• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe przystanki PKM w Gdyni za 25,5 mln zł. Kiedy kolej ruszy po ulewie?

Maciej Naskręt
26 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Planowany przystanek PKM Gdynia Karwiny.
  • Planowany przystanek PKM Gdynia Karwiny.
  • Planowany przystanek PKM Gdynia Karwiny.
  • Planowany przystanek PKM Gdynia Stadion.

Budowa przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdyni - w Karwinach i przy stadionie - będzie kosztowała ok. 25,5 mln zł. Najkorzystniejszą ofertę w ogłoszonym ponad osiem miesięcy temu przetargu złożyła firma Budimex. Obiekty powstaną do lipca 2017 r. Sprawdzamy również, kiedy zostanie wznowiony ruch kolejowy na gdańskim odcinku PKM.



Czy nowe przystanki w Gdyni przyciągną pasażerów do PKM-ki?

Po ośmiu miesiącach oczekiwania wreszcie otwarto oferty w przetargu na budowę dwóch przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - Gdynia Karwiny zobacz na mapie GdyniGdynia Stadion zobacz na mapie Gdyni, które zaprojektowano przy linii kolejowej nr 201 relacji Gdynia Kościerzyna. Planowane przystanki obsłużą ruch pasażerski w ramach linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Budimex, która zbudowała także 18-kilometrową linię PKM z Wrzeszcza do Osowy. Chce ona zbudować dwa przystanki na terenie Gdyni za kwotę 25,5 mln zł. Drugą w kolejności najlepszą ofertę przedstawiła firma NDI z Sopotu - ich propozycja opiewała na kwotę 28 mln zł. Zamawiający przeznaczył na kontrakt ok. 32,3 mln zł.

O wyborze wykonawcy decydują dwa kryteria. Pierwsze to w 90 proc. cena ofertowa. Natomiast drugie kryterium to skrócenie terminu wykonania zamówienia - 10 proc. Przystanki powinny być wybudowane najpóźniej do końca lipca przyszłego roku. Graniczny termin podany w przetargu to był 31 października 2017 r.

- Teraz komisja potrzebuje czasu na sprawdzenie złożonych ofert, po czym nastąpi rozstrzygnięcie - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która jest inwestorem przedsięwzięcia.
Powstanie tor w torze

Oprócz budowy nowych przystanków, architektonicznie nawiązujących do tych w Gdańsku, szczególnie dużej ingerencji poddane zostanie torowisko na wysokości przystanku w Karwinach. Z racji tego, że znajduje się on na łuku, konieczne jest stworzenie tzw. splotu torowego, czyli toru w torze, składającego się w sumie z czterech szyn. Dzięki temu ponadgabarytowe ładunki z portu będą mogły przejechać tamtędy w bezpiecznej odległości, za to pociągi pasażerskie zatrzymają się blisko krawędzi peronu.

Wartość tych prac oszacowano na ok. 7,5 mln zł.

Intensywna naprawa uszkodzeń linii PKM trwa od początku sierpnia. Intensywna naprawa uszkodzeń linii PKM trwa od początku sierpnia.
Co dalej z zamkniętą PKM-ką w Gdańsku?

Przypomnijmy, że w nocy z 14 na 15 lipca w wyniku powodzi powstało na linii PKM 688 miejsc do naprawy. 56 napraw wymagało wykonania ich przed wznowieniem ruchu, pozostałe natomiast mogły być prowadzone pod ruchem, lecz z pewnymi ograniczeniami prędkości lub nawet czasowym zamykaniem pewnych odcinków trasy.

Nie wszystkie usterki udało się do tej pory usunąć. To oznacza, że 4 września 2016 r., kiedy wchodzi w życie nowy, jesienny rozkład jazdy, planowane jest wydłużenie trasy pociągów z Kartuz aż do przystanku PKM Gdańsk Brętowo, gdzie pasażerowie będą mogli przesiąść się dalej np. na tramwaj do Gdańska Głównego.

Do końca września wykonawca powinien uporać się z kolejnymi kluczowymi naprawami - tak, aby możliwy był już wówczas dojazd dwoma torami do Gdańska Brętowa i jednym torem do Gdańska Wrzeszcza. To pozwoli na kolejne zwiększenie oferty przewozowej SKM na linii, jeszcze przed październikowym powrotem studentów na uczelnie. Jednak o szczegółach tego etapu będziemy mogli mówić dopiero na początku września, kiedy będziemy znać realny przebieg prac naprawczych.

Spółka PKM nie może mówić o pełnym wznowieniu ruchu pociągów na odcinku aglomeracyjnym PKM - czyli do Gdańska Osowej i Gdyni Głównej.

