• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niesprawne hamulce czy błąd kierowcy? Jak doszło do wypadku na Hallera?

Maciej Korolczuk
26 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Kierowca ciężarówki chciał zawrócić na przejeździe tramwajowym. Gdy na niego wjechał, z dużym impetem wbił się w niego jadący od strony Brzeźna tramwaj. Kierowca ciężarówki chciał zawrócić na przejeździe tramwajowym. Gdy na niego wjechał, z dużym impetem wbił się w niego jadący od strony Brzeźna tramwaj.

Mija tydzień od zderzenia tramwaju z samochodem ciężarowym na al. Hallera zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Przyczyna wypadku wciąż nie jest jednak znana, bo kierowca ciężarówki w ciężkim stanie przebywa w szpitalu. Nie można go przesłuchać, bo nie odzyskał przytomności. Policja pod nadzorem prokuratury zabezpieczyła za to dokumentację techniczną tramwaju, by sprawdzić, czy w starym pojeździe były sprawne hamulce.



Czujesz się bezpiecznie przejeżdżając autem przez torowiska tramwajowe?

Do wypadku doszło w środę 19 kwietnia. Jadący al. Hallera samochód ciężarowy na wysokości skrzyżowania z ul. Chrobrego chciał zawrócić na przejeździe tramwajowym. Gdy wjechał na torowisko, uderzył w niego rozpędzony tramwaj typu 105N.

Siła uderzenia była ogromna, o czym świadczą zdjęcia obu zniszczonych pojazdów, ale też stan zdrowia kierowcy. 58-latek z urazem głowy trafił do Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego przy ul. Dębinki w Gdańsku.

Do dziś nie został przesłuchany przez policję, bo wciąż jest nieprzytomny i przebywa na oddziale intensywnej terapii. Jest doświadczonym pracownikiem, w spedycji pracuje od wielu lat. Do Gdańska przyjechał spod Kalisza, kilkanaście minut przed wypadkiem rozładował towar i ruszył w inne miejsce po kolejny załadunek.


- Okoliczności wypadku nie są dla nas jasne - mówi pani Weronika z firmy spedycyjnej, do której należy ciężarówka biorąca udział w wypadku. - Po oględzinach pojazdu i samego miejsca, w którym doszło do wypadku, nasunęły się nam pewne wątpliwości, czy rzeczywiście winę za ten wypadek ponosi nasz kierowca. Przede wszystkim zastanawia nas prędkość, z jaką jechał tramwaj. Siła uderzenia była bardzo duża. Niewykluczone, że kierowca wjechał na przejazd przy swoim zielonym świetle, sygnalizacja się zmieniła, a rozpędzony tramwaj jadący od strony Brzeźna nie zdążył wyhamować i w niego uderzył. Chwila obserwacji wystarczy, by stwierdzić, że tramwaje na tym odcinku jeżdżą bardzo szybko - mówi pani Weronika.
Dlaczego kierowca zawracał akurat w tym miejscu? Prawdopodobnie mógł nie wiedzieć, że zbliża się do zbyt niskiego wiaduktu kolejowego zobacz na mapie Gdańska i inni kierowcy go przed tym ostrzegli.

W wypadku ucierpiały, ale na szczęście nie aż tak poważnie, również motornicza i pasażerka tramwaju. Kobiety otrzymały już wezwania do stawienia się na przesłuchanie.

Policja coraz bardziej ostrożna w mówieniu o przyczynach zdarzenia

Choć od wypadku mija już tydzień, policja, która na początku sugerowała błąd kierowcy ciężarówki jako przyczynę zdarzenia, teraz wypowiada się na ten temat zdecydowanie ostrożniej i nie przesądza o tym, kto zawinił.

