• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejścia sugerowane. Co to takiego?

mJ
30 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Przejścia sugerowane nie będą oznakowane, a pieszy nie będzie miał na nich pierwszeństwa. Przejścia sugerowane nie będą oznakowane, a pieszy nie będzie miał na nich pierwszeństwa.

Od 21 września 2022 roku w polskim kodeksie drogowym pojawiło się zupełnie nowe pojęcie "przejścia sugerowanego". Nie są to typowe przejścia dla pieszych, bo pieszy na nich nie ma pierwszeństwa. Więc czym są i komu mają służyć?



Czy zdarza ci się przechodzić przez jezdnię poza przejściami dla pieszych?

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 24 czerwca 2022 roku już oficjalnie weszło w życie i wprowadziło kilka istotnych zmian (ale i kontrowersji) dotyczących pieszych. Jedną z nowości jest dość enigmatycznie brzmiące "przejście sugerowane". Co to takiego?

W świetle polskich przepisów przejście sugerowane to: "nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, niebędące przejściem dla pieszych".

Brzmi dziwnie i chyba niepotrzebnie wprowadza zamęt.

Przejście sugerowane: nie będzie znaku ani "zebry"



Pisząc wprost - będzie można legalnie korzystać z przejść innych niż popularna "zebra", które jednak nie będą w żaden sposób oznakowane. Kierowcy czy piesi łatwo rozpoznają standardowe pasy - informuje o nich m.in. znak D-6. Przy przejściach sugerowanych takich znaków nie będzie.

W zasadzie jedynym znakiem rozpoznawczym przejścia sugerowanego będzie wspomniane wyżej dostosowanie techniczne, które ma ułatwić pieszym przejście na drugą stronę jezdni. Cóż to za ułatwienia? Przykładowo obniżony krawężnik, oznaczenia fakturowe czy oświetlenie.

Bądź czujny przed przejściem. Pierwszeństwo nie gwarantuje bezpieczeństwa



Sugerowane przejście dla pieszych: bez pierwszeństwa



Kluczowa kwestia przejścia sugerowanego to brak pierwszeństwa pieszych. Tak naprawdę osoba, która zdecyduje się przez takie przejście przejść, zrobi to na własną odpowiedzialność. I musi w pierwszej kolejności przepuścić pojazdy znajdujące się na drodze, a dopiero później, po upewnieniu się, że jest bezpiecznie i nie wymusi pierwszeństwa, może udać się na drugą stronę.

Przypomnijmy, że od 1 czerwca 2021 roku piesi przechodzący przez przejście dla pieszych mają bezwzględne pierwszeństwo już w momencie, gdy się do niego zbliżają.

Sugerowane przejścia dla pieszych - gdzie powstaną?



To, jaki pomysł na przejścia sugerowane ma ustawodawca, jeszcze nie wiadomo. Można się jedynie domyślać, gdzie takowe przejścia z obniżonym krawężnikiem mogą powstać, ale to trochę wróżenie z fusów. Pewne jest, że ruch w tych lokalizacjach powinien być mniejszy.

Być może będą to większe osiedla, być może ścisłe centra miast z ograniczonym ruchem pojazdów (np. Strefa Ograniczonej Dostępności na Głównym Mieście w Gdańsku). Czas pokaże.
mJ

Opinie (108) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • Dlaczego przejścia sugerowane na ul. Piekarniczej narysowane zostały przy zwykłych przejściach?

    • 2 0

  • Zbliżając się do skrzyżowania gdzie czeka jakiś (chyba rower?) analizuję czy to (9)

    spełnia definicję skrzyżowania, następnie czy to może chodnik, chodnik z dopuszczonym ruchem rowerów, ciąg pieszo-rowerowy, ścieżka rowerowa czy droga dla rowerów, droga z pasem dla rowerów a może zwykła droga?
    Gdy już to rozkminiłem zająłem się definicją pojazdu, czy to rower zwykły a może elektryczny a może UTO - pojazd elektryczny? Szybki resercz przez net pozwolił mi ustalić, że jest to hulajnoga elektryczna z dostawianym siodełkiem.
    Teraz przesyłam swoje ustalenia do komendy głównej milicji by uzyskać stosowną do tych parametrów interpretację przepisów. Jak tylko przyjdzie odpowiedź jadę dalej haha

    • 21 7

    • (2)

      ZAwsze możesz zwolnić i przepuścić, albo przepisy poczytać w domu, na spokojnie :)

      • 4 3

      • (1)

        Tylko frajer zwalnia i przepuszcza jak nie musi. Jak musi też nie zawsze, w końcu trzeba coś mieć od życia.

