- 1 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej (49 opinii)
- 2 Kraj, z którego pochodzą piraci drogowi (399 opinii)
- 3 Plichta przejmie salon Kia w Gdańsku (34 opinie)
- 4 Nie będzie zwężenia na "Słowaku" (49 opinii)
- 5 Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe (266 opinii)
- 6 Wiadukt na Puckiej: budowa dojazdów (115 opinii)
Nowatorska nawierzchnia ulicy z laboratorium Politechniki
Przepuszcza wodę, zmniejsza hałas, jest przyczepna i wykonana ze zużytych opon - taka nawierzchnia, opracowana przez naukowców z Politechniki Gdańskiej i Białostockiej, pojawiła się na fragmencie ul. Galaktycznej w Gdańsku.
Projekt, w który zaangażowani są m.in. inżynierowie z Wydziału Mechanicznego oraz Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej, nosi tytuł "Bezpieczna, proekologiczna poroelastyczna nawierzchnia drogowa". Realizowany jest od maja 2018 r. i potrwa do końca kwietnia 2021 r.
- Główne założenie projektu to próba opracowania nowego typu nawierzchni drogowej - nawierzchni poroelastycznej - wyjaśnia prof. Piotr Jaskuła, kierownik Katedry Inżynierii Drogowej i Transportowej Politechniki Gdańskiej, członek zespołu badawczego. - Charakteryzować się ona ma niską hałaśliwością, wodoprzepuszczalnością, tłumieniem pożarów w przypadku np. rozlanego paliwa, a także dobrymi właściwościami przeciwpoślizgowymi. Z tego względu taka nawierzchnia sprawdzi się w warunkach miejskich, zarówno w otwartej przestrzeni, jak również w tunelach.
Jak wyjaśnia prof. Jaskuła, nawierzchnia poroelastyczna jest również bardziej ekologiczna od dotychczas stosowanych mieszanek asfaltowych. Około 20 proc. jej składu to granulat gumowy pochodzący ze zużytych opon samochodowych.
- Pozwala to z jednej strony na uzyskanie dodatkowej elastyczności warstw, a z drugiej na oszczędzanie kruszyw naturalnych i zutylizowanie w sposób przyjazny środowisku zużytych opon, bez konieczności ich spalania - dodaje.
Ułożony na ul. Galaktycznej testowy odcinek jezdni wykonany z nawierzchni poroelastycznej będzie teraz poddawany badaniom w warunkach codziennego ruchu drogowego, a także przy zróżnicowanej pogodzie. Naukowcy zbiorą m.in. dane na temat właściwości przeciwpoślizgowych, obniżających hałas i trwałości ułożonej nawierzchni, a także sposobu połączenia nowej nawierzchni z dotychczas użytkowaną.
Projekt jest finansowany z programu "Nowoczesne technologie materiałowe - Techmatstrateg".
Miejsca
Opinie (188) 6 zablokowanych
-
2019-10-05 21:12
Parę prostych pytań ? (2)
Czy będzie to bezpieczn a nawierzchnia w każdych warunkach atmosferycznych. Czy nie będzie szkodliwych n astępstw dla zdrowia ludzi. Czy będzie wytrzymalsza od obecnie używanych asfaltów i czy koszty ułożenia takiej nawierzchni nie okażą sie dużo wyższe od położenia tradycyjnej nawierzchni.
- 5 3
-
2019-10-05 23:58
Przecież ją właśnie testują.
Poczekaj do końca testów to się dowiesz.
- 1 0
-
2019-10-06 00:12
Włąśnie to jest celem badań
Odpowiedzi będą znane po ich zakończeniu.
- 1 0
-
2019-10-05 21:20
gyz (1)
W Szwajcarii kladzie sie takie nawierzchnie w miastach od dwoch lat. Najwieksza zaleta jest bezdzwieczne toczenie sie kol po takiej nawierzchni.
- 4 1
-
2019-10-06 00:20
Nie, w Szwajcarii i w Nimeczech kładzie się nawierzchnie porowate
ale nie poroelastyczne. Nawierzchnie poroelastyczne jak dotychczas testowano w Japonii, Szwecji, Belgii, Danii, w Słowenii i w.. Polsce parę lat temu.
- 2 0
-
2019-10-05 21:24
hmmm (5)
skoro przepuszcza wode to jest ryzyko ze droga bedzie pekac w zimie bo zamarzajaca woda zamieni sie w lod a nie oszukujmy sie jak napada solidnie to ziemia pod droga calej wody nie wchlonie
wieksza przyczepnosc oznacza wieksze zuzycie paliwa
czy te madre glowy z politechniki wziely to pod uwage?- 3 12
-
2019-10-05 21:40
(1)
mysle, ze wpadli na to. Byle glupek na Politechnice raczej nie pracuje.
- 13 0
-
2019-10-07 01:08
Ech, wyglada to tak, że jest grant czyli kasa
A badania i testy mają to do siebie, że mogą się nie udać. I wtedy robi się protokół... A kasa i tak się zgadza.
- 3 2
-
2019-10-05 22:26
w teori ta nawierzchnia nie będzie pękać
bo jest elastyczniejsza od asfaltu- zamarznięta woda w porach będzie się rozpychać, ale po odparowaniu pory powinny wrócić do pierwotnego kształtu.
- 7 2
-
2019-10-06 00:18
Opinia wyróżniona
Tak wzięły (1)
Na tej nawierzchni nie występuje gołoledź bo pojazdy kruszą warstwę lodu. Wymaga również innego zimowego utrzymania niż asfalt tradycyjny. Skoro podobna nawierzchnia przetrwała 2 lata w Szwecji to znaczy że zima jej nie jest straszna. (Podkreślam podobna, ale nie taka sama)
- 36 1
-
2019-10-07 01:11
Wymaga innego utrzymania?
Konkretnie czego i jakim kosztem? Brzmi to jak Abdul z kodami w stolicy. Wynajmie się bezdomnego i droga będzie do zaorania na wiosnę.
- 0 4
-
2019-10-05 21:50
Test (2)
Zaladuje moja ciężarówkę Man tak że osie będą się uginac i przejade się tam. Jak testować to testować.
- 8 1
-
2019-10-06 00:18
Zapraszamy
- 3 0
-
2019-10-06 09:02
Obyś nie przeładował,wiesz czym to grozi ja namierza cię "krokodylki".
- 0 1
-
2019-10-05 22:04
Tarcie guma -guma.
Bardzo dobry pomysł, ponieważ współczynnik tarcia gumy o gumę jest bardzo wysoki a samochód właśnie oponami się odpycha i dzięki sile tarcia jedzie.
- 2 0
-
2019-10-05 22:52
Powinni ją wylać na Nowatorów
- 1 0
-
2019-10-05 23:30
160 metrów-szalenstwo... szkoda ze nie 20cm.zalosne jak te miasto (2)
- 4 9
-
2019-10-06 00:15
Zostało zrobione tyle metrów ile potrzeba. (1)
To nawierzchnia testowa połozona tymczasowo. Jeśli się sprawdzi to zostanie wprowadzona do katalogu nawierzchni drogowych.
- 1 3
-
2019-10-06 13:12
Taa zesr....e
- 1 0
-
2019-10-05 23:52
Przez to układanie nawierzchni obok na obwodnicy robily sie wtedy spore korki. Barany!
- 1 6
-
2019-10-06 00:52
Rudy
Ile to kosztowało? Budyniowa Sycylia jedzie dalej.
- 3 3
-
2019-10-06 01:31
Przepuszcza wodę. No to po zimie zrywamy co zostało.
- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.