• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowatorska nawierzchnia ulicy z laboratorium Politechniki

Maciej Korolczuk
5 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Nawierzchnię do testów wykonano na 160-metrowym odcinku ul. Galaktycznej między Owczarnią a Matarnią w Gdańsku. Nawierzchnię do testów wykonano na 160-metrowym odcinku ul. Galaktycznej między Owczarnią a Matarnią w Gdańsku.

Przepuszcza wodę, zmniejsza hałas, jest przyczepna i wykonana ze zużytych opon - taka nawierzchnia, opracowana przez naukowców z Politechniki Gdańskiej i Białostockiej, pojawiła się na fragmencie ul. Galaktycznej w Gdańsku.



Powstające obecenie drogi są:

Na 160-metrowym odcinku ul. Galaktycznej biegnącym równolegle do obwodnicy Trójmiasta, między Owczarnią a Matarnią, ułożono nową nawierzchnię. Została ona opracowana w ramach projektu badawczego realizowanego przez naukowców z Politechniki Gdańskiej oraz Politechniki Białostockiej. Jego celem jest opracowanie nawierzchni drogowej, podnoszącej poziom bezpieczeństwa, tłumiącej pożary paliw płynnych i jednocześnie zmniejszającej hałas.

Projekt, w który zaangażowani są m.in. inżynierowie z Wydziału Mechanicznego oraz Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej, nosi tytuł "Bezpieczna, proekologiczna poroelastyczna nawierzchnia drogowa". Realizowany jest od maja 2018 r. i potrwa do końca kwietnia 2021 r.

  • Testowana nawierzchnia charakteryzuje się lepszą przyczepnością, przepuszcza wodę, tłumi hałas i ewentualne pożary paliw płynnych.
  • Na nowym odcinku wprowadzono ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją świetlną.
  • Nawierzchnia poroelastyczna jest bardziej ekologiczna od dotychczas stosowanych mieszanek asfaltowych. Około 20 proc. jej składu to granulat gumowy pochodzący ze zużytych opon samochodowych.

- Główne założenie projektu to próba opracowania nowego typu nawierzchni drogowej - nawierzchni poroelastycznej - wyjaśnia prof. Piotr Jaskuła, kierownik Katedry Inżynierii Drogowej i Transportowej Politechniki Gdańskiej, członek zespołu badawczego. - Charakteryzować się ona ma niską hałaśliwością, wodoprzepuszczalnością, tłumieniem pożarów w przypadku np. rozlanego paliwa, a także dobrymi właściwościami przeciwpoślizgowymi. Z tego względu taka nawierzchnia sprawdzi się w warunkach miejskich, zarówno w otwartej przestrzeni, jak również w tunelach.
Jak wyjaśnia prof. Jaskuła, nawierzchnia poroelastyczna jest również bardziej ekologiczna od dotychczas stosowanych mieszanek asfaltowych. Około 20 proc. jej składu to granulat gumowy pochodzący ze zużytych opon samochodowych.

- Pozwala to z jednej strony na uzyskanie dodatkowej elastyczności warstw, a z drugiej na oszczędzanie kruszyw naturalnych i zutylizowanie w sposób przyjazny środowisku zużytych opon, bez konieczności ich spalania - dodaje.
Ułożony na ul. Galaktycznej testowy odcinek jezdni wykonany z nawierzchni poroelastycznej będzie teraz poddawany badaniom w warunkach codziennego ruchu drogowego, a także przy zróżnicowanej pogodzie. Naukowcy zbiorą m.in. dane na temat właściwości przeciwpoślizgowych, obniżających hałas i trwałości ułożonej nawierzchni, a także sposobu połączenia nowej nawierzchni z dotychczas użytkowaną.

Projekt jest finansowany z programu "Nowoczesne technologie materiałowe - Techmatstrateg".

Miejsca

Opinie (188) 6 zablokowanych

  • Parę prostych pytań ? (2)

    Czy będzie to bezpieczn a nawierzchnia w każdych warunkach atmosferycznych. Czy nie będzie szkodliwych n astępstw dla zdrowia ludzi. Czy będzie wytrzymalsza od obecnie używanych asfaltów i czy koszty ułożenia takiej nawierzchni nie okażą sie dużo wyższe od położenia tradycyjnej nawierzchni.

