• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Alfa Romeo Tonale. Włoch powie "bella". A Polak?

Michał Jelionek
2 lipca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Nowa Alfa Romeo Tonale Nowa Alfa Romeo Tonale

Zdaje się, że debiutujące na rynku Tonale to bardzo ważny model w gamie Alfy Romeo. Producent zrobił wokół nowego SUV-a sporo szumu. Specjalnie nas to nie dziwi, bo trzeba przyznać, że włoskim projektantom po prostu udał się ten samochód. Poznajcie go nieco bliżej.



Czy podoba ci się nowa Alfa Romeo Tonale?

W ostatnich latach, gdy na motoryzacyjnym rynku debiutowały Giulia i Stelvio, robiło się o nich bardzo głośno. I to nie tylko za sprawą reklamy oraz szeroko prowadzonego marketingu przez fachowców Alfy Romeo, ale tak po prostu. Fani czterech kółek byli bardzo ciekawi tych - nie ukrywajmy - bardzo ładnych modeli. To akurat włoskim projektantom należy oddać - potrafią tworzyć przyjemne dla oka stylistyki swoich modeli.

Historia szumnego debiutu powtarza się przy okazji Tonale, czyli drugiego SUV-a w gamie. W porównaniu do Stelvio Tonale jest kompaktowym SUV-em. Czy zrobi większą "karierę" od swojego większego brata? Ma ku temu wiele argumentów.

Nowa Alfa Romeo Tonale Nowa Alfa Romeo Tonale
Trzeba przyznać, że Tonale to powiew świeżości w gamie Alfy Romeo. Kilkuletnie Giulie i Stelvio już nieco się opatrzyły, choć nadal uważam, że prezentują się gustownie. Fakt jest taki, że to Tonale będzie wyznaczało design modeli Alfy Romeo w najbliższych latach. Spodziewane kuracje odmładzające wspomnianych dwóch modeli będą wyraźnie nawiązywały do wyglądu Tonale.

To akurat bardzo dobra wiadomość, bo Tonale wygląda naprawdę interesująco. Dodam tylko, że testowany przez naszą redakcję egzemplarz to limitowana wersja Edizione Speciale, która jako pierwsza trafiła do salonów.

Salony samochodowe - Gdańsk, Gdynia, Sopot



Nowa Alfa Romeo Tonale Nowa Alfa Romeo Tonale
W pasie przednim w oczy rzucają się smukłe reflektory, a także klasyczny, trójkątny grill i mające dodawać zadziorności sporej wielkości atrapy wlotów w zderzaku. Z tyłu z kolei projektanci świetnie wkomponowali listwę świetlną rozpościerającą się na całą szerokość auta. Wygląda to bardzo atrakcyjnie. W mojej ocenie, porównując Tonale do Stelvio, to pierwszy z nich prezentuje się nieco bardziej rasowo.

W Tonale nie zabrakło akcentu włoskiego - w lusterkach bocznych dostrzec można barwy Italii. Całość uświetniają typowe dla modeli Alfy Romeo felgi o znanym i lubianym wzorze. Rozmiar: 20 cali.

Alfa Romeo Tonale z trójmiejskim debiutem



Nowa Alfa Romeo Tonale Nowa Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale mierzy 4528 mm długości (rozstaw osi: 2636 mm), 1841 mm szerokości i 1601 mm wysokości. Jak te rozmiary przekładają się na przestrzeń w kabinie? Jest naprawdę dobrze. W drugim rzędzie nikt nie powinien narzekać na brak wolnego miejsca na nogi czy głowę.

Nieźle jest także w bagażniku, który oferuje w standardowej konfiguracji siedzeń 500 litrów pojemności. Gdy chcemy przewieźć coś większego, bagażnik po złożeniu tylnych siedzeń powiększy się do 1550 litrów.

Ogólne wrażenie dotyczące przestronności Tonale jest więc bardzo pozytywne.

Więcej artykułów na temat nowych modeli



Nowa Alfa Romeo Tonale Nowa Alfa Romeo Tonale
Zaglądamy pod maskę Alfy Romeo Tonale. I tutaj nieco czar pryska. Gdy testowaliśmy ten samochód jedyną dostępną jednostką w ofercie była miękka hybryda z 1,5-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 130 KM (z dodatkowo wbudowaną 48-woltową jednostką elektryczną generującą moc 20 KM oraz moment obrotowy na poziomie 55 Nm). Całkowity maksymalny moment obrotowy w przypadku tego układu wynosi 240 Nm. Za przeniesienie napędu odpowiada 7-stopniowa, dwusprzęgłowa przekładnia automatyczna.

