• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przez całą dobę 50 km/h w terenie zabudowanym?

Michał Jelionek
6 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Nocą w terenie zabudowanym pojedziemy nie 60, a 50 km/h. Nocą w terenie zabudowanym pojedziemy nie 60, a 50 km/h.

Resort Infrastruktury i Budownictwa planuje obniżyć do 50 km/h dopuszczalną prędkość w terenie zabudowanym podczas jazdy nocą. Czy to dobry pomysł?



Według aktualnie obowiązujących przepisów ruchu drogowego, w terenie zabudowanym w godz. od 23 do 5, kierowcy mogą poruszać się z prędkością 60 km/h. To o 10 km/h więcej niż w porze dziennej (od godz. 5 do 23). Rząd jednak rozważa ujednolicenie tego limitu, niezależnie od pory dnia, do 50 km/h.

Ewentualne zmiany dopuszczalnej prędkości z 60 km/h na 50 km/h argumentowane są oczywiście poprawą bezpieczeństwa. Za obniżeniem limitu prędkości przemawia przede wszystkim gorsza widoczność nocą. Co prawda w porze nocnej pieszych jest zdecydowanie mniej, jednak bardzo często są oni niedostatecznie oznakowani albo po prostu pijani.

To niejedyne zmiany, które planuje wdrożyć rząd. Ministerstwo zastanawia się nad wprowadzeniem projektu przepisów regulujących poruszanie się na rolkach, hulajnodze czy segway'u. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że już niebawem użytkownicy wspomnianych urządzeń będą mogli poruszać się wyłącznie na ścieżkach rowerowych.

Do ustawy ma zostać dodana definicja urządzenia transportu osobistego, czyli sprzętu napędzanego siłą mięśni albo przy pomocy silnika elektrycznego. W przypadku jednostki napędowej prędkość nie będzie mogła przekroczyć 25 km/h a szerokość urządzenia 90 cm.

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa szacuje, że ustawa wejdzie w życie w maju 2018 roku.

Opinie (134) 1 zablokowana

  • Dobry pomysl. Trzeba dazyc do obnizenia tej szybkosci do ok 30 km/h (27)

    lepiej tez byloby gdyby parkingi byly poza miastami i osiedlami a na osiedlu bylby zakaz poruszania sie samochodami. Lepiej chyba zakazac poruszac sie samochodami po osiedlu bo te truja spalinami powietrze a to zatrute powietrze wdychaja male dzieci i stad choroby i rak u ludzi.. Mozna osiedla ogrodzic i zrbic brame zeby nikt samochodem tam nie mogl wjezdzac a na osiedlu tylko chodzic piechota lub poruszac sie komunikacja miejska lecz na prad.. Kazdy kierowca ktory truje spalinami powinien placic oplaty na sluzbe\ zdrowia np. 1000 zl miesiecznie.

    • 45 131

    • (1)

      Ty i tak na sreberku nie możesz jeździć...

      • 20 3

      • jescze troche i rowerzysci zaczna mandaty placic.

        • 2 0

    • czemu tylko do 30km/h !?!?! (6)

      wprowadzmy od razu ograniczenie do 10km/h. a parkowanie w najlepiej w puszczy białowieskiej.

      Jakby to coś zmieniło. przecież i tak wszyscy jadą min. 70km/h.
      W tunelu jest 50km/h, dzis kawalkada jechała 90km/h

      • 22 1

      • (3)

        Ja jeżdżę ~55 i dziś mnie jakiś pacan na podwójnej ciągłej na Słowackiego wyprzedzal

        • 3 6

        • a gdzie tam masz podwójną ciągłą? (1)

          • 5 2

          • a gdzieś

            • 3 1

        • co to za twór "podwójna ciągła"?

          Obowiązuje linia po stronie jazdy, nie po przeciwnej, więc istnienie ciągłej linii dla przeciwnego kierunku nie ma nic do rzeczy - tak dla jasności

          • 3 3

      • człowiek jest przyzwyczajony do radzenia sobie z urazami głowy

        pojawiającymi się przy prędkości 30 km/h (prędkość biegu jaskiniowca za zwierzyną łowną).

