- 1 Kobieta zginęła w wypadku na obwodnicy (521 opinii)
- 2 Przesadzanie drzew na Witominie (94 opinie)
- 3 57 mld zł z podatku od sprzedaży paliw (44 opinie)
- 4 Nowy Jeep Avenger już w Trójmieście (19 opinii)
- 5 Olej napędowy już tańszy od benzyny (104 opinie)
- 6 Odnów identyfikator, by parkować za darmo (137 opinii)
We wtorek, 1 czerwca, w życie wejdą nowe, rewolucyjne przepisy drogowe. Kluczowy z nich mówi o pierwszeństwie pieszych na przejściach. Zmian jest jednak więcej. Sprawdź, jakie zasady zaczną obowiązywać.
Napisaliśmy już kilka tekstów, na temat nowych przepisów. Teraz, tuż przed ich wejściem w życie, przypominamy, co się zmieni.
Piesi z pierwszeństwem
Od 1 czerwca kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, będzie miał obowiązek - poza oczywiście zachowaniem ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się już na przejściu - zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo osoby przechodzącej przez przejście oraz ustąpić jej pierwszeństwa, gdy ta dopiero wchodzi na "pasy".
Przepisy nie tyczą się tramwajów, gdyż droga hamowania takiego pojazdu z kompletem pasażerów na pokładzie jest kilkukrotnie dłuższa niż jadącego z tą samą prędkością samochodu osobowego.
"Pięćdziesiątka" w obszarze zabudowanym 24/h
Kolejna istotna zmiana dotyczy dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym. W świetle nowych przepisów ta prędkość zostanie ujednolicona i niezależnie od pory dnia będzie wynosiła 50 km/h. Aktualnie maksymalna prędkość w obszarze zabudowanym w godz. od 23 do 5 wynosi 60 km/h, a w pozostałych godzinach 50 km/h.
Czytaj także: "Czarne skrzynki" w nowych autach
Większe odstępy między autami
Nowe przepisy mają za zadanie ukrócić jazdę na zderzaku. Od wtorku na drogach szybkiego ruchu, autostradach i "ekspresówkach" bezpieczna odