• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie dój krowy, tylko kieruj. Poszliśmy na kurs bezpiecznej jazdy

Michał Jelionek
26 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Kierownicę naszego służbowego auta oddaliśmy w ręce nauczyciela bezpiecznej jazdy. Czego się od niego dowiedzieliśmy? M.in. tego, żeby za kierownicą nie doić krowy. Szczegóły zobaczycie na filmie



Każdego dnia na polskich drogach dochodzi do około stu wypadków samochodowych. Trzeźwe myślenie, świadomość i odpowiednia technika prowadzenia pojazdu w dużej mierze zwiększą nasze bezpieczeństwo. Dlatego rośnie popularność kursów, podczas których możemy poznać tajniki bezpiecznej jazdy.



Prawidłowy chwyt kierownicy oraz manewr skrętu w prawo. Prawidłowy chwyt kierownicy oraz manewr skrętu w prawo.
Płyta poślizgowa. Płyta poślizgowa.
Dynamiczny slalom. Dynamiczny slalom.
Pojazd wyposażony w troleje. Pojazd wyposażony w troleje.
Po polskich drogach porusza się wielu świetnych kierowców, którzy wręcz podręcznikowo dostosowują prowadzenie pojazdu do przepisów ruchu drogowego. Ale jest też całkiem spora liczba kierowców nieodpowiedzialnych, których zachowanie może sprowadzić na nas niebezpieczeństwo.

Czy jest jedna uniwersalna odpowiedź na pytanie, jak jeździć bezpiecznie?

- Przede wszystkim nie prowokować sytuacji niebezpiecznych, przewidywać zagrożenia na drodze, pozostawić bezpieczny margines na ewentualną reakcję, np. gdy dziecko wybiegnie zza zaparkowanego auta. Należy dbać o stan techniczny auta oraz lepiej go poznać, wiedzieć jak działają systemy bezpieczeństwa, w które został zaopatrzony i jak prawidłowo z nich korzystać - instruuje kierowca rajdowy Dariusz Armatowski. - Ważne jest także świadome planowanie podróży z uwzględnieniem przerw na odpoczynek. Starajmy się nie wsiadać do samochodu, gdy jesteśmy zdenerwowani czy zmęczeni. I najważniejsze - pamiętać, że celem w podróży jest bezpieczne, a nie jak najszybsze dotarcie do domu..

Takie umiejętności praktyczne i wiedzę teoretyczną można posiąść na specjalistycznym kursie doszkalającym, oferowanym przez szkoły bezpiecznej jazdy.

- W szkole bezpiecznej jazdy uczymy jak prawidłowo i bezpiecznie prowadzić samochód, także w sytuacjach niebezpiecznych. Podczas zajęć pokazujemy uczestnikom w praktyce najważniejsze tajniki bezpiecznej jazdy, od podstawowych - czyli prawidłowej pozycji kierowcy, techniki bezpiecznego, pewnego i szybkiego operowania kierownicą, przez poprawne pokonywanie zakrętów, po symulacje sytuacji niebezpiecznych, takich jak hamowanie awaryjne z ominięciem przeszkody - tłumaczy Radosław Ciepliński ze szkoły bezpiecznej jazdy EnjoyDriving.

Nie udoskonalimy naszych umiejętności opierając się na teorii, tu potrzebna jest praktyka. Kursy bezpiecznej jazdy odbywają się na specjalnie przygotowanych torach o różnych nawierzchniach. Kursanci mogą uczyć się bezpiecznej jazdy we własnym pojeździe bądź skorzystać z auta treningowego. Pod okiem doświadczonych instruktorów nauczymy się prawidłowego hamowania awaryjnego z ominięciem przeszkody na śliskiej nawierzchni, dynamicznego slalomu, operowania gazem w zakrętach oraz jazdy szosowej. Ponadto dowiemy się jak bez szwanku wyjść z poślizgów podsterownych i nadsterownych. Do tego typu manewrów wykorzystywane są auta wyposażone w tzw. troleje. Poznamy również tajniki efektywnego obierania właściwego toru jazdy na zakrętach.

- Oprócz teorii i praktyki na torze, szkolimy naszych kierowców z zakresu podstaw ratownictwa drogowego, czyli zasad postępowania w miejscu ewentualnego wypadku. Obok udzielania pierwszej pomocy, uczymy jak prawidłowo zabezpieczyć i oznakować miejsce wypadku - wyjaśnia Jerzy Starnawski z ośrodka treningu techniki jazdy "Ascent".

Czy polscy kierowcy prowadzą swoje auta bezpiecznie?

Kluczem do bezpiecznej jazdy jest nasza pozycja za kierownicą. Odpowiednia konfiguracja "za kółkiem" oprócz swobodnego prowadzenia auta, w znacznym stopniu przyczyni się do komfortu i mniejszego zmęczenia podczas jazdy.

Zaczynamy od siedziska. W fotelu kierowcy powinniśmy zasiąść jak najniżej, dzięki czemu lepiej uchronimy naszą głowę podczas ewentualnego dachowania. Podczas regulowania wysokości siedzenia pamiętajmy o zachowaniu dobrej widoczności. Wysokość należy wyważyć tak, aby linia naszego wzroku była mniej więcej w równym odstępie od kierownicy i opuszczonej osłonki przeciwsłonecznej.

Bardzo istotna jest odległość fotela od pedałów. Podczas jazdy, przy wciśniętym "do dechy" pedale sprzęgła, lewa noga powinna być lekko ugięta.

