Wiadomości

Niebieska kratownica na skrzyżowaniach. Czy tzw. blue boxy przyjęłyby się w Trójmieście?

Czy Trójmiasto pójdzie śladami Szczecina i również wymaluje skrzyżowania w niebieską kratownicę?
Czy Trójmiasto pójdzie śladami Szczecina i również wymaluje skrzyżowania w niebieską kratownicę? fot. Trojmiasto.pl

Można je spotkać w niektórych europejskich miastach, a niebawem także w Szczecinie. Mowa o skrzyżowaniach z charakterystycznymi, wymalowanymi kratownicami wyznaczającymi pole, na którym nie można się zatrzymać. Taki zabieg ma za zadanie ograniczyć blokowanie ruchu i zwiększyć płynność przejazdu na skrzyżowaniach. Czy tzw. blue box'y przyjęłyby się na trójmiejskich drogach?



Kratownica na skrzyżowaniach powinna być w kolorze:

niebieskim 37%
żółtym 20%
innym, bardziej widocznym 21%
nie powinno być jej wcale 22%
zakończona Łącznie głosów: 2322
Przypomnijmy, że rok temu Szczecin jako pierwsze polskie miasto przetestował na swoich skrzyżowaniach żółte kratownice, czyli tzw. yellow boxy. W naszym kraju to nowość, ale w Europie, a w szczególności w Wielkiej Brytanii, już dość popularne rozwiązanie. Jak podają szczecińskie media - trzymiesięczne testy zakończyły się sukcesem, a idea przypadła do gustu kierowcom, dlatego też włodarze miasta postanowili wdrożyć kratownice w życie.

Żółte oznaczenia nie przypadły jednak do gustu resortowi infrastruktury. Stwierdzono, że "yellow boxy" wprowadzają zamieszanie, bo żółty kolor zarezerwowany jest dla oznaczeń tymczasowej organizacji ruchu i może to mylić kierowców. Mimo to w Szczecinie nie zrezygnowano z tego rozwiązania - kolor żółty został zastąpiony niebieskim. Kierowcom pomysł się spodobał, ale według nich kolor niebieski jest słabiej widoczny na jezdni od żółtego.

Czemu służy niebieska kratownica na skrzyżowaniu? W praktyce to pole ma przypominać kierowcom, że nie powinno się wjeżdżać na skrzyżowanie, jeśli widać, że będzie je trudno swobodnie opuścić z powodu nadmiaru aut. W ten sposób zwiększa się płynność przejazdu na skrzyżowaniach.

Skrzyżowań w Trójmieście, na których przydałyby się "blue boxy", jest naprawdę sporo. W tym artykule przedstawiliśmy trzy przykładowe lokalizacje:
  1. Hucisko i Wały Jagiellońskie w GdańskuMapka
  2. Wały Piastowskie i Błędnik w GdańskuMapka
  3. Morska i Kartuska w GdyniMapka

Co myślicie o tym pomyśle? Przyjąłby się w Trójmieście?

Opinie (200) ponad 10 zablokowanych

  • Syzyfowa praca (23)

    Przecież to nic nie da, buraki i tak będą blokować skrzyżowania

    • 249 16

    • (3)

      te buraki to tak naprawdę większość kierowców, jest miejsce więc czemu nie.....

      • 12 6

      • Nie gadajcie głupstw (2)

        Dzbany i buraki powoli ogarniają jazde na zamek i o dziwo korytarze życia i to chyba by z szasem ogarnoli

        • 18 3

        • (1)

          No jazdę na zamek to niekoniecznie przestrzegają, już nie raz mnie nie wpuścili

          • 6 2

          • Moim zdaniem 90 - 95 % kierowców poprawnie jeździ na suwak

            a to bardzo dobry wynik! W praktyce oznacza, że może się zdażyć, że nie wypuści Ciebie jeden kierowca ale szansa że dwóch z rzędu to zero a w większości przypadków auta jadą jak chciał ustawodawca.

            Natomiast zdarza się, że kierowcy wciskają się wcześniej niż powinni. Tu już poprawność manewru obserwuję jedynie u 50 - 60% kierowców z lewego pasa.

            • 2 0

    • Nie bedą (12)

      W podanym w artykule przykładzie - Wielkiej Brytanii - nad niektórymi skrzyżowaniami jest kamerka, która robi Ci zdjęcie jak stoisz na kratownicy i skutecznie Cię uczy, żebyś drugi raz tego błędu nie popełnił :) I ogólnie temat się bardzo sprawdza, jak nie możesz zjechać ze skrzyżowania, to nie wjeżdżaj.

      • 18 2

      • w Gdańsku kamer jest tysiącpieńset (2)

        i nikt ich nie uzywa do egzekwowania przepisów

        • 18 0

        • (1)

          To są kamerki inwigilujące, a nie jakieś tam fotoradary do mandatów.

