- 1 Maj pełen prac drogowych w Gdyni (94 opinie)
- 2 Rowerzyści dostali drogę, której nie chcą (399 opinii)
- 3 Wypadki TIR-ów i wojskowej ciężarówki (60 opinii)
- 4 Wrak nie do usunięcia przez biurokrację (214 opinii)
- 5 Chwarznieńska do obwodnicy już gotowa (136 opinii)
- 6 Burza o "nowy" parking, który już istnieje (280 opinii)
Nielegalne przyciski na skrzyżowaniu w Gdyni
W ramach budowy buspasów na ul. Morskiej w Gdyni przebudowywane jest też skrzyżowanie z ul. Mireckiego . - Projekt miał służyć pasażerom komunikacji publicznej, a urzędnicy łamią prawo, dyskryminując pieszych i rowerzystów, którzy będą prosić o przejście i przejazd na drugą stronę ul. Morskiej - mówi dr Kajetan Lewandowski.
Czytaj więcej: Tu będą nowe buspasy w Gdyni.
Problem w tym, że ułatwienie dla pasażerów komunikacji publicznej, będzie utrudnieniem dla pieszych i rowerzystów, czyli często tych samych osób, które korzystają z autobusów i trolejbusów. Przy przejściu dla pieszych i powstającym przejeździe pojawiły się bowiem trzy dodatkowe przyciski. Piesi i rowerzyści - których w tym miejscu w ciągu całego dnia jest masa, ze względu na duży sklep spożywczy, punkty usługowe i zabudowę mieszkaniową - będą musieli więc poprosić o przejście poprzez naciśnięcie przycisku. Dlaczego?
Urzędnicy: stawiamy na zwiększenie przepustowości
- Dzięki temu pieszym i rowerzystom łatwiej będzie dokonać zgłoszenia na przejściu dla pieszych połączonym z przejazdem rowerowym. Dzięki możliwości pomijania zielonego światła dla pieszych, w przypadku braku ich obecności na przejściach, jest możliwość zwiększenia przepustowości skrzyżowań, a tym samym zmniejszenie kolejek przed skrzyżowaniami - mówi Wojciech Folejewski, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni.
Społecznicy: to niezgodne z prawem
Problem w tym, że montowanie przycisków dla rowerzystów jest niezgodne z prawem.
- Z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, jasno wynika, że detekcja za pomocą przycisków może być stosowana tylko w przypadku pieszych, zaś zgodnie z art. 2 ust. 47 Prawa o Ruchu Drogowym rower jest pojazdem - podkreśla dr Kajetan Lewandowski, prezes stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.
Dodaje przy tym, że urzędnicy nie chcieli wcześniej pokazać projektu organizacjom społecznym.
- Dla ruchu rowerowego przyciski są skrajnie niekorzystne. Rowerzysta musi się zatrzymać, odczekać na zielone światło, nawet gdy dla samochodów w tej samej relacji świeci się zielone. Detekcja dla rowerzystów jest oczywiście dozwolona i stosowana, ale musi to być detekcja automatyczna - dodaje Kajetan Lewandowski.
Nikt nie lubi "Przycisków żebraka"
W zachodnich mediach przyciski dla pieszych doczekały się nawet określenia "przyciski żebraka". To bowiem oczywiste utrudnienie, bo jeśli osoba chcąca przejść przez jezdnię nie zdąży w porę nacisnąć przycisku, to musi czekać do kolejnej fazy świateł. Niezależnie od tego czy jakikolwiek samochód akurat przez jezdnię przejeżdża czy nie.
Poza tym w strategicznych dokumentach Gdyni rola pieszych ma być priorytetowa. Upominają się też o to sami mieszkańcy, na wniosek których przyciski na większości skrzyżowań pomiędzy Karwinami a Wielkim Kackiem na ul. Wielkopolskiej zostały wyłączone.
- Najbardziej w tym wszystkim smutny jest fakt, że w 2018 roku, gdy tyle mówi się o dostępności, o priorytecie pieszych, o wypadkach powodowanych przez nadmierną prędkość, urzędnicy wracają do złych praktyk sprzed około dekady. Co ciekawe, kłóci się to także z deklaracjami wyborczymi prezydenta Wojciecha Szczurka, że jego celem jest wyeliminowanie wypadków drogowych z udziałem pieszych. Najwyraźniej urzędnicy odpowiedzialni za budowę buspasa mają inne zdanie. Nie wahają się przy tym ignorować strategicznych dokumentów uchwalonych przez Radę Miasta, a nawet łamać prawo - kończy Kajetan Lewandowski.