- Tutaj - poza pełną naprawą samej linii PKM na odcinku Port Lotniczy - Gdańsk Wrzeszcz - czynnikiem warunkującym powrót pociągów SKM na tę trasę jest zakończenie napraw prowadzonych przez PKP PLK na linii 201 Gdynia - Kościerzyna. Obecnie pociągi jeżdżą tam tylko po jednym torze, w związku z czym przepustowość tej linii jest ograniczona - mówi Konopacki.
Kolorem pomarańczowym wyznaczono wyłączony z ruchu kolejowego odcinek linii PKM po 4 września. Kolorem pomarańczowym wyznaczono wyłączony z ruchu kolejowego odcinek linii PKM po 4 września.

Koszty naprawy PKM-ki pod znakiem zapytania

Nie ma jeszcze szczegółowej informacji, jakie szkody w zakresie finansowym poczyniły lipcowe opady deszczu. Co najważniejsze, naprawy nie są realizowane z kasy województwa. Wykonawca jednak (Budimex) prowadzi je na własny koszt, gdyż priorytetem jest jak najszybsze przywrócenie ruchu na linii PKM, a same rozliczenia finansowe są - w porównaniu z tym głównym celem - rzeczą wtórną.

Rozliczenia odbywać się będą de facto pomiędzy ubezpieczycielem a wykonawcą. Dlatego wykonawca, któremu zależy na szybkim przywróceniu ruchu na linii PKM, rozpoczął prace na własny koszt, wiedząc, że rozliczy je potem z ubezpieczycielem, kiedy ten już oszacuje wysokość szkód i koszty ich naprawy.

Można to porównać - oczywiście zachowując skalę awarii, np. do naprawy uszkodzonego auta z polisy ubezpieczeniowej. Właściciel auta, po zgłoszeniu szkody do ubezpieczyciela oddaje je do wybranego warsztatu, a wykonawca rozlicza się bezpośrednio z ubezpieczycielem, często nawet już po wykonaniu naprawy wykonanej przez warsztat przed otrzymaniem zapłaty.

Miejsca

Opinie (152) 1 zablokowana

  • Budimex psuje rynek i obniża jakość (1)

    Budimex 25mln (nie mają robotników, maja tylko swoich inzynierków za 2 tysiące) a np. taki MTM ze swoimi robotnikami i maszynami 36 mln. Rynek budowlany idzie w szarą strefę przez takie firmy. Jakośc także sie obniża (przykładem są nasypy PKM z g*wna wykonywane przez Budimex).

    • 4 3

    • no za czasu moich studiow podczas kryzysu budowlanego

      kolegom z budownictwa dali umowy obnizajace im pensje o 50% a jak nie to nara. i teraz zapieprzaja za takie obnizone albo za normalne ale po 13 godzin dziennie 7 dni w tygodniu

      • 1 0

  • Sporo jak na coś co nie jeździ od lipca i nie wiadomo kiedy pojedzie

    wały w niektórych miejscach nadal jak po ostrzale artyleryjskim

    • 2 0

  • jakos tanie te przystanki?

    25 mln. tylko? ledwo na waciki wystarczy...

    • 1 0

  • Te wszystkie artykuly i spora czesc komentarzy o kant d... rozbic.

    Ja czekam w tym temacie tylko na jeden artykul pt:
    wlasnie ruszyla budowa przystankow pkm w Gdyni.
    i to byloby sedno tej sprawy. Reszta to.......

    • 2 0

  • jakie PKM

    Tory na odcinku osowa Gdynia to PLK
    Takich pismaków co piszą bzdury powinni zamykać

    • 0 0

  • nasypy rozmyło w Gdansku, ale to pociągi z Gdyni wstrzymano... (12)

    nie wiem ale albo PKM/SKM kierują idioci, albo jest to czysta złosliwość

    co do kryterium - dlaczego NIE ma takiego mówiacego o wykonywaniu zamówień w ustalonym CZASIE, bo akurat budimex zawalił wielokrotnie wiele (wszystkie?) przetargi a opóźnienia dochodziły do paru lat

    • 35 16

    • a niby jak mają pociągi kursować z Gdyni? (2)

      jeden tor czynny na odc. Gdynia - Gdańsk Osowa - przepustowość spadła - priorytet otrzymały pociągi do/z Kościerzyny - logiczne? zwłaszcza że między Gdynią a Gdańskiem jest wiele innych alternatywnych możliwych dróg dojazdu! idiotą jest ten co pisał ten post - pewnie jakiś cukiernik albo piekarz (nie ubliżając tym zawodom bo są równie ważne jak inne) który nie ma zielonego pojęcia o prowadzeniu ruchu pociągów! żenada!

