• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspas na fragmencie Słowackiego. Inwestycja za 1 mln przyspieszy autobusy o 4 min

Maciej Korolczuk
5 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Planowany buspas miałby zaczynać się z końcem leśnego odcinka i ciągnąć do zatoki autobusowej przy zbiorniku retencyjnym. Planowany buspas miałby zaczynać się z końcem leśnego odcinka i ciągnąć do zatoki autobusowej przy zbiorniku retencyjnym.

Drogowcy wracają do pomysłu wytyczenia buspasa na fragmencie ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Miałby on powstać na jezdni w kierunku Wrzeszcza, od granicy lasu do zatoki autobusowej przy rondzie de La Salle. Budowa miałaby kosztować ok. 1 mln zł. Według analiz sam buspas przyspieszy autobusy jadące tą trasą o ok. 4 min.



Wytyczenie buspasa na Słowackiego:

O pomyśle inżynierów ruchu na usprawnienie funkcjonowania komunikacji miejskiej między Matarnią a Wrzeszczem po raz pierwszy napisaliśmy w czerwcu 2017 r. Wówczas idea zakładała przebudowę ronda de la Salle, by autobusy pięciu linii (110, 122, 126, 157, 210) mogły sprawniej przejeżdżać przez skrzyżowanie i płynnie wjeżdżać w zatoki autobusowe.

Po szczegółowych analizach uznano jednak, że największy problem dotyczy jezdni w kierunku Wrzeszcza.

- Na razie pomysł jest na etapie deski kreślarskiej - zastrzega Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu w Gdańsku. - Mamy jednak zielone światło "z góry". Pracujemy teraz nad zapewnieniem finansowania, trzeba też przygotować dokumentację techniczną, bo plany mogą kolidować z projektem dróg rowerowych w obrębie skrzyżowania Słowackiego, Potokowej i al. Żołnierzy Wyklętych.
Po budowie buspasa autobusy będą mogły sprawniej i szybciej pokonywać dolny odcinek Słowackiego i skrzyżowanie z al. Żołnierzy Wyklętych i Potokową w kierunku Wrzeszcza. Po budowie buspasa autobusy będą mogły sprawniej i szybciej pokonywać dolny odcinek Słowackiego i skrzyżowanie z al. Żołnierzy Wyklętych i Potokową w kierunku Wrzeszcza.
Buspas ma mieć ok. 800 m długości. Zacznie się w miejscu, gdzie kończy się las i pobiegnie do zatoki autobusowej znajdującej się po drugiej stronie skrzyżowania al. Żołnierzy Wyklętych z ul. Potokową. Na odcinku tuż przed skrzyżowaniem z Potokową będzie jednocześnie prawoskrętem w kierunku Moreny.

Wytyczenie nowego pasa, po którym oprócz autobusów komunikacji miejskiej będą mogły poruszać się także taksówki, służby miejskie i ratunkowe, wymusi zwężenie obu istniejących obecnie pasów z 3,5 do 3 m szerokości. Będzie także wymagało dobudowania nowego pasa o szerokości ok. 2 m.

Według wstępnej analizy budowa miałaby kosztować ok. 1 mln zł. Inwestycja ma przyspieszyć autobusy jadące od strony lotniska i obwodnicy do Wrzeszcza o ok. 4 min.

Na razie nie wiadomo, kiedy inwestycja miałaby zostać zrealizowana.

W Trójmieście buspasy funkcjonują m.in. na Wałach Piastowskich zobacz na mapie Gdańska, Podwalu Grodzkim zobacz na mapie GdańskaPrzedmiejskim zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku, a w Gdyni na Estakadzie Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni, Kieleckiej zobacz na mapie Gdyni, Władysława IV zobacz na mapie GdyniMorskiej zobacz na mapie Gdyni.

Opinie (206) 2 zablokowane

  • (1)

    Jeśli ma być jednocześnie pasem do skrętu w prawo w kierunku Moreny i Matemblewa to można sobie podarować taką inwestycję.

    • 5 3

    • Nie ma dzielnicy Morena!!

      • 0 0

  • 4min za milion?lekka przesada!

    • 1 0

  • to po co pkm ?

