- 1 Kredkami w kierowców przy przejściu (84 opinie)
- 2 Rondo w Kowalach i niezrozumiały wyjazd (27 opinii)
- 3 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (25 opinii)
- 4 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (317 opinii)
- 5 Pod prąd uciekał przed policją (280 opinii)
- 6 Spore zainteresowanie Pomorskimi Targami Autokosmetyki (28 opinii)
Nowatorska nawierzchnia ulicy z laboratorium Politechniki
Przepuszcza wodę, zmniejsza hałas, jest przyczepna i wykonana ze zużytych opon - taka nawierzchnia, opracowana przez naukowców z Politechniki Gdańskiej i Białostockiej, pojawiła się na fragmencie ul. Galaktycznej w Gdańsku.
Projekt, w który zaangażowani są m.in. inżynierowie z Wydziału Mechanicznego oraz Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej, nosi tytuł "Bezpieczna, proekologiczna poroelastyczna nawierzchnia drogowa". Realizowany jest od maja 2018 r. i potrwa do końca kwietnia 2021 r.
- Główne założenie projektu to próba opracowania nowego typu nawierzchni drogowej - nawierzchni poroelastycznej - wyjaśnia prof. Piotr Jaskuła, kierownik Katedry Inżynierii Drogowej i Transportowej Politechniki Gdańskiej, członek zespołu badawczego. - Charakteryzować się ona ma niską hałaśliwością, wodoprzepuszczalnością, tłumieniem pożarów w przypadku np. rozlanego paliwa, a także dobrymi właściwościami przeciwpoślizgowymi. Z tego względu taka nawierzchnia sprawdzi się w warunkach miejskich, zarówno w otwartej przestrzeni, jak również w tunelach.
Jak wyjaśnia prof. Jaskuła, nawierzchnia poroelastyczna jest również bardziej ekologiczna od dotychczas stosowanych mieszanek asfaltowych. Około 20 proc. jej składu to granulat gumowy pochodzący ze zużytych opon samochodowych.
- Pozwala to z jednej strony na uzyskanie dodatkowej elastyczności warstw, a z drugiej na oszczędzanie kruszyw naturalnych i zutylizowanie w sposób przyjazny środowisku zużytych opon, bez konieczności ich spalania - dodaje.
Ułożony na ul. Galaktycznej testowy odcinek jezdni wykonany z nawierzchni poroelastycznej będzie teraz poddawany badaniom w warunkach codziennego ruchu drogowego, a także przy zróżnicowanej pogodzie. Naukowcy zbiorą m.in. dane na temat właściwości przeciwpoślizgowych, obniżających hałas i trwałości ułożonej nawierzchni, a także sposobu połączenia nowej nawierzchni z dotychczas użytkowaną.
Projekt jest finansowany z programu "Nowoczesne technologie materiałowe - Techmatstrateg".
Miejsca
Opinie (188) 6 zablokowanych
-
2019-10-06 07:57
(1)
PO tej drodze będzie jeździł rydwan?
- 6 2
-
2019-10-06 14:21
najważniejsze by nie jeżdził żaden Pisuar
- 0 0
-
2019-10-06 13:47
Podbudowa?
Wylali tylko warstwę ścieralną, czy zrobili od nowa razem z podbudową?
Jeśli tylko to pierwsze to zimy nie przetrwa :) Woda, która wsiąknie w asfalt już tam pozostanie.- 2 1
-
2019-10-06 12:42
jaki asfalt daje rafineria na florydzie ? plus40 w cieniu na sloncu50 i ani jednej dziury nic rowna jak stol- szok ! (1)
i tak jak jechalismy to cale USA ! 36 razy wiekszy kraj od PL !
- 3 0
-
2019-10-06 13:40
Tylko, że ta mieszanka z Florydy wystawiona na minusowe temperatury nie przetrwałaby jednej zimy. Co innego kładzą w Dubaju, co innego w Norwegii i jeszcze co innego w klimacie umiarkowanym.
