• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obowiązkowe czujniki ciśnienia w oponach

Michał Jelionek
13 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
System monitorujący TPMS. System monitorujący TPMS.

Z początkiem listopada w życie wejdzie nowy przepis dotyczący obowiązkowego systemu monitorującego ciśnienie w oponach. Oznacza to, że wszyscy kierowcy posiadający nowe auta będą musieli przygotować się na wydłużony proces wymiany opon i niestety... większe wydatki.



Dokładnie od 1 listopada 2014 roku, każdy nowy samochód sprzedawany na terenie Unii Europejskiej będzie musiał być zaopatrzony w obowiązkowe czujniki kontrolujące poziom ciśnienia w oponach, czyli w system monitorujący TPMS. Precyzując, nowe przepisy tyczą się aut z homologacją wydaną po 1 listopada. Jeżeli samochód zostanie sprzedany w listopadzie, ale homologacja została wydana w październiku, to taki pojazd nie będzie wyposażony w czujniki. Od lat tego typu rozwiązanie wykorzystywane jest w wielu znanych markach, głównie premium.

Jak to działa? Zasadniczym zadaniem systemu TPMS (ang. Tyre Pressure Monitoring System) jest informowanie kierowcy o spadku ciśnienia w oponach. - Dane z czujników umieszczonych najczęściej przy wentylu przekazywane są za pomocą fal radiowych i prezentowane na ekranie monitora pokładowego lub tablicy rozdzielczej auta. Pozwala to na bieżącą, dokładną kontrolę ciśnienia w każdym z kół - wyjaśnia Przemysław Krzekotowski, specjalista ds. TPMS w oponeo.pl.

Czytaj także: Eko-opony w trosce o środowisko i... portfel

Alternatywnie, w pojazdach klasy średniej i niższej (głównie w Skodach, Volkswagenach, Seatach i Audi) stosowane są pośrednie systemy TPMS. Co to dokładnie oznacza? Do wyznaczania poziomu ciśnienia w oponach wykorzystuje się stosowane w systemach ESC i ABS czujniki prędkości kół. Zatem poziom ciśnienia obliczany jest na podstawie obrotów kół lub częstotliwości wibracji. Jest to system zdecydowanie tańszy i mniej precyzyjny. O spadku ciśnienia kierowca informowany jest dopiero w momencie, kiedy aktualny stan powietrza w oponie będzie odbiegać od początkowego o 20 proc.

Co myślisz o obowiązkowych czujnikach ciśnienia w oponach?

- System monitorujący TPMS pozwoli kierowcom na sprawne kontrolowanie tak ważnego dla bezpiecznej, komfortowej i ekonomicznej jazdy ciśnienia w oponach - dodaje.

Dodajmy, że niedostateczny poziom ciśnienia w ogumieniu naszego auta prowadzi do większego spalania, pogorszenia właściwości trakcyjnych pojazdu i zdecydowanie szybszego zużycia opon.

Niestety, unijna dyrektywa uderzy głównie w kierowców, którzy stracą więcej czasu przy procesie wymiany opon, a co gorsze, płacąc za tego typu usługę bardziej "odchudzą" własny portfel. Odwiedzając punkt wulkanizacyjny w celu sezonowej wymiany ogumienia powinniśmy w pierwszej kolejności poinformować miejscowych pracowników, że auto korzysta z systemu TPMS. Serwisanci nie wykonają żadnych dodatkowych czynności. Powinni jedynie zachować wyjątkową ostrożność przy demontażu czujników, tak aby ich nie uszkodzić.

- Przy przekładaniu czujników ciśnienia z kompletu felg letnich do zimowych nie można zapomnieć o kompleksowej wymianie uszczelek i zaworów. Przy użyciu specjalistycznego urządzenia konieczna będzie również diagnoza czujników przed rozpoczęciem demontażu opon: pomiar ciśnienia i temperatury, siła sygnału, stan baterii. Cena wymiany będzie wahać się w granicach 50-80 zł w zależności od serwisu. Dodatkowo czas wykonania usługi delikatnie się wydłuży - tłumaczy Krzekotowski.

Lista trójmiejskich punktów wulkanizacyjnych

W przypadku sezonowej zmiany opon (zimą stosujemy drugi zestaw felg i czujników) musimy pamiętać o zresetowaniu systemu TPMS. W ten sposób komputer pokładowy rozpozna nowe czujniki. Właściciele aut największe koszty poniosą w przypadku wymiany pojedynczego czujnika. Jeżeli ten z powodu uszkodzenia mechanicznego przestanie działać, kierowca musi liczyć się z wydatkiem rzędu 300 zł.

Opinie (102) 3 zablokowane

  • Czujniki w kołach powinny być programowane z komputera pokładowego samochodu wtedy można by mówić że coś dają. Trudno sobie wyobrazić sytuacje że chcemy zamienić koła miejscami i z powodu tego jechać do aso np 100km. Biedny nie pojedzie a bogaty nie będzie miał czasu.

    • 0 0

  • reakcja

    nie popieram do konca czujnikow ale mysle ze beda monitorowac cisnienie w oponach co ma wplyw na bezpieczenstwo.Niestety kierowcow to bedzie kosztowac.Zastanawiam sie natomiast co bedzie sie dzialo gdy ktos kupi nowe auto czujniki ma w kolach i zmieni kompletne kola zimowe bez czujnikow,czy system zacznie swiecic/kontrolka/druga sprawa czy wymiana baterii tez bedzie co rok przy zmianie kol bo system zacznie swiecic,jesli tak to pozostaje jedynie obejscie systemu,a Polacy to potrafia,problem tylko z auyami na gwarancji bo nie mozna grzebac

    • 0 0

  • (4)

    Rozwiązanie dla idiotów nie potrafiących skontrolować samemu ciśnienia albo dostrzec, że auto stoi na kapciu.
    Zresztą te czujniki potrafią tak wariować, że zaraz będą spece demontujący to badziewie.

    • 77 5

    • (3)

      Miałem takie czujniki już 7 lat temu i wszystko było ok. Całkiem przydatna sprawa a ciężko zauważyć "wizualnie" różnicę 0,4 atmosfery, a dla bezpieczeństwa w sytuacji awaryjnej może to mieć olbrzymie znaczenie.

      PS. Jestem przeciwnikiem montowania tego "ustawowo" ale demontowanie tego, jak już jest to kompletna bzdura.

      • 9 5

      • Taki drobny szczegół (2)

        Opona z niższym ciśnieniem hamuje lepiej a także dużo lepiej daje radę na śliskim. Każdy kto liznął choć trochę offroadu wie, że jak koła się ślizgają w błocie, to trzeba upuścić powietrza z opon, najlepiej poniżej 1 bara. Oczywiście jest to okupione znacznie większym oporem toczenia, ale właśnie o to chodzi a zużycie paliwa schodzi w tym momencie na dalszy plan. Na najbliższej stacji (albo mając swój kompresor w aucie) dopompowuje się potem koła do dalszej jazdy po suchym asfalcie.

        • 8 1

        • nie zawsze

          nie zawsze wieksza powierzchnia styku oznacza lepsza przyczepność. w oponach zimowych mniej powietrza oznacza, że lamelki nie wgryzają sie w snieg i jedziemy właściwie jak na sankach.

          • 0 0

        • praktyka i tyle

          Mając flaka auto lepiej trzyma się drogi przy stałej prędkości i bez nagłych ruchòw kierownicą wydaje mi się że z hamowaniem też jest lepiej ale gdy po każdej stronie jest flak. Gdy zaczniemy szaleć z prędkością i wykonywać ruchy mało płynnie autem zacznie nam "rzucać" i tracimy nad nim kontrolę, a przy hamowaniu gdy z jednej strony jest flak grozi ściąganiem.

          • 0 0

  • Popieram ten pomysł (5)

    Ciśnienie ogumienia to krytyczny aspekt jeżeli chodzi o bezpieczeństwo.

    Osobiście bym poszedł jeszcze dalej - najpierw ostrzeżenie dźwiękowe/świetlne gdy ciśnienie spadnie poniżej ustalonej wartości - np. 15% mniej od nominalnego a potem unieruchomienie samochodu i zablokowanie zapłonu silnika, powiedzmy 20% poniżej zalecanej wartości.

    • 2 26

    • lawetą do sprężarki? (1)

      To powiedz, jak dopompujesz koło. Będziesz dymał pompka nożną?

      • 5 0

      • opona usta

        • 0 0

    • polecam

      Taką blokadę włączyć jak będziesz leciał na pòżnym zielonym a z boku TIR na wczesnym zielonym.

      • 2 0

    • Ja bym poszedł jeszcze dalej!

      Kamerki sprawdzające ubranie kierowcy przy wsiadaniu. Np. garnitur - ok, garnitur, ale pognieciony lub poplamiony - sygnał ostrzegawczy, ubranie niechlujne, niestosowne - syrena alarmowa, odcięcie zapłonu. Można też pomyśleć o sprawdzaniu świeżości oddechu.

      • 3 0

    • oraz natychmiastową eliminację (...) podobnych tobie.

      • 11 0

  • 90 % kierowców poprostu wywali te czujniki i problem z głowy (19)

    Na rynku pojawi się nowa usługa.. usuwanie czujników w oponach. Tak jak pojawiło się usuwanie filtrów cząstek stałych

    Śmierć sprzedajnym urzędasom !

