• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe znaki na polskich drogach. Propozycje Ministerstwa Infrastruktury

Krzysztof Koprowski
22 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Dotychczas informacja o odległości do pasa zjazdu (wyłączania) stosowana była tylko na autostradach. Teraz podobne znaki pojawią się na drogach ekspresowych. Dotychczas informacja o odległości do pasa zjazdu (wyłączania) stosowana była tylko na autostradach. Teraz podobne znaki pojawią się na drogach ekspresowych.

Wkrótce na polskich drogach może pojawić się nowe, dodatkowe oznakowanie pionowe. Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło właśnie prace legislacyjne celem wprowadzenia znaków dotyczących: śródmiejskich stref płatnego parkowania, zbiorczych informacji o obiektach przy drodze wraz z dystansem do następnej stacji paliw oraz odległości do zjazdów z dróg ekspresowych.



Jak oceniasz oznakowanie polskich dróg?

Projektowane przepisy mają na celu uzupełnienie i doprecyzowanie regulacji z zakresu znaków i sygnałów drogowych oraz umożliwienie wprowadzenia nowych znaków pionowych wraz z ich wzorami graficznymi.

- Wprowadzenie nowych rozwiązań będzie ułatwieniem dla organów zarządzających ruchem na drogach. Będą one dysponowały szerszym katalogiem możliwych do zastosowania rozwiązań, co pozwoli na bardziej elastyczne reagowanie na potrzeby wynikające z charakterystyki i struktury ruchu na drodze - informuje w komunikacie Ministerstwo Infrastruktury.
Nowy znak Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania oraz wzór zbiorczej tablicy informacyjnej, która będzie mogła być rozbudowana   o informacje o kolejnej stacji paliw. Nowy znak Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania oraz wzór zbiorczej tablicy informacyjnej, która będzie mogła być rozbudowana   o informacje o kolejnej stacji paliw.

Osobny znak dla Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania



Najważniejszą zmianą z punktu widzenia samorządów Trójmiasta będzie nowy znak D-44a, oznaczający Śródmiejską Strefę Płatnego Parkowania, która funkcjonuje już w Śródmieściu Gdańska (obecnie z zastosowaniem standardowego znaku informującego o płatnym postoju) oraz planowana jest w Gdyni.

Nowy znak będzie różnił się od D-44 "strefa parkowania" żółtym kolorem, który ma zwrócić szczególną uwagę kierowcy, by uiścił opłatę za postój pojazdu także w weekendy lub w innych godzinach niż w standardowej SPP.


Odległość do następnej stacji paliw na tablicy zbiorczej



Ministerstwo Infrastruktury zamierza także wprowadzić znak D-34b "zbiorcza tablica informacyjna", który będzie można rozbudować o informację o odległości do kolejnej stacji paliwowej (następnej po tej, do której się zbliżamy). Rozwiązanie to adresowane jest przede wszystkim do użytkowników dróg ekspresowych i autostrad ze znacznymi odległościami pomiędzy stacjami, ale możliwe będzie stosowanie tego oznakowania na drogach niższych kategorii.

Dotychczas tablice informacyjne tego typu ujęto jedynie w rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, podczas gdy w rozporządzeniu w sprawie znaków i sygnałów drogowych nie było regulacji w tym zakresie.

Zobacz również:

Aktualne ceny paliw na stacjach w Trójmieście



  • Wzór tablic wskaźnikowych informujących o odległości do początku pasa prowadzącego do wyjazdu z dróg ekpresowych.
  • Propozycje zasad umieszczania i oznakowania stacjonarnych urządzeń rejestrujących.

Odległość do zjazdu z "ekspresówki", lokalizacja fotoradarów



Na drogach ekspresowych planowane jest ponadto wprowadzenie tablic wskaźnikowych F-14d-f, informujących o zbliżaniu się do początku pasa prowadzącego do wyjazdu z drogi ekspresowej. Dotychczas tego typu znaki były stosowane wyłącznie na autostradach i wzorem autostrad przewidziano możliwość ustawienia znaków w odległościach:
  • 300 m przed pasem do zjazdu (wyłączania),
  • 200 m przed pasem do zjazdu (wyłączania),
  • 100 m przed pasem do zjazdu (wyłączania).

Ministerstwo Infrastruktury planuje również doprecyzować zasady umieszczania i oznakowania stacjonarnych urządzeń rejestrujących w pasie drogi publicznej, w tym fotoradarów. Projekty rozporządzeń będą przewidywały możliwość umieszczania znaków D-51 "automatyczna kontrola prędkości" i D-51a "automatyczna kontrola średniej prędkości" na tle folii pryzmatycznej odblaskowo-fluorescencyjnej żółto-zielonej.