- 0 1
-
2019-10-06 07:13
Jak można? (2)
Jak można testować drogę hamowania na ludziach i w żywym ruchu ulicznym ? Skandal na miarę Europejska !! Jak można dopuszczać do takiego zagrożenia ??????? Kto dał pomysł ?????
- 1 11
-
2019-10-06 07:18
(1)
pitolnij się w łeb.Na samochodach testują i oponach a nie na ludziach.Co za Spocony Janusz znów narzeka
- 0 1
-
2019-10-06 13:35
Człowieku uuu!!!!
Droga hamowania = zagrożenie. Nie wiadomo jak się nawierzchnia zachowa narażona na różne odmienne warunki pogodowe. Jestem inżynierem i mam recht! Czas na Swingersów
- 0 0
-
2019-10-06 13:27
Super! I oby się udało. Nasi naukowcy coraz lepsi!
- 5 0
-
2019-10-05 23:30
160 metrów-szalenstwo... szkoda ze nie 20cm.zalosne jak te miasto (2)
- 4 9
-
2019-10-06 00:15
Zostało zrobione tyle metrów ile potrzeba. (1)
To nawierzchnia testowa połozona tymczasowo. Jeśli się sprawdzi to zostanie wprowadzona do katalogu nawierzchni drogowych.
- 1 3
-
2019-10-06 13:12
Taa zesr....e
- 1 0
-
2019-10-05 18:30
(5)
Ktoś pisał, że nasze drogi są słabe i daleko nam do zachodu. Takie opinie piszą chyba tylko osoby które nigdy w życiu nie przekroczyły Odry. Prawda jest taka, że jakość naszych dróg jest na poziomie Europy Zachodniej i już dawno wyprzedziliśmy Stany Zjednoczone. Najbardziej mnie bawią jednak osoby które mówią, że samochody sportowe nie są na nasze drogi. Na parkingu stoi Avek, a w koło Janusze: To nie na nasze drogi XD
- 10 22
-
2019-10-06 12:37
Z tymi Stanami to się zgadzam - mają tam drogi w większości z wielkich płyt betonowych, gdzie podczas jazdy czuć gdzie się łączą, więc jedzie się niemal jak w pociągu, są popękane i pokruszone. Drogi asfaltowe jak u nas - raz piękne, raz dziura na dziurze...
ale co do reszty, to komentować nie będę :)- 0 0
-
2019-10-06 09:13
Zwłaszcza Hallera jest na poziomie zachodniej... Afryki.
- 2 1
-
2019-10-05 18:36
Buhahaha..... (1)
To pora wyjechać choć raz za granicę:D Zamiast takie bzdury wypisywać:D Ach Ci Janusze z Gdańska.... To nawet szkoda komentować:D
- 3 3
-
2019-10-05 20:12
Przejedź się drogami lokalnymi to zobaczysz
A raczej poczujesz.
- 2 0
-
2019-10-05 18:49
pensje też mamy na poziomie Europy Zachodniej
i już dawno wyprzedziliśmy Stany Zjednoczone... oj kolego, alternatywna rzeczywistość czy jakieś nowe leki?
- 8 3
-
2019-10-06 12:13
mamy najlepszych naukowców na świecie
szkoda tylko że kolejne rządy tego nie widzą ...
- 2 1
-
2019-10-06 12:08
Już kiedyś o tym czytałem. Ale firmy budujące ulice nie są zainteresowane,ponieważ nie będą mogli ciągle naprawiać ulic i przepadną pieniądze z uni.
- 4 0
-
2019-10-06 08:55
(1)
W serialu "Zmiennicy" też była eksperymentalna nawierzchnia w jednym z odcinków. Ciekawe, czy taka sama. ;)
- 6 1
-
2019-10-06 11:27
Tam dalej po lewej
W strone Matarni jest wulkanizacja, wiec mozliwe haha..
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.