- Aby wyjaśnić wszystkie okoliczności i przyczynę wypadku wystąpiliśmy do spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje o dokumentację techniczną tramwaju w celu sprawdzenia m.in. sprawności hamulców. W toku postępowania chcemy też sprawdzić stan torów, sprawność sygnalizacji świetlnej na tym skrzyżowaniu i przesłuchać świadków. Dopiero gdy będziemy mieli pełną dokumentację, wystąpimy z wnioskiem o powołanie biegłego z zakresu rekonstrukcji wypadków drogowych, który na jej podstawie oceni, jak doszło do wypadku - mówi Aleksandra Siewert, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
  • Aby wyjaśnić okoliczności i przyczynę wypadku zostanie powołany biegły z zakresu rekonstrukcji wypadków drogowych.
  • Skutki środowego wypadku na Hallera.
  • W wypadku ucierpiały trzy osoby. Kierowca wciąż jest nieprzytomny i przebywa w szpitalu.
  • Zniszczony w wypadku tramwaj 105N nie nadaje się już do dalszej eksploatacji.


Dochodzenie policji prowadzone jest pod nadzorem prokuratury we Wrzeszczu. W wyjaśnieniu przyczyny wypadku z pewnością nie pomoże monitoring, bowiem w pobliżu nie ma kamer miejskiego systemu. Urządzenia rejestrującego obraz tego, co dzieje się przed tramwajem, nie posiada też konstal, który wziął udział w wypadku (skład ma jedynie kamery rejestrujące obraz w kabinie pasażerskiej).

O komentarz poprosiliśmy też spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje.

- Nie prowadzimy w tej sprawie wewnętrznego postępowania - usłyszeliśmy od Alicji Mongird, rzecznik prasowej GAiT.
Byłeś świadkiem tego wypadku? Zgłoś się na policję

Zarówno właściciele ciężarówki, jak i policja apelują do osób, które mogły być świadkami zdarzenia o kontakt i przekazanie wszelkich informacji, które mogą przyczynić się do wyjaśnienia przyczyn wypadku.

- Takie osoby proszone są o kontakt z Wydziałem ds. przestępstw w ruchu drogowym i wykroczeń Komendy Miejskiej Policji przy ul. Kartuskiej 245B w Gdańsku lub nr tel. (58) 32 16 931 lub 112 albo 997 - dodaje rzecznik prasowy KMP.
- Wiemy, że na miejscu byli inni kierowcy czy przechodnie, którzy widzieli, co tam się stało. Prosimy o kontakt z policją - apeluje pani Weronika.

Miejsca

Opinie (160) 6 zablokowanych

  • Jak to czemu motornicza która jechała (2)

    Nie powinna posiadać pozwolenia na prowadzenie tramwaju ale tak jest ja zatrudniają takie osoby bo dobrzy motorowi za te pieniądze nie chcą pracować ona nie nadaje się do prowadzenia tramwaju

    • 6 4

    • Jej mama też dobra motorowa (1)

      Że na cieciowni wylądowała

      • 4 1

      • Psycholu co ma do tego mama motorniczej?

        • 0 0

  • A (2)

    Motornicza z typu tych najgorszych. Siedzieć w telefonie i robić selfie na snapa. Zatrudniają blondynki w wieku 22 lat i potem się Dziwić, że dzieją się takie rzeczy. Niestety głupota przekazana w genach, mamuśka też niezłe ziółko.

    • 4 10

    • Pogięło ciebie?

      To mamuśka prowadziła ten tramwaj czy Ania?
      Czep się" tramwaja" fajansiarzu

      • 0 0

    • Andzelika to Ty?

      • 3 0

  • Niesprawny mózg. (7)

    • 19 4

    • pani motornicza popylała na prostej, gdyby patrzyła na drogę to by z daleka dostrzegła (4)

      że na torowisko wgramolił się tir i chce zawracać....
      ale pewnie ta "Heńka-tramwajarka" pisała smsa albo czytała Panią Domu i oprzytomniała jak przydzwoniła z dużą siłą w ciężarówkę
      tak to widzę
      panie za sterami jakichkolwiek pojazdów to nieporozumienie
      poza tym panie motornicze, które widuję wyglądają jakby od lat nadużywały alkoholu

      • 4 6

      • Głowno wiecie co ta babka przezywa (3)

        Z tego co mi wiadomo to tir wgramolil się tam nagle,bez kierunkowskazu,z prawego pasa,gdy motornicza jechala na zielonym swietle (tak jak i tir),gdy wjechal miała do niego niewielka odległość i malo czasu by zatrzymac calkowicie tramwaj. Tramwaj nie jest samochodem,w miejscu nie stanie,Bogu dzięki uszla z zyciem bo zapewne gdyby nie hamowala to byłoby po niej. Naprawde ladna i madra dziewczyna ma obrażenia głowy i nóg bo stary frajer wjechał i nawet się nie upewnil czy coś nadjezdza. Zastanówcie się co piszecie.