        • 1 4

        • w praktyce polactwo robi tak:
          jak stoi radiowóz, to zdejmują czołobitnie czapkę i kłaniając się w pas - zwalniają
          a jak nie ma policji, to ewentualnie włączają wycieraczki

          • 0 0

    • chcialeś być dowcipny, a wykazałeś, że nie znasz przepisów (5)

      a te są raczej dosyć jasne

      1 rower czy hulajnoga nie mają pierwszeństwa na przejeździe dla rowerów, chyba że są już na jezdni (przejeździe)

      2 pieszy ma pierwszeństwo na przejściu dla pieszych, ZANIM wejdzie na jezdnię

      Na skrzyżowaniach obowiązują zasady ogólne, chyba że sa jakieś inne dziwne pasy pomalowane, które pozwalają np. rowerom ustawić się przed samochodem.

      Nie wiem dlaczego to cię przerasta

      • 0 5

      • A umiesz ocenić z daleka, czy masz do czynienia ze skrzyżowaniem czy nie? (4)

        a może to droga wewnętrzna i wtedy to skrzyżowaniem już nie jest?
        I mówisz hulajnoga? To paczaj na definicję: "Art. 2 pkt 47b: Hulajnoga elektryczna - pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy, z kierownicą, bez siedzenia" - bez siedzenia - skoro ma siedzenie to nie hulajnoga a więc co to jest i jak się może poruszać?
        I polecam film "Z przejazdami nie ma żartów. Ważna lekcja dla młodego rowerzysty." - przez ciągłe zmiany i b...l w przepisach nikt tak naprawdę nie wie, jak ma jechać.
        A nawet jak się tego wszystkiego nauczysz, to na drodze nie ma czasu na rozkminy.

        • 1 3

        • przepraszam ale jesteś pijany? (3)

          nie wiesz co to jest skrzyżowanie?

          przepisy sa jasne, trzeba tylko być nieco inteligentnym

          • 4 0

          • Cała ta dyskusja świadczy tylko o tym, w jakim postkomuszym bagnie żyjemy. (1)

            Mnożymy problemy w nieskończoność i potem wybieramy podobnych sobie w wyborach.

            • 3 0

            • no właśnie autor tego wpisu po prostu się pieni

              wystarczy znać przepisy i stosować się do logiki

              • 0 0

          • Wiem co to jest skrzyżowanie

            ale problemem jest to, że nie jestem komputerem mającym bazę wszystkich skrzyżowań ani wróżką, która potrafi wywróżyć, czy ta droga z kostki w prawo to droga wewnętrzna czy nie.
            Rozumiem, że mam wysłać najpierw pilota, który obejrzy dokładnie całą trasę i zapozna się z gminnymi planami?
            Bo sorry ale nie każde skrzyżowanie jest oznakowane i nie każda droga wewnętrzna czy gruntowa jest oznakowana - skąd więc kierowca ma wiedzieć czy dana droga jest wewnętrzna czy nie a więc czy ma do czynienia ze skrzyżowaniem wg definicji z kodeksu drogowego?
            Mam jeździć zgodnie z przepisami a nie daje mi się takiej możliwości - to jest wg was normalne?

            • 3 0

  • Dobrze ze o tym napisaliście zwłaszcza w kontekście wczorajszego dziwacznego materiału rowerzysty (4)

    Jednak ja bym podkreślił coś innego

    oczywiście, że pieszy nie ma takiego prawa jak na normalnym przejściu, na którym wystarczy że stoi przy krawężniku czy wyraża chęć przejścia i ma pierwszeństwo, tutaj przed wejściem musi przepuścić pojazd czy rower na ścieżce.

