To już piąte wcielenie popularnego modelu Seata. Będąc w grupie VW na hiszpańską markę nałożona została rola producenta aut z temepramentem. Wspólna z grupą jest np. płyta podłogowa: taka sama w Volkswagenie Polo czy Skodzie Fabii. Jak widać jednak ilość powiązań i elementów wspólnych nie świadczy kompletnie o założeniach designerskich. Nadwozie nowej Ibizy stało się dłuższe o prawie 8 cm, szersze o 6 cm i wyższe o niecałe 2 cm. Również rozstaw osi wydłużył się o 17 mm. Dzięki takiem zabiegom w kabinie pasażerskiej wygospodarowano aż 5,6 cm długości więcej, z czego 3 cm przypadły na powiększenie przestrzeni na nogi pasażerów siedzących z tyłu.
Do auta przewidziano 3 silniki benzynowe (1.2 64KM - trzycylindrowy; 1.5 75KM; 1.4 100KM) oraz 3 diesle (1.9 SDi 64KM; 1.9 TDi 100KM; 1.9 TDi 130 KM). Dla najmocniejszej wersji wysokoprężnej zastosowano 6-stopniową skrzynię biegów, a 75-konnego benzynowca można zamówić z 4-stopniowym automatem.
Sprzedaż Ibizy rozpocznie się w Europie na początku następnego roku, w Polsce będzie to najprawdopodobniej dopiero trzeci kwartał 2002. Wyposażenie będzie zależało od jednego z trzech poziomów auta: Stella, Sport lub Signo.