          • 4 0

          • takie od mandatów też są, ale nie mają homologacji :D

            • 1 0

      • (6)

        Ale tak serio to nie zawsze jesteśmy w stanie ocenić bądź zobaczyć czy zdążymy na zielonym opuścić skrzyżowanie, wydaje mi się, że tu lepiej by się sprawdziły światła sekundowe

        • 3 7

        • (5)

          tak na serio to kodeks drogowy mówi jasno: "Kierującemu pojazdem zabrania się: wjeżdżania na skrzyżowanie, jeżeli na skrzyżowaniu lub za nim nie ma miejsca do kontynuowania jazdy" widzisz że samochody stoją to po co się pchasz?

          • 16 0

          • (4)

            Nie zawsze to tak wygląda, widzisz zielone, ale nie wiesz, że gdzieś kilkanaście samochodów przed tobą zacznie jechać wolniej albo się zatrzyma... tego nie jesteś w stanie zauważyć ze swojej pozycji

            • 1 7

            • (3)

              chyba nie jesteś w stanie zauważyć bo nie chcesz zauważyć. kilkanaście samochodów to jest kilkadziesiąt metrów długości a nie jedno skrzyżowanie. 95% przypadków to byle przejechać sygnalizator a potem się zobaczy. miszczowie kierownicy jadąc w korku nie są w stanie zrobić miejsca dla samochodów wjeżdzających/wyjezdzających w boczną drogę. przykład - ul. czarny dwór.

              • 2 1

              • (2)

                Ogarnij się, nie zawsze jestem w stanie zauważyć a nie że nie chcę. Wiesz ile razy miałem taki dylemat, żeby mi ten z tyłu nie siedział na d*pie i nie zaczął trąbić

                • 0 3

              • (1)

                przejmujesz się jakimś z tyłu co będzie trąbił? jeżeli widzisz, że jest korek i samochody stoją albo się toczą to stajesz PRZED sygnalizacją nawet jeśli jest kilka metrów z przodu bo w każdej chwili może się pojawić czerwone i będziesz blokował skrzyżowanie. przewidywanie to cecha dobrego kierowcy a tacy jak ty to właśnie przyczyna burdelu na ulicach

                • 6 0

              • Ja pierdziu, czytanie ze zrozumieniem się kłania... i trochę empatii, bo nie wierzę że nigdy, nigdy nie zdarzyło ci się chociaż raz zablokować skrzyżowania mimo twojej doskonałej cechy przewidywania...

                • 0 1

      • Dokładnie bez nieuchronnej kary to te pola mogą być różowe ...i nic to nie da

        • 2 0

      • Prawda. Nauczyła i mnie.

        • 0 0

    • Czyli ty?

      • 0 0

    • Znakami nie wyeliminujesz żadnego zachowania w 100% (chyba że idą za tym nieuchronne, nieuchronne i jeszcze raz nieuchronne wysokie kary). To ma raczej działać na kierowców którzy są w stanie się ogarnąć, tylko trzeba ich lekko szturchnąć i palcem pokazać.

      • 6 0

    • Zamiast malowac jak dla d**ili, ktorzy PJ znalezli w czipsach moze taniej wyjdzie gdy policja zacznie za to karac egzekwujac w ten sposob obowiazujace przepisy?

      • 4 3

    • Moim zdaniem da to dobry efekt (1)

      Teraz większość wjeżdża na zablokowane skrzyżowanie "bo inni też wjechali", a jeśli tego nie zrobią to stado baranów za nimi zacznie wygrażać i uruchamiać klaksony. Jeśli taka wskazówka na jezdni będzie, to większość (z czasem) się dostosuje. Oczywiście nie wszyscy, bo niektórym deklom nic prócz mandatu do rozumu nie przemówi. Ale niebieski kolor jest bez sensu, jeśli żółty jest zarezerwowany to dać pomarańczowy lub czerwony, jak nie będzie walił po oczach to efekt będzie żaden.

      • 4 2

      • Również popieram

        z czasem efekt będzie. A teraz nawet jak jeden się stosuje do zasady nie stawania na skrzyżowaniu to reszta z innej strony tak zastawi skrzyżowanie że nie wjedziesz na nie przez 3 następne światła czerwone. Więc sądzę że pomysł dobry

        • 2 0

    • Burak

      To fakt, burak pozostanie na zawsze burakiem.

      • 0 0

  • Zlikwidować w godzinach szczytu zielone strzalki (10)

    Póki są zielone strzalki, to z prawej zawsze się będą wpychać na skrzyżowania. Ci co mają zielone będą dobijać i blokować skrzyżowania, w obawie zeby ci z zielonej strzalki się nie wcisnęli.
    Poza tym fajny pomysł i warto spróbować.

