• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowatorska nawierzchnia ulicy z laboratorium Politechniki

Maciej Korolczuk
5 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Nawierzchnię do testów wykonano na 160-metrowym odcinku ul. Galaktycznej między Owczarnią a Matarnią w Gdańsku. Nawierzchnię do testów wykonano na 160-metrowym odcinku ul. Galaktycznej między Owczarnią a Matarnią w Gdańsku.

Przepuszcza wodę, zmniejsza hałas, jest przyczepna i wykonana ze zużytych opon - taka nawierzchnia, opracowana przez naukowców z Politechniki Gdańskiej i Białostockiej, pojawiła się na fragmencie ul. Galaktycznej w Gdańsku.



Powstające obecenie drogi są:

Na 160-metrowym odcinku ul. Galaktycznej biegnącym równolegle do obwodnicy Trójmiasta, między Owczarnią a Matarnią, ułożono nową nawierzchnię. Została ona opracowana w ramach projektu badawczego realizowanego przez naukowców z Politechniki Gdańskiej oraz Politechniki Białostockiej. Jego celem jest opracowanie nawierzchni drogowej, podnoszącej poziom bezpieczeństwa, tłumiącej pożary paliw płynnych i jednocześnie zmniejszającej hałas.

Projekt, w który zaangażowani są m.in. inżynierowie z Wydziału Mechanicznego oraz Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej, nosi tytuł "Bezpieczna, proekologiczna poroelastyczna nawierzchnia drogowa". Realizowany jest od maja 2018 r. i potrwa do końca kwietnia 2021 r.

  • Testowana nawierzchnia charakteryzuje się lepszą przyczepnością, przepuszcza wodę, tłumi hałas i ewentualne pożary paliw płynnych.
  • Na nowym odcinku wprowadzono ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją świetlną.
  • Nawierzchnia poroelastyczna jest bardziej ekologiczna od dotychczas stosowanych mieszanek asfaltowych. Około 20 proc. jej składu to granulat gumowy pochodzący ze zużytych opon samochodowych.

- Główne założenie projektu to próba opracowania nowego typu nawierzchni drogowej - nawierzchni poroelastycznej - wyjaśnia prof. Piotr Jaskuła, kierownik Katedry Inżynierii Drogowej i Transportowej Politechniki Gdańskiej, członek zespołu badawczego. - Charakteryzować się ona ma niską hałaśliwością, wodoprzepuszczalnością, tłumieniem pożarów w przypadku np. rozlanego paliwa, a także dobrymi właściwościami przeciwpoślizgowymi. Z tego względu taka nawierzchnia sprawdzi się w warunkach miejskich, zarówno w otwartej przestrzeni, jak również w tunelach.
Jak wyjaśnia prof. Jaskuła, nawierzchnia poroelastyczna jest również bardziej ekologiczna od dotychczas stosowanych mieszanek asfaltowych. Około 20 proc. jej składu to granulat gumowy pochodzący ze zużytych opon samochodowych.

- Pozwala to z jednej strony na uzyskanie dodatkowej elastyczności warstw, a z drugiej na oszczędzanie kruszyw naturalnych i zutylizowanie w sposób przyjazny środowisku zużytych opon, bez konieczności ich spalania - dodaje.
Ułożony na ul. Galaktycznej testowy odcinek jezdni wykonany z nawierzchni poroelastycznej będzie teraz poddawany badaniom w warunkach codziennego ruchu drogowego, a także przy zróżnicowanej pogodzie. Naukowcy zbiorą m.in. dane na temat właściwości przeciwpoślizgowych, obniżających hałas i trwałości ułożonej nawierzchni, a także sposobu połączenia nowej nawierzchni z dotychczas użytkowaną.

Projekt jest finansowany z programu "Nowoczesne technologie materiałowe - Techmatstrateg".

Miejsca

Opinie (188) 6 zablokowanych

  • Rudy

    Ile to kosztowało? Budyniowa Sycylia jedzie dalej.

    • 3 3

  • gyz (1)

    W Szwajcarii kladzie sie takie nawierzchnie w miastach od dwoch lat. Najwieksza zaleta jest bezdzwieczne toczenie sie kol po takiej nawierzchni.

    • 4 1

    • Nie, w Szwajcarii i w Nimeczech kładzie się nawierzchnie porowate

      ale nie poroelastyczne. Nawierzchnie poroelastyczne jak dotychczas testowano w Japonii, Szwecji, Belgii, Danii, w Słowenii i w.. Polsce parę lat temu.

      • 2 0

  • Parę prostych pytań ? (2)

    Czy będzie to bezpieczn a nawierzchnia w każdych warunkach atmosferycznych. Czy nie będzie szkodliwych n astępstw dla zdrowia ludzi. Czy będzie wytrzymalsza od obecnie używanych asfaltów i czy koszty ułożenia takiej nawierzchni nie okażą sie dużo wyższe od położenia tradycyjnej nawierzchni.

    • 5 3

    • Włąśnie to jest celem badań

      Odpowiedzi będą znane po ich zakończeniu.

      • 1 0

    • Przecież ją właśnie testują.

      Poczekaj do końca testów to się dowiesz.

      • 1 0

  • Przez to układanie nawierzchni obok na obwodnicy robily sie wtedy spore korki. Barany!

    • 1 6

  • Powinni ją wylać na Nowatorów

    • 1 0

  • Ciche i toksyczne (1)

    Ciche to i toksyczne.
    Podobny problem jest juz stwierdzony ze sztucznymi boiskami, robionymi właśnie ze starych opon. Po latach stwierdzono ich wysoką rakotwórczość.

    • 7 8

    • na coś trzeba umrzeć

      ludzie karaluchy i tak za długo żyją

      • 3 1

  • Tarcie guma -guma.

    Bardzo dobry pomysł, ponieważ współczynnik tarcia gumy o gumę jest bardzo wysoki a samochód właśnie oponami się odpycha i dzięki sile tarcia jedzie.

    • 2 0

  • Zapraszamy do Starej Oliwy na ulicę Grottgera Tetmajera i Kasprowicza za darmo obejrzycie skansen bo tak sobie wymyślił (2)

    Konserwator/odpowiedz rozwoju miasta/Nie chodzimy w strojach z XXI wieku za co przepraszamy ale możecie sobie jak kiedyś nogę zwichnąć przechodząc przez ulicę albo potrząś się w samochodzie jak w XXI w bryczce,doznania piękne.Na interpelacje odpowiedzieli,że nikt nie protestował przed cofnięciem nas o 200 lat gdy skrzynki pocztowe w rozwoju miasta i w UM były protestami mieszkańców zapchane.Usłyszeliśmy w odpowiedzi na interpelacje,że konserwator który tu nie mieszka zdecydował o przywróceniu bruku który był przykryty pod asfaltem,niestety położono kruszec z wykopalisk który z naszym wygładzonym brukiem nie ma nic wspólnego.Ciekawe gdzie się podział.

    • 11 4

    • Chyba miał być XlX wiek. (1)

      • 4 1

      • Ok.pomyłka XIX.Dziękuję.

        • 2 1

  • drogi?

    To nie drogi a ścieżki, którymi z narażeniem zdowia i życia muszą się poruszać ierowcy. Wstyd że n ie możn a n azwać ttego drogam w obecn uch czasach.

    • 1 3

  • jak taka bezpieczna to powinna ograniczac prędkość samochodu do dopuszczalnej ;)

    • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Pasjonat zabytkowych aut, Witold Ciążkowski, jest twórcą:

 

Najczęściej czytane