• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowatorska nawierzchnia ulicy z laboratorium Politechniki

Maciej Korolczuk
5 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Nawierzchnię do testów wykonano na 160-metrowym odcinku ul. Galaktycznej między Owczarnią a Matarnią w Gdańsku. Nawierzchnię do testów wykonano na 160-metrowym odcinku ul. Galaktycznej między Owczarnią a Matarnią w Gdańsku.

Przepuszcza wodę, zmniejsza hałas, jest przyczepna i wykonana ze zużytych opon - taka nawierzchnia, opracowana przez naukowców z Politechniki Gdańskiej i Białostockiej, pojawiła się na fragmencie ul. Galaktycznej w Gdańsku.



Powstające obecenie drogi są:

Na 160-metrowym odcinku ul. Galaktycznej biegnącym równolegle do obwodnicy Trójmiasta, między Owczarnią a Matarnią, ułożono nową nawierzchnię. Została ona opracowana w ramach projektu badawczego realizowanego przez naukowców z Politechniki Gdańskiej oraz Politechniki Białostockiej. Jego celem jest opracowanie nawierzchni drogowej, podnoszącej poziom bezpieczeństwa, tłumiącej pożary paliw płynnych i jednocześnie zmniejszającej hałas.

Projekt, w który zaangażowani są m.in. inżynierowie z Wydziału Mechanicznego oraz Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej, nosi tytuł "Bezpieczna, proekologiczna poroelastyczna nawierzchnia drogowa". Realizowany jest od maja 2018 r. i potrwa do końca kwietnia 2021 r.

  • Testowana nawierzchnia charakteryzuje się lepszą przyczepnością, przepuszcza wodę, tłumi hałas i ewentualne pożary paliw płynnych.
  • Na nowym odcinku wprowadzono ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją świetlną.
  • Nawierzchnia poroelastyczna jest bardziej ekologiczna od dotychczas stosowanych mieszanek asfaltowych. Około 20 proc. jej składu to granulat gumowy pochodzący ze zużytych opon samochodowych.

- Główne założenie projektu to próba opracowania nowego typu nawierzchni drogowej - nawierzchni poroelastycznej - wyjaśnia prof. Piotr Jaskuła, kierownik Katedry Inżynierii Drogowej i Transportowej Politechniki Gdańskiej, członek zespołu badawczego. - Charakteryzować się ona ma niską hałaśliwością, wodoprzepuszczalnością, tłumieniem pożarów w przypadku np. rozlanego paliwa, a także dobrymi właściwościami przeciwpoślizgowymi. Z tego względu taka nawierzchnia sprawdzi się w warunkach miejskich, zarówno w otwartej przestrzeni, jak również w tunelach.
Jak wyjaśnia prof. Jaskuła, nawierzchnia poroelastyczna jest również bardziej ekologiczna od dotychczas stosowanych mieszanek asfaltowych. Około 20 proc. jej składu to granulat gumowy pochodzący ze zużytych opon samochodowych.

- Pozwala to z jednej strony na uzyskanie dodatkowej elastyczności warstw, a z drugiej na oszczędzanie kruszyw naturalnych i zutylizowanie w sposób przyjazny środowisku zużytych opon, bez konieczności ich spalania - dodaje.
Ułożony na ul. Galaktycznej testowy odcinek jezdni wykonany z nawierzchni poroelastycznej będzie teraz poddawany badaniom w warunkach codziennego ruchu drogowego, a także przy zróżnicowanej pogodzie. Naukowcy zbiorą m.in. dane na temat właściwości przeciwpoślizgowych, obniżających hałas i trwałości ułożonej nawierzchni, a także sposobu połączenia nowej nawierzchni z dotychczas użytkowaną.

Projekt jest finansowany z programu "Nowoczesne technologie materiałowe - Techmatstrateg".

Miejsca

Opinie (188) 6 zablokowanych

  • Droga się rozpadła i zagraża bezpieczeństwu

    Mam nadzieję że Trójmiasto odświeży temat

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze wiadomości

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Chiptuning to:

 

Najczęściej czytane