    • 83 109

    • większość państw ma zawsze włączone zielone strzałki (8)

      a w czechach czy na słowacji jest nawet strzałka w lewą stronę.

      • 14 9

      • zielone strzałki to wymysł czysto polski nie stosowany praktycznie nigdzie (4)

        na świecie podobnie zresztą jak "ścieżki" czyli paski w formie slalomu na wąskim chodniku rzekomo dla rowerzystów. To jaka większość?

        • 9 24

        • Założę się, że to jakiś Adolf wymyślił, jak jechał na koksie.

          • 1 1

        • W USA obowiązuje permanentna "zielona strzałka" , chyba, że znaki stanowią inaczej.

          • 5 0

        • Bredzisz, świata nie widziałeś i nigdzie nie jeździłeś.

          • 4 4

        • Przekaz

          Cała Europa bierze z nas przykład, uczą się jak to nam się udało, że sobie z tym poradziliśmy w taki doskonały sposób. Sorry, pomyliłem gotowca na przekaz dnia.

          • 5 0

      • że co? nie myl kierunkowych świateł ze naszą zieloną strzałką

        • 7 1

      • w Oliwie też jest w lewo

        Na skrzyżowaniu Spacerowej z Czyżewskiego też jest zielona strzałka w lewo i to nie jest jedyne miejsce w Gdańsku

        • 4 2

      • Przecież u nas też są strzałki w lewą stronę.

        • 1 2

    • Przed zieloną strzałką na sygnalizatorze należy się zatrzymać. Większość tego nie robi, mimo że powinna. Nie jest to po to, by utrudnić komuś życie, tylko po to by spojrzeć przed siebie, czy nic nie jedzie. Część nawet nie zwalnia, tylko wpycha się i tyle.

      • 0 0

  • (15)

    Jak to nie mogę się zatrzymać? To mam wjechać w kogoś?

    • 25 112

    • (9)

      Nie wjeżdżać na skrzyżowanie gdy jest zablokowane przecież to takie proste tylko trzeba myśleć

      • 38 5

      • Dzbany nie myślą.

        • 25 3

      • a skąd wiesz, że przejedziesz? (4)

        • 5 13

        • Wiesz, jak widać miejsce za kratownicą. (3)

          Jak nie widać to stoisz.

          • 16 1

          • Co ty mu tłumaczysz przecież to przygłup

            I potem takie debaty wyjeżdżają na drogę co nie wiedzą co się dzieje na drodze

            • 9 3

          • (1)

            No widzę że przejadę, ale jest sznur samochodów z naprzeciwka, jeden jedzie na wprost, drugi skręca... mam stać tak długo aż nikt stamtąd nie będzie jechał? Nawet kilkanaście zmian świateł, żeby nie stanąć na środku na sekundę?

            • 6 5

            • Tak

              • 8 3

      • (1)

        A jak nie jest zablokowane? Tylko Ci ktoś zajedzie drogę to dalej nie staniesz tylko w niego rypniesz?

        • 0 4

        • To będzie jego wina, takie to proste, nie ogarniasz się?.

          • 2 0

      • Chlopie, jeden samochod i już zablokowane? . Hello już się budzimy.

        • 1 1

    • (1)

      masz nie wjeżdżać jak istnieje prawdopodobieństwo że utkniesz na skrzyżowaniu bo np. przed toba jest korek .....

      • 7 2

      • Ta a jak nie ma korka? Tylko jadą samochody z dwóch stron w każdym kierunku? Jak na skrzyżowaniu Stryjskiej z al. Zwycięstwa? Przez tam by wszyscy stali na tej kratownicy, bezsens totalny.

        • 2 6

    • Oddaj prawo jazdy...

      Bo nie znasz kodeksu

      • 4 1

    • no wlasnie...

      hehe, i co sie dziwic potem ;)

      • 0 0

    • Proste jak ogon kota

      Masz po prostu nie wjezdzac na skrzyzowanie jesli nie masz szansy go opuscic w trakcie jednej zmiany swiatel - kropka.

      • 2 0

  • Kierowcy komunikacji miejskiej na pewno oprotestują to rozwiązanie (3)

    Nikt jak oni nie blokuje skrzyżowań tak często i tak skutecznie.

    • 90 31

    • bo wszedzie powinny byc bus pasy

      • 8 5

    • Zbyt latwo mozna dostac prawo jazdy

      Kierowcy ci bezmyślni blokują skrzyżowania ! Dramat! Wjada i stoja a człowiek stoi 3 zmiany świateł na skrzyżowaniu bo barany blokują skrzyżowania . Daj minus jeśli nigdy nie złamałes przepisów ruchu drogowego .

      • 2 4

    • kierowcy komunikacji miejskiej powinni mieć bezwzględny priorytet na skrzyżowaniach

      • 6 1

  • (3)

    Powinna być w kolorach tęczy...

    • 65 36

    • No i koniecznie jeszcze pare kaczuszek domalować

      • 5 3

    • jak ktoś stanie, to znaczy że jest tęczowy ;) (1)

      • 6 3

      • Ja już parkuję na tych cudnych kolorach. Ale jazda. Po co było te przekamazanie się, jakiś samochód jeździł i coś gość krzyczał, oj niedobre chłopcy.

        • 0 0

  • Problem stanowi raczej nadmiarowa sygnalizacja świetlna (2)

    Z niezrozumiałego dla mnie powodu sygnalizację świetlną umieszcza się zarówno przed skrzyżowaniem (tak powinno być), jak i "za skrzyżowaniem". Robi się to legalnie tworząc sztuczne wysepki, przez co mimo iż w praktyce kierowca przejeżdża przez skrzyżowanie, to teoretycznie (w myśl przepisów) jego nie ma. W efekcie, ktoś kto wjechał na skrzyżowanie na zielonym, nie może go opuścić, bo stoi musi stać kilka metrów dalej na czerwonym. Przykład: "skrzyżowanie" Bulońskiej i Rakoczego oraz Potokowej i Słowackiego.

    • 33 36

    • Dokładnie. Wjeżdża się na zielonym, a później się stoi, bo auta, które jadą wcześniej, stoją na czerwonym.

      • 4 1

    • To samo jest na...

      Skrzyżowaniu Havla i Armii Krajowej, jadąc od Strony Havla.
      Podobny cyrk jest na 3 maja pod forum, za zjazdem z AK.
      Ruszasz na zielonym i stajesz, bo dalej jest czerwone. Światła działają jakby odwrotnie. Najpierw powinno się skrzyżowanie pozwolić opuścić a później wjechać następnym kierowcom. W dwóch powyższych przypadkach jest odwrotnie

      • 7 1

  • dla rowerzystów żadna różnica (6)

    i tak maja przepisy gdzieś...

    • 117 45

    • (2)

      Rowerzyści nie blokują skrzyżowań pacanie

      • 25 10

      • czego noe można powiedziec o kierofczykach blokujących powszechnie przejazdy dla rowerzystów oraz przejścia

        • 23 6

      • też nie widziałem, żeby rowerzysta blokował skrzyżowanie

        za to z poprzek, przez ciągłe linie - to i owszem

        • 11 1

    • Tak samo jak kierowcy. Rowerzyści chociaż ruchu nie blokują (2)

      • 13 4

      • ale dzwonią na pieszych na przejściach ! (1)

        a w kodeksie drogowym jest jak byk - zakaz używania sygnału dźwiękowego w terenie zabudowanym

        • 2 12

        • Chyba kodeksie chipsowym

          • 1 2

  • No nie wiem czy się sprawdzą. (4)

    Jak niezbyt rozumny użytkownik drogi zobaczy rzeczoną kopertę, to może uznać ją za miejsce do parkowania. Nie takich asów widzieliśmy już na trójmiejskich drogach.

    • 86 4

    • Tak to prawda!

      • 5 1

    • Parkowanie (1)

      W Hiszpanii właśnie można parkować przy niebieskiej linii

      • 5 0

      • No to będzie problem... stać czy parkować ;)

        • 0 0

    • Dlatego powinnien być żółty kolor

      Co z tego, że jest używany jako oznaczenie tymczasowe. Kratka pozostanie kratką, będzie widoczna i będzie jasne do czago służy. W wielu miastach Europy właśnie jest stosowana żółta kratka.
      A swoją drogą, drogowcy jak pomalują na żółto strzałki to wieczorem przy oświetleniu lampami sodowymi, to i białe nieusunuete i tymczasowe oznaczenie wygląda tak samo i wtedy jest galimatias.

      • 1 0

  • Żadne malowanie rozumu nie zastąpi (2)

    a kierowcy mają problem z ogarnięciem znaków które juz są. Szczególnie świateł i ograniczeń prędkości

    • 94 6

    • Trochę za dużo tego ; nakazują , informują podpowiadają ,sugerują i reklamuja ,a forma tego ,na kiju , na jezdni i wielkich (1)

      • 1 1

      • auto to nie prawo

        auto to przywilej i odpowiedzialność

        • 1 0

  • Dzbany potrzebują kratownic? (1)

    A może czas walić mandaty za łamanie przepisów?

    • 43 1

    • ale uzależnione od zarobków

      dla mnie 500 to kupa szmalu i ból zada, ale dla mojego szefa 5 tys. to jak klepaki

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

"Bez gwiazdy nie ma jazdy" - to powiedzenie tyczy się której marki?