      • 2 1

      • idiotą jesteś ty skoro uwazasz że PKM to połaczenie Gdyni z Gdańskiem

        • 0 1

      • chciałbym zauważyć, że nie ma problemu by istniało połaczenie z bodaj osowy na lotnisko

        nawet sama przesiadka byłaby lepsza, niż nic

        ale widac ty z tych, którzy uwazają ze wynalazek jaki ostatnio zafundowała PKM (przed ulewami) czyli połaczenie Gdynia-Wrzeszcz-Lotnisko jest sensowen

        a ponoć na trakcie trójmiejskim takze jest tłoczno

        • 1 0

    • w Gdyni też rozmyło (7)

      np. przy wiadukcie na Wielkim Kacku. Tylko odpowiada za ten odcinek PLK a nie PKM..

      • 11 3

      • rozmyło to mocno powiedziane, spłynęła warstwa trawy na nowej części nasypu (2)

        czyli nasypu zrobionego byle jak, stary nasyp, od strony lasu - bez najmniejszych uszkodzeń. Nie ma to jak najtańsze oferty przetargowe, a może to pośpiech jest przyczyną fuszerki?

        A pociągi do i z Kościerzyny jeżdżą i jeździł cały czas. Mieszkam w okolicy, więc widzę.

        • 3 1

        • sugerujesz, ze za niemca lepiej budowali

          teraz i kamienie na nasyp ukradli i POstawili nasypy niczyn zamki z piasku

          • 1 2

        • kase wzieli za kamienie na konstrukcje nasypu a dali piasek

          mysleli, ze sie nikt nie POlapie..

          • 1 3

      • no i co?

        • 0 0

      • tyle że pociagi kursują - ale NIE na lotnisko (1)

        • 9 3

        • czy ktoś kto minusuje ma jakieś inne dane potwierdzające, że pociągi nie kursują?

          bo ja je widze codziennie na torze w kierunku Kaszub

          • 5 1

      • o boże, na starych nasypach/skarpach?

        czyli jednak nie bubel...

        • 4 1

    • Wstrzymano, bo w Gdańsku się zaraz popsują na tych podmytych trasach i nasypach..

      czekają aż szcz*w mocniej zarośnie i wzmocni rozmyte konstrukcje nasypu.

      • 9 7

  • Winnych jak zwykle brak... (9)

    PKM to jeden wielki bubel. Nic tylko czekać jak Unia powie "basta" i skończy się dzień dziecka...

    • 100 101

    • czy te przystanki muszą być takie brzydko prowincjonalne? (2)

      • 4 18

      • (1)

        W miastach europy zachodniej przystanki buduje sie tak, aby laczyly elegancje, komfort uzytkowania i nie narzucaly sie, byly dyskretne. Projekt bpbk jest tego zqprzeczeniem. Strach pomyslec, jak te budy zaczna rdzewiec. Elegancji zero, komfortu zadnego (wieje, leje, skape zadaszenia, dlugie betonowe schody), zas krzykliwy czerwony kolor dewastuje miejski krajobraz, no ale... nawiazuje do ecs, a to bylo dla zamawiajacych najwazniejsze. I pewnie inne, mniej oficjalne kwestie.

        • 3 11

        • Specjalista

          od zabudowy:terenów wszelakich-) Takich tu lubimy!

          • 5 0

    • zarzadca (2)

      prosba do redakcji o zbadanie kiedy urzad marszalkowski zleci utrzymanie pkm do skm

      • 4 0

      • Nie zleci, przeciez po to budowali specjalny biurowiec i zatrudniali sztab ludzi, oczywiscie wg jasnych kryteriow. Strach pomyslec co by bylo, gdyby kazda linia sbahn w Berlinie miala oddzielne spolki do zarzadzania. Tymczasem na odpowiednia ilosc polaczen pieniedzy nie ma i trzeba kasowac. Nie tu szukacie oszczednosci!

        • 4 0

      • od zawsze to POwinno byc POloczone

        kto wymislil ta anomalie?? ni to tramwaj ni kolejka...

        • 2 5

    • Sila wyzsza. Opady ktore byly ponad norme. Czasem tak bywa, chociqz skutki moglyby byc usuwqne sprawniej

      • 32 8

    • Będzie dobrze

      dla niektórych.

      • 9 13

    • POwywalali kasiorkę w błoto i na swoje konta... reszta ich nie interesuje

      • 13 37

  • Całkowita odporność na wiedzę nabytą... (2)

    Jakich jeszcze znaków trzeba?
    No nic, następnym podejsciem klątwa kościoła w Brętowie was zmiecie!
    Wszystkie pomrzeta!

    • 15 14

    • o co chodzi z ta klatwa? (1)

      • 2 0

      • O prawdę!!!

