• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nurkowie na A1

ms
21 lutego 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy odcinek autostrady A1 w centrum Polski
Na ok. siedemdziesiątym kilometrze autostrady A1, pas budowanej drogi przechodzi skrajem Jeziora Czarne. Na ok. siedemdziesiątym kilometrze autostrady A1, pas budowanej drogi przechodzi skrajem Jeziora Czarne.
Nurkowie pracowali przeważnie na głębokości ok. 3,5 metra, ale czasami schodzili nawet na 7 metrów. Nurkowie pracowali przeważnie na głębokości ok. 3,5 metra, ale czasami schodzili nawet na 7 metrów.
Przez budowę autostrady A1 przewinęła się w ostatnich tygodniach niecodzienna ekipa budowlańców. Podczas prac prowadzonych nad brzegiem Jeziora Czarne skorzystano z pomocy wyspecjalizowanej grupy nurków.

Na ok. siedemdziesiątym kilometrze autostrady A1, pas budowanej drogi przechodzi skrajem Jeziora Czarne. Ponieważ niezbędne okazało się przygotowanie nasypu oraz podwodne umacnianie skarpy i dna jeziora o pomoc poproszono wyspecjalizowaną grupę nurków.

Grupa nurków kontrolowała budowę nasypu, a następnie wyłożyła podwodną część skarpy specjalnym materiałem (włókniną) wykorzystywanym w budowlach hydro-technicznych. Wykorzystana tkanina filtracyjna ma na celu utrudnić wypłukiwanie ziaren piasku i innych drobin przez wodę. Tak przygotowany nasyp pokryto warstwą kamieni.

Prace prowadzone były na skarpie brzegowej zbiornika oraz pod wodą, głównie na głębokości 3,5 metra. Niekiedy jednak nurkowie schodzili nawet na głębokość 7 metrów.

Prace podwodne na Jeziorze Czarne rozpoczęto pod koniec grudnia ubiegłego roku. Trwały do początku lutego. Prowadziła je grupa czterech wykwalifikowanych nurków z wrocławskiej firmy specjalizującej się m.in. w poszukiwaniu wraków, wykonywaniu remontów
podwodnych, prac minersko-wyburzeniowych, itp.

Prace wykonywano zimą, aby zabezpieczenie fragmentu skarpy jeziora można było zakończyć przed sezonem wegetacyjnym i lęgowym.
ms

Opinie (30) ponad 200 zablokowanych

  • Matipl

    to Torunia mozna bardzo szybko dostać się pociągiem (wiem ,bo sam jeżdżę). Bilet na PKP jest TANI, a znacznie szybciej niż autostradą. Ty MATIPL jednak cierpisz na autoholizm i od tych spalin Ci już komórki zźera. Mózgowe komórki oczywiście, podobnie jak innym chorym na tą cieżką chorobę.

    PRECZ Z AUTOSTRADAMI !!!

    • 0 0

  • do Bola errata

    spoko
    aby była erupcja
    najpierw musi być erekcja
    a u Vezuwuisza takowej nie odnotowano od dawna
    możesz sprawdzić na żywaca via webcam
    np. http://www.vesuvioinrete.it/e_webcam.htm

    • 0 0

  • sprawna kolej

    dlaczego likwiduje sie kolej?

    • 0 0

  • Kolejne jezior zniszczone

    No to fajnie, kolejne jezioro zniszczone. Czy naprawdę nie można budować autostrad w jakiejś odległości od wody? Przecież benzyna, smary, oleje spłyną do jeziora. A pewnie kiedyś było to fajne miejsce do odpoczynku.

    • 0 0

  • Generalnie

    Można dociągnąć autostradę do obwodnicy Kapsztadu (chyba Kapsztad ma obwodnicę).
    Pod Morzem Śródziemnym można zrobić tunel autostradowy a nad Sudanem estakadę, bo tam jest niebezpiecznie.
    I mieszkaniec Obłuża chciałby udać się na kilka dni do RPA to prosto Estakadą do Obwodnicy (kiedy ją tam wreszcie dociągną) a dalej w lewo i już cały czas prosto.

    • 0 0

  • Mirono

    Ja bym dodał obwodnicę Konga bo tam szaleją Hutu i Tutsi.
    Biorą cholerne myto, a jak nie zapłacisz - straszą lwem i pytonem jadowitym.

    • 0 0

  • Trzeba było przez jezioro

    Autostrada przechodzi między linią kolejową a jeziorem. Czyli bardziej się nie dało już przesunąć. Warto pamiętać, że promienie łuków na autostradzie muszą być powyżej 900 m, a zalecene jest powyżej 1400 m.
    A tak poza tym pierwotna trasa była po drugiej stronie jeziora. Tak jest nawet w niektórych atlasach z A1 'w budowie'. Tylko, że tam są cenne przyrodniczo obszary, m.in. rezerwat przyrody.
    Tak więc taki przebieg, tuż obok lini kolejowej jest jak najbardziej optymalny.

    • 0 0

  • Uszczegółowienie kilku detali:)

    Do Autora:
    -nie włóknina lecz geowłóknina
    -nie hydro-technicznych tylko hydrotechnicznych
    -nasypu nie pokryto warstwą kamieni, lecz wykonano filtr odwrotny wykorzystując kruszywo 20-60 mm
    - a co do prac nurkowych to na pomorzu jest kilka firm specjalizujących się w tego typu pracach i są o 40% tańsi.
    Yo

    • 0 0

  • Bolo

    Akurat Hutu i Tutsi szaleją w Rwandzie i Burundi.

    • 0 0

  • kto tam nie był niech milczy bo nie wie o co chodzi

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Marka Rolls-Royce należy do koncernu:

 

Najczęściej czytane