Wiadomości

stat

Nieprzyjemny zapach z klimatyzacji? Czas na przegląd

Serwis klimatyzacji samochodowej.
Serwis klimatyzacji samochodowej. fot. Fotolia RAW/fotolia.com

Kwiecień to czas wiosennych porządków w naszym aucie. Tradycyjnie, wymieniamy ogumienie na letnie, myjemy i odświeżamy samochód, ale czy pamiętamy o przeglądzie klimatyzacji? Podpowiadamy jak efektywnie przygotować się na upały.



Jak często serwisujesz klimatyzację w swoim aucie?

raz na rok 36%
raz na dwa lata 30%
raz na trzy lata 8%
ciężko określić, robię to bardzo rzadko 26%
zakończona Łącznie głosów: 191
Nie mamy wątpliwości, że samochodowa klimatyzacja to wynalazek absolutnie genialny. Szczególnie często wypowiadamy te słowa w gorące dni, kiedy z nieba leje się żar, a schłodzony samochód jest naszym zbawieniem. Problem pojawia się w momencie kiedy układ klimatyzacji naszego auta szwankuje, a z wentylacji wydobywa się bardzo nieprzyjemny odór. Stajemy wówczas przed wyborem mniejszego zła - nieznośny upał albo nieznośny smród. Żeby uniknąć takiego dylematu, warto regularnie dbać o urządzenie.

Wielu kierowców popełnia podstawowy błąd - zapomina o istnieniu klimatyzacji w okresie zimowym. A to z kolei woda na młyn dla rozwoju grzybów oraz bakterii chorobotwórczych. Jedno jest pewne, nieuruchomiana przez kilka miesięcy "klima" z pewnością szybko da o sobie znać wiosną. Warto przez cały rok, bez wyjątków, nawet na krótką chwilę włączać klimatyzację.

Trójmiejskie punkty, w których sprawdzisz stan klimatyzacji

Poza tym, profilaktyczne uruchamianie urządzenia zimą pozwoli uniknąć poważnych usterek technicznych. Istotne, aby olej w instalacjach sprężarkowych wykonywał swoją pracę, czyli zapewniał odpowiednie smarowanie ruchomym elementom układu (kompresora i iglicy zaworu rozprężnego) oraz odprowadzał ciepło ze sprężarki. Olej pełni również rolę ochronną gumowych uszczelek w przewodach.

W niektórych przypadkach, przy braku odpowiedniego smarowania i nadmiernego wysuszenia elementów mechanicznych, może dojść nawet do zatarcia sprężarki albo uszkodzenia uszczelki wałka sprężarki. Wymianę sprężarki dość mocno odczuje nasza kieszeń (to koszt nawet 2 tys. zł).

W dzisiejszych czasach ciężko wyobrazić sobie samochód bez klimatyzacji.
W dzisiejszych czasach ciężko wyobrazić sobie samochód bez klimatyzacji. fot. Ruslan Olinchuk/fotolia.com
Po czym poznamy, że urządzenie działa niepoprawnie? Przede wszystkim po słabszym chłodzeniu, mniej wydajnym nawiewie, parujących szybach oraz oczywiście po wspomnianym fetorze. To objawy, z którymi powinniśmy udać się do specjalistów. Fachowcy zbadają m.in. stan sprężarki, ilość czynnika chłodzącego oraz szczelność układu.

- Klimatyzację w nowych samochodach zazwyczaj serwisuje się po około 3 latach od zakupu. Należy skontrolować ją przed upływem gwarancji auta. Po jej wygaśnięciu średnio co dwa lata warto odwiedzać serwis. Na miejscu serwisanci m.in. uzupełnią albo całkowicie wymienią czynnik chłodzący. Jeżeli zimą nie korzystaliśmy z klimatyzacji, to serwis urządzenia będzie konieczny, chociażby dlatego żeby usunąć z niego wilgoć i zanieczyszczenia - tłumaczy Sandra Kłosińska z AutoFit.
Czytaj także: Wiosna za oknem, pora wziąć auto na warsztat