Trzecim elementem ustawienia siedziska jest jego oparcie. Odchylenie regulujemy tak, aby nasze plecy podczas wykonywanych manewrów czy zmiany biegów w całości przylegały do oparcia. Należy pamiętać również o dosuniętym do głowy zagłówku oraz napiętych pasach bezpieczeństwa.

Niezwykle istotnym elementem bezpiecznej jazdy jest poprawne ułożenie lekko ugiętych rąk na kole kierownicy. Ręce trzymamy w konfiguracji "za piętnaście trzecia".

- Na nasze kursy zgłaszają się kierowcy z różnym doświadczeniem. Liczba kobiet i mężczyzn jest podobna. Zauważyliśmy wzrost zainteresowania wśród klientów indywidualnych. Bardzo często trafiają do nas pracownicy firm, dla których auto jest głównym narzędziem pracy - wylicza Starnawski.

Ale już niebawem to się zmieni.

- 1 stycznia 2016 roku w życie wejdzie przepis nakazujący świeżym kierowcom przejść kurs bezpiecznej jazdy. Każdy młody kierowca między czwartym a ósmym miesiącem po otrzymaniu prawa jazdy będzie musiał odbyć takowe szkolenie - zapowiada Janusz Lupiński z Centrum Doskonalenia Zawodowego "Credo".

Ile to kosztuje?

Kilkugodzinny kurs to wydatek rzędu 450-800 złotych, jednak nabyta wiedza i umiejętności są bezcenne. Kurs bezpiecznej jazdy przeznaczony jest dla każdego kierowcy, niezależnie od doświadczenia i tysięcy przejechanych kilometrów. Cel jest jeden - zdobyć wiedzę i umiejętności, które pozwolą nam bezpiecznie i z większą pewnością poruszać się po drogach.

Szkoły nauki jazdy w Trójmieście

Miejsca

Opinie (51)

  • Bezpieczna jazda

    Podstawą bezpiecznej jazdy, jest prowadzenie samochodu w taki sposób aby unikać niebezpiecznych sytuacji.

    • 7 1

  • Hamowanie awaryjne (3)

    Należy pamiętać, że hamujemy hamulcem. Sprzęgło podczas hamowania jest szkodliwe. Pozbawiamy się hamowania silnikiem. Panie instruktorze, jeżeli jedziemy na biegu, bez gazu, silnik nie popycha auta, tylko go spowalnia. Prawda? Wiemy, co to hamowanie silnikiem?

    • 6 8

    • Hamowanie awaryjne-prawidłowe (1)

      Nie masz pojęcia. Hamowanie awaryjne tylko i wyłącznie od razu nagłe kopnięcie w pedał sprzęgła i hamulca (z ABS). Twoja wiedza zatrzymała się wiele lat temu. Hamowanie awaryjne jest czym innym niż hamowanie do zamierzonego zatrzymania. Wtedy wciskasz w końcowej fazie sprzęgło

      • 9 1

      • ?

        A co to daje?

        • 0 2

    • Podczas hamowania awaryjnego czyli nagłego, koła są na chwilę zatrzymywanie i puszczane (abs) a bez abs po prostu stają. Jak się zachowuje silnik ekspercie? Sprawdź w swojej syrenie bosto

      • 5 0

  • moja uogólniona opinia

    Mam taka uogólniona opinie o współkierujących:
    Dziwne zachowanie samochodu na drodze to:
    - kierowca rozmawia przez telefon - na 80% - jazda zygzakiem, nienormalnie wolno i ogólnie denerwująca,
    - kierowca kobieta - na 50% - długi "przewód myślowy",
    - kierowca młody i samochód służbowy - potrafi na 100 metrach objechać prawidłowo jadący samochód aby dojechać pierwszy przed skrzyżowaniem.

    • 9 2

  • Ja dodam:
    VW TDI zwłaszcza passat, golf
    Drogie SUVy i ich bystrzy właściciele

    • 2 0

  • krowę się "doi" czy "dói" (1)

    • 0 5

    • Doi.

      Dlatego w trybie rozkazującym występuje forma "dój".

      Analogicznie: robi - rób; kroi - krój; stoi - stój,
      a nie: rob, kroj, stoj.

      • 5 0

  • kto to

    Ci ludzie-"instruktorzy-kierowcy wyscigowi" to jakis wymysl-nikt o nich nie slyszal; nikt ich nie zna-takie teksty kazdy moze sobie ulozyc-w necie jest ich dosc

    • 4 2

  • dojne krowy

    to my społeczeństwo będzie znowu dojną krową

    • 2 0

  • szkoda tylko, ze ceny macie tak wysokie

    jak bylyby mniejsze to duzo wiecej chetnych by bylo

    • 3 0

  • moim zdaniem

    Taki kurs powinien być uwzględniony podczas podstawowego szkolenia a nie po ptrzymaniu prawa jazdy. Wprowadzenie obowiazku brzmi conajmniej dziwnie. Co jeśli ktoś to zignoruje? Zabiorą mu prawo jazdy? W UK mają fajny system, jest "pass plus" dla tych, którzy chcą poprawić swoje umiejętności. Nie jest to obowiązkowe ale po zdaniu firmy ubezpieczeniowe oferuja duże zniżki. To bardziej zachęcające i sensowne niż przymus.

    • 5 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Liftback to:

 

Najczęściej czytane