        • 3 7

        • Ha

          Jasne tir nagle skręcił, a czy ty wiesz jaki zapas musi wziąć ciężarowy samochód żeby skręcić pewnie nie masz pojęcia, to nie osobowka , a kogo obchodzi że motornicza jest ładna czesto jeżdżę komunikacją i większość prowadzi tramwaj z telefonem w ręku lub jadą ciekawi na czerwonym świetle

          • 0 0

        • Cała prawda (1)

          Szkoda mi tej dziewczyny, każdego jest szkoda w takiej sytuacji,ale ona wjechała w naczepę,a nie w samochód... pomyśl gdzie mógł być samochód .To nie było nagłe wtargniecie,pomyśl o tym..... i popatrz na zdjęcia w którym miejscu jest podarta plandeka,zobacz również na jezdnie jakie fajne są dwa ślady opon od przesówającej sie naczepy, jak go pociągnęło do tyłu na słup trakcji. Nadal myślisz,że to było nagłym wtargnięciem.Pozdrawiam

          • 4 0

          • Tramwaj

            To taka gadzina że jak hamuje 3 hamulcami to koła stoją, a tramwaj się ślizga po szynach.

            • 0 0

    • (1)

      ogólnie tramwaje mają tam władze słabe miejsce wybrał chłop by zawracać

      • 0 0

      • coś Ty l***a napisał???

        • 0 0

  • Policja dochodzi (5)

    do niczego nie dochodzi.

    Po raz kolejny będzie pan biegły, który nie ma zielonego pojęcia o tramwajach, kolejną sprawą jest sądownictwo, które także nie ma pojęcia o tramwajach, zabezpieczeniach tramwajów. Po co wam dokumentacja techniczka skoro i tak z niej nic nie zrozumiecie ? wysnujecie jakąś teorię i winny się znajdzie.

    W tym kraju jest jeden biegły od pojazdów szynowych, więc kto to wykona ? Tramwaj nie zachowuje się jak samochód.

    1. Tramwaj na pewno hamował.
    2. Prędkość tramwaju może być taka jak samochodu, więc tam jest do 70 km/h.
    3. skoro TIR skręcał w lewo to wszyscy mieli zielone światło w innym przypadku TIR i TRAM jechali by na czerwonym.
    4. TIR skręcał w lewo czyżby nie ustąpił pierwszeństwa ?
    5. Co tachograf na to ? pan zrobił sobie przerwę podczas rozładunku czy jeszcze bardziej się zmęczył rozładunkiem i spadła mu sprawność pycho-fizyczna ?

    Z tego co widać na zdjęciu to tir wjechał kilka metrów przed tramwajem, motornicza zaufała przepisom i kierowcy (skręcający w lewo ustępuje pierwszeństwa z obu stron) i czuła się pewnie, niestety wyszło inaczej.

    Pan kierowca tira skręcając w lewo musiał zająć prawy pas więc przy tym manewrze patrzał nie w tą stronę. Spoglądał w prawo czy nie zajedzie jadącym z tyłu i wykonywał manewr ale nie upewnił się z lewej strony gdzie jechał tramwaj.

    • 18 5

    • Bzdury (1)

      Dziecko drogie,
      1. Nie masz podstawowej wiedzy nt. obowiązujących przepisów prawa o ruchu drogowym (70km/h mnie rozbawiło),
      2. Nie jest pewne czy tramwaj hamował, a jeśli tak, to nasuwa się pytanie, które hamulce zostały przez motorniczą uruchomione, a które w ogóle zadziałały,
      3. Oba pojazdy powinny zachować szczególną ostrożność przy dojeździe do skrzyżowania,
      4. Nie wiadomo, kto na jakim świetle wjechał na skrzyżowanie, bowiem światło dla tramwaju zmienia się na sygnał "zakaz wjazdu", co najmniej o 4 sekundy wcześniej, co może skutkować, że kierowca wjeżdżał na zielonym, a tramwaj już niekoniecznie.
      Podkreślam zarazem, że to tylko są spekulacje, gdyż równie dobrze tramwaj mógł wjechać na "pałce" - zielonym,
      5. Oprócz biegłych z Instytutu Mieszkalnictwa ZKM Warszawa jest też kilku innych specjalistów z zakresu badań wypadków komunikacyjnych w szczególności dot. pojazdów szynowych.