    Ale właśnie PRZED - bo gdy juz jest na jezdni, to czy to samochód czy rower MUSI się zatrzymać czy przepuścić pieszego.

    Powtarzam MUSI - to wynika nawet nie tyle z prawa co z logiki.

    Bo komentujący zwykle sugerują, ze można kogoś przejechać gdy już na tej jezdni jest, obojętne w jakiej okoliczności na niej się znalazł. Nie można, chyba ze chcecie się kopać z prokuratorem.

    • 17 3

    • Oprócz tych przejść sugerowanych, są także inne przypadki, w których pieszy może się znaleźć legalnie na jezdni czy ścieżce (3)

      pomijam ogólny przepis o bodaj 100 metrach od przejścia oznakowanego, ale szczególnie ważne byłoby przypomnienie rowerzystom, ze ścieżka rowerowa to nie autostrada, bo takie tu panuje przekonanie



      Dam konkretny przykład, żeby każdy mógł sprawdzić - ścieżka rowerowa przy Rivierze w Gdyni, bez wątpienia oddzielona w większości od chodnika, oznakowań itd. ALE



      Jest parę ALE - piesi musza po prostu od czasu do czasu znaleźć się na tej ścieżce z powodów logicznych



      Otóż są tam wyjścia z parkingu oraz ławy betonowe przeznaczone dla osób, które są umieszczone po stronie budynku przed ścieżka i by do nich się dostać MUSI się wejść na ścieżkę, mimo ze brak jakichkolwiek oznakowań



      Podobne sytuacje sa także na chodnikach, na których pieszym ukradziono ich część i przerobiono do celów statystycznych na ścieżkę rowerową i według mnie ją źle oznaczono



      W wymienionych sytuacjach takie ścieżki powinny być oznakowane jako współdzielone a nie jako wyłącznie dla rowerzystów. I praktycznie to by oznaczało, że takich prawdziwych ścieżek rowerowych będzie niewiele np. przy bulwarze w Gdyni, gdzie ruch pieszych i rowerów jest faktycznie oddzielony. Malowanie ścieżek czy nawet ich asfaltowanie modne ostatnio, nie zmienia faktu, że są one praktycznie częścią chodnika w większości przypadków.



      Rowerzyści powinni jednak zmienić swoją mentalność i mieć na uwadze to, że pieszy w takich miejscach może pojawić się nagle i że w takich miejscach, jeśli są piesi, to nie powinno się pędzić rowerem ale zwolnić..

      • 1 3

      • jeśli w pasie drogowym (na jezdni) pojawiają się piesi, to nie powinno się pędzić samochodem ale zwolnić

        Piesi mają prawo czuć się bezpiecznie jeśli przekraczają jezdnię w strefie Tempo 30 w dowolnym miejscu

        • 4 1

      • nie wiem kto zaminusował, ale z chęcią poznałbym uzasadnienie (1)

        • 0 3

        • acha mamy albo 3 trolle, albo jednego nawiedzonego

          który wchodzi na 3 kompach

          • 0 0

  • Piesi nie mają pierszeństwa jak się (7)

    Zbliżają...

    • 2 8

    • Piesi mają pierwszeństwo na przejściach PRZED wejściem na jezdnię (6)

      przedtem nie mieli, dopiero gdy byli na jezdni, teraz jako kierujący masz obowiązek zatrzymać się by przepuścić pieszego na przejściu, nawet jeśli nie znajduje się na jezdni, chyba ze chcesz zapłacić bodaj 1500 mandatu

      • 5 2

      • Pieszy wchodzący' na pasy (5)

        A nie zblizajacy sie... W szkocji uk juz Cie przepuszczaja jak jestes 2 metry od przejscia, u nas nie musza..

        • 2 3

        • Bo tam to zwykła kultura jazdy

          O której u nas usłyszysz tylko na kursie, w życiu nie doświadczysz.

