• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowatorska nawierzchnia ulicy z laboratorium Politechniki

Maciej Korolczuk
5 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Nawierzchnię do testów wykonano na 160-metrowym odcinku ul. Galaktycznej między Owczarnią a Matarnią w Gdańsku. Nawierzchnię do testów wykonano na 160-metrowym odcinku ul. Galaktycznej między Owczarnią a Matarnią w Gdańsku.

Przepuszcza wodę, zmniejsza hałas, jest przyczepna i wykonana ze zużytych opon - taka nawierzchnia, opracowana przez naukowców z Politechniki Gdańskiej i Białostockiej, pojawiła się na fragmencie ul. Galaktycznej w Gdańsku.



Powstające obecenie drogi są:

Na 160-metrowym odcinku ul. Galaktycznej biegnącym równolegle do obwodnicy Trójmiasta, między Owczarnią a Matarnią, ułożono nową nawierzchnię. Została ona opracowana w ramach projektu badawczego realizowanego przez naukowców z Politechniki Gdańskiej oraz Politechniki Białostockiej. Jego celem jest opracowanie nawierzchni drogowej, podnoszącej poziom bezpieczeństwa, tłumiącej pożary paliw płynnych i jednocześnie zmniejszającej hałas.

Projekt, w który zaangażowani są m.in. inżynierowie z Wydziału Mechanicznego oraz Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej, nosi tytuł "Bezpieczna, proekologiczna poroelastyczna nawierzchnia drogowa". Realizowany jest od maja 2018 r. i potrwa do końca kwietnia 2021 r.

  • Testowana nawierzchnia charakteryzuje się lepszą przyczepnością, przepuszcza wodę, tłumi hałas i ewentualne pożary paliw płynnych.
  • Na nowym odcinku wprowadzono ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją świetlną.
  • Nawierzchnia poroelastyczna jest bardziej ekologiczna od dotychczas stosowanych mieszanek asfaltowych. Około 20 proc. jej składu to granulat gumowy pochodzący ze zużytych opon samochodowych.

- Główne założenie projektu to próba opracowania nowego typu nawierzchni drogowej - nawierzchni poroelastycznej - wyjaśnia prof. Piotr Jaskuła, kierownik Katedry Inżynierii Drogowej i Transportowej Politechniki Gdańskiej, członek zespołu badawczego. - Charakteryzować się ona ma niską hałaśliwością, wodoprzepuszczalnością, tłumieniem pożarów w przypadku np. rozlanego paliwa, a także dobrymi właściwościami przeciwpoślizgowymi. Z tego względu taka nawierzchnia sprawdzi się w warunkach miejskich, zarówno w otwartej przestrzeni, jak również w tunelach.
Jak wyjaśnia prof. Jaskuła, nawierzchnia poroelastyczna jest również bardziej ekologiczna od dotychczas stosowanych mieszanek asfaltowych. Około 20 proc. jej składu to granulat gumowy pochodzący ze zużytych opon samochodowych.

- Pozwala to z jednej strony na uzyskanie dodatkowej elastyczności warstw, a z drugiej na oszczędzanie kruszyw naturalnych i zutylizowanie w sposób przyjazny środowisku zużytych opon, bez konieczności ich spalania - dodaje.
Ułożony na ul. Galaktycznej testowy odcinek jezdni wykonany z nawierzchni poroelastycznej będzie teraz poddawany badaniom w warunkach codziennego ruchu drogowego, a także przy zróżnicowanej pogodzie. Naukowcy zbiorą m.in. dane na temat właściwości przeciwpoślizgowych, obniżających hałas i trwałości ułożonej nawierzchni, a także sposobu połączenia nowej nawierzchni z dotychczas użytkowaną.

Projekt jest finansowany z programu "Nowoczesne technologie materiałowe - Techmatstrateg".

Miejsca

Opinie (188) 6 zablokowanych

  • (1)

    PO tej drodze będzie jeździł rydwan?

    • 6 2

    • najważniejsze by nie jeżdził żaden Pisuar

      • 0 0

  • Podbudowa?

    Wylali tylko warstwę ścieralną, czy zrobili od nowa razem z podbudową?
    Jeśli tylko to pierwsze to zimy nie przetrwa :) Woda, która wsiąknie w asfalt już tam pozostanie.