    • 227 5

    • A w czasie kontroli pojazdu... (1)

      trzeba będzie wypuścić powietrze z opon i pokazać że pika :)

      • 17 0

      • i będą dawać alkomat

        Czy oby opony trzeźwe XD

        • 3 0

    • Hę? (11)

      Tak, jestem przeciwny ustawowemu wprowadzaniu takich gadżetów, ale czy możesz mi wytłumaczyć po co to usuwać jak już jest? Miałem takie coś w Fordzie już 7 lat temu, sam to zamówiłem jako dodatek i było to naprawdę przydatne (nie żadne "ostrzeżenia" tylko pełna kontrola ciśnienia). Naprawdę nie rozumiem w czym to ma przeszkadzać.

      • 10 16

      • a ja

        Sam co jakiś czas podjeżdźałem pod kompresor na stacji zaraz po tankowaniu i wiedziałem wszystko o ciśnieniu. Opony wielosezonowe. Bo by bezpiecznie jeździć o auto trzeba dbać. A nie iść na łatwiznę i pòźniej mamy takich kierowcòw co koła nie potrafią zmienić a hamowanie bez abs to czarna magia - zaznaczają że auto z abs ma dłuższæ drogę hamowania. I dalsza refleksja? 10 mniej to wychamuję przed ciężaròwką? Z abs czy bez abs, na jakich oponach? Bo jakość i rozmiar opony ma znaczenie, a nie tylko prędkość

        • 1 0

      • (7)

        Bo tym różni się kapitalizm od komunizmu, że w pierwszym jest to dobrowolne a w drugim obowiązkowe?

        • 36 1

        • w unijnym wydaniu (5)

          obowiązkowo(e) itd itp. I hate Capitalism! PŁAĆTA I SŁUCHAJTA

          • 12 9

          • Gdzie ty w UE masz kapitalizm?? (4)

            • 18 3

            • A co, może masz socjalizm? (3)

              To spróbuj rzucić robotę i żyć na garnuszku Państwa populisto. 500zł zasiłku przez pół roku i dalej co? melina na działkach?

              • 6 9

              • Oczywiście że tak. A co, ciągle wierzysz, że socjalizm to raj na ziemi? :D (2)

                Niektórzy nigdy niczego się nie nauczą.

                • 10 2

              • Kapitalizm jak w Afryce to raj (1)

                Tam nie ma podatków, nie ma struktur państwa, pieniądze nie są wydawane i "marnotrawione" na policję, na szkoły, na służbę zdrowia, panuje prawo silniejszego. Jak widać ludziom żyje się tam na wysokim poziomie. Ehhh...Co populizm robi z ludźmi.

                • 2 9

              • To może lepiej dowiedz się co to jest kapitalizm.

                Ale nie z propagandowych ulotek, bo potem będziesz paradował z innymi jełopami z transparentami typu "kapitalizm zabija - zabij kapitalizm" czy "kapitalizm niszczy planetę - walcz o socjalistyczną przyszłość" :D

                • 6 1

        • Czyli obowiazkowe migacze i hamulce są wymysłem komunistycznym?

          • 1 6

      • Demnontaż jak nie działa

        @Krootki
        Nikt też normalnie nie demontuje działającego DPF czy EGR, ale jak już padnie i masz dylemat - zdemontować za (sto) kilkadziesiąt PLN albo wymienić za 10x tyle, to trudno się dziwić, że dla wielu ludzi decyzja jest raczej bezrefleksyjna.

        • 8 1

      • Kontrola ciśnienia to będzie jak sam dopompuje sobie te koła ;) a nie będzie piszczeć i mrugać przez najbliższą godzinę, albo dwie (bo na pierwszej stacji jakiś debil ukradnie, albo zniszczy zawór do kompresora).
        Na drogach zagrożeniem są idioci jadący "na zderzaku", "konwoje tirów" między które nie można wjechać, szaleńcy nie dostosowujący się do warunków jazdy i jadący grubo ponad ograniczenie. Na pewno nie są to niedopompowane koła.
        Co ciekawe, producenci zalecają różne ciśnienie w zależności od ilości pasażerów i ładunku w samochodzie. Będzie mi piszczeć jakieś badziewie, bo wiozę pasażerów, czy będę musiał jechać do serwisu za każdym razem na przestawienie kompa za drobne 1500zł?

        • 27 0

    • To nie takie hop siup. Jeżeli będzie w homologacji auta to jadąc na badania okresowe diagnosta będzie miał podstawę do nie udzielenia przeglądu jeżeli stwierdzi, że ten system nie działa.

      Zatem pewnie rozwinie się branża emulatorów czujników ciśnienia :D

      • 4 0

    • Przegląd

      To na przeglądzie się zdziwisz jak go wywalisz i jak nie dostaniesz pieczątki ;).

      • 0 2

    • Znaczy będziesz specjalnie płacił, żeby na złość Uni Złej wywalić czujniki ciśnienia w oponach?

      Niezbadany jest cebulowy rozum.

      • 0 2

    • ciekawe ilu ludzie wie o co chodzi z filtrami DPF

      urzędasy wymyślili że w autach mają być filtry które nie przepuszczają cząstek mniejszych niż ileś tam mikronów no to powstały filtry DPF które nie to że nie przepuszczają tych cząstek ale rozbijają je na mniejsze które są dużo bardziej szkodliwe niż te większe. Filtry są zgodne z ustawą i nikt się nie przejmuje tym że nas trują.

      • 4 0

    • i to będzie prostsze niż usuwanie DPF/FAP :D

      • 9 0

  • im więcej pierdół (1)

    Tym więcej awarii. Czujniki tak ale dla chętnych a nie obowiązkowo. Może jeszcze każdemu wcisna spirometr do gęby żeby wiedzieć ile powietrza się pobiera do płuc żeby dosrac kolejny podatek ekologiczny...

    • 14 1

    • jeszcze

      Czujnik ciśnuenia płyny do sprtskiwaczy i czujnik jego temperatury oraz czujnik kąta z jakin leci na szybę. Obowiązkowo czujnik korka wlewu paliwa co by nie został na stacji, oraz czujnik położenia kòł bo niektòrzy nie wiedzą kiedy są prosto,

      • 2 0

  • (1)

    Takie czujniki są już w wielu samochodach średniej klasy od przynajmniej 10 lat i jakoś nikt nie narzeka, wręcz przeciwnie. Więc co to za nowość? Pojazdy wyższej klasy mają takie czujniki (lub ich odpowiedniki dające taki sam efekt, czyli informację o nieprawidłowym ciśnieniu w oponie) od dawna. Ale mało postępowi ludzie dalej będą szczekać, że po co to komu, dlaczego itd. Po to gamoniu, żebyś nie jeździł pół roku na flaku, bo nie chce ci się ręcznie sprawdzić ciśnienia co jakiś czas. Jak będziesz miał czujnik to od razu będziesz wiedział, że coś jest nie tak z ciśnieniem.

    • 2 17

    • hmmmm

      Gamoniu?? Ok. Zrób prawko kup auto nabierz doświadczenia to będziesz wiedział że jest ròżnica w prowadzeniu auta z ciśnieniem za małym, za dużym i w normie. A na rowerze jak zrobisz takie doświadczenie to lepiej to odczujesz niż w aucie.

      • 1 0

  • czyli koniec

    Z dwoma kompletami kòł i wymianæ w garażu, bo czujnikòw sam nie przełożę czy jak?

    • 0 0

  • Proszę podać danę firmy która będzie sprzedawała czujniki.

    Od razu można założyć wniosek do prokuratury. Rozpatrzą go za rok, czyli idealnie wtedy jak ten chiński shit wjedzie na polski rynek.

    • 2 0

  • a czy bez tego g.... czujnika auto nie ruszy? (7)

    czy tylko bedzie irytujaca kontrolka na tablicy rozdzielczej?

    • 104 4

    • Auto zostanie unieruchomione, włączy się sygnalizacja świetlna i dźwiękowa. (3)

      Drogą radiową zostanie powiadomiona Policja i natychmiast przyjedzie partol drogówki w celu weryfikacji stanu technicznego pojazdu. Jeżeli dane będą prawdziwe zabiorą Ci dowód rejestracyjny i wlepią mandat za poruszanie się niesprawnym autem.

      • 51 1

      • (2)

        tylko mandat? myślałem, że pałą po plecach i 48h. W sumie promocja

        • 4 0

        • poczekaj jak Kaczyński dojdzie do władzy - każdy będzie musiał za coś "bekąć" (1)

          • 4 4

          • sam jesteś ,,bekąć,,

            • 4 0

    • znowu urzędnicy nas uszczęśliwiają na siłę

      chcą czuć się potrzebni i wymyślają kolejne krzywizny bananów...

      • 10 0

    • Pojawi się tylko kontrolka.

      • 0 0

    • Nie wiem po co takimi pierdołami się zajmują. 90% "użytkowników" teraz będzie czekać aż ciśnienie spadnie o 20% zapali się kontrolka i wtedy pojadą (oczywiście nie od razu, tylko po miesiącu) podnieść ciśnienie w oponach. A 10 % kierowców wie, że jak auto jeździ to się regularnie sprawdza. Bo różnica 10-15% może spowodować że auto samo skręca w stronę opony z niskim ciśnieniem. Ludzi trzeba edukować nie zastępować im mózg.

      • 26 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie zwierzę widnieje w herbie Peugeota?

 

Najczęściej czytane