      Dlatego jak czytam takie poematy pseudo - wszechwiedzącego laika to, aż żal się robi. Nie wiesz, to się nie wypowiadaj.

      • 2 0

      • A co ma do tego...

        ...hamowanie, jeśli samochód wymusił pierwszeństwo na tramwaju? Kierowca takiej ciężarówki zobowiązany jest upewnić się, że nikomu nie przeszkodzi, gdy wykonuje manewr skrętu czy zawracania - jak w tym przypadku - tym bardziej, że zawracał zaczynając manewr na prawym pasie, czyli przecinał pas lewy i jeszcze torowisko.

        • 0 0

    • Prawie dobrze...

      ...ale jeden błąd - prędkość dopuszczalna dla tramwajów to 50km/h. Ale trzeba wziąć pod uwagę, że taki skład waży kilkadziesiąt ton i nie wyhamuje w miejscu. W takim wypadku możliwe są dwie ewentualności:

      1. Jak w zaistniałej sytuacji, czyli tramwaj nie wyhamowuje i wjeżdża w auto - skutki jak wyżej.
      2. Tramwaj ma suer hamulce i staje w miejscu i następuje coś, co nazywa się "zbiórką pasażerów w kabinie motorniczego" - wszyscy stojący i spora część siedzących pasażerów tramwaju przewraca się i doznaje obrażeń. Prosta fizyka, zasada zachowania pędu.

      Pytanie zatem - czy super hamulce to rozwiązanie? Czy jednak bardziej przydałaby się lepsza wyobraźnia u kierowców?

      • 2 0

    • (1)

      Tram w obszarze zabudowanym nie może przekraczać 50km/h.

      • 2 2

      • o ile lokalne podwyższenia nie stanowią inaczej

        • 1 1

  • oficjalnie wiem (2)

    ze motorniczy maja odgorny przykaz od kierownictwa ZKM rozbijania tych starych tramwaji,z uwagi ze ida na zlomowanie a ZKM chce jeszcze zarobic na przekrecie z ubezpieczenia

    • 5 11

    • Skoro oficjalnie wiesz, to masz obowiązek powiadomić prokuratora.
      Nie robiąc tego, popełniasz przestępstwo.

      • 0 0

    • Co Ty pie******?

      • 5 1

  • Może.. (1)

    motorniczy/a bablał/a przez komórkę...

    • 2 8

    • Może..

      kierowca ciężarówki bablał przez komórkę...

      • 1 1

  • tramwajarz

    Czep się pan tramwaja

    • 1 2

  • ukarać fo! (6)

    Przez niego tramwaj miał opóźnienie i spóźniłam się po dziecko do przedszkola! !

    • 14 96

    • Trzeba było zadzwonić po taxi.szkoda ci paru zloty sknero...

      • 0 0

    • (2)

      Kretynko kierowca leży w szpitalu w ciężkim stanie i niekoniecznie to była jego wina.... Beznadziejny komentarz. Mogłaś taksówkę sobie zamówić, 500+ masz to chyba Cie stać??

      • 11 2

      • nie jego wina? (1)

        nie przepuscil tramwaju wiec czyja wina?

        zebvy predkosc miala znaczenie w takim przypadku to tramwaj musialby jechac ponad 100 km/h

        widzisz tramwaj w lusterku to go przpeuszczasz a nie wpier...sz sie
        tramwaj to nie samnochod nie wyhamuje w 15 metrow

        • 0 3

        • ?

          A Ty myslisz ze tir to kur... a co moze 5m tylko by sie zatrzymac potrzebuje,to jest ogromna masa plus ladunek i potrzebuje duzo wiecej niz te 15m co wypisujesz.jedz sam osobowka i przy predkosci 50 km wyhamuj w tych 15m.jesli niie wykonasz awaryjnego hamowania to nie wyrobisz.
          albo ty nie masz prawka albo je kupiles.polecam pocwiczycc droge hamowania by przypadkiem nie przecenic swych madrosci i komus dziecka na drodze nie zabic a pozniej moze gadac ze przeciez powinienem przy 50 w 15m sie zatrzymac a nie w okolo 25 i to na pewno dziecko mi pod kola dobieglo.