Obecnie wszystkie propozycje zmian zostały przekazane do uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji publicznych.

Opinie (52) 1 zablokowana

  • Po co te znaki

    ...polscy kierowcy i tak na te kolorowe tabliczki nie zwracają uwagi.

    • 1 1

  • (4)

    Ja jadąc polską drogą patrzę głównie na jezdnię i wypatruję dziur co urywają koła. Także więcej znaków mogą sobie stawiać... na zdrowie.

    • 70 13

    • Musisz mieszkać gdzieś na Podlasiu

      • 3 0

    • Dokładnie jakbym patrzył na znaki to bym co dwa tygodnie w warsztacie zawieszenie wymienial

      • 7 2

    • znaków jest za MAŁO ,poprosimy o kolejne....

      • 10 0

    • najlepsze są zapadnięte studzienki na nowych odcinkach...

      • 15 1

  • większość polskich kierowców (4)

    mistrzów prostej, by wypadła z drogi na krętych drogach na wybrzeżach Italii, Francji czy Hiszpanii

    • 19 9

    • (1)

      co ma to wspólnego z nowymi znakami drogowymi ?

      • 8 1

      • to, że nikt ich nie zauważy, liczą się wrażenia z licznika

        • 4 0

    • bredzisz - kupa Polaków jeździ rok w rok (1)

      masz kompleksy

      • 11 3

      • Kupa. Czyli jakieś 10-12 %

        Reszta jeśli w ogóle wyjeżdża to nie samochodem.

        • 1 4

  • To tych znaków w PL nie ma ?

    To diwne bo w Niemczech są .

    • 2 1

  • Najlepsze są te nowe drogowskazy dla najbliższych miejscowości :) (1)

    Np. kierunek Pikoczewo a tam dalej Wrocław, albo Sćińska a tam dalej Toruń itp. ;) Ktoś tam w ogóle nad tym myśli?

    • 9 0

    • Teraz jest chociaż gps :) Kiedyś było weselej.

      Ot, np. pierwsza jazda do Zakopanego, jakieś 40 lat temu - i zonk.
      Nie było drogowskazów na Zakopane od Krakowa - jakieś Chyżne, ewentualnie Nowy ... ale nie Targ, tylko Sącz.
      Okazało się że "zakopianka" to do pewnego miejsca droga nr 7, która prowadzi do przejścia w Chyżnem.
      I dopiero na rozwidleniu zakopianki i siódemki nagle Eureka! Jednak jest Zakopane. I jakoś dojechaliśmy. :D

      A przykładów tablic kierunkowych z podaną jakąś pipidówą, zamiast głównego miasta na trasie były tysiące. Dobry atlas drogowy w aucie był ważniejszy niż radio ;)

      Podobnie jak teraz na zjazdach z autostrad. Coś tam poprawiają, ale powoli. I często mało logicznie.

      Mam wrażenie że ci którzy o tym decydują nie mają w ogóle prawa jazdy, albo jeżdżą tylko lokalnie, po powiecie :D

      Ciekawostka - w Niemczech nie zgubiliśmy się ani razu. Nie można by od nich fachowców ściągnąć?

      • 6 0

  • A ja bym zlikwidował wszystkie znaki.

    Większość polskich kierowców i tak ich nie przestrzega.
    Jest 50 km/h, jadą 80.
    Jest "stop", to może lekko zwolnią.
    Jest podwójna ciągła linia - ale można ją przejechać, przecież się spieszą więc muszą akurat tu wyprzedzić.
    Jest zakaz wyprzedzania - j.w. Oni muszą i już.
    Jest zakaz zatrzymywania i postoju - no to cyk "awaryjne" i już można.
    Itd, itp.

    Po co więc wydawać kasę na znaki i inne rzeczy, skoro tak naprawdę mało kto tego przestrzega.
    Puśćmy wszystko na żywioł, jak w Indiach :D

    • 7 4

  • Kierowcy obecnych nie znają a tu jeszcze nowe

    • 9 0

  • Jeszcze różowych i tęczowych brakuje

    • 10 1

  • O dobrze ! Ograniczenia by się jeszcze dodatkowo przydały może było by mniej dzwonów

    • 6 12

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Stelvio to model z oferty którego producenta?

 

Najczęściej czytane