• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy rodzaj progów zwalniających w Gdańsku. Testy w dwóch lokalizacjach

Krzysztof Koprowski
18 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Podobne progi, jak ten we Wrocławiu, pojawią się wkrótce na dwóch ulicach Gdańska. Podobne progi, jak ten we Wrocławiu, pojawią się wkrótce na dwóch ulicach Gdańska.

Za kilka tygodni na ulicach Gdańska pojawią się nowe, niestosowane dotychczas w Trójmieście progi zwalniające - sinusoidalne. Ich specjalne wyprofilowanie powinno ograniczyć dyskomfort podczas przejazdu, pod warunkiem stosowania się do ograniczenia prędkości. Minusem tego rozwiązania jest cena (ok. 26 tys. zł), zdecydowanie wyższa od zwykłych progów wyspowych (3 tys. zł).



Czy urzędnicy powinni częściej testować nowe rozwiązania w organizacji ruchu?

Progi sinusoidalne to wciąż rzadko spotykane rozwiązanie na polskich drogach - dotychczas zbudowano je na kilku ulicach Wrocławia oraz w Puławach.

W Puławach wykorzystano do ich budowy betonową kostkę, która okazała się mało wytrzymała. We Wrocławiu są montowane z prefabrykatów betonowych.

Dwie lokalizacje w Gdańsku



I to właśnie forma konstrukcji wzorowana na stolicy Dolnego Śląska będzie zastosowana w dwóch lokalizacjach w Gdańsku:

"Zaoblony" najazd na próg oznacza większy komfort



Czym wyróżniają się progi sinusoidalne na tle popularnych progów wyspowych (tzw. poduszek berlińskich)? Przede wszystkim kształtem najazdu na próg, który posiada łagodne "zaoblenia" w miejscu styku z nawierzchnią jezdni oraz w górnej części konstrukcji. W przekroju poprzecznym przypomina to nieco wycinek sinusoidy, stąd taka nazwa tego rodzaju progu.

- Jeżeli taki próg będziemy pokonywali z prędkością, dla której został on odpowiednio zaprojektowany, dyskomfort przejazdu będzie niewielki. Jeżeli jednak przekroczymy dopuszczalną prędkość, to przejazd będzie bardzo odczuwalny przez kierowcę. W Holandii, skąd wywodzą się takie progi, odpowiednio wyprofilowane progi sinusoidalne stosuje się nawet dla dróg z ograniczeniem prędkości do 70 km/h - mówi Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Progi wyspowe (tzw. poduszki berlińskie) kosztują znacznie mniej, ale są mało komfortowe przy ich pokonywaniu nawet z minimalną prędkością. Progi wyspowe (tzw. poduszki berlińskie) kosztują znacznie mniej, ale są mało komfortowe przy ich pokonywaniu nawet z minimalną prędkością.

Testy pokażą, czy warto montować więcej progów sinusoidalnych



Montowane w Gdańsku progi będą pilotażem, który pozwoli ocenić trwałość tego rozwiązania oraz skuteczność w uspokojeniu ruchu. W przypadku ul. Spadochroniarzy będzie można ocenić nowe rozwiązanie, także pod kątem regularnego ruchu autobusów miejskich, również przegubowych.

Największym minusem progów sinusoidalnych jest ich cena - montaż progu, obejmującego szerokością dwa pasy ruchu to wydatek ok. 26 tys. zł.

Dla porównania: montaż jednego progu wyspowego (tzw. poduszki berlińskiej) to koszt ok. 3 tys. zł, przy czym zazwyczaj montuje się jednocześnie obok siebie dwa progi, aby uniknąć omijania pojedynczego progu sąsiednim pasem ruchu.

Progi zwalniające mają problem z trwałością





Miejsca

Opinie (304) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    Progi zwalniające powinny być obowiązkowo co 200 metrów. Nawet w terenie zadrzewionym. Wtedy szanowni kierowcy nauczyli by się jeździć.

    • 14 29

    • kupiliby więcej Suvów i tyle

      • 1 2

    • Odezwała sie ta , ktora nie ma prawka

      • 0 1

  • Nie taniej wyjdzie poprostu nie łatać dziur w drodze?

    • 9 2

  • nie jeden ooooRurke tam straci

    • 4 0

  • Skończy się tak, że nowy typ progów będzie się sprawdzał ale stwierdza że jest zbyt kosztowny i projekt upadnie.

