• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nielegalne przyciski na skrzyżowaniu w Gdyni

Michał Sielski
13 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
  • Na skrzyżowaniu pojawiły się trzy nowe przyciski dla pieszych i rowerzystów.
  • Problem w tym, że na przejazdach rowerowych nie można ich instalować.
  • Jeśli pieszy lub rowerzysta spóźni się z naciśnięciem, poczeka na przejście lub przejazd do następnej fazy świateł.

W ramach budowy buspasów na ul. Morskiej w Gdyni przebudowywane jest też skrzyżowanie z ul. Mireckiego zobacz na mapie Gdyni. - Projekt miał służyć pasażerom komunikacji publicznej, a urzędnicy łamią prawo, dyskryminując pieszych i rowerzystów, którzy będą prosić o przejście i przejazd na drugą stronę ul. Morskiej - mówi dr Kajetan Lewandowski.



Czy piesi i rowerzyści powinni korzystać z przejść i przejazdów po naciśnięciu przycisku?

Remont ul. Morskiej obejmuje nie tylko budowę buspasów, ale też części chodników, dróg rowerowych oraz przebudowę skrzyżowań. Jednym z nich jest splot ul. Morskiej i ul. Mireckiego. Pasażerowie komunikacji publicznej zyskają tam buspas, ale urzędnicy przygotowali też projekt przejazdu rowerowego przez ul. Morską, którego w tym miejscu zdecydowanie brakowało.

Czytaj więcej: Tu będą nowe buspasy w Gdyni.

Problem w tym, że ułatwienie dla pasażerów komunikacji publicznej, będzie utrudnieniem dla pieszych i rowerzystów, czyli często tych samych osób, które korzystają z autobusów i trolejbusów. Przy przejściu dla pieszych i powstającym przejeździe pojawiły się bowiem trzy dodatkowe przyciski. Piesi i rowerzyści - których w tym miejscu w ciągu całego dnia jest masa, ze względu na duży sklep spożywczy, punkty usługowe i zabudowę mieszkaniową - będą musieli więc poprosić o przejście poprzez naciśnięcie przycisku. Dlaczego?

Urzędnicy: stawiamy na zwiększenie przepustowości



- Dzięki temu pieszym i rowerzystom łatwiej będzie dokonać zgłoszenia na przejściu dla pieszych połączonym z przejazdem rowerowym. Dzięki możliwości pomijania zielonego światła dla pieszych, w przypadku braku ich obecności na przejściach, jest możliwość zwiększenia przepustowości skrzyżowań, a tym samym zmniejszenie kolejek przed skrzyżowaniami - mówi Wojciech Folejewski, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni.

Społecznicy: to niezgodne z prawem



Problem w tym, że montowanie przycisków dla rowerzystów jest niezgodne z prawem.

- Z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, jasno wynika, że detekcja za pomocą przycisków może być stosowana tylko w przypadku pieszych, zaś zgodnie z art. 2 ust. 47 Prawa o Ruchu Drogowym rower jest pojazdem - podkreśla dr Kajetan Lewandowski, prezes stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.
Dodaje przy tym, że urzędnicy nie chcieli wcześniej pokazać projektu organizacjom społecznym.

- Dla ruchu rowerowego przyciski są skrajnie niekorzystne. Rowerzysta musi się zatrzymać, odczekać na zielone światło, nawet gdy dla samochodów w tej samej relacji świeci się zielone. Detekcja dla rowerzystów jest oczywiście dozwolona i stosowana, ale musi to być detekcja automatyczna - dodaje Kajetan Lewandowski.

Nikt nie lubi "Przycisków żebraka"



W zachodnich mediach przyciski dla pieszych doczekały się nawet określenia "przyciski żebraka". To bowiem oczywiste utrudnienie, bo jeśli osoba chcąca przejść przez jezdnię nie zdąży w porę nacisnąć przycisku, to musi czekać do kolejnej fazy świateł. Niezależnie od tego czy jakikolwiek samochód akurat przez jezdnię przejeżdża czy nie.