    To po co budowano pkm ? jeździ 2-3 razy na godzinę spacerowym tempem ! a miała rozładować korki !!!!!! to jest inwestycja dla kogo ?! i teraz bus pas na odcinku 800 metrów ! kpina ! w metropolii do której nam bardzo bardzo daleko komunikacja jest tak rozwiązana że jeździ co chwila nikt nie biegnie na konkretny czas odjazdu !

    • 0 0

  • B

    Niech przesuną całą jezdnię na końcu odcinka leśnego w stronę lasu przy okazji i odgrodzą barierami zamieszkałą część po drugiej stronie planowanego buspasa. Ruch pieszy co prawda tam znikomy ale ilość stłuczek ta takim krótkim odcinku jest bardzo duża. Strach przejść po chodniku, niby teren zabudowany ale większość auto pod górkę strasznie zapierd*$#&*

    • 0 0

  • Już widzę cwaniaków omijających korek ... (20)

    Dopóki kierowcy będą bezkarnie korzystać z buspasów jego budowa nie ma sensu. Przykład przy dworcu. Ilu kierowców stoi a cwaniaczki bezkarnie śmigają buspasem. A wystarczy zamontować kamerę i wezwanko na tłumaczenie i mandacik 500+ :)

    • 159 20

    • (19)

      Widać minusują ci co tak robią! Już ja was nagram rejestratorem i wyślę na stopagresji@ miłej wizyty na komendzie hahahaha. Odechce wam się cwaniakowania ...

      • 18 10

      • (18)

        Usunąć z miasta starsze niż 10letnie szroty. To udrożni gdańsk i pomniejszy korki. Nie stać to jeździć pks, ztm, skm a nie byle g*wnem za 2 tyś i później taki stoi bo się rozklekotał. Przywyknijcie że auto to luksus na który nie stać każdego!

        • 17 36

        • komuna już była. (9)

          a ty co z PZPR czy tatuś tam służył?

          • 9 3

          • I wraz z nią powinny zniknąć z dróg druciarskie ulepy. (7)

            A mimo to wywalanie dwumasy czy DPFa ciągle w modzie...

            • 4 6

            • (6)

              A co ma k#wa dwumasa do ekologii i ogolnie bezpieczenstwa?!

              • 10 1

              • A to ma, że jak Janusz wywala kawałek samochodu bo go nie stać na naprawy (5)

                To raczej nie mogę podejrzewać, że wtryskiwacze zmienia na czas...

                • 4 8

              • Nadal, co ma dwumasa do bezpieczeństwa i ekologii? (2)

                Wiesz w ogóle co to jest dwumasa?
                Twoje obawy możesz sobie schować, bo jeśli ktoś wyrzuci dwumasę to raczej wtryskiwacze mu nie będą potrzebne bo nigdzie nie pojedzie.
                Jak wyrzucę tylne siedzenia z samochodu, bo mam taki kaprys, to też uznasz że nie wymieniam "wtryskiwaczy na czas"?
                Muszę cię zmartwić kolego. Nie masz pojęcia o samochodach. Jedynym jakim jeździłeś to chyba te w wesołym miasteczku. Powtarzasz i mieszasz jakieś brednie przeczytane w necie i popisujesz się swoją "fachową" wiedzą.

                • 11 3

              • Jak nigdzie nie pojedzie? Poczytaj trochę Janusz... (1)

                Wstawiasz zwykłe sztywne sprzęgło z kołem zamachowym, a że szarpie wtedy to nie problem, w końcu nie będzie kosztownej wymiany...

                Jak zamiast wymienić spaloną żarówkę przykleisz latarkę do maski, to tak, uznam że jesteś druciarzem zagrażającym życiu wszystkich dookoła.

                Muszę cię zmartwić kolego. Nie masz pojęcia o samochodach. Jedynym jakim jeździłeś to chyba te w wesołym miasteczku. Powtarzasz i mieszasz jakieś brednie przeczytane w necie i popisujesz się swoją "fachową" wiedzą.

                • 0 0

              • Hehe widzę, że ktoś po swoim babolu poczytał fora samochodowe :D
                Więc po raz kolejny proszę-wyjaśnij mi co ma dwumasa do ekologii i bezpieczeństwa?

