• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy rodzaj progów zwalniających w Gdańsku. Testy w dwóch lokalizacjach

Krzysztof Koprowski
18 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Podobne progi, jak ten we Wrocławiu, pojawią się wkrótce na dwóch ulicach Gdańska. Podobne progi, jak ten we Wrocławiu, pojawią się wkrótce na dwóch ulicach Gdańska.

Za kilka tygodni na ulicach Gdańska pojawią się nowe, niestosowane dotychczas w Trójmieście progi zwalniające - sinusoidalne. Ich specjalne wyprofilowanie powinno ograniczyć dyskomfort podczas przejazdu, pod warunkiem stosowania się do ograniczenia prędkości. Minusem tego rozwiązania jest cena (ok. 26 tys. zł), zdecydowanie wyższa od zwykłych progów wyspowych (3 tys. zł).



Czy urzędnicy powinni częściej testować nowe rozwiązania w organizacji ruchu?

Progi sinusoidalne to wciąż rzadko spotykane rozwiązanie na polskich drogach - dotychczas zbudowano je na kilku ulicach Wrocławia oraz w Puławach.

W Puławach wykorzystano do ich budowy betonową kostkę, która okazała się mało wytrzymała. We Wrocławiu są montowane z prefabrykatów betonowych.

Dwie lokalizacje w Gdańsku



I to właśnie forma konstrukcji wzorowana na stolicy Dolnego Śląska będzie zastosowana w dwóch lokalizacjach w Gdańsku:

"Zaoblony" najazd na próg oznacza większy komfort



Czym wyróżniają się progi sinusoidalne na tle popularnych progów wyspowych (tzw. poduszek berlińskich)? Przede wszystkim kształtem najazdu na próg, który posiada łagodne "zaoblenia" w miejscu styku z nawierzchnią jezdni oraz w górnej części konstrukcji. W przekroju poprzecznym przypomina to nieco wycinek sinusoidy, stąd taka nazwa tego rodzaju progu.

- Jeżeli taki próg będziemy pokonywali z prędkością, dla której został on odpowiednio zaprojektowany, dyskomfort przejazdu będzie niewielki. Jeżeli jednak przekroczymy dopuszczalną prędkość, to przejazd będzie bardzo odczuwalny przez kierowcę. W Holandii, skąd wywodzą się takie progi, odpowiednio wyprofilowane progi sinusoidalne stosuje się nawet dla dróg z ograniczeniem prędkości do 70 km/h - mówi Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Progi wyspowe (tzw. poduszki berlińskie) kosztują znacznie mniej, ale są mało komfortowe przy ich pokonywaniu nawet z minimalną prędkością. Progi wyspowe (tzw. poduszki berlińskie) kosztują znacznie mniej, ale są mało komfortowe przy ich pokonywaniu nawet z minimalną prędkością.

Testy pokażą, czy warto montować więcej progów sinusoidalnych



Montowane w Gdańsku progi będą pilotażem, który pozwoli ocenić trwałość tego rozwiązania oraz skuteczność w uspokojeniu ruchu. W przypadku ul. Spadochroniarzy będzie można ocenić nowe rozwiązanie, także pod kątem regularnego ruchu autobusów miejskich, również przegubowych.

Największym minusem progów sinusoidalnych jest ich cena - montaż progu, obejmującego szerokością dwa pasy ruchu to wydatek ok. 26 tys. zł.

Dla porównania: montaż jednego progu wyspowego (tzw. poduszki berlińskiej) to koszt ok. 3 tys. zł, przy czym zazwyczaj montuje się jednocześnie obok siebie dwa progi, aby uniknąć omijania pojedynczego progu sąsiednim pasem ruchu.

Progi zwalniające mają problem z trwałością





Miejsca

Opinie (304) ponad 10 zablokowanych

  • 26 tyś :p z platyny czy złota ? (1)

    • 7 3

    • Odpowiedz

      Kolejny wałek. Jak nie 3 tys za trzy miesiące to teraz będzie ze 26tys

      • 0 0

  • Fajny (6)

    Ciekawe, jak się sprawdzi i czy znowu kierowcy będą płakać, że im się utrudnia życie.

    • 87 92

    • Trujace progi

      Niestety, kierowcy zawsze pokrzywdzeni!

      • 0 0

    • Zapadnie (2)

      Powinno sie montowac zapadnie na czujnik predkosci. W szwecji sie sprawdza

      • 9 5

      • (1)

        Pierwsze słyszę. Jak to działa, wyjaśni ktoś ?

