- 1 Pod prąd uciekał przed policją (266 opinii)
- 2 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (313 opinii)
- 3 Stacje tankowania wodoru w Trójmieście (129 opinii)
- 4 Pomorskie Targi Autokosmetyki po raz drugi (33 opinie)
- 5 Wyścigi zdalnie sterowanych modeli (14 opinii)
- 6 Paraliż drogowy na północy Gdyni (198 opinii)
Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę
Blisko pięć lat po zapowiedziach realizacji inwestycji i na nieco ponad tydzień przed wyborami samorządowymi władze Gdyni ogłosiły rozpoczęcie poszukiwań wykonawcy obwodnicy Witomina. Oferty pojawią się 10 maja, a termin realizacji ma wynieść blisko 2 lata.
Oficjalne ogłoszenie przetargu nastąpiło na kładce nad ul. Chwarznieńską. Zebrani dziennikarze i obserwatorzy mogli poczuć deja vu. 11 lipca 2019 r., kilka miesięcy po wygranych przez Samorządność wyborach i w identycznym składzie personalnym, władze Gdyni ogłaszały rozpoczęcie prac nad powstaniem tej samej drogi.
Gdynia: powstanie obwodnica Witomina
Obwodnica Witomina: problemy z projektem
Koncepcję pozytywnie zaopiniowali przedstawiciele Lasów Państwowych.
- Jednym z głównych założeń prac przygotowawczych była jak najmniejsza ingerencja w tereny zielone - wskazywał Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Szybko okazało się, że inwestycja ani nie powstanie w zakładanym terminie, ani też ingerencja w tereny zielone nie pozostanie bez odzewu ze strony ekologów.
Jedynie z wyborem projektanta poszło gładko - została nim w lutym firma Lafrentz Polska z Poznania - oferując wykonanie prac za 2 mln zł.
1,5 roku później zaczęły się problemy. Gdy zapytaliśmy, czy jest gotowy projekt, okazało się, że miasto podpisuje aneks do umowy na jego opracowanie. Urzędnicy tłumaczyli wówczas, że problem pojawił się, gdy trzeba trzeba było uzyskać decyzję środowiskową dla inwestycji.
- Termin zakończenia budowy zgodnie z harmonogramem to przełom lat 2023/24 i nie jest on zagrożony - twierdził jednak Marek Łucyk.
Plan zakładał puszczenie autobusów obwodnicą Witomina
Wtedy też ujrzały światło dzienne plany, by po obwodnicy jeździły autobusy. Powodem była chęć starań o dofinansowanie z Unii Europejskiej. Pod tym względem sytuacja się nie zmieniła. Inaczej inwestycja nie ma szans na realizację.
Jak tłumaczą urzędnicy, budowa buspasów oraz infrastruktury pieszo-rowerowej w ramach budowy Witomino jest jednym z kilkunastu zadań (dotyczących rozwoju usług ITS, węzłów integracyjnych, buspasów i infrastruktury pieszo-rowerowej) planowanych przez Gdynię do realizacji w ramach projektu pn. "Infrastruktura zrównoważonej mobilności miejskiej w Gdyni".
Będą chodnik i rowerzyści obok aut
W lutym 2022 r. okazało się, że dokumentacja branżowa dla obwodnicy Witomina jest już uzgodniona. Droga będzie mieć po dwa pasy jezdni w każdą stronę oraz chodnik i drogę rowerową.
Wciąż jednak nie było decyzji środowiskowej i inwestycja utknęła w miejscu. Na początku roku informowaliśmy jednak, że odwołanie od niej zostało oddalone. Z kolei wniosek o wydanie Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej został złożony w ostatnich miesiącach.
Przetarg na tydzień przed wyborami
Na tydzień przed wyborami okazało się, że wszystkie formalności zostały dopięte i Gdynia ogłosiła przetarg na prace budowlane. Na oferty czeka do 10 maja.
Kryteria przetargowe:
- 60 proc. cena
- 20 proc. doświadczenie osoby wyznaczonej do realizacji zadania
- 20 proc. czas udzielonej gwarancji
Droga ma powstać w 20 miesięcy
Szacowany koszt budowy obwodnicy Witomina wzrósł w ostatnich miesiącach do 100 mln zł. Czy tyle wystarczy? Okaże się po otwarciu kopert z ofertami. Dofinansowanie unijne będzie maksymalne w wysokości 40 proc.
- Rozwój dzielnic zachodnich, sprawna komunikacja z Obwodnicą Trójmiasta, ale przede wszystkim oddech dla Witomina, które przestanie być dzielnicą podzieloną przez sznury aut jadących w ruchu tranzytowym - przekonuje Wojciech Szczurek.
Co ciekawe, podczas konwencji wyborczej Samorządności, która odbyła się kilka tygodni temu, winą za brak inwestycji obarczył PiS.
- Ubolewam, że brak 750 mln zł podczas ostatnich 4 lat rządów PiS, przy koszcie obwodnicy Witomina, spowodował, że ten projekt musiał zostać przesunięty, ale obecnie jest twardo wpisany do naszego programu na nadchodzące lata - tłumaczył dziennikarzom.