    Mam nadzieję że redakcja wyśle te komentarze do zdiz żeby mieli świadomość opinii kierowców

    • 11 2

  • Dlaczego znowu naszym kosztem robi sie ułatwienia dla blachosmrodów!Własnie ma byc nie komfortowo (5)

    I to oni maja płacic na koszty które sami powodują!!
    Przypominam ze gdyby byli karani to nie trzeba by było żadnych progów gdyby przestrzegali przepisów !!
    Miasto ma wspierać transport zbiorowy i rowerowy a nie trujące i niszczące wszystko wmieście blachosmrody.

    • 22 57

    • To nie są ułatwienia dla samochodziarzy (4)

      tylko wręcz utrudnienia, żeby zmusić kierowców aut do przestrzegania przepisów.
      Czyli de facto auta będą jeździć wolniej = ułatwienia dla całej reszty uczestników ruchu.

      • 9 4

      • Nie zrozumie.... (2)

        Niechęć do kierowców zalała mu mózg.

        • 10 5

        • a moze to jest pseudoantysamochodowy prowokator trollujący?

          • 1 2

        • Wybacz mu

          Gacie z lycry mózg mu uciskają. To nawiedzony ped**arz - nie mylić z rowerzystą.

          • 8 2

      • Inteligencie utrudnienia to sa wtedy gdy maja maksymalnie utrudniony przejazd te 5 krotnie droższe

        progi sa poto by im ułatwić pokonywanie progów .Wiec są ułatwieniem w porównaniu do poprzednich. Ale to nic nowego ze bardziej złożone zdanie jest dla lemingów zbyt trudne.

        • 1 2

  • Ciekawe w takim razie

    Ile kosztował by inteligentny próg, który by podnosił się przy przekroczeniu prędkości A jednocześnie był płaski przy przejeździe z dozwoloną prędkością? Pewnie milion ;)

    • 17 3

  • nie ma pieniędzy na łatanie dziur - jeżdże slalomem

    ale co tam 26 tysięcy za jeden próg - jesteśmy bogaci

    • 15 4

  • (1)

    Minusem tego rozwiązania jest cena (ok. 26 tys. zł)

    Ca miasto ponoć biedne

    co to jest wycinek sinusoidy - krzywa ta może być bardzo stroma lub prawie płaska ?

    • 5 2

    • a może to parabolida albo Lok Agnesi - poproszę o wzór

      • 1 0

  • Czy ktoś rozgarnięty potrafi wytłumaczyć na czym polega na technologia, że to kosztuje 26 000zł? (7)

    Na pierwszy rzut oka wygląda jest nieskomplikowany element ze skateparku

    • 34 5

    • Brawo, własnie wymyśliłeś sposób na biznes (1)

      Złóż ofertę do ZDiZ na wykonanie tych progów i wykonaj te "nieskomplikowane" progi zwalniające.

      • 7 1

      • I pamiętaj o gwarancji i trwałości wyrobu

        :)

        • 5 0

    • A element skateparku (4)

      Tez ma nosnosc rzedu 8 ton?
      Zrob taniej chocby za 20 tys

      • 2 0

      • (3)

        Dlaczego 8t? Pojazdy ciężarowe mają (urzędowo - praktyzcnie bywa więcej) obiążenie 11t na oś. A osie są często tak blisko, że przynajmniej 22t jeśli nie 33t powinien taki prog wytrzymać

        • 2 0

        • u nas instalowali ostatnio statek/plac zabaw (2)

          metalowo-plastikowy, taki kolorowy. Koszt 57 tys!!!!!! Wiata 12m2 49 tys.!!!! Moim zdaniem panuje zmowa cenowa firm, które robią dla państwa.

          • 6 2

          • to zaloz firme i rob kokosy (1)

            skoro tak prosto jest

            • 3 3

            • to jest demagogia

              mam swoją działalność i swoich klientów. Nie robię akurat dla państwowych firm. Ostatnio był u nas przetarg na dokończenie 100m drogi osiedlowej. Urząd wycenił na 330 tys, najtańsza oferta 360 tys, najdroższa ponad 800 tys!!! Myślisz, że ta najdroższa firemka chciała robić krawężniki ze złota? Ta wiata o której napisałem na allegro z montażem kosztuje 12 tys. Identyczna. Być może się mylę, bo nikogo za rękę nie złapałem. Ale dla mnie tak to wygląda.

              • 1 1

  • (2)

    Jadąc Moim Transitem nawet nie zwracam uwagi na to coś.

    • 14 8

    • (1)

      Dla takich Pacanów najlepsze są Słupy radarowe

      • 4 3

      • Pacan to do Jarka możesz mówić

        • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest PHEV?

 

Najczęściej czytane