• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe przystanki PKM w Gdyni za 25,5 mln zł. Kiedy kolej ruszy po ulewie?

Maciej Naskręt
26 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Planowany przystanek PKM Gdynia Karwiny.
  • Planowany przystanek PKM Gdynia Karwiny.
  • Planowany przystanek PKM Gdynia Karwiny.
  • Planowany przystanek PKM Gdynia Stadion.

Budowa przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdyni - w Karwinach i przy stadionie - będzie kosztowała ok. 25,5 mln zł. Najkorzystniejszą ofertę w ogłoszonym ponad osiem miesięcy temu przetargu złożyła firma Budimex. Obiekty powstaną do lipca 2017 r. Sprawdzamy również, kiedy zostanie wznowiony ruch kolejowy na gdańskim odcinku PKM.



Czy nowe przystanki w Gdyni przyciągną pasażerów do PKM-ki?

Po ośmiu miesiącach oczekiwania wreszcie otwarto oferty w przetargu na budowę dwóch przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - Gdynia Karwiny zobacz na mapie GdyniGdynia Stadion zobacz na mapie Gdyni, które zaprojektowano przy linii kolejowej nr 201 relacji Gdynia Kościerzyna. Planowane przystanki obsłużą ruch pasażerski w ramach linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Budimex, która zbudowała także 18-kilometrową linię PKM z Wrzeszcza do Osowy. Chce ona zbudować dwa przystanki na terenie Gdyni za kwotę 25,5 mln zł. Drugą w kolejności najlepszą ofertę przedstawiła firma NDI z Sopotu - ich propozycja opiewała na kwotę 28 mln zł. Zamawiający przeznaczył na kontrakt ok. 32,3 mln zł.

O wyborze wykonawcy decydują dwa kryteria. Pierwsze to w 90 proc. cena ofertowa. Natomiast drugie kryterium to skrócenie terminu wykonania zamówienia - 10 proc. Przystanki powinny być wybudowane najpóźniej do końca lipca przyszłego roku. Graniczny termin podany w przetargu to był 31 października 2017 r.

- Teraz komisja potrzebuje czasu na sprawdzenie złożonych ofert, po czym nastąpi rozstrzygnięcie - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która jest inwestorem przedsięwzięcia.
Powstanie tor w torze

Oprócz budowy nowych przystanków, architektonicznie nawiązujących do tych w Gdańsku, szczególnie dużej ingerencji poddane zostanie torowisko na wysokości przystanku w Karwinach. Z racji tego, że znajduje się on na łuku, konieczne jest stworzenie tzw. splotu torowego, czyli toru w torze, składającego się w sumie z czterech szyn. Dzięki temu ponadgabarytowe ładunki z portu będą mogły przejechać tamtędy w bezpiecznej odległości, za to pociągi pasażerskie zatrzymają się blisko krawędzi peronu.

Wartość tych prac oszacowano na ok. 7,5 mln zł.

Intensywna naprawa uszkodzeń linii PKM trwa od początku sierpnia. Intensywna naprawa uszkodzeń linii PKM trwa od początku sierpnia.
Co dalej z zamkniętą PKM-ką w Gdańsku?

Przypomnijmy, że w nocy z 14 na 15 lipca w wyniku powodzi powstało na linii PKM 688 miejsc do naprawy. 56 napraw wymagało wykonania ich przed wznowieniem ruchu, pozostałe natomiast mogły być prowadzone pod ruchem, lecz z pewnymi ograniczeniami prędkości lub nawet czasowym zamykaniem pewnych odcinków trasy.

Nie wszystkie usterki udało się do tej pory usunąć. To oznacza, że 4 września 2016 r., kiedy wchodzi w życie nowy, jesienny rozkład jazdy, planowane jest wydłużenie trasy pociągów z Kartuz aż do przystanku PKM Gdańsk Brętowo, gdzie pasażerowie będą mogli przesiąść się dalej np. na tramwaj do Gdańska Głównego.

Do końca września wykonawca powinien uporać się z kolejnymi kluczowymi naprawami - tak, aby możliwy był już wówczas dojazd dwoma torami do Gdańska Brętowa i jednym torem do Gdańska Wrzeszcza. To pozwoli na kolejne zwiększenie oferty przewozowej SKM na linii, jeszcze przed październikowym powrotem studentów na uczelnie. Jednak o szczegółach tego etapu będziemy mogli mówić dopiero na początku września, kiedy będziemy znać realny przebieg prac naprawczych.

Spółka PKM nie może mówić o pełnym wznowieniu ruchu pociągów na odcinku aglomeracyjnym PKM - czyli do Gdańska Osowej i Gdyni Głównej.