Opinie wybrane
-
2024-03-29 10:52
Poroniony pomysł (5)
Drogi w mieście powinny być "miastotwórcze" a nie tranzytowe. Sieć dróg powinna być gęsta ale nie oddzielona od miasta, bo tym sposobem tworzą się bariery, nic w tej okolicy już się nie rozwinie!! Za to powstanie autostrada pompująca auta prosto do centrum, jak ktoś myśli że to rozładuje korki to powodzenia.
Gdyby ta droga byłaDrogi w mieście powinny być "miastotwórcze" a nie tranzytowe. Sieć dróg powinna być gęsta ale nie oddzielona od miasta, bo tym sposobem tworzą się bariery, nic w tej okolicy już się nie rozwinie!! Za to powstanie autostrada pompująca auta prosto do centrum, jak ktoś myśli że to rozładuje korki to powodzenia.
Gdyby ta droga była "miastotwórcza", to może w jej okolicy kiedyś powstałyby zabudowania np. biurowe, co rozłożyłoby obciążenie miasta bardziej równomiernie - a nie wszyscy na raz do centrum, no bo gdzie indziej.- 23 48
-
2024-03-30 08:35
Po co nam do centrum jechac.
Ale w centrum jest syf, patodeweloperka, same banki i b...dele, smrod, drogio, płatne parkingi.
A niech sie wyludnia.
Wprowadzcie normy eko jeszcze jak w wawie.
Ludze wolą jechać w drugą stronę niż szarpać się z pijanymi turystami.- 1 1
-
2024-03-29 19:29
A gdzie tam ma się rozwinąć - w lesie? (1)
- 2 0
-
2024-03-29 19:45
w morzu
- 0 0
-
2024-03-29 17:35
(1)
Chłopie wróć lepiej na pole...Nie ruszaj już komputera...
- 3 4
-
2024-03-29 17:48
Jego
chłopski rozum jest więcej wart niż twój zagilany, zadarty nos rzekomego mieszczucha.
- 3 4
-
2024-03-28 18:07
Witomino nie przestanie być dzielnicą podzieloną przez sznury aut jadących w ruchu tranzytowym. (3)
Witomino i tak bedzie zakorkowane, bo cały ruch z kierunku Sopotu i Gdańska będzie na Małokackiej i Chwarznieńskiej.
Dla jadących od strony Gdańska obwodnica będzie dalej niż skręt w Stryjską i Małokacką.- 37 47
-
2024-03-29 09:07
możesz się mylić
- 1 2
-
2024-03-29 08:12
I prwnie dla usprawnienia ruchu na. Małokackiej
trzeba było walnąć pośrodku gigantyczny budynek, którego nowi mieszkańcy wcale nie zakorkują tej wąskiej, przewężonej ( buspas), nienaprawianej ( wyrwa pośrodku) ulicy.
- 3 3
-
2024-03-29 05:01
Niekoniecznie.
Jadąc z Gdańska czy Sopotu można wjechać na drogę Różową a z niej na ul. Kielecką i jesteś na obwodnicy Witomina.
- 13 1
-
2024-03-28 17:02
Ja chce obwodnicy !!! (16)
Ludzie stoję w korku codziennie po 30-50
- 114 46
-
2024-03-30 08:36
Hehe
Wyprowadź sie. Kup dom za miastem.
- 0 0
-
2024-03-29 14:30
8 lat
Rządów pis spowodowało brak funduszy dla Trójmiasta.
- 3 0
-
2024-03-29 08:13
Chyba masz w domu rower, a w plecaku kanapki (1)
przekładane masą ze świerszczy?
- 3 10
-
2024-03-29 12:32
Przekładane przez mamę.
- 1 0
-
2024-03-29 05:41
Po 30-50 (2)
czego? kilometrów?
- 1 3
-
2024-03-29 09:07
kabanosów
- 5 0
-
2024-03-29 08:09
sekund
ale jak się tak siedzi, to się strasznie dłuży
- 1 0
-
2024-03-28 21:55
A ja nie chcę aut. (1)
- 22 4
-
2024-03-28 23:01
To nie kupuj.
- 6 8
-
2024-03-28 19:02
stoją w korku, który sam tworzą (1)
mam nadzieję, że ta obwodnica nigdy nie powstanie
- 26 21
-
2024-03-29 08:14
Ruch potrzymujący wiarę prezydenta w to
że wygra?
- 0 0
-
2024-03-28 18:19
Ja tam mam elektryka (3)
I spokojnie sobie śmigam buspasem pyk pyk pyk.
- 5 19
-
2024-03-28 18:42
ale elektrykirm po buspasie to tylko do 2025 r (1)
- 9 3
-
2024-03-29 08:09
no i wystarczy
potem się przeprowadzę do centrum
- 3 0
-
2024-03-28 18:39
Tak tak, w GTA synek ;-)
- 6 3
-
2024-03-28 17:45
Do Prima aprilis jeszcze parę dni . Nikt rozsądny już nie wierzy w te zapowiedzi .
- 23 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.