        Obniżenie prędkości poniżej 30 km/h daje niewielkie przyrosty bezpieczeństwa, ale duże przyrosty liczby farmazonów wpisywanych przez trolli pod tekstami na temat poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w naszym pięknym skądinąd kraju.

        • 11 3

      • my ze swagrem noca 140 wykrecamy

        • 2 1

    • (9)

      Wyjmij siodełko z pupy, bo Ci mózg źle funkcjonuje.
      Warzywa wyrośnięte na nawozach sztucznych, masa antybiotyków i sterydów w mięsie, syropy glukozowo-fruktozowe, barwniki i słodziki sztuczne, wzmacniacze smaku, konserwanty... Ale to samochody tylko powodują choroby :)

      • 19 3

      • moze ty jesz te trujaca artykuly zywnosciowe. (8)

        My sprowadzamy ekologiczna zywnosc z Danii i polecam wszystkim bo to tylko koszt ok 5000 mies. a mamy gwarancje zdrowia. Ekologiczna zywnosc z najczystszych rejonow swiata i mozna ja sobie zamowic np. z Danii czy Nowej Zelandii wiec to zaden klopot .

        • 3 13

        • Kiedyś to się sprowadzało z "Rajchu"

          Teraz czytam Dania, Nowa Zelandia...
          I tak wszyscy zdechniemy.

          • 7 1

        • (1)

          ZIOMEK, przybijam ci piatke, dobra beke musisz miec wlasnie przed monitorem

          • 6 2

          • pozdro.)

            • 4 1

        • Człowiek (2)

          Po pierwsze nie każdego stać na taki wydatek no chyba że dostaniemy 5000+ na zdrowe jedzenie.Po drugie jakim jesteś Polakiem ze wspierasz obcy biznes.Po trzecie oddaj to sprowadzasz z dani do laboratorium i zobaczysz za co płcisz .

          • 3 0

          • Przecież to troll :P

            • 1 0

          • rozumiem, ze twoj golf jest produkcji polskiej...

            • 0 0

        • I rowerami ją wam wiozą

          • 1 0

        • Do leczenia na psychiatrię...

          Ekologiczna żywność... z Danii, może Szwecji... albo lepiej Norwegii!!! Szkoda, że cepy nie wiedzie jak "ekologicznie" tam się żywność wytwarza.

          • 0 0

    • "Kazdy kierowca ktory truje spalinami powinien placic oplaty" (3)

      zgadza się, dlatego w paliwie jest coś takiego jak akcyza

      • 14 2

      • to zbyt malo. (2)

        Kierowcy swiadomie zatruwaja wiec [powinni placic kilka tysiecy tygodniowo na chorych na raka.

        • 4 8

        • (1)

          Kilka milionów dziennie! Co da kilka tysięcy???!!!

          • 8 1

          • W każdym razie powinni finansować sprowadzanie ekologicznej żywności z Danii. :)

            • 3 0

    • juz placimy to sie ZUS nazywa ;-D

      • 8 2

    • jestem za, a nawet i przeciw.

      Wieżyczki strzenicze, wilcze doły i czacie zapadki

      • 7 1

    • 30

      palant

      • 0 0

    • 30

      ty mocher jesteś psychol

      • 0 0

  • Prosto, czytelnie i jednolicie (12)

    Zabudowany 50 km/h przez całą dobę i już. Bez wyjątków typu tu 30, tu 70 a tam 80 itd. Znikną wtedy ze wsi i miast wszelkie znaki dotyczące prędkości - będzie 50 i już.

    • 34 83

    • (1)

      A jechałeś kiedyś w życiu samochodem? Chyba nie skoro wydaje Ci się, że Twoja propozycja ma sens.

      • 23 7

      • Tylko na wesołym miasteczku i kierowałem ale kierownice były dwie.