    • 2 1

  • jaki asfalt daje rafineria na florydzie ? plus40 w cieniu na sloncu50 i ani jednej dziury nic rowna jak stol- szok ! (1)

    i tak jak jechalismy to cale USA ! 36 razy wiekszy kraj od PL !

    • 3 0

    • Tylko, że ta mieszanka z Florydy wystawiona na minusowe temperatury nie przetrwałaby jednej zimy. Co innego kładzą w Dubaju, co innego w Norwegii i jeszcze co innego w klimacie umiarkowanym.

      • 0 1

  • Jak można? (2)

    Jak można testować drogę hamowania na ludziach i w żywym ruchu ulicznym ? Skandal na miarę Europejska !! Jak można dopuszczać do takiego zagrożenia ??????? Kto dał pomysł ?????

    • 1 11

    • (1)

      pitolnij się w łeb.Na samochodach testują i oponach a nie na ludziach.Co za Spocony Janusz znów narzeka

      • 0 1

      • Człowieku uuu!!!!

        Droga hamowania = zagrożenie. Nie wiadomo jak się nawierzchnia zachowa narażona na różne odmienne warunki pogodowe. Jestem inżynierem i mam recht! Czas na Swingersów

        • 0 0

  • Super! I oby się udało. Nasi naukowcy coraz lepsi!

    • 5 0

  • 160 metrów-szalenstwo... szkoda ze nie 20cm.zalosne jak te miasto (2)

    • 4 9

    • Zostało zrobione tyle metrów ile potrzeba. (1)

      To nawierzchnia testowa połozona tymczasowo. Jeśli się sprawdzi to zostanie wprowadzona do katalogu nawierzchni drogowych.

      • 1 3

      • Taa zesr....e

        • 1 0

  • (5)

    Ktoś pisał, że nasze drogi są słabe i daleko nam do zachodu. Takie opinie piszą chyba tylko osoby które nigdy w życiu nie przekroczyły Odry. Prawda jest taka, że jakość naszych dróg jest na poziomie Europy Zachodniej i już dawno wyprzedziliśmy Stany Zjednoczone. Najbardziej mnie bawią jednak osoby które mówią, że samochody sportowe nie są na nasze drogi. Na parkingu stoi Avek, a w koło Janusze: To nie na nasze drogi XD

    • 10 22

    • Z tymi Stanami to się zgadzam - mają tam drogi w większości z wielkich płyt betonowych, gdzie podczas jazdy czuć gdzie się łączą, więc jedzie się niemal jak w pociągu, są popękane i pokruszone. Drogi asfaltowe jak u nas - raz piękne, raz dziura na dziurze...
      ale co do reszty, to komentować nie będę :)

      • 0 0

    • Zwłaszcza Hallera jest na poziomie zachodniej... Afryki.

      • 2 1

    • Buhahaha..... (1)

      To pora wyjechać choć raz za granicę:D Zamiast takie bzdury wypisywać:D Ach Ci Janusze z Gdańska.... To nawet szkoda komentować:D

      • 3 3

      • Przejedź się drogami lokalnymi to zobaczysz

        A raczej poczujesz.

        • 2 0

    • pensje też mamy na poziomie Europy Zachodniej

      i już dawno wyprzedziliśmy Stany Zjednoczone... oj kolego, alternatywna rzeczywistość czy jakieś nowe leki?

      • 8 3

  • mamy najlepszych naukowców na świecie

    szkoda tylko że kolejne rządy tego nie widzą ...

    • 2 1

  • Już kiedyś o tym czytałem. Ale firmy budujące ulice nie są zainteresowane,ponieważ nie będą mogli ciągle naprawiać ulic i przepadną pieniądze z uni.

    • 4 0

  • (1)

    W serialu "Zmiennicy" też była eksperymentalna nawierzchnia w jednym z odcinków. Ciekawe, czy taka sama. ;)

    • 6 1

    • Tam dalej po lewej

      W strone Matarni jest wulkanizacja, wiec mozliwe haha..

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Do którego koncernu należy marka Acura?

 

Najczęściej czytane