• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy rodzaj progów zwalniających w Gdańsku. Testy w dwóch lokalizacjach

Krzysztof Koprowski
18 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Podobne progi, jak ten we Wrocławiu, pojawią się wkrótce na dwóch ulicach Gdańska. Podobne progi, jak ten we Wrocławiu, pojawią się wkrótce na dwóch ulicach Gdańska.

Za kilka tygodni na ulicach Gdańska pojawią się nowe, niestosowane dotychczas w Trójmieście progi zwalniające - sinusoidalne. Ich specjalne wyprofilowanie powinno ograniczyć dyskomfort podczas przejazdu, pod warunkiem stosowania się do ograniczenia prędkości. Minusem tego rozwiązania jest cena (ok. 26 tys. zł), zdecydowanie wyższa od zwykłych progów wyspowych (3 tys. zł).



Czy urzędnicy powinni częściej testować nowe rozwiązania w organizacji ruchu?

Progi sinusoidalne to wciąż rzadko spotykane rozwiązanie na polskich drogach - dotychczas zbudowano je na kilku ulicach Wrocławia oraz w Puławach.

W Puławach wykorzystano do ich budowy betonową kostkę, która okazała się mało wytrzymała. We Wrocławiu są montowane z prefabrykatów betonowych.

Dwie lokalizacje w Gdańsku



I to właśnie forma konstrukcji wzorowana na stolicy Dolnego Śląska będzie zastosowana w dwóch lokalizacjach w Gdańsku:

"Zaoblony" najazd na próg oznacza większy komfort



Czym wyróżniają się progi sinusoidalne na tle popularnych progów wyspowych (tzw. poduszek berlińskich)? Przede wszystkim kształtem najazdu na próg, który posiada łagodne "zaoblenia" w miejscu styku z nawierzchnią jezdni oraz w górnej części konstrukcji. W przekroju poprzecznym przypomina to nieco wycinek sinusoidy, stąd taka nazwa tego rodzaju progu.

- Jeżeli taki próg będziemy pokonywali z prędkością, dla której został on odpowiednio zaprojektowany, dyskomfort przejazdu będzie niewielki. Jeżeli jednak przekroczymy dopuszczalną prędkość, to przejazd będzie bardzo odczuwalny przez kierowcę. W Holandii, skąd wywodzą się takie progi, odpowiednio wyprofilowane progi sinusoidalne stosuje się nawet dla dróg z ograniczeniem prędkości do 70 km/h - mówi Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Progi wyspowe (tzw. poduszki berlińskie) kosztują znacznie mniej, ale są mało komfortowe przy ich pokonywaniu nawet z minimalną prędkością. Progi wyspowe (tzw. poduszki berlińskie) kosztują znacznie mniej, ale są mało komfortowe przy ich pokonywaniu nawet z minimalną prędkością.

Testy pokażą, czy warto montować więcej progów sinusoidalnych



Montowane w Gdańsku progi będą pilotażem, który pozwoli ocenić trwałość tego rozwiązania oraz skuteczność w uspokojeniu ruchu. W przypadku ul. Spadochroniarzy będzie można ocenić nowe rozwiązanie, także pod kątem regularnego ruchu autobusów miejskich, również przegubowych.

Największym minusem progów sinusoidalnych jest ich cena - montaż progu, obejmującego szerokością dwa pasy ruchu to wydatek ok. 26 tys. zł.

Dla porównania: montaż jednego progu wyspowego (tzw. poduszki berlińskiej) to koszt ok. 3 tys. zł, przy czym zazwyczaj montuje się jednocześnie obok siebie dwa progi, aby uniknąć omijania pojedynczego progu sąsiednim pasem ruchu.