        • 17 1

    • W niemczech tak już jest. (5)

      Wjeżdżasz w miasto droga 3 pasy w jedną i jedziesz max 50km/h, nie ma podwyższenia jak u nas do 70, 80 czy nawet 100. Jedziesz na autostradowym odcinku miejskim max 80 km/h...

      • 11 9

      • u nas nie ma miejskich autostrad :( (2)

        • 3 1

        • Wiem. Też tego żałuję :((((

          • 0 1

        • podwale, Grunwaldzka, Zolnierzy wykletych, Armii Krajowej

          planowane Droga Zielona, Droga Czerwona, Nowa Politechniczna.

          • 0 1

      • no właśnie nie bardzo (1)

        1) odcinki autostradowe/szybkiego ruchu mają 80, o czym sam piszesz
        2) wszystkie boczne uliczki mają 30 i nigdzie nie ma znaków o tym informujących, trzeba o tym wiedzieć:P

        • 0 3

        • No nie bardzo.

          Generalnie autostrady nie traktujesz jak miasto, bo nie ma skrzyżowań naziemnych i przejść dla pieszych (to co się najbardziej rzuca w oczy), podobną drogą u nas jest obwodowa gdzie masz 100-120, a nie 80. Strefy 30 są i w Gdańsku (np. Długie Ogrody), w Niemczech też są oznaczone.

          • 2 0

    • Większość Europy tak ma i nie płacze. (2)

      • 13 10

      • (1)

        Owszem płaczą.

        • 8 8

        • to już kup chusteczki

          • 7 5

    • Z paluszków góra dół widać że 2/3 kierowców to piraci drogowi. Ale za granicą to jadą trusia 50 km/h i nikt nie przydepnie

      • 9 5

  • Proponuję 20km/h (3)

    Dodatkowo przed każdym samochodem będzie musiał maszerować (chyba jednak biec) ktoś z tabliczką ostrzegawczą.
    Poza tym że nikt nie zginie (a może?) dodatkowo nie będziemy już musieli zagłębiać się w takie niuanse jak jakość ogumienia, sprawność hamulców, prawidłowa geometria auta oraz sprawność psychofizyczna kierowcy.
    Przecież te wszystkie ww skomplikowane zagadnienia spędzają dzisiaj sen z powiek policji i innym "specjalistom"od bezpieczeństwa w ruchu drogowym i dlatego zawsze kończą swoje "badania" i rozważania stwierdzeniem - nie dostosował prędkości do warunków (w podtytule ze jechał za szybko)

    • 95 6

    • Tak! 20-30 km/h w terenie zabudowanym! Zwłaszcza dla aut z "dwumasą"!

      • 6 3

    • Dla niektórych idiotów ograniczyłbym nawet do 10km/h, jeżeli ma to uratować czyjeś życie. (1)

      • 3 8

      • niektórych idiotów w ogóle nie powinno być za kółkiem

        ale skoro "prawo jazdy" to "prawo każdego obywatela" (i tego, który zdał egzamin i tego, który dał w łapę) to się nie ma co dziwić. Badania wstępne kandydata to kpina. Do tego cała masa ludzi, którzy kiedyś zdali egzamin uproszczony (wojskowy lub rolniczy).

        • 4 1

  • Naprawcie drogi! (7)

    Niech lepiej naprawią drogi, poszerzą, odpowiednio wyprofilują, podniosą płace minimalne - to ludzie przestaną jeździć rozsypującymi się gratami - i wtedy będzie bezpieczniej! Obniżanie dozwolonej prędkości nic tu nie daje - i tak znajdą się tacy co będą prędkość przekraczać, bo ich na to stać! W innych krajach stawiają na bezpieczeństwo poprzez ulepszanie dróg, a nie nakaz jazdy śmieszną prędkością - niedługo zaczniemy się cofać.

    • 59 15

    • Gdzie ginie najmniej osób na drodze? (6)

      Tam gdzie najszybciej się jeździ - na autostradzie
      Dziękuję z a uwagę
      Na pohybel matołom

      • 11 6

      • Podaj konkretne dane. (1)

        W przeliczeniu na kilometr oczywiście i liczbę samochodów. Bo chyba nie powiesz mi, że na kilku autostradach w Polsce jest taki ruch jak na reszcie dróg?