Poza tym w strategicznych dokumentach Gdyni rola pieszych ma być priorytetowa. Upominają się też o to sami mieszkańcy, na wniosek których przyciski na większości skrzyżowań pomiędzy Karwinami a Wielkim Kackiem na ul. Wielkopolskiej zostały wyłączone.

- Najbardziej w tym wszystkim smutny jest fakt, że w 2018 roku, gdy tyle mówi się o dostępności, o priorytecie pieszych, o wypadkach powodowanych przez nadmierną prędkość, urzędnicy wracają do złych praktyk sprzed około dekady. Co ciekawe, kłóci się to także z deklaracjami wyborczymi prezydenta Wojciecha Szczurka, że jego celem jest wyeliminowanie wypadków drogowych z udziałem pieszych. Najwyraźniej urzędnicy odpowiedzialni za budowę buspasa mają inne zdanie. Nie wahają się przy tym ignorować strategicznych dokumentów uchwalonych przez Radę Miasta, a nawet łamać prawo - kończy Kajetan Lewandowski.

Schemat planowanych buspasów na Morskiej w Gdyni

 

Tu powstają nowe buspasy na ul. Morskiej. Tu powstają nowe buspasy na ul. Morskiej.
Odcinki buspasów w stronę centrum:
  • Na jezdni prawej w kierunku centrum, rozpoczynający się w rejonie skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Zakręt do Oksywia w śladzie istniejących prawoskrętów do posesji, następnie po istniejącym prawoskręcie na skrzyżowaniu z ul. Kalksztajnów i z "otwarciem" istniejącej zatoki autobusowej;
  • Na jezdni prawej w kierunku centrum, w okolicach skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Mireckiego z wykorzystaniem prawoskrętu i otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
  • Na jezdni prawej w kierunku centrum, w okolicy skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Grabowo z wykorzystaniem prawoskrętu i otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
Odcinki buspasów w stronę Rumi:
  • Na jezdni lewej w kierunku Rumi rozpoczynający się przed skrzyżowaniem ul. Mireckiego z ul. Morską dalej w śladzie prawoskrętu z otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
  • Na jezdni lewej w kierunku Rumi, rozpoczynający przed skrzyżowaniem ul. Morskiej z ul. Grabowo, od prawoskrętu za budynkiem przy ul. Morskiej 42, w śladzie istniejących prawoskrętów i z otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej.

Opinie (385) 9 zablokowanych

  • (1)

    "w przypadku braku ich obecności na przejściach, jest możliwość zwiększenia przepustowości "skrzyżowań, Czy to nie wystarcza redaktorku? To ma perfekcyjny sens oczywiście o ile będzie działało zgodnie z założeniami. A jak to w artykule nazwano " proszenie" i "dyskryminacja" to chyba jednak przewrażliwienie.

    • 12 5

    • "Piesi i rowerzyści - których w tym miejscu w ciągu całego dnia jest masa, ze względu na duży sklep spożywczy, punkty usługowe i zabudowę mieszkaniową"

      Więc właśnie "problem" w tym, że tego braku pieszych nie będzie. Takie przyciski mają sens w mało uczęszczanych miejscach.

      • 1 1

  • Skrócony czas zielonego światła dla pieszych (1)

    Skrzyżowanie Morska i Mireckiego. Czas świecenia zielonego światła dla pieszych chcących przejść przez ulicę Morską został skrócony w porównaniu do stanu sprzed przebudowy. Obecnie ciężko jest przejść na drugą stronę ulicy z dzieckiem do przedszkola na jednej zmianie świateł. Zmiany nie dla pieszych.

    • 7 2

    • Doszedł jeden 3 metrowy pas asfaltu do pokonania a czas zielonego pozostał ten sam

      • 1 0

  • Oznakowanie remontu

    Oznakowanie prac modernizacyjnych drogi woła o pomstę do nieba, nie ma znaków o przewężeniu, nigdy nie wiadomo który pas jest aktualnie zamknięty, a jak były zmiany pasów to nawet w weekend dochodziło do konsternacji i zjeżdżania sobie drogi. Czy tak powinien wyglądać remont jednej z głównych arterii miasta?