    • 5 3

    • Przecież ją właśnie testują.

      Poczekaj do końca testów to się dowiesz.

      • 1 0

    • Włąśnie to jest celem badań

      Odpowiedzi będą znane po ich zakończeniu.

      • 1 0

  • gyz (1)

    W Szwajcarii kladzie sie takie nawierzchnie w miastach od dwoch lat. Najwieksza zaleta jest bezdzwieczne toczenie sie kol po takiej nawierzchni.

    • 4 1

    • Nie, w Szwajcarii i w Nimeczech kładzie się nawierzchnie porowate

      ale nie poroelastyczne. Nawierzchnie poroelastyczne jak dotychczas testowano w Japonii, Szwecji, Belgii, Danii, w Słowenii i w.. Polsce parę lat temu.

      • 2 0

  • hmmm (5)

    skoro przepuszcza wode to jest ryzyko ze droga bedzie pekac w zimie bo zamarzajaca woda zamieni sie w lod a nie oszukujmy sie jak napada solidnie to ziemia pod droga calej wody nie wchlonie
    wieksza przyczepnosc oznacza wieksze zuzycie paliwa

    czy te madre glowy z politechniki wziely to pod uwage?

    • 3 12

    • (1)

      mysle, ze wpadli na to. Byle glupek na Politechnice raczej nie pracuje.

      • 13 0

      • Ech, wyglada to tak, że jest grant czyli kasa

        A badania i testy mają to do siebie, że mogą się nie udać. I wtedy robi się protokół... A kasa i tak się zgadza.

        • 3 2

    • w teori ta nawierzchnia nie będzie pękać

      bo jest elastyczniejsza od asfaltu- zamarznięta woda w porach będzie się rozpychać, ale po odparowaniu pory powinny wrócić do pierwotnego kształtu.

      • 7 2

    • Opinia wyróżniona

      Tak wzięły (1)

      Na tej nawierzchni nie występuje gołoledź bo pojazdy kruszą warstwę lodu. Wymaga również innego zimowego utrzymania niż asfalt tradycyjny. Skoro podobna nawierzchnia przetrwała 2 lata w Szwecji to znaczy że zima jej nie jest straszna. (Podkreślam podobna, ale nie taka sama)

      • 36 1

      • Wymaga innego utrzymania?

        Konkretnie czego i jakim kosztem? Brzmi to jak Abdul z kodami w stolicy. Wynajmie się bezdomnego i droga będzie do zaorania na wiosnę.

        • 0 4

  • Test (2)

    Zaladuje moja ciężarówkę Man tak że osie będą się uginac i przejade się tam. Jak testować to testować.

    • 8 1

    • Zapraszamy

      • 3 0

    • Obyś nie przeładował,wiesz czym to grozi ja namierza cię "krokodylki".

      • 0 1

  • Tarcie guma -guma.

    Bardzo dobry pomysł, ponieważ współczynnik tarcia gumy o gumę jest bardzo wysoki a samochód właśnie oponami się odpycha i dzięki sile tarcia jedzie.

    • 2 0

  • Powinni ją wylać na Nowatorów

    • 1 0

  • 160 metrów-szalenstwo... szkoda ze nie 20cm.zalosne jak te miasto (2)

    • 4 9

    • Zostało zrobione tyle metrów ile potrzeba. (1)

      To nawierzchnia testowa połozona tymczasowo. Jeśli się sprawdzi to zostanie wprowadzona do katalogu nawierzchni drogowych.

      • 1 3

      • Taa zesr....e

        • 1 0

  • Przez to układanie nawierzchni obok na obwodnicy robily sie wtedy spore korki. Barany!

    • 1 6

  • Rudy

    Ile to kosztowało? Budyniowa Sycylia jedzie dalej.

    • 3 3

  • Przepuszcza wodę. No to po zimie zrywamy co zostało.

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Do którego dealera należy sopocki salon Porsche?

 

Najczęściej czytane