        • 3 7

        • Jechałeś ostatnio autostrada?

          • 4 2

      • a ile na autostradzie jest skrzyżowań przyległych do budynków, matole? (2)

        • 1 5

        • To w koncu zabija prędkość czy infrastruktura (skrzyżowania, budynki) (1)

          • 3 1

          • Zabijają samochody i to one są winne wszystkiemu. No a kierujący to zazwyczaj niewinny aniołek.

            • 1 0

      • na pustyni jest jeszcze mniej wypadkow

        • 0 0

  • (13)

    Rolkarze na drogach rowerowych?! Przecież to niebezpieczne. Rolkarz jadąc buja się na boki i to powoduje ogromne niebezpieczeństwo dla rowerzystów. Miałem przygodę gdy rolkarz wydłużył krok i przestawił przednie koło roweru o pół metra w bok gdy był wyprzedzany. Cudem nie doszło do ciężkiego wypadku. Stanowcze nie dla rolkarzy na drogach dla rowerów!!!

    • 54 13

    • Co (1)

      Ma piernik do wiatraka ?

      • 4 8

      • To przeczytaj jeszcze raz artykuł. Podpowiem nawet, że chodzi o 3. akapit.

        • 6 2

    • (2)

      Popieram!!!
      Nad morzem gdzie droga dla rowerów jest szeroka to te pajace potrafią zająć 2/3 bujając się na boki. Na zwykłych ścieżkach nie da rady ich minąć jadąc w odwrotnym kierunku, a co dopiero wyprzedzić.

      • 10 4

      • won

        Z pajacami

        • 5 3

      • popieram rolkarzy!

        Na ulicach "dzieci dwóch pedałów" potrafią zająć 2/3 pasa i do tego omijać kałuże! Na gdańskich ulicach w godzinach szczytu nie da się ich minąć jadąc w odwrotnym kierunku, a co dopiero wyprzedzić! Niech się wloką za rolkarzami, jak my za nimi.
        P.S. Proszę rowerzystów o zwrócenie uwagi, że przed przejściem dla pieszych pod U. Wojewódzkim (skrzyżowanie zjazdowe z Traktu pod Urząd) ustawiono znak C-13a, który oznacza, że droga dla rowerów skończyła się! Jak któregoś rozpędzonego kolarza rozjedzie tam auto, to będę pierwszą w kolejce, żeby świadczyć przeciwko rowerzyście. Macie z górki i jedziecie z taką prędkością, że w godzinach "szarówki" nie mamy szans was dostrzec - a w tym miejscu musimy niemal zawrócić....

        • 3 3

    • Z punktu widzenia rowerzysty wygląda to tak (2)

      że pod pozorem zwiększenia bezpieczeństwa, wzorem bardziej rozwiniętych państw, wprowadzono pojęcie dróg rowerowych.
      Wydzielone szlaki komunikacyjne dla rowerów miały oczywiście umożliwić, w miejscach szczególnie obciążonych ruchem samochodowym, szybszy i bezpieczniejszy przepływ pojazdów. Oczywiście dotąd uprawnieni do jazdy ulicą rowerzyści nie mieli z tego tytułu ponosić nadmiernego uszczerbku na jakości i czasie przejazdu, a stratę z tego tytułu rekompensować miało zwiększone bezpieczeństwo.
      Następnie, gdy już wszystko się udało, przepchnięto układ w którym przymusza się rowerzystów do poruszania się drogami pieszo-rowerowymi tj. tak naprawdę pomiędzy pieszymi, hulajnogami, rolkarzami, biegaczami itd.itp. po chodnikach które nie spełniają w większości wypadków żadnych norm, a z pewnością nic wspólnego z DDRami nie mają. Z jednej strony zakazuje się jeżdżenia chodnikiem, ale tam gdzie to pasuje, to tworzy się nakaz jeżdżenia i jest super. Generalnie w tym miejscu już leży cała idea poruszania się na rowerze, bo niby czemu ma to służyć?
      Ale jak się udało coś takiego i jak widać można znękać jakąś grupę użytkowników dróg, to teraz nawet na rzadkie przypadki istniejących DDR wrzuca się pozostałych użytkowników chodnika. No i pozamiatano tym samym CAŁĄ ideę dróg rowerowych.
      Ma to służyć możliwie maksymalnemu wykluczeniu rowerów z ruchu na jezdniach. Całą ta idea jest dobrze przemyślana i zrealizowana w krótkim czasie.
      W Polsce na rowerze jeździć się nie da i trzeba się z tym pogodzić, że rząd i samorządy robią wszystko, aby uniemożliwić aktywność w tym zakresie.
      Tak, że pozdrawiamy Majkę i inne rzadkie Kwiatki, bo będzie ich coraz mniej!