- Zaleca się sprawdzanie ilości czynnika chłodniczego w układzie klimatyzacji, ponieważ w wyniku działania układu oraz starzenia się uszczelnień gumowych dochodzi do zmniejszania ilości gazu w układzie - wyjaśnia Tomasz Gawlas z BMG Goworowski.
Większość poruszających się po naszych drogach samochodów korzysta z czynnika chłodzącego R134a. Całkowita wymiana czynnika to koszt około 150 zł (uzupełnienie wyceniane jest od ilości czynnika i kosztuje około 10 zł za 100 g). Po 1 stycznia 2011 roku w nowo homologowanych pojazdach stosuje się czynnik HFO-1234yf, którego wymiana jest... nawet pięciokrotnie droższa od wymiany R134a. Pocieszeniem jest fakt, że wymiany dokonuje się nie co 2-3 lata, a co 5 lat.

Nietrudno się domyślić, że zawilgocony układ jest idealnym środowiskiem do rozwoju drobnoustrojów (grzyby, pleśń, roztocza, bakterie).

- Pojazdy wyposażone w układ klimatyzacji posiadają element zwany parownikiem. Jest to wymiennik ciepła podobnie zbudowany jak nagrzewnica do ogrzewania powietrza dostarczanego do kabiny. Różnica polega na tym, że powietrze które opływa parownik jest wychładzane do temperatury ok. 3 - 6 st. Celsjusza i wdmuchiwane do kokpitu. Niestety, parownik znajduje się w skrzynce rozdzielacza powietrza, pod deską rozdzielczą, więc go nie widzimy. Osadzająca się tam wilgoć oraz brak światła to rzeczywiście ideale miejsce do rozwoju bakterii i grzybów - mówi Gawlas.
Czytaj także: Wystrzał opony - jak reagować?

Łatwo wykryć taki defekt. Podczas rozruchu auta poczujemy bardzo nieprzyjemny zapach. Dlatego eksperci zalecają stosunkowo często wymieniać filtr przeciwpyłkowy.

- Przy naszym zapylonym powietrzu obserwujemy konieczność wymiany filtra kabinowego co 20 tys. km. Jeśli ktoś robi małe przebiegi roczne, wymianę zalecamy co 2 lata - dodaje.
W zależności od modelu auta koszt filtru kabinowego to około 50 zł (filtr węglowy to wydatek około 80 zł).

Ponadto, serwisanci podczas okresowego przeglądu klimatyzacji m.in. oczyszczą kanały dystrybucji powietrza do wnętrza kabiny, odgrzybią parownik, sprawdzą drożność kanału odprowadzającego skropliny z parownika klimatyzacji, oczyszczą również wloty powietrza na zewnątrz auta.

- Liczne zanieczyszczenia powietrza oraz mikroorganizmy mogą stanowić niebezpieczeństwo dla naszego zdrowia nie tylko w dużych aglomeracjach czy w obszarach przemysłowych, ale również w naszym samochodzie. Kurz, spaliny i inne zanieczyszczenia docierają do naszego układu oddechowego poprzez układ wentylacji w naszym pojeździe. Dodatkowo brak regularnych przeglądów klimatyzacji może stanowić realne niebezpieczeństwo dla naszego zdrowia i naszych najbliższych - tłumaczy Agnieszka Orłowska-Fijałek ze Skoda Lellek Sopot.
Ceny serwisu klimatyzacji są mocno zróżnicowane i rozpoczynają się od około 150 zł (oczywiście kwota zależy od tego czy udamy się do prywatnego warsztatu czy też do ASO).

Serwis klimatyzacji samochodowej w 10 krokach:
1. Opróżnienie układu z czynnika chłodzącego
2. Czyszczenie czynnika i układu klimatyzacji z wody
3. Podciśnieniowa próba szczelności układu,
4. Napełnianie klimatyzacji, wymiana oleju i czynnika chłodzącego z barwnikiem UV
5. Sprawdzenie stanu przewodów oraz paska klinowego sprężarki
6. Wyjęcie starego filtra kabinowego,
7. Czyszczenie (przedmuchanie, odgrzybianie i dezynfekcja, np. ozonem) kanałów wentylacyjnych
8. Montaż nowego filtra kabinowego
9. Sprawdzenie ciśnienia układu i ewentualnych wycieków z lampą UV
10. Zmierzenie temperatury na wylotach powietrza w kabinie

Opinie (31)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Do którego koncernu motoryzacyjnego należy marka Porsche?