        Budując kościół w Brętowie zniszczono cmentarz, dlatego budowa nigdy nie zostanie ukończona. Budowniczowie PKM podnieśli dłoń na te same groby, dlatego inwestycja sczeźnie!

        Oto świadectwo głoszone na tych łamach, gdy był jeszcze czas upamiętania:

        2014-06-27 20:47

        Biada wam!
        Którzy podnieśliście świętokradczą dłoń na substancję zabytkową, o biada wam!
        Dosięgnie was klątwa kościoła w Brętowie!
        Inwestycja nigdy nie zostanie ukończona!
        Wszystkie pomrzeta!

        Biada wam, którzy zniszczyliście najlepsze co było!
        Klątwa kościoła w Brętowie NIE spłowiała!
        Biada wam!

        2014-05-16 23:46

        Biada wam!
        Którzy podnieśliście świętokradczą dłoń na substancję zabytkową!
        Klątwa kościoła w Brętowie sięgnie was do trzech pokoleń!
        Inwestycja nigdy nie zostanie ukończona!
        Wszystkie pomrzeta!

        Klątwa kościoła w Brętowie nie spłowiała!
        Klątwa kościoła w Brętowie nie spłowiała!
        Biada wam!
        Klątwa kościoła w Brętowie nie spłowiała!

        2014-09-06 23:34

        Los ich pokara!
        O biada tym, którzy świętokradczą stopą przybyli deptać ślady przeszłości! Dosięgnie was klątwa kościoła w Brętowie, wszystkie pomrzeta! Oto wydał znak wysoki trybunał NSA, zasię widzieliście świadectwo prawdy na tych łamach, jednak nie upamiętaliście się. I zgnieciony będzie świętokradczy balon, a ci, którzy podnieśli świętokradczą dłoń na substancję zabytkową w czeluście strąceni!

        Oto nadejdzie zapłata, owi, do Letnicy pognani, złotego cielca zębami aż do fundamentów rozgryzać będą. I będą szarpani od kruków ci, co sprowadzili Euro2012!

        Ludu, upamiętajta się, albo wszystkie pomrzeta!
        Biada tym, co lekceważą wyroki historii!
        Oto nadchodzi kara, już tam Boruta pod kotłem podkłada!

        2 lata temu

        To wszystko na nic.
        Codziennymi newsami nie zagadacie takiej klątwy jak klątwa kościoła w Brętowie. Biada wam, którzy podnieśliście świętokradczą dłoń na substancję zabytkową! Widzieliście znaki jednak nie upamiętaliście się. Inwestycja sczeźnie! Wszystkie pomrzeta! Los was pokara albowiem zniszczyliście najlepsze co było.

        2 lata temu

        Nietutejszy?
        Patrz przeto na kościół w Brętowie i znaj jaka kara dosięga tych, co podnoszą świętokradczą dłoń na substancję zabytkową. Wydał znak wysoki trybunał NSA jednak oni nie upamiętali się. Ale nadejdzie zapłata! Inwestycja sczeźnie, organizatorzy Euro2012 osądzeni będą, złoty cielec w Letnicy zburzony!

        Duch przeszłości unosił się nad Koleją Kokoszkowską, biada tym, co zlekceważyli wyrok historii...

        2 lata temu

        Dobrze piszą! Piekło pochłonie tych, co podnieśli świętokradczą dłoń na substancję zabytkową! Wypełni się słuszna kara za Euro2012. Już tam Boruta podkłada pod kotłem...

        • 1 0

  • NIe lepiej bylo by rozebrać te tory od Zaspy do Lotniska, zalać to asfaltem, (2)

    na wysokości Strzyży zrobić jakiś dojazd i puścić samochody??

    • 2 5

    • Nie bądź bezczelny ze swym poronionym pomysłem. Wysuń rozbiórkę

      wszystkich torów w PL i zrób z niej światowe dziwadło.

      • 1 0

    • Albo puscic tramwaj!

      Dadniej to miala byc zwykla SKM od przystanku Zaspa. Ale tramwaj lepiej polaczy osiedla z lotniskiem. Wszyscy beda zadowoleni. Na pkm nikt nie idzie bo za duzo zamieszania z przesiadka i kupnem specjalnego - latwiej juz wziasc taxi. Tramwaj by swietnie dowozil ludzi na osiedla i do pracy wokol lotniska i dalej

      • 1 3

  • (1)

    A do Obłuża i Oksywia ? Tam kiedyś jeździły pociągi, są jeszcze tory.

    • 8 1

    • Coś takiego dałoby się spokojnie zrobić w przedwojennej Gdyni, ba nawet za komuny

      Teraz możesz sobie pomarzyć.

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku w Polsce wprowadzono białe tablice rejestracyjne?

 

Najczęściej czytane