                Ktoś tu chyba dalej jeździ samochodzikiem w wesołym miasteczku.

                • 0 0

              • (1)

                Ale po co sprzęgło wywalać z samochodu? Żeby nie jeździł czy co? Ogarnij chłopie podstawy budowy pojazdu zanim zabierzesz głos, bo wyszedłeś na Janusza "nie wiem, ale się wypowiem".

                • 5 3

              • A wkleję Ci kawałek artykułu, bo "ekspertem" jesteś może i wielkim, ale nie w tej dziedzinie...

                Jak więc znaleźć korzystny sposób na zminimalizowanie kosztów wymiany koła dwumasowego i sprzęgła? Sposób taki istnieje. Mianowicie, w niektórych modelach aut wyposażonych w koła dwumasowe jest możliwość zastosowania zestawów zastępujących takie koło zamachowe zwykłym sztywnym kołem zamachowym (jednomasowym). Warunkiem jest wymiana kompletnego modułu - tarczy sprzęgła, docisku sprzęgła, łożyska sprzęgła oraz koła zamachowego jednomasowego. Takie rozwiązanie pojawiło się dopiero w ciągu ostatnich kilku lat, a sięga po nie wielu właścicieli aut.

                • 0 0

          • Do PZPR się należało bo jak sama nazwa wskazuje była to nazwa partii, jak PIS czy PO ale skąd masz o tym wiedzieć jak jesteś małej wiedzy człekiem. Służy się w Policji w wojsku lub do mszy.

            • 1 0

        • Uwaga cyt. "[...] auto to luksus na który nie stać każdego!" (3)

          Leżę ze śmiechu! :D

          • 8 2

          • To prawda (2)

            Jeżeli kupujesz 10 letni odpad, nie było Cię stać na auto.

            • 6 5

            • (1)

              Ten 10letni "odpad" przeżyje pewnie niejeden nowy samochód. Ba, idę o zakład, że 20letni "szrot" przeżyje niejeden nowy samochód.

              • 4 3

              • Tak, bo te które nie przeżyły są już dawno na szrocie.

                Z tego samego powodu masz "niezniszczalne" 50 letnie lodówki.
                Po prostu te, które padły po 10 latach gniją dawno na złomie i nikt o nich nie pamięta.

                • 0 0

        • A w Polsce jak (1)

          W normalnym, cywilizowanym kraju stać cie na zakup auta z salonu, a w polsce? W Polsce jak w lesie... niee, w Polsce jak w chlewie obesranym g*nem. W polsce ktoś ci mówi, że zwykłe auto to szczyt luksusu buhahaha. Szczyt luksusu to mają szejkowie z autami za miliony.

          • 3 4

          • Cywilizowany kraj.

            Nie obrażaj Polski, bo widać mało wiesz o świecie.

            • 2 0

        • Po co usuwać 10-letnie szroty?

          Wystarczy przeprowadzić uczciwe badania techniczne, to szroty same się usuną!

          • 24 0

        • Idiotów takich jak autor powyższego komentarza należy również usunąć z miasta.Nic nie wnosi, a tylko zabiera powietrze więc po co to komu?

          • 24 8

  • a ja mam pomysł (15)

    może z jednej ulicy Słowackiego zrobić buspas i wtedy ile osób by się przesiadło na autobusy ;) . Po co nam dwie nitki na Słowaka w jedna stronę

    • 25 17

    • To jest bardzo dobry pomysł (10)

      Bo korkow nie da się rozładować. Jedyna metoda na korki to komunikacja miejska

      • 12 5

      • (9)

        Czysto hipotetycznie załóżmy, że od jutra wszyscy z samochodów wsiadają do komunikacji. Dam se głowę uciąć, że z taką ilością ludzi nigdzie nie pojedziesz bo zbiorkom nie wyrobi. No chyba że chcemy powrotu prl i "gron" z ludzi wiszących na zewnątrz przez drzwi?
        Ale tak zwolennicy hasła "wszyscy do komunikacji" obwieszczą sukces bo korki znikły...

        • 6 5

        • (8)

          Nigdy wszyscy "naraz" nie przesiądą się z aut do autobusów, więc Twoje dywagacje nijak się mają. To jest proces. Im więcej będzie udogodnień dla komunikacji, tym więcej, z każdym kolejnym dniem, będzie osób w autobusach.