- Tutaj - poza pełną naprawą samej linii PKM na odcinku Port Lotniczy - Gdańsk Wrzeszcz - czynnikiem warunkującym powrót pociągów SKM na tę trasę jest zakończenie napraw prowadzonych przez PKP PLK na linii 201 Gdynia - Kościerzyna. Obecnie pociągi jeżdżą tam tylko po jednym torze, w związku z czym przepustowość tej linii jest ograniczona - mówi Konopacki.
Kolorem pomarańczowym wyznaczono wyłączony z ruchu kolejowego odcinek linii PKM po 4 września. Kolorem pomarańczowym wyznaczono wyłączony z ruchu kolejowego odcinek linii PKM po 4 września.

Koszty naprawy PKM-ki pod znakiem zapytania

Nie ma jeszcze szczegółowej informacji, jakie szkody w zakresie finansowym poczyniły lipcowe opady deszczu. Co najważniejsze, naprawy nie są realizowane z kasy województwa. Wykonawca jednak (Budimex) prowadzi je na własny koszt, gdyż priorytetem jest jak najszybsze przywrócenie ruchu na linii PKM, a same rozliczenia finansowe są - w porównaniu z tym głównym celem - rzeczą wtórną.

Rozliczenia odbywać się będą de facto pomiędzy ubezpieczycielem a wykonawcą. Dlatego wykonawca, któremu zależy na szybkim przywróceniu ruchu na linii PKM, rozpoczął prace na własny koszt, wiedząc, że rozliczy je potem z ubezpieczycielem, kiedy ten już oszacuje wysokość szkód i koszty ich naprawy.

Można to porównać - oczywiście zachowując skalę awarii, np. do naprawy uszkodzonego auta z polisy ubezpieczeniowej. Właściciel auta, po zgłoszeniu szkody do ubezpieczyciela oddaje je do wybranego warsztatu, a wykonawca rozlicza się bezpośrednio z ubezpieczycielem, często nawet już po wykonaniu naprawy wykonanej przez warsztat przed otrzymaniem zapłaty.

Miejsca

Opinie (152) 1 zablokowana

  • hahaha robic tam a nie gadanie

    We wrześniu widze pkm wrzeszcz kierunek bretowo jak nie to sam naprawie i drezyna będę jeździł

    • 2 1

  • (3)

    Niestety brak u mnie wiary ,że szybkie przywrócenie ruchu to priorytet. Niestety nie widać tego , prace idę bardzo mozolnie, nie widać aby pracownicy się uwijali. Gdyby to była skm, już dawno prace naprawcze byłyby wykonane, a tak że PKM przynosi straty i na dobrą sprawę jej brak nie paraliżuje miasta to nie bardzo zarządcy się spieszy z jej uruchomieniem . Błąd bo odzwyczajają ludzi od korzystania z niej i powodują niesmak!

    • 23 6

    • Czemu tak wolno?? (2)

      odp:bo robole sa zalani

      • 2 3

      • (1)

        nikt ich nie nadzoruje, często sobie tam po prostu siedzą

        • 3 2

        • Brak wiary...

          Oni sami nie wierzą w to, co robią.
          To i motywacji brak.

          • 1 1

  • kto to zaprojektował?! kto podpisał i zatwierdził projekt?! nikt nie poniesie odpowiedzialności? (4)

    a druga rzecz dlaczego zlikwidowano połączenia po 23 z lotniska!!!! znowu mamy płacić za taksówki bo lobby taksówkarskie straciło kasiorkę jak ludzie się na PKM przesiedli? żądam przywrócenia kursów PKM po 23, a nie że znów mam być zmuszony czekać 40 lub więcej minut na nocny autobus. to jest pipidówka czy duże miasto, które powinno być do późno w nocy obsługiwane przez komunikację?!!! mało miasto ma milionów? komunikacja to podstawa.

    • 109 18

    • Kto lata samolotem..... (1)

      Tego powinno stać na taksówkę

      • 1 13

      • ktos tu nigdy nie leciał samolotem :)

        • 4 0

    • Zlikwidowali bo każdy chciał, a nikt nie jeździł.

      • 14 2

    • Żądać to semo możesz 500+
      Za cienki jesteś
      he he he

      • 6 13

  • nie ten kierunek

    co z Gdańskiem Południe przecież tam powstają osiedla mieszkaniowe czy projektanci jeżdżą autobusami Gryf?

    • 4 1

  • Czy macie czytelników za idiotów ?? (1)

    Obok tego artykułu wisi ten z 10 sierpnia, który mówi, że projekt węzła Karwiny będzie dopiero za rok, a budowa ruszy w 2018 !!
    A teraz piszecie, że cały węzeł zostanie ukończony w lipcu 2017 ?? za 11 miesięcy??

