• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowatorska nawierzchnia ulicy z laboratorium Politechniki

Maciej Korolczuk
5 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Nawierzchnię do testów wykonano na 160-metrowym odcinku ul. Galaktycznej między Owczarnią a Matarnią w Gdańsku. Nawierzchnię do testów wykonano na 160-metrowym odcinku ul. Galaktycznej między Owczarnią a Matarnią w Gdańsku.

Przepuszcza wodę, zmniejsza hałas, jest przyczepna i wykonana ze zużytych opon - taka nawierzchnia, opracowana przez naukowców z Politechniki Gdańskiej i Białostockiej, pojawiła się na fragmencie ul. Galaktycznej w Gdańsku.



Powstające obecenie drogi są:

Na 160-metrowym odcinku ul. Galaktycznej biegnącym równolegle do obwodnicy Trójmiasta, między Owczarnią a Matarnią, ułożono nową nawierzchnię. Została ona opracowana w ramach projektu badawczego realizowanego przez naukowców z Politechniki Gdańskiej oraz Politechniki Białostockiej. Jego celem jest opracowanie nawierzchni drogowej, podnoszącej poziom bezpieczeństwa, tłumiącej pożary paliw płynnych i jednocześnie zmniejszającej hałas.

Projekt, w który zaangażowani są m.in. inżynierowie z Wydziału Mechanicznego oraz Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej, nosi tytuł "Bezpieczna, proekologiczna poroelastyczna nawierzchnia drogowa". Realizowany jest od maja 2018 r. i potrwa do końca kwietnia 2021 r.

  • Testowana nawierzchnia charakteryzuje się lepszą przyczepnością, przepuszcza wodę, tłumi hałas i ewentualne pożary paliw płynnych.
  • Na nowym odcinku wprowadzono ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją świetlną.
  • Nawierzchnia poroelastyczna jest bardziej ekologiczna od dotychczas stosowanych mieszanek asfaltowych. Około 20 proc. jej składu to granulat gumowy pochodzący ze zużytych opon samochodowych.

- Główne założenie projektu to próba opracowania nowego typu nawierzchni drogowej - nawierzchni poroelastycznej - wyjaśnia prof. Piotr Jaskuła, kierownik Katedry Inżynierii Drogowej i Transportowej Politechniki Gdańskiej, członek zespołu badawczego. - Charakteryzować się ona ma niską hałaśliwością, wodoprzepuszczalnością, tłumieniem pożarów w przypadku np. rozlanego paliwa, a także dobrymi właściwościami przeciwpoślizgowymi. Z tego względu taka nawierzchnia sprawdzi się w warunkach miejskich, zarówno w otwartej przestrzeni, jak również w tunelach.
Jak wyjaśnia prof. Jaskuła, nawierzchnia poroelastyczna jest również bardziej ekologiczna od dotychczas stosowanych mieszanek asfaltowych. Około 20 proc. jej składu to granulat gumowy pochodzący ze zużytych opon samochodowych.

- Pozwala to z jednej strony na uzyskanie dodatkowej elastyczności warstw, a z drugiej na oszczędzanie kruszyw naturalnych i zutylizowanie w sposób przyjazny środowisku zużytych opon, bez konieczności ich spalania - dodaje.
Ułożony na ul. Galaktycznej testowy odcinek jezdni wykonany z nawierzchni poroelastycznej będzie teraz poddawany badaniom w warunkach codziennego ruchu drogowego, a także przy zróżnicowanej pogodzie. Naukowcy zbiorą m.in. dane na temat właściwości przeciwpoślizgowych, obniżających hałas i trwałości ułożonej nawierzchni, a także sposobu połączenia nowej nawierzchni z dotychczas użytkowaną.

Projekt jest finansowany z programu "Nowoczesne technologie materiałowe - Techmatstrateg".

Miejsca

Opinie (188) 6 zablokowanych

  • Spróbuję na pewno. Samochodem i rowerem. (5)

    Może to przyszłość także na drogi rowerowe?

    • 52 7

    • Spróbuj tam przejechać rowerem to osiwiejesz

      • 0 0

    • elastyczne na rower to masakra (2)

      już nawet nawierzchnia pokryta taką farbą jak w Gdyni jest hamująca

      • 1 3

      • kółka od fofówki sie zapadają? (1)

        • 6 3

        • tak psygupku

          • 2 1

    • Tylko przeżyj!!!

