kolor nie zwróci uwagi. Tak więc światła to tylko pozorne bezpieczeństwo.

          • 7 4

          • (1)

            ale matolskie granatowe ścierwa schowają się w krzakach i rzeźbią te swoje bloczki mandatowe na pieszych którzy nie czekają jak debile dwóch minut na zielone światełko przy pustej ulicy i tylko o to w tym chodzi i o chwalipięctwo urzędasów co to oni nie zrobili dla bezpieczeństwa

            • 6 3

            • Dlatego zanim przejdę - rozglądam się w lewo, w prawo i za siebie, czy oby nikt z bloczkiem mandatowym w pobliżu nie stoi.

              • 4 2

    • (1)

      Cel jest dość jasny: chodzi o oduczanie ludzi myślenia i aby reagowali "na gwizdek" tzn. na bodźce wyuczone. Tak się właśnie tresuje ludzi.

      • 9 3

      • pewnie ze zlotów PISu sie o tym dowiedziałeś ?

        o wszechobecnej manipulacji i obcej cywilizacji która przez przejscia dla pieszych chce zawładnąć myślami ludzi .

        • 3 5

    • Światła działające całą dobę...

      to w ogóle jest jakaś patologia. Jest mnóstwo skrzyżowań i przejść dla pieszych, gdzie światła działają cały czas, co jest kompletnie bez sensu. Przejście przez ul. Subisława na Żabiance, skrzyżowanie Pomorska-Subisława, Pomorska-Chłopska i tak dalej i tak dalej. Oczywiście wszyscy te światła olewają, piesi zwłaszcza, i trudno się dziwić.

      • 40 1

  • Nie ufam sygnalizacji przełączanej przez tramwaj.

    Kilkakrotnie na przejeździe na Chełmie koło BP widziałam, jak było czerwone światło gdy tramwaj nie jechał - kilka minut. Zniecierpliwieni kierowcy zaczęli przejeżdżać, a w pewnym momencie nadjechał tramwaj, światło przełączyło się na pomarańczowe migające i tramwaj przejechał przez przejazd. Trzeba mieć oczy naokoło głowy tak czy siak, więc po co montować coś tak mylącego?

    • 2 6

  • To zaczyna być kpina powoli, robią z nas drogowych debili. (4)

    Każde skrzyżownie z sygnalizacją, sygnalizatory kierunkowe, bardzo często zupelnie nie potrzebne. Stajemy na tych światłach juz doslownie co 10 metrów. Tworzą sie gigantyczne korki, o w miare plynnym ruchu mozna zapomniec. Przykladem robienia z nas drogowych ulomów moze byc morena okolice Bulońskiej Czy nie wystarcza czasami znaki? czy nie wystarczy czasami zwykly sygnalizator, musi byc kierunkowy dla kazdego pasa osobno. Czy kierowca nie potrafi juz pokonac skrzyzowania, na zwyklym zielonym, przeciez nie wszedzie potrzebny jest odseparowany "bezkolizyjny" wjazd na skrzyzowanie. Nie robcie z nas debili !

    • 16 5

    • Ja bym odwrócił Twoje stwierdzenie (1)

      budują teraz takie skrzyżowania, bo ludzkość kretynieje i trzeba jej wszystko ułatwiać, jeżdżenie autem również. A, ze kretynieje, wystarczy popatrzeć co się dzieje jak na jezdni brakuje pasów, a droga jest szeroka i na skręcie sa dwa pasy ruchu bez malowania... Totalny brak wyobraźni przestrzennej

      • 4 0

      • zacznijmy że kretyni to decydenci to lewactwo rządzące UE ma takie pomysły że państwo urzędnik ma za każdego myśleć i przewidzieć co kto może lub nie może zrobić to totalny idiotyzm bo jak ktoś będzie chciał się zabić to i tak to zrobi a normalny człowiek czuje się jak idiota traktowany jak małe dziecko.Np idioci wymyślający światła kierunkowe nie wpadli na pomysł jak np wykryć chcący skręcić w lewo rower bądź skuter i kończy się tym że kierujący tym pojazdem jest zmuszony albo czekać pół godziny na jakieś auto jadące w tę samą stronę bądź musi złamać przepisy na co oczywiście czeka schowany w krzakach patrol drogówki

        • 4 2

    • Niestety , sami sobie na to zasługujemy. (1)

      Wystarczy jeden "debil" i wypadek gotowy.

      • 1 4

      • myślmy tak dalej i zakażmy sprzedaży noży nożyczek chemii przemysłowej itd

        • 5 1

  • (1)

    A na tym rondzie przy budyń arena to jak jadę i przez rondo jedzie tramwaj to kto ma pierwszeństwo?

    • 2 2

    • Jeżeli tramwaj ma znak ustąp pierwszeństwa i znak rondo, a nie ma świateł to tramwaj musi ustąpić pierwszeństwa jak wieżdża na rondo, ale jak zjeżdża to ma pierwszeństwo. Jeżeli jest tylko znak rondo, to tramwaj ma zawsze pierwszeństwo.

      • 3 0

  • pomysł pewnie dobry, ale współczuję pobliskim mieszkańcom słuchania tego głośnego pana ;)

    • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Bentayga to SUV marki:

 

Najczęściej czytane