          • 2 0

    • Bardziej głupim być nie można...

      • 2 10

    • I co?

      Nie oddali dzieciaka i szkoda ci teraz 500+?

      • 38 4

  • Jeśli ta sytuacja się skończy wreszcie zarzutami prokuratorskimi dla GAiT (1)

    to zacznę wierzyć w sprawiedliwość

    • 18 10

    • ODPOWIEDŻ

      W tej firmie nie zwraca się uwagi na bezpieczeństwo pracowników jak i pasażerów przykładem może być Hucisko zwrotnica która była opisywana 8 Marca a wozy z Kassel i Dortmundy nie spełniają wymogów BHP a w firmie wszyscy siedzą cicho aby były wykonywane kursy dziwi mnie że po tylu komentarzach nikt z prokuratury nie sprawdza tego nowe wozy z PESY jeżdżą z niesprawnymi piasecznicami co też ma wpływ na bezpieczeństwo i kulturę jazdy i tak codziennie ryzykują życie lub zdrowie pracowników jak i nieświadomych pasażerów

      • 0 0

  • Będą sprawdzać czy tramwaj miał sprawne hamulce w dokumentacji? (15)

    A kto w dokumentacji wpisze, że wypuścił niesprawny tramwaj na miasto?

    • 284 4

    • (5)

      motorniczy mógł zgłaszać problem z hamulcami w raporcie

      • 1 1

      • (4)

        Konstal z Gdańska lub sprawne hamulce - wybierz jedno :P A tak na serio to chyba aktualnie nie ma w Gdańsku 105'tki która nie musiałby wspomagać sie przy hamowaniu hamulcem awaryjnym :P

        • 7 1

        • 105N (2)

          Miałem znajomego który by motorniczym. Z tego co mówił 105N ma hamulce bębnowe zrobione tak że "klocki" są od góry i od dołu. Problem jest z dostępem do tego górnego. Więc na zajezdni regulowany jest tylko dolny.

          • 7 3

          • 105n (1)

            Mają samoregulatory :)

            • 0 0

            • Ale w Bydgoszczy

              • 0 0

        • Żart teraz piszesz o wspomaganiu się awaryjnymi hamulcami

          • 1 2

    • Chodzi pewnie o to kiedy były przeglądy robione i czy w ogóle były. (2)

      Zawsze jak jest wypadek Policja na miejscu robi oględziny pojazdów.

      • 18 3

      • Pewnie juz wszystkie wpisy

        sa jak nalezy.

        • 11 1

      • całe szczęście że przez 364 dni po zrobieniu przeglądu nic się nie może zepsuć w pojeździe :)

        • 24 1

    • (2)

      Niestety tramwaje często przejeżdżają na czerwonym. Tak np. jest na skrzyżowaniu Hallera i Kościuszki.

      • 26 6

      • aleja zwycięstwa/Orzeszkowej też smigaja na czerwonym.

        • 5 1

      • Krzyżowanie przy ETC podobnie.

        • 6 1

    • sarna (1)

      Tramwaje z zajezdni zawsze wyjerzdzajom zawsze sprawne w 100 procentach

      • 13 14

      • Tramwaje z zajezdni zawsze wyjerzdzajom zawsze sprawne w 100 procentach

        Szczególnie jeżeli są naprawiane przy pomocy taśmy klejącej , temat wielokrotnie był opisywany na tym portalu ! A na samych pracowników GAiT jakakolwiek krytyka działa jak płachta na byka !
        1) http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Jak-mechanicy-ZKM-hamulce-naprawiali-n37547.html
        2) http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Tramwaj-na-Zaspie-drzwi-odpadly-w-czasie-jazdy-n29036.html

        • 8 1

    • już zrobili hamulce na zajezdni ....

      więc po ptakach

      • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakim autem ściga się młody, gdyński kierowca rajdowy Maciej Liszka?

 

Najczęściej czytane