      • 3 1

  • (1)

    Pojadę i zobaczę, chociaż nie jest mi po drodze.

    • 77 1

    • oczywiście ulica bez chodników i ścieżki rowerowej - dziękujemy

      • 0 0

  • Brawo P.G.! (10)

    • 204 9

    • niesamowite - asfalt metropolitalny

      • 0 0

    • brawo polscy naukowcy - wynależli ponownie KOŁO (2)

      taki asfalt kładziono kilometrami w Holandii ... po czym się okazało, że bez kosztownej pielęgnacji pory zamykają się piachem, a zimą lód taki gumi-asfalt rozsadza.
      skoro w Holandii polegli na konserwacji... - to tym bardziej w dziadowskiej Polsce - gdzie o nic się nigdy dłużej nie dba...

      • 25 13

      • Pamietam jak kiedys przy remoncie Hutniczej w Gdyni od CocaColi do Rumi ci sami "specjalisci" z PG opracowali metode alternatywna do palowania przy podmoklym niestabilnym gruncie. Kto wtedy tamtedy jezdzil pewnie pamieta, jak pod asfalt kladli... slome. Po kilku miesiacach droga pofalowala bardziej niz przed remontem. Tu na tej drodze nie dojda do tych samych wnioskow co Holendrzy i zaczna to robic na masowa skale co sie skonczy tragicznie z punktu widzenia kosztow.

        • 0 0

      • W Gdańsku wszystko się sypie , dług rośnie

        • 4 2

    • a może by tak zrobić nawierzchnię w 100% z gumy z opon? (1)

      I wtedy do samochodów zamiast opon montować betonowe kręgi? :D
      Tylko trzeba by nawierzchnię dróg w listopadzie zmieniać na zimową ;/

      • 5 2

      • Dobre! ;-)

        • 2 0

    • zdziwienie

      taka technologię wykorzystania opon i inne wymyśliłem około 40 lat temu,wieć to zaskoczenie,że Politechnika dopiero dziś.Mam i inne pomysły

      • 1 2

    • Mnie martwi jedno i o tym nie napisali (1)

      Opony użytkowane na samochodach ścierają się, pył który powstaje ze startych opon unosi się i jest wchłaniany przez organizmy żywe, ludzi też.
      Taka jezdnia jest w 20% robiona z tych opon i ona też się ściera powodując jeszcze większe pylenie.
      Wniosek mam jeden, ludzi jest za dużo więc trzeba części umiejętnie sie pozbyć....

      • 3 5

      • Tusku budował ze zmielonych opon orliki.

        • 2 4

    • Puścić tamtędy KODziarzy na testy

      Tych których Neuman z PO uważa za zero

      • 5 7

  • Jak coś chłonie wodę to zazwyczaj jest wrażliwe na mróz. (16)

    Wiadomo: zamarzanie i rozmarzanie i wynikające z tego zmiany objętości wody/lodu. Jak jest w tym wypadku? Czy elastyczność to kompensuje czy też wyjdzie po latach, że okruszki nawierzchni fruwają po okolicy i ekologiczność zostanie tylko na papierze?

    • 120 12

    • Przepuszcza... (2)

      • 5 6

      • (1)

        Kacper, przestań ...

        • 0 2

        • Sławek, jedz do Tczewa

          • 1 0

    • (3)

      To jest na pewno przemyślane, lód w stosunku do wody zwiększa swoją objętość o ok. 10% i ta mieszanka asfaltowa przy takim "rozpychaniu" nie ulegnie zniszczeniu.
      Gorzej z utrzymaniem w dobrym stanie, dotychczasowe próby z asfaltem porowatym kończyły się tym, że w pory wnika brud i nikt tego nie czyści.

      • 14 1

      • Zatrudni się imigranta Abdula tego od kóz Trzaskowskiego za 12 tys zł miesiecznie (2)

        On zapłaci 50zl i parówkę bezdomnemu i ten bezdomny będzie mył z brudu tę drogę.

        • 6 13

        • No i po co ta polityka? Po co zmieniać temat? (1)

          • 13 1

          • Kozy to polityka? To ekologia niby jak ten asfalt

            Tu i tu kasy dużo wydane pod hasło Eko. A skończy się podobnie. I jeszcze większymi kosztami.

            • 0 1

    • To samo bylo z matami gumowymi na placach zabaw (3)

      Super fajnie, a pozniej w usa stwierdzili ze mikroczasteczki gumy unosza się w powietrzu powodując raka u dzieci.