Progi zwalniające mają problem z trwałością





Miejsca

Opinie (304) ponad 10 zablokowanych

  • od tego jest znak to drogowy ograniczający prędkość np. do 30 km/godz (1)

    jak jest problem, istnieje jeszcze coś takiego jak mandaty

    • 15 3

    • To przejedź 30km/h przez plastikowy próg...
      Widać że nigdy w samochodzie nie siedziałeś

      • 2 3

  • "Niedopuszczalne jest stosowanie progów zwalniających: (...) - na ulicach i drogach, w przypadku kursowania autobusowej (3)

    komunikacji pasażerskiej, z wyjątkiem progów wyspowych".
    Pkt 8.1. Progi zwalniające załącznika nr 4: szczegółowe warunki techniczne dla urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na drogachdo rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. Nr 220 poz. 2181, z późn. zm.)
    Gdański Zarząd Dróg i Zieleni umieszcza progi zwalniające w sposób naruszający również inne zapisy:
    "Progi zwalniające nie mogą być umieszczane bliżej niż: - 40 m od skrzyżowania ulic lub dróg, (...) - 30 m od przejścia dla pieszych (nie dotyczy progów z przejściami dla pieszych)"
    "Niedopuszczalne jest stosowanie progów zwalniających: - na drogach krajowych i wojewódzkich, (...) - na ulicach i drogach wyjazdowych straży pożarnej, stacji pogotowia ratunkowego itp."

    • 18 3

    • i co z tego? (1)

      • 0 1

      • To że władze Gdańska mają w d*pie przepisy. Ich prawo nie obowiązuje. Zobacz, że większość progów w Gdańsku jest montowana zbyt blisko przejść dla pieszych. Stanowi to realne zagrożenie życia ludzi.

        • 4 1

    • Wystarczy zamiast progów fotoradary instalować i po problemie

      • 0 0

  • (2)

    To, co jest np. w Holandii od lat, my dopiero wprowadzamy w Polsce... Kiedy nauczymy się nie stosować krawężników na drogach rowerowych? Pewnie w 2030. Śluzy autobusowe - rok 2035.

    • 9 4

    • spokojnie (1)

      na każdym z tych elementów można zarobić, nie trzeba od razu zrobić dobrze, po kolei sprawdzimy wszystkie rozwiązania...

      • 7 0

      • O właśnie, trafiłeś w sedno.

        • 0 0

  • Wilcze doły należy wprowadzić. Jak po Grunwaldem.

    • 6 2

  • Drogi w miastach należy zwężać. Progi hamujące każdej konstrukcji działają jedynie punktowo

    Po wąskiej drodze jedzie się wolniej zawsze

    • 8 14

  • Mistrzostwo świata dla Gdańska - 5 progów na 400 metrach - ul. Kampinoska - zapraszam (1)

    Jak w temacie. Chyba ktoś w ZDiZ mocno "popłynął" w tym temacie.

    • 19 5

    • Zapraszam na Ciołkowskiego

      jest chyba jeszcze więcej na krótszym odcinku

      • 2 0

  • Nie lepiej zakazać jazdy samochodem po miescie?

    Wiecznie jakieś problemy z kierofzcykami są.

    • 4 7

  • Cała ulica Czyżewskiego

    Jest progiem zwalniającym

    • 16 0

  • Do wszystkich narzekających na progi zwalniające. (3)

    Pamiętajcie, że jakbyście jeździli przepisowo, to żadnych progów nikt by nigdzie nie montował. To samo z słupkami.

    • 20 21

    • Montowaliby montowali, bo firma wujka ze strony cioci, od szwagra też musi mieć pracę

      • 11 4

    • (1)

      A co to za odpowiedzialność zbiorowa? Ja jeżdżę przepisowo. i**otyczny argument!

      • 10 2

      • To jak jeździsz przepisowo, pewnie widzisz ilu twoich kolegów w autach wyprzedza cię mimo ze jedziesz z maksymalna dozwoloną

        Podzielisz się z nami informacją, tak mniej więcej, ilu kierowców jeździ szybciej?

        • 7 2

  • Grażyny i tak nie zwalniają

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Quattro to napęd na wszystkie koła stosowany w autach marki:

 

Najczęściej czytane