          • 3 5

          • (7)

            Doczytałeś słowo 'hipotetycznie' w moim komencie?
            Nie, nie będzie. Niech poprawią komunikację nie utrudniając innym. Relatywizm czasowy, bo wydawać się będzie że jedziesz krócej a w rzeczywistości dokładnie tyle samo.
            Więcej kursów, więcej połączeń międzydzielnicowych i przede wszystkim punktualność i pewność że dojadę o czasie. Do tego czasu wolę stać w korkach słuchając muzyki z radia a nie gimbusa obok z łupanką ze słuchawek czy pani krysi co do męża krzyczy żeby wstawił kartofle i usmażył kaszankę.

            • 8 1

            • Czy ty geniuszu rozumiesz ten prosty fakt (6)

              że zbiorkom nie bedzie jeździć lepiej, jeśli nie będzie uprzywilejowany? Bo wszystko i tak utonie w korkach. A korki właśnie samochody tworzą, w których siedzisz ty z tą swoją muzyką z radia. Ty myslisz, ze te korki to jakiś dopust boży za grzechy?

              A teraz sobie "czysto hipotetycznie" załóż, że wszyscy z autobusów i tramwajów się przesiadają do aut. (Żeby siedzieć w korku i słuchać radia). I se przelicz:

              1 durny duwag n8c (najczęstszy) przewiezie ponad dwie setki ludzi.
              1 jazz (najnowszy) - dobrze ponad setkę
              1 merc citaro - setka
              etc etc.

              I teraz jak jutro będziesz stał w korku i słuchał radia to sobie wyobraź, że na światłach stoi 100 aut więcej... x liczba linii i kursów. I podziękuj tym, co jeżdżą zbiorkomem, bo dzięki nim w ogóle sie możesz poruszać po mieście w tym swoim blaszaku. Z radiem.

              • 3 4

              • Czy ty geniuszu rozumiesz, (2)

                że zbiorkom nie będzie jeździć lepiej bez dofinansowania go i nie traktowania jako przedsiębiorstwo, które ma zarabiać?
                To ma być alternatywa a nie jedyna możliwość do poruszania się po mieście.
                Nikt przy zdrowych zmysłach nie wybierze komunikacji jeśli będzie nadal wyglądać tak jak wygląda-brak kierowców, przepełnienie, smród i brud i okrajanie kursów.
                Taki przykład z własnego podwórka-jadę do pracy N.Port-Rębiechowo. Wiesz ile się jedzie komunikacją? Ponad godzinę. Na przystanku przy garnizonie we Wrzeszczu autobus (ruszający z dworca we Wrzeszczu) potrafi być spóźniony 15 minut. Nie powiesz mi, że to przez korki. Tramwajem do Wrzeszcza jedziesz ponad 30minut + busem około 25-30, PKM jakieś 15min+dojście około 10min, łącznie podróż zajmuje +-1h. Dorzuć do tego, że jak raz jechałem to akurat tramwaj wypadł i kwitłem na przystanku kolejne 20 minut. Samochodem 20 minut do pół godziny. Sorry ale ja nie wybiorę komunikacji. Trzeba być serio masochistą żeby z tego korzystać, lub nie mieć innej możliwości.

                • 3 0

              • A ty rozumiesz geniuszu (1)

                że jedno nie wyklucz drugiego?

                I że bus spóźniony pod garnizonem jest właśnie przez korki. Bo stał pomiedzy. Dworcem a garnizonem. Albo już skończył wcześniejszy kurs z opóźnieniem. Przez korki.

                Myslisz, że co? Kierowca specjalnie się spóźnia, żeby ci na złość zrobić?

                • 0 1

              • aa patrz, nie wiedziałem, że taaakie korki są między dworcem a garnizonem o godzinie 7 rano...