    To która wersja jest prawdziwa, bo to wygląda jak propaganda i mydlenie oczu..

    • 14 2

    • to ciekawe co pan mówi, a co mówią lekarze?

      powyższy art. dotyczy przystanku pkm, tzw. węzeł Karwiny to inna bajka

      • 3 0

  • Ciekawe czy nowe przystanki zmyje woda tak jak nasypy....

    Nie ma to jak marnować pieniądze obywateli....

    • 11 2

  • PKM-ka niby w stanie rozkładu finansowego, (1)

    ale kasa zawsze się znajdzie, tylko z czasem prezesi będą się zmieniali.

    • 53 20

    • po co oni to budują jak i tak nikt tym nie będzie jeździć...
      buehehe kolejką na karwiny,co za bzdura.

      • 4 10

  • PKM do Gdańska Gł. ma ruszyć w ograniczonym zakresie od 1.10.Będzie to 17 par pociągów relacji Gdańsk Gł-Kartuzy i z powrotem i to będzie defacto cały ruch na tej linii,gdyż od grudnia 2016 dojdzie jeszcze tylko kilka par pociągów do Gdyni kursujących w dni szkolne w godzinach szczytu i 7 par pociągów relacji Gdynia-Kościerzyna przez Sopot i Gdańsk Wrzeszcz.Do takiego ruchu cała ta dwutorowa infrastruktura jest zbyt duża,ponieważ 24-30 par pociągów na dobę można swobodnie przepuścić na jednotorowej linii z mijankami co 5-6 km.

    • 7 2

  • Co za głupoty ludziom wciskacie

    p. Konopacki informuje, że Spółka PKM nie może mówić o wznowieniu połączeń na trasie Gdynia-Osowa z powodu remontu toru na trasie Gdynia -Kościerzyna
    A przecież na dzień dzisiejszy jedyne pociągi, które łączą Osowę z Gdynia to właśnie pociągi jadące z Kościerzyny do Gdyni i z powrotem. Na inne połączenia w tak zwanym awaryjnym rozkładzie jazdy nie możemy liczyć!
    Jak można tak traktować pasażera i podatnika, który utrzymuje tego typu instytucje?! Czy państwo przyjrzeli się ile osób dojeżdżało z Osowej do Gdyni?
    A teraz mydlicie pasażerom oczy pisząc takie głupoty i to jeszcze na czerwono.
    Tyle pieniędzy zostało wydanych na remonty torów a teraz nie ma żadnych połączeń na trasie od Rębiechowa do Gdyni. Po co budujecie kolejne przystanki w kierunku Gdyni skoro pasażerowie nie maja jak tam dojechać?! 25 mln! Brakuje słów.

    • 7 2

  • będzie kosztowała ok. 25,5 mln . - chyba wolne żarty ? (1)

    proszę o zabezpieczające weksle i inne.. od projektantów, ponieważ jestem pewien, że nie przewidzieli zjawisk ekstremalnych, takich jak powodzie, wichury, ulewy, mrozy i roztoki. Wpływ tych niekorzystnych zjawisk na obiekty użyteczności publicznej, wykazują - wzorem gdańskim mniejszą odporność na zmiany klimatu, a nawet działania bardziej zaawansowane, często inwestycyjne wykonywane obok, pozwalające na sąsiedztwo lub częściowo jak schody, drogi dojazdu, adaptację budowli dla innych celów.
    Te nowe przystanki nie tylko powinny być odporna na takie zagrożenia jak: zmiany temperatury, obciążenie wiatrem i śniegiem, należy tu także zaliczyć i uwzględnić różnego rodzaju budowle o rozbudowanej kubaturze i powinny mieć uwzględnione w schrony obrony cywilnej w takich miejscach gdzie następuje duży potok ludzki zmierzający do publicznego transportu. Zwłaszcza, że miasto Gdynia jest położone w strefie przygranicznej i zagrożonej.

    • 11 6

    • Jaka alternatywa na trasie Osowa-Gdynia?

      No dobrze, a czy władze PKM/SKM mają jakąś propozycję dla dojeżdżających do Gdyni od Brętowa, Osowej etc.????
      Tory na trasie Osowa-Gdynia były już przecież modernizowane.Pasażerowie jadący z Kościerzyny (i dosiadający np. w Osowej) przesiadali się na zastępczą linię autobusową (z przerwami) chyba przez okres ostatnich dwóch lat. teraz dowiadujemy się, że Spółka PKM nie może mówić o wznowieniu połączeń na trasie Gdynia-Osowa. Ludzie to przecież jakieś kpiny! Czyli znowu przez najbliższy rok będą przesiadki tym razem na Karwinach

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Chiptuning to:

 

Najczęściej czytane