Schemat planowanych buspasów na Morskiej w Gdyni
Odcinki buspasów w stronę centrum:
- Na jezdni prawej w kierunku centrum, rozpoczynający się w rejonie skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Zakręt do Oksywia w śladzie istniejących prawoskrętów do posesji, następnie po istniejącym prawoskręcie na skrzyżowaniu z ul. Kalksztajnów i z "otwarciem" istniejącej zatoki autobusowej;
- Na jezdni prawej w kierunku centrum, w okolicach skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Mireckiego z wykorzystaniem prawoskrętu i otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
- Na jezdni prawej w kierunku centrum, w okolicy skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Grabowo z wykorzystaniem prawoskrętu i otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
- Na jezdni lewej w kierunku Rumi rozpoczynający się przed skrzyżowaniem ul. Mireckiego z ul. Morską dalej w śladzie prawoskrętu z otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
- Na jezdni lewej w kierunku Rumi, rozpoczynający przed skrzyżowaniem ul. Morskiej z ul. Grabowo, od prawoskrętu za budynkiem przy ul. Morskiej 42, w śladzie istniejących prawoskrętów i z otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej.
Opinie (385) 9 zablokowanych
-
2018-11-13 12:56
To już jakiś zajob....
Proponuję opisanie kolejnego przykładu dyskryminacji: ulice są znacznie szersze od ścieżek rowerowych i chodników - koniecznie trzeba to wyrównać...
- 13 1
-
2018-11-13 13:54
Ja wam mówię
Gdynia, miasto prowizorka. Inwestycja za dziesiątki milionów okazuje się bublem.
- 3 2
-
2018-11-13 14:38
Tragedia (1)
Te buspasy nie zmniejszą korków.
Bezsensowne zakonczenie buspasa w stronę centrum za skrzyzowaniem z ul. Mireckiego. Jest masa miejsca. Zlikwidowac parking i puscic buspas az do ul. Warszawskiej.- 1 1
-
2018-11-13 19:01
Ale korek rano masz do Grabowa potem jedzie się płynnie
- 0 0
-
2018-11-13 15:11
Najwyższa pora wprowadzić OC dla rowerzystów jężdżących drogami publicznymi! (1)
Nie może być tak że tylko jedna z poruszających się grup po drogach płaci OC bo wypadki powodują wszyscy. Jak równouprawnienie to obowiązuje wtedy wszystkich!
- 8 3
-
2018-11-13 17:30
tak tak tak
jestem absolutnie za, i spowalniecze na ścieżkach i obowiązkowe światła chociaż kierunkowe (nie żartuję). to głównie przez rowerzystów nie wyjeżdzam bez włączonej kamerki.
- 3 1
-
2018-11-13 15:45
Wchodzę bo nielegalne wyścigi passatem
Czytam a chodzi o nielegalnym guziki rowerem :( eh eh
- 0 0
-
2018-11-13 16:06
ale właściwie to o co się rozchodzi ?
bezydury,bezydury i jeszcze raz bezydury
- 1 1
-
2018-11-13 16:27
Bill
A czy ktoś włącznie z autorem Artykułu wie, kiedy ten remont w ogóle się skończy???
- 1 0
-
2018-11-13 17:05
Długo jeszcze ten remont morskiej będzie trwał? Ile można zamykać pasy co chwilę jak nie jeden to drugi i od nowa. Czy nie można wyremontowac najpierw nitki w stronę centrum a potem w stronę Chyloni tylko wszystko rozgrzebac i robić korki ?
- 1 0
-
2018-11-13 17:27
w d*pach się rowerzytstom poprzewracało
bardzo dobrze że musi się zatrzymać. co to za pojazd jeśli nie ma oc, świateł? jeżdze i na rowerze i autem ale sama mam dość pustogłowych rowerzystów pakujących się na przejście, na ścieżkach przez nich też nie jest bezpiecznie bo próbują być miszczami (błąd zamierzony) ścieżki, piesi też nie czują się bezpiecznie idąc chodnikiem. ścieżki powinny tak samo jak auta mieć spowalniacze (progi) przed przejazdem bez świateł. ogólnie nie rozumiem idiotów walczących z tym aby było bezpieczniej...
- 6 3
-
2018-11-13 17:31
"la ruchu rowerowego przyciski są skrajnie niekorzystne. Rowerzysta musi się zatrzymać, odczekać na zielone światło, nawet gdy dla samochodów w tej samej relacji świeci się zielone. Detekcja dla rowerzystów jest oczywiście dozwolona i stosowana, ale musi to być detekcja automatyczna - dodaje Kajetan Lewandowski."
a potem się żalą że rowerzysta jedzie na czerwonym.
Niestety - Jazda rowerem w Samochodowej Stolicy Polski to taka partyzantka.- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.