Ten silnik to niestety największy minus Tonale. Wsiadając za kierownicę samochodu, który w swoim wyglądzie ma sportowe zacięcie, oczekiwalibyśmy pewnego rodzaju "kopniaka" i zapas mocy pod stopą. Niestety jeszcze nie teraz. 130 KM to zdecydowanie zbyt mało jak na ten samochód. W tej konfiguracji Tonale się najzwyczajniej męczy, brakuje mu dynamiki. Sprint do "setki" trwa wieczność, bo prawie 10 sekund (9,6 s dokładnie).

I nawet aktywując ten najbardziej sportowy tryb "dynamic", niewiele się zmienia. A przypomnijmy, że Tonale oferuje w sumie trzy tryby (system Alfa DNA) - to także "normal" (komfortowy) i "advanced efficiency" (ekonomiczny).

Nowa Alfa Romeo Tonale Nowa Alfa Romeo Tonale
Na całe szczęście dosłownie od kilku dni można zamawiać także mocniejszą, 160-konną benzynę. A na przełomie roku pojawi się także 275-konna hybryda typu plug-in. Zdecydowanie Tonale potrzebuje tych dwóch pozycji w swojej ofercie.

Cały czas się zastanawiam, dlaczego Włosi wypuścili na rynek Tonale wyłącznie z najsłabszą (naprawdę słabą) jednostką? Z pewnością mocniejszy silnik zostawiłby po sobie o wiele lepsze wrażenia.

Jedyną zaletą 130-konnej jednostki jest całkiem korzystne spalanie. Tonale w cyklu mieszanym zużywa średnio 8 litrów paliwa na 100 km. A myślę, że można spokojnie "zjechać" do 7 litrów.

Nowa Alfa Romeo Tonale Nowa Alfa Romeo Tonale
Gdyby tylko silnik dawał więcej od siebie podczas prowadzenia, to naprawdę można by nazwać Tonale autem kompletnym. Na ten moment do osiągnięcia tego tytułu brakuje kilkudziesięciu koni mechanicznych.

Auto jedzie jak po sznurku, rewelacyjnie słucha się kierowcy. Podczas prowadzenia czuć bardzo precyzyjnie działający układ kierowniczy i dość sztywno zestrojone zawieszenie. To wszystko brzmi pięknie, ale do pełni szczęścia przydałby się jednak mocniejszy motor.

Nowa Alfa Romeo Tonale Nowa Alfa Romeo Tonale
Pora na małe zwiedzanie wnętrza Tonale. Projektanci spisali się na medal, tworząc bryłę włoskiego SUV-a i... równie dobrze poszło im z "uszyciem" wnętrza, które jest raczej bez przepychu. Za to mamy pod ręką wszystko to, co jest nam potrzebne. Jest przyjemnie.

W bogatej wersji limitowanej Edizione Speciale Tonale zostało wyposażone w m.in. ponad 12-calowy ekran w formie cyfrowych zegarów, 14-głośnikowy system audio firmy Harman i Kardon, ładowarka bezprzewodowa, bezprzewodowy system Apple Carplay i Android Auto, 10,25-calowy, dotykowy ekran centralny U-Connect Nav z nawigacją fabryczną, duże, aluminiowe łopatki do manualnej zmiany biegu czy w kamerę 360 stopni (cztery kamery HD umieszczone zostały z przodu, na klapie bagażnika i w lusterkach bocznych, ułatwiają parkowanie i manewrowanie w ciasnych miejscach).

A jakość wykonania wnętrza? Tutaj stawiam kolejny plusik. Kabina Tonale jest jak dobrze skrojony garnitur. Z klasą i powiewem markowej jakości. Co niestety nie jest takie oczywiste w tej klasie aut, za takie pieniądze.

  • Nowa Alfa Romeo Tonale
  • Nowa Alfa Romeo Tonale
  • Nowa Alfa Romeo Tonale
  • Nowa Alfa Romeo Tonale
  • Nowa Alfa Romeo Tonale
  • Nowa Alfa Romeo Tonale
  • Nowa Alfa Romeo Tonale
  • Nowa Alfa Romeo Tonale
  • Nowa Alfa Romeo Tonale
  • Nowa Alfa Romeo Tonale
  • Nowa Alfa Romeo Tonale
  • Nowa Alfa Romeo Tonale
  • Nowa Alfa Romeo Tonale
To, co zwróciło mogą uwagę w Tonale, to długa lista systemów bezpieczeństwa. I to się ceni. Są na niej m.in. aktywny system utrzymania pasa ruchu (system utrzyma pojazd w pasie ruchu poprzez zasugerowanie kierunku obrotu koła kierownicy w celu dokonania niezbędnej korekty toru jazdy), aktywne monitorowanie martwego pola, wspomaganie hamowania (auto samo zahamuje za kierowcę przy prędkości do 80 km/h, zmniejszając tym samym skutki zderzenia), asystent jazdy w korku czy system rozpoznawania znaków (system zasugeruje kierowcy, aby ograniczył prędkość zgodnie z limitem, po akceptacji, automatycznie podejmie działania zgodne z ustawionym tempomatem).