                • 0 0

              • (1)

                Słowackiego jest łącznikiem między Wrzeszczem, Niedźwiednikiem i przyległymi dzielnicami a obwodnicą, więc jej zwężenie o połowę to poroniony pomysł. Zresztą tu nie trzeba wiele wyobraźni - wiele osób pamięta, jak Słowackiego wyglądała, gdy była to pojedyncza jezdnia.
                Z tej drogi korzysta sporo osób, które jadą dalej, niż możliwości komunikacji miejskiej.
                A jak zmniejszyć ruch na tej drodze? Pełna integracja taryfowa dla komunikacji miejskiej w Trójmieście, włącznie z SKM, pociągi SKM na linii PKM do Wrzeszcza co 10-15 minut, a nie co 30. Zgranie rozkładów jazdy. I sporo osób sama zrezygnuje z samochodu, bo otrzyma lepszą alternatywę..

                • 5 0

              • Dodaj jeszcze lotnisko, które powinno mieć priorytet.

                • 1 0

              • I jeszcze jedno. Zauważyłeś jaka jest polityka miasta? Zabudować wszystko byle więcej mieszkań upchnąć, o drogach nikt nie myśli, a jakoś trzeba dojechać do tych mieszkań.
                Weź np. nowe osiedle zajezdnia na zaspie/wrzeszczu. Widziałeś żeby tam jakiekolwiek drogi budowali? Cały ruch ma obsłużyć dziurawa jak ser szwajcarski Hallera i osiedlowa Chrobrego. To samo pas startowy, nowe mieszkania na całej długości a JP2 dalej tak jak było. Leszczyńskich i Meissnera w stronę JP2 w godzinach szczytu stoi od połowy długości.

                • 3 0

    • To już wiadomo od dawna

      Jest to tzw. paradoks Downsa–Thomsona – obserwacja mówiąca, że średnia prędkość transportu indywidualnego (podróży samochodem osobowym) jest determinowana przez średnią prędkość od drzwi do drzwi odpowiadającej jej podróży transportem zbiorowym.

      Czyli jeśli im szybciej podróżuje się transportem zbiorowym, tym szybciej podróżuje się samochodem.

      Ale ponieważ nikt tego nie rozumie więc mamy to co mamy.

      • 0 0

    • To może ją w ogóle zaorajmy i wróćmy do tego jak było wcześniej ze starą słowackiego?

      • 7 1

    • Od dawna mieszkasz w Gdańsku?

      • 5 1

    • Pomysł-d**il..

      • 4 5

  • Elektryki skorzystają

    Dla mnie spoko. Śmigam Leafem więc zgodnie z ustawą o elektromobilności będę mógł takim buspasem jechać. Zawsze to kawałek korka przeskoczę, a może przy okazji kogoś refleksja najdzie i też się na prąd przesiądzie :-)

    • 0 0

  • Już widzę cwaniaków z "GD" pchających się buspasem , byle szybciej.

    • 2 0

  • Popieram, bo autobusami podróżują setki gdańszczan (24)

    I nie jesteśmy gdańszczanami gorszego sortu w porównaniu z tymi za kierownicą blachosmrodów. Tylko komunikacja miejska może udrożnić miasto

    • 111 75

    • O NIE ! (6)

      A autobus to już nie blachosmród...

      • 10 6

      • nie, autobus jest na cng albo prąd i wiezie kilkadziesiąt osób (5)

        • 5 7

        • (1)

          Gdzie w Gdańsku masz autobusy na cng albo prąd?

          • 6 0

          • Na papierze

            • 1 0

        • to czemu bilet miesięczny kosztuje prawie tyle samo co paliwo (1)

          jakie zużywam na jazdę do pracy?

          • 5 0

          • To znaczy, że nie powinieneś jeździć samochodem tak krótkiego dystansu...

            • 0 2

        • Obudź się. W gdańsku na cng albo prąd? A jeśli nawet to co z tego?

          • 6 0

    • W poniedziałek jadę na rowerze, to dla gimbusa jestem spoko. (1)

      We wtorek jadę samochodem, to dla gimbusa jestem odpadem w blachosmrodzie.

      Taką logikę to ja szanuję motzno.

      • 2 0

      • Gdybyś w poniedzałek jechał na rowerze, może i tak :)

        Ale wtedy byłbyś po stronie tego "gimbusa"...
        Dopiero jak wyjdziesz zza kółka na chwilę, zauważysz jak kierowcy rozpanoszyli się po mieście...