    • 6 1

  • hahahah (1)

    problemy ludzi z 1 świata, przyciski im się nie podobają... Najlepiej wolna amerykanka, niech zrobią skrzyżowanie bez sygnalizacji świetlnej zobaczymy który odważny żeby przejść na drugą stronę...
    Ludzie nie myślą, np czy z punktu ekonomicznego w nocy, kiedy ruch pieszy jest znikomy czy opłaca się czasowa zmiana sygnalizacji świetlnej, żeby puścić ludzi których nie ma ?

    • 12 6

    • No właśnie, niech zlikwidują światła dla samochodów na skrzyżowaniu, zobaczymy czy dekle potrafią jeździć..

      • 1 3

  • przycisk zebraka!!!! - zgadzam sie z okresleniem! (2)

    cos w tym jest! w Sopocie, każdy pieszy to zebrak, tak wychodzi...swiatla na Grunwaldzkiej, ludzie notorycznie przechodzą na czerwonym, bo mysla, ze cos się popsulo, w miescie 30 km/h swieta przepustowość rules!

    • 7 9

    • (1)

      tam się strasznie długo czeka na zielone na przejściach..... się nie dziwie że przechodzą na czerwonym. no ale to kurort. wiadomo pieszy najważniejszy ;)

      • 4 0

      • najważniejsze są długie włosy

        • 0 0

  • Pieniacze

    75,5 tys. Gdynian popiera przyciski, więc niech element aspołeczny przestanie w końcu jątrzyć!

    • 9 3

  • (3)

    "Przyciski sa niewygodne dla rowerzystow" - pewnie Holendrzy nigdy tego nie odrkyli dlatego na kazdym duzym skrzyzowaniu w Holandii rowerzysci maja przyciski? Obecnosc przyciskow powinna byc dyktowana tym czy jest wiekszy ruch samochodowy czy pieszo/rowerowy. Sam jestem za zwiekszeniem roli transportu publicznego i pieszych ale narzekanie w tej sytuacji to jest glupota. Przeciez Ci sami piesi beda czekali na swiatlach w autobusie jezeli swiatlo sie zmieni bez powodu.

    • 16 3

    • gdzie niby mają te przyciski? byłem nie widziałem

      • 5 2

    • W Holandii na każdym skrzyżowaniu mają przyciski xD bez kitu, co za d**il. Komu tę ciemnotę wciskasz?

      • 2 1

    • głupi d**ilu w normalnych krajach rowerzystów wykrywają np detektory podczerwieni tzw fotokomórki a nie żadne oklepane XIX wieczne przyciski

      • 1 7

  • Nie wierzę w to co czytam. (1)

    Człowiek już odleciał całkowicie. Czy on myśli, że jakby nie było przycisków to by podjeżdżał i od razu dostawał zielone? Przecież i tak by musiał odczekać.... A skoro jak twierdzą, że praktycznie i tak cały czas ktoś tam przechodzi, to podchodząc/podjeżdżając do przejścia ten przycisk będzie już wciśnięty. Chyba, że szanowny pan doktor myśli, że każdy przechodzący musi nacisnąć guzik? Kiedyś te tytuły naukowe jednak coś znaczyły, a dzisiaj to niemal każdy może taki uzyskać.

    • 19 5

    • jest szansa baranie że załapiesz się na zielone bez czekania tak samo jak jedziesz autem też masz w wielu miejscach zielone bez czekania na nie

      • 1 7

  • Cala prawda

    Przecież w tej całej "budowie buspasów" wcale nie chodziło o budowę buspasów tylko o to żeby za pieniądze przeznaczone na komunikacje miejską wyremontować ulice, i przy okazji przeprogramować sygnalizacje.

    • 9 0

  • Lobby rowerowe chce rządzić miastem??!!

    Sam jestem rozwerzytą, ale to co wyprawia Rowerowa Gdynia to przegięcie!!
    Cały czas coś im nie pasuje... a teraz się okazuje, że panu doktorkowi nie podobają się włączniki!!

    A potem się dziwią, że nikt ich nie lubi!!

    • 13 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Do przystanku Westerplatte dostaniemy się autobusem linii:

 

Najczęściej czytane