      • 4 0

      • Wszystkie sztuczności szkodzą (1)

        A kiedy tępaki to pojmą, to będzie za późno! Jak można wierzyć, że dzieciakowi będzie lepiej na gumowej śmierdzącej macie niż zielonej trawie, bo niby tak fajnie jak się pociecha na macie przewróci, to sobie kuku nie zrobi, tylko potem się mocno zdziwi jak upadnie dla zabawy na chodnik!

        • 2 0

        • Naturalne rzeczy nie szkodzą, np. rtęć czy kwas solny.

          • 3 0

      • pewnie konkurencja

        • 1 2

    • (1)

      Ty znawca mrozu.Ten asfalt nie wchłania wody i nie zamarza tylko po przez mikro szczeliny woda uwalnia się z powierzchni i w ten sposób nie zalega woda na wierzchniej warstwie

      • 7 4

      • Poczekaj, jak wszystko się pozapycha brudem, piachem

        Wtedy zobaczymy tą przepuszczalność

        • 6 3

    • przecież to eksperyment

      wyniki pewnie za dwa lata

      • 26 0

    • (1)

      Ona nie chłonie, ale przepuszcza.
      Choć pewnie wiesz lepiej.

      • 19 16

      • aleś ty muondry ... szfoba

        żeby przepuszczać wodę - no to musi mieć pory i kanaliki ...
        i co woda z piachem z nich zniknie sama???

        • 25 4

  • hmmm (5)

    skoro przepuszcza wode to jest ryzyko ze droga bedzie pekac w zimie bo zamarzajaca woda zamieni sie w lod a nie oszukujmy sie jak napada solidnie to ziemia pod droga calej wody nie wchlonie
    wieksza przyczepnosc oznacza wieksze zuzycie paliwa

    czy te madre glowy z politechniki wziely to pod uwage?

    • 3 12

    • Opinia wyróżniona

      Tak wzięły (1)

      Na tej nawierzchni nie występuje gołoledź bo pojazdy kruszą warstwę lodu. Wymaga również innego zimowego utrzymania niż asfalt tradycyjny. Skoro podobna nawierzchnia przetrwała 2 lata w Szwecji to znaczy że zima jej nie jest straszna. (Podkreślam podobna, ale nie taka sama)

      • 36 1

      • Wymaga innego utrzymania?

        Konkretnie czego i jakim kosztem? Brzmi to jak Abdul z kodami w stolicy. Wynajmie się bezdomnego i droga będzie do zaorania na wiosnę.

        • 0 4

    • (1)

      mysle, ze wpadli na to. Byle glupek na Politechnice raczej nie pracuje.

      • 13 0

      • Ech, wyglada to tak, że jest grant czyli kasa

        A badania i testy mają to do siebie, że mogą się nie udać. I wtedy robi się protokół... A kasa i tak się zgadza.

        • 3 2

    • w teori ta nawierzchnia nie będzie pękać

      bo jest elastyczniejsza od asfaltu- zamarznięta woda w porach będzie się rozpychać, ale po odparowaniu pory powinny wrócić do pierwotnego kształtu.

      • 7 2

  • Fajnie

    W końcu teoretycy się do czegoś przydają. Szkoda ze przez lata tyle kosztowali

    • 0 0

  • A co z trwałością, wytrzymałością na warunki atmosferyczne i kosztami ?

    Coś mało konkretów .....

    • 0 1

  • Test

    Trochę potestowałem, szkoda że taki krótki odcinek. Nawierzchnia dużo cichsza. Krótsza droga hamowania (padał deszcz, ABS zadziałał pod sam koniec hamowania - duża przyczepność. Kawałek dalej na starym asfalcie ABS "włączał się" dużo wcześniej - ślisko).
    Niestety były też jakieś niedoskonałości po wylewaniu masy, może specjalnie chcą zobaczyć jak szybko się wykruszy?

    • 2 0

  • Może warto układać ją na małych, osiedlowych ulicach? Czy jest droższa od płyt yomb lub betonu, asfaltu...

    • 6 0

  • Przed wyborami Pisuary z pampersem w kroku podwójnie mają płacone

    za swoje wszystkie komentarze na temat Gdańska ,muszą mącić ,muszą mącić pracodawca za to płaci , tylko Gdańsk to nie pipidówa ciągle o tym zapominają

    • 2 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku zadebiutowały trolejbusy Solaris Trollino 18?

 

Najczęściej czytane