      • 5 3

      • Chciałem ci dac plusa ale dam minusa (1)

        Bo moge :)

        • 1 3

        • No i taka postawa mi się podoba. Też mu dam minusa, bo mogę :) !

          • 0 0

    • (1)

      Według kodeksu rolkarze też jeżdżą na rowerze

      • 1 1

      • Dokładnie to jadą na dwóch małych rowerach przypiętych do nóg.

        • 0 0

    • von z rowerzystami z dróg rowerowych!!! one są dla ludzi!!! (1)

      • 3 0

      • To prawda! Von von von

        • 0 0

    • Twoim zdaniem lepiej, aby rolkarz jechał po chodniku, z prędkością 30-40km/h? Pomiędzy dziećmi, staruszkami, osobami chodzącymi o kulach, itd?

      • 0 0

  • Prędkość nocna (4)

    Obniżyć do 10 Km/h może jakiś naćpany wejdzie na ulicę.

    • 44 3

    • (3)

      A wszyscy łącznie z policją 70 jadą

      • 3 2

      • Jeżeli tworzysz przepisy wiedząc że nikt nie będzie się do nich stosował to znaczy że dybiesz na ludzi. (2)

        Przykład - Armii Krajowej, po otworzeniu dozwolona predkość 70km/h - notoryczne suszenie przez policję.
        Zmieniono na 100km/h - policji brak
        Pytanie, to jednak da się bezpiecznie jechać 100 na godzinę czy nie? Jesli tak to kogo łapali wczesniej???

        • 11 1

        • Samych piratów. Ile tam osób prawo jazdy straciło to się nie mieści w głowie.

          • 0 1

        • Czyli zmiana cyferki na znaku nagle poprawia bezpieczeństwo tam gdzie ono było

          • 3 0

  • Niedługo będzie trzeba produkować specjalne samochody (3)

    na Polskę, nie dość że z silnikiem 100cm3 - bo ubezpieczenie płaci się od pojemności, jeżdżące na wodę - 50% z każdego litra benzyny to haracz dla Państwa, najlepiej bez zawieszenia - bo i tak długo by nie wytrzymało, to jeszcze ze skrzynią jak w ciężaròwce z pòłbiegami żeby mòc chociaż 2 zapiąć na prostej. A barany i tak będą ginąć na drodze.
    PS: pòźniej już pozostanie tylko wyciąć wszystkie drzewa, zabronić wyprzedzania, badania co miesiąc, kurs na prawko 3 miesięczny za 15tysi i w końcu zrobi się bezpieczniej.

    • 67 5

    • a w Polsce auto dalej oznaka luksus a w domu chleb ze smalcem

      • 7 5

    • a do tej pory nie było takiego problemu.

      Ostatnio, przy wiejących od morza jesiennych wiatrach zamyka się wejście na mola trójmiejskie, bo jakiś pacan źle przymocował deski do dolnego pokładu.

      • 1 5

    • A pozniej zabroni sie ustawą powodowania wypadkow

      i problem ostatecznie rozwiązany

      • 4 1

  • Chyba dużo tej dziury budżetowej.Za tym wejdą nieoznakowane patrole i nocne łapanki.Dobrze kombinuje ktoś.