Ciekawym rozwiązaniem jest także czujnik informujący o pozostawieniu przedmiotów na tylnych siedzeniach. Nazywa się Seat Remind Alert.

Nowa Alfa Romeo Tonale Nowa Alfa Romeo Tonale
Cennik Alfy Romeo Tonale startuje od kwoty 157 tys. zł (bazowa wersja Super). Ceny limitowanej wersji Edizione Speciale rozpoczynają się od 180 tys. zł. Egzemplarz testowy został skonfigurowany na kwotę 200 tys. zł.

Dodać należy, że producent nakłada na swój nowy model 5-letnią gwarancję (z limitem kilometrów: 200).

Samochód do jazd testowych użyczyła firma Euro Car z Gdyni.

  • Nowa Alfa Romeo Tonale
  • Nowa Alfa Romeo Tonale
  • Nowa Alfa Romeo Tonale
  • Nowa Alfa Romeo Tonale
  • Nowa Alfa Romeo Tonale
  • Nowa Alfa Romeo Tonale
  • Nowa Alfa Romeo Tonale
  • Nowa Alfa Romeo Tonale
  • Nowa Alfa Romeo Tonale
  • Nowa Alfa Romeo Tonale

Miejsca

Opinie (78) 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (1)

    Zapowiada się hit sprzedażowy wśród utrzymanek;)

    • 19 3

    • Moja ma Porshe.

      • 1 0

  • Nie ma ekstazy (1)

    Po prostu przestylizowany młodszy brat puga 3008 i cytryny C5 Aircross. Do tego pokazany w najbogatszej wersji.

    • 11 11

    • Bzdury piszesz.

      I wprowadzasz w błąd. Tonale nie jest na platformie puga i cytryny. Zgaduj dalej.

      • 1 2

  • Nie wiem jakim trzeba być koneserem marki (5)

    Żeby kupić auto za 200 tyś z silniczkiem 1.5 130KM.
    Wygląd jak wiele innych suv- ów. Teraz jest taka moda i to się sprzedaje.
    Nic nadzwyczajnego, wyróżnia się jedynie kołami i grillem od reszty

    • 30 8

    • Na ta mase auta (3)

      to co najmniej 200km. W cenie do 200tys wybralbym toyote rav4 hybrid

      • 0 4

      • Nic byś nie wybrał.

        Ani nie kupił z tych dwóch, o których piszesz. Chyba, że jak większość, za 5-10 lat. Od Niemca.

        • 3 1

      • A ja nie - nie znoszę wycia i hałasu przy przyspieszaniu (1)

        Już mi Mazda CX 5 daje po uszach.

        • 0 0

        • Kup sobie rower

          • 0 0

    • Alfa jest za droga

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Kolejna piękna Włoszka (1)

    która urodą przewyższa niemki, francuzki, angielki i wszystkie inne brzydoty na polskich drogach.

    • 21 9

    • piękna!

      8L, 1,6, 10s do setki.... ekologia prawdziwa!

      • 0 0

  • Ładne autko (1)

    Ale te felgi to projektował jakiś turysta z Mielna tak brzydkich felg dawno nie widziałam. Tak, tak, to taki element zarezerwowany od lat dla alfa Romeo, ale brzydki. Szkaradny. Bleee

    • 5 18

    • Felgi sa ciekawsze od...

      ... od tego auta.

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Mam Giulię (1)

    Tonale to nie mój świat ale mam nadzieję, że zostanie zauważone i będzie się dobrze sprzedawać. Alfa Romeo jest niezwykłą marką i warto aby w zalewie powszechnej tandety i podobizny, istniała i się wyróżniała. Kupiłem kilka lat temu Giulię i do dzisiaj jestem zachwycony tym samochodem.

    • 31 3

    • Najladniejsza w swojej klasie, no i jeszcze to alfa.

      • 4 1

  • (1)

    Auto wielkości żuka, a bagażnik 500 litrów, tyle co w focusie w sedanie. Gdzie tu sens?

    • 3 6

    • To nie ciezarowka, tylko eleganckie auto dla kobiety. Czyli moze nie miec absolutnie zadnego sensu.

      • 0 1

  • Opinia wyróżniona

    A Polak powie.. piękna! (1)

    Cudeńko

    • 7 2

    • Polak powie - kupię, jak

      będzie miała 9 lat

      • 0 1

  • Polakko powie : Lavetta

    I servisso molto molto moooolto

    • 7 17

  • SUV- Sowiecki uniwersalnyj vozidieł

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Czym jest immobilizer?

 

Najczęściej czytane