          • 3 2

        • próbuj Janusz, zobaczymy jak dostaniesz mandat, czy go nie przyjmiesz i będziesz wykłócał się w sądzie (3)

          przepis mówi o zachowaniu ostrożności przy zbliżaniu się do przejścia, skoro zachowujesz, to widzisz czy ktoś wchodzi na przejściu czy nie - nikt nie wymaga byś się zatrzymywał, gdy ktoś jest 5 metrów od przejścia, ale gdy jest metr i idzie w kierunku jezdni, to według mnie dla każdego sadu jest jane, że wchodzi

          ty sugerujesz, ze nadal obowiązuje kategoria znajdowania się na przejściu, ale to zostało właśnie zmienione i intencja jest jasna

          • 2 2

          • intencja jest jasna: poprawa bezpieczeństwa pieszych a nie tolerowanie lekceważenia limitów prędkości pojazdów

            jak dotychczas. Przy prędkości 30 km/h lub mniejszej czas reakcji kierowcy wystarczy na zwolnienie i przepuszczenie pieszego, który przechodzi przez jezdnię w dowolnym miejscu.

            • 0 3

          • Naucz się czytać.. (1)

            • 0 2

            • no właśnie naucz się rozumieć co czytasz Januszu

              • 0 0

  • (1)

    To nie jest żaden nowy wymysł. Istnieją one we większości państw Unii od dawna i regulują coś co tak naprawdę istniało.

    • 5 0

    • Tak, regulują zachowania wymuszone przez durne decyzje, na podstawie których przejścia buduje się wg urzędniczego widzimisię, a nie wg faktycznych potrzeb. No ale łatwiej jest komplikować przepisy, niż upraszczać rzeczywistość. Przecież kodeks drogowy nadal jest zbyt krótki.

      • 2 2

  • Znowu ankieta niepzemyslana (2)

    Gdzie opcja tylko tam, gdzie nie ma przejścia?

    • 3 1

    • bo takich ludzi nie ma (1)

      nie uwierzę że po lotem przeskakujesz przez płot zamiast przejść tunelem albo przejściem

      • 0 1

      • To chyba nigdy nie spieszyłeś na tramwaj ;)

        • 2 0

  • (2)

    na lawendowym osiedlu od lat sa takie przejscia. do pierwszej tragedii bo auta jezdza tam ponad 50km/h a przez jezdnie na takich przejsciach czesto przechodza dzieci do szkoly

    • 2 3

    • Na Lawendowym jest strefa zamieszkania (1)

      Pieszy może chodzić jak chce, a jadący samochodem może tylko grzecznie poprosić o przepuszczenie.

      • 1 2

      • wjezdzajac na lawendowe z jabloniowej nie ma tablicy strefa zamieszkania

        • 0 1

  • Mandaty powinny być po 30 tys. zł i 25 pkt. karnych (4)

    wtedy ebile się nauczą, że przejście dla pieszych jest teraz chodnikiem z warunkowym wjazdem na nie pojazdów mechanicznych, a przejście sugerowane to każdy odcinek drogi na który wejdzie pieszy i który ma na jezdni pierwszeństwo.

    • 6 18

    • na sugerowanym pieszy nie ma pierwszeństwa (1)

      • 3 3

      • myślę, że on pisze o tym gdy już na jezdni jest

        • 4 0

    • Idź do psychiatry, albo zarób na samochód.

      • 4 5

    • Powiedział człowiek, który nigdy uczciwie nic nie zarobił

      • 3 4

  • czyli jedyna różnica w porównaniu do braku przejścia to po prostu obniżony krawężnik (2)

    i ewentualnie latarnia. Bo przecież i tak można przekraczać jezdnię nawet jak przejścia nie ma o ile znajdujemy się co najmniej 100m od innego.

    • 24 1

    • obniżony krawężnik nie jest wymogiem

      to jest tylko przykład.
      Generalnie takim przejściem może być wszystko. Jeśli pieszy przez to przejdzie, to znaczy, że tak zasugerował.

      • 9 0

    • Przejście sugerowane

      Do 21.09.2022 r. było to przejście ,,lewe" (policjant miał zawsze rację!), po 21.09.2022 r. jest to przejście sugerowane (, Panie władzo! Sugeruję nie wypisywać mandatu. Co najwyższej ...pouczenie.)

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

BMG Goworowski to trójmiejski przedstawiciel marek:

 

Najczęściej czytane