    • 30 4

  • Kuriozalne propozycje Januszów z ław poselskich (2)

    Obniżenie prędkości, bo piesi pijani? WTF, co to za argumentacja? Gorzej oznaczeni? Na terenie zabudowanym, kóre powinno być oświetlone (i zabudowane)?!!! Przymuszanie rolkarzy do jazdy po drogach rowerowych - to mógł wymyśl tylko ktoś, kto nigdy nie poruszał się niczym innym jak samochodem: sprawny rolkarz owszem, na DDR ani nie przeszkadza, ani nie jest niebezpieczny, ale osoby o gorszej koordynacji i mniejszej wprawie na DDR wręcz przeciwnie - to proszenie się o wypadki! Co komu przeszkadza, żeby osoby na hulajnogach lub ci słabsi-wolniejsi rolkarze poruszali się rekreacyjnie po chodnikach? Ograniczenie prędkości dla rowerów elektrycznych to kolejna osobliwość: mam przez to rozumieć, że rozpędzony rowerzysta poruszający się bez silnika jest mniej niebezpieczny niż rozpędzony rowerzysta z silnikiem?

    • 48 4

    • Nie masz rozumieć. Masz wykonywać (1)

      Wadza ci powie kiedy masz robić zakupy a kiedy nie (zakaz w niedziele)
      Wadza nakaże ci rodzić dziecko niezdolne do zycia
      Wadza nakaże ci płacić kartą nie gotówką (już wkrótce)
      Wadza każe ci chodzić do smietnika z 4 woreczkami i grzecznie segregować i masz się jeszcze z tego cieszyć, bo ratujesz Ziemię
      Wadza ci każe się ubezpieczać
      Wadza ci każe za wode płacić (czekam kiedy każe płacić za powietrze)
      Wadza ci każe...itd itd...

      • 14 5

      • ... I wadza sama za to sobie zapłaci, bo obywatele głosują nogami opuszczając ten nędzny kraik.

        • 0 0

  • (4)

    Wreszcie ktoś się wziął za tworzenie jasnych zasad. Pojeździe na granicę z Niemcami albo Czechami. Spójrzcie na jasne zasady limitów prędkości u nich i u nas. U nas nawet na drodze ekspresowej są wyjątki, bo droga może mięc jedną jezdnię albo dwie. To samo z ograniczeniem prędkości: teren zabudowany, niezabudowany, w dzień, nocą. Jeszcze brakuje pór roku.

    • 29 17

    • Trudne prawda? (2)

      Ale spoko...zlikwidujom gimnazja to młodzierz zrozumie

      • 8 3

      • PiS wie najlepiej, że gdyby Polacy byli na tyle inteligentni, żeby zrozumieć przepisy drogowe to by nie wybrali PiS. (1)

        Więc trzeba im przepisy upraszczać.

        • 6 4

        • ta w niemczech sa bardzo jasne...

          autostrada bez ograniczeń chyba że deszcz pada to już jest ograniczenie a nawet jak nie pada to co chwile jakieś osobne ograniczenia prędkości i znaki nie są powtarzane co skrzyżowanie bo skrzyżowanie go nie odwołuje jak przegapisz odwołanie to nie wiadomo ile można jechać. W mieście zawsze 50 ale u nich nie ma dróg poza miastem przechodzących przez małe wsie bo wszędzie są autostrady to 60 im nie potrzebne.

          • 4 2

    • przy takim porównaniu zapomniałeś wziąć pod uwagę jakość dróg i chodników,

      ilość autostrad, dróg szybkiego ruchu, brak kolizyjnych skrzyżowań i całej masy rzeczy które tam są normą ułatwiającą życie wszystkim a u nas nawet tego w planach nie ma, bo się nie da...

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Cars for Cause 3city

zlot, imprezy i akcje charytatywne

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Sprawdź się

Sprawdź się

Okrągły znak z czerwoną obwódką i białym tłem oznacza:

 

Najczęściej czytane