        • 0 0

        • Nad droga

          Jest czujnik predkosci. Po jej przekroczeniu na tym pasie po kilku metrach jest blacha zapadnia. Mocno daje w kosc zawieszeniu. To tak jabys wjechal w gleboka dziure. Zobacz w google.

          • 1 2

    • Nie będą bo tego typu progi i progi wyspowe są ok

      Gumowe klocki wymuszają jazdę max 5km/h na drodze gdzie dozwolone jest np 30-50km/h a do tego stwarzają niebezpieczeństwo pieszych gdy jakiś osioł zamontował je już przed przejściem (mokry gumowy klocek działa niemal jak tafla lodu)

      • 4 2

    • dobry próg nie jest zły, tylko te krótkie wysokie do bani

      • 13 1

  • Montować fotoradary. Będzie kasa!!!

    • 1 0

  • "Niedopuszczalne jest stosowanie progów zwalniających: (...) - na ulicach i drogach, w przypadku kursowania autobusowej (3)

    komunikacji pasażerskiej, z wyjątkiem progów wyspowych".
    Pkt 8.1. Progi zwalniające załącznika nr 4: szczegółowe warunki techniczne dla urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na drogachdo rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. Nr 220 poz. 2181, z późn. zm.)
    Gdański Zarząd Dróg i Zieleni umieszcza progi zwalniające w sposób naruszający również inne zapisy:
    "Progi zwalniające nie mogą być umieszczane bliżej niż: - 40 m od skrzyżowania ulic lub dróg, (...) - 30 m od przejścia dla pieszych (nie dotyczy progów z przejściami dla pieszych)"
    "Niedopuszczalne jest stosowanie progów zwalniających: - na drogach krajowych i wojewódzkich, (...) - na ulicach i drogach wyjazdowych straży pożarnej, stacji pogotowia ratunkowego itp."

    • 18 3

    • Wystarczy zamiast progów fotoradary instalować i po problemie

      • 0 0

    • i co z tego? (1)

      • 0 1

      • To że władze Gdańska mają w d*pie przepisy. Ich prawo nie obowiązuje. Zobacz, że większość progów w Gdańsku jest montowana zbyt blisko przejść dla pieszych. Stanowi to realne zagrożenie życia ludzi.

        • 4 1

  • Czemu dopiero teraz?

    Ja marzę o takich progach od kiedy tylko jeżdżę autem, od kiedy progi wyspowe zaczęły wybijać mi zawieszenie.

    Czy nie można było tak od razu? Podobne progi są na drodze od obwodnicy do Otomina. Są płynne i łagodne, ale i tak trzeba zwolnić aby nie wbić się zderzakiem i miską olejową. Po prostu nie ma uderzenia, które towarzyszy progom wyspowym.

    • 1 0

  • Więcej progów = więcej SUV-ów

    Już nie tylko dziury w jezdni lecz także progi "zwalniające" są przyczyną popularności SUV-ów.
    Chcecie więcej SUV-ów, zwiększajcie ilość progów.
    Podobno największą chwałą jest odbić się od progu czterema kołami... ;)

    • 0 0

  • (2)

    To, co jest np. w Holandii od lat, my dopiero wprowadzamy w Polsce... Kiedy nauczymy się nie stosować krawężników na drogach rowerowych? Pewnie w 2030. Śluzy autobusowe - rok 2035.

    • 9 4

    • spokojnie (1)

      na każdym z tych elementów można zarobić, nie trzeba od razu zrobić dobrze, po kolei sprawdzimy wszystkie rozwiązania...

      • 7 0

      • O właśnie, trafiłeś w sedno.

        • 0 0

  • Jak to pierwsze w 3City???...

    AAA na auto drodze tak ale ścieżka rowerowa Brzeźno-Jelitkowo takie już posiada :)

    • 0 0

  • 26 tysi za trochę betonu ? Kolejny przekręcik

    • 0 0

  • Super

    Progi wyspowe są dobre , tylko jakiś dureń wymyślił żeby były 1 metr od przejścia dla pieszych . Powinny być umieszczone 10 metrów od przejścia , bo jak dureń będzie szybko jechał to w pierwszym przypadku pieszy niema szans , a w drugim ma szanse przeżycie .

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

W jakich samochodach aktualnie zdaje się egzamin na prawo jazdy kat. B w Trójmieście?

 

Najczęściej czytane