        • 0 2

    • Ty jesteś poprostu d**ilem... (6)

      Siebie nie uważasz za gorszy sort a obrażasz kierowców!

      • 33 29

      • Daj spokoj (5)

        Tamten jakby miał kasę to kupiłby auto.
        Szlag go trafia bo musi tą Gdańska komunikacją jeździć i się spóźniac do pracy, do domu...

        Niestety w Gdańsku nie będzie nigdy chyba tak dobrej komunikacji jak w Gdyni.

        • 22 18

        • Następny :D (4)

          Możesz kupić auto za jedną minimalną krajową, za 2 średnie masz już mokry sen Janusza.
          O czym Ty w ogóle gadasz?

          • 23 4

          • janusze kwiczą w niebogłosy bo mówiąc że każdy głupi może kupić auto burzysz ich sen o potędze (3)

            taki Janusz musi wierzyć że samochód z chama robi pana, Janusz zawzięcie w to wierzy bo inaczej Janusza żyła w mózgu pięknie

            • 7 7

            • Wyobraź sobie, że (2)

              samochód jest takim samym narzędziem jak wiertarka. Są sprzęty do różnego zastosowania - amatorskie i profesjonalne. Jeśli ktoś raz na miesiąc wierci 1 otwór w ścianie z ytonga to nie potrzebuje sprzętu za 2 tysie i wiertarka z biedry czy innego lidla mu wystarczy.
              To samo masz z samochodami. Jeździsz mało albo rzadko to kupujesz coś tańszego, jeździsz dużo i codziennie to kupujesz sprzęt bardziej profesjonalny.

              • 4 1

              • Jak wiercisz mało, kupujesz wiertarkę z Biedronki

                Czyli taką Dacię, albo innego małego Fiata.

                Nie kupujesz 20 letniej wiertarki, która kiedyś była ze średniej półki.

                • 0 1

              • ale ja ci tej wiertarki nie parkuje na trawniku :D i nie żądam dostępu do prądu wszędzie i zawsze :)

                • 4 1

    • a samochodami tysiące i nie tylko gdańszczan

      • 0 2

    • skupianie uwagi na "komunikacji miejskiej" (w domyśle: "zbiorowej" takiej jak autobusy i tramwaje) (1)

      nie skłania ludzi do przesiadania się z samochodów na autobusy i tramwaje, o ile:
      - nie jest połączone z restrykcyjną polityką parkingową
      - poprawą warunków dojścia pieszych do przystanków tramwajowych
      - poprawą komfortu i bezpieczeństwa ruchu rowerzystów i użytkowników tzw. "urządzeń transportu osobistego" takich jak hulajnogi elektryczne, rowery wspomagane elektrycznie, segwaye etc. etc.
      - stopniowym poszerzaniem obszarów położonych przy stacjach SKM wolnych od jeżdżących i parkujących za darmo samochodów.
      - skokową poprawą jakości taboru SKM i częstotliwości połączeń w godzinach szczytu do taktu 5 minutowego.

      • 11 14

      • akurat przy przystankach SKM powinno być dużo, dużo więcej miejsc parkingowych, żeby kierowcy byli zachęcani do przesiadki na SKM.
        O segwayach i hulajnogach elektrycznych to szkoda komentować :P

        • 6 0

    • (2)

      wydaje mi się, że po prostu w Gdańsku jest za dużo ludzi z zewnątrz. Pewnie mieszka tutaj nie 500tys a z 1,5 miliona

      • 10 2

      • 500 tysi to chyba sam pas nadmorski

        • 4 0

      • nie chlej tyle

        • 0 4

    • Głównie słoikiki!!!!!!!!!!

      • 4 3

    • w jakie autobusy maja się zmieścić ci co jadą samochodami?

      skoro teraz komunikacja robi bokami? Ogarnij się.

      • 23 11

  • Żart

    4 min. a co z Budowlanych od Słowackiego do ronda turbinowego tam autobus zyska 10 min, co z Kartuską od obwodnicy w stronę Żukowa do szkoły w Kokoszkach tam zyska następne 10 min, jeśli w tych kategoriach rozumujemy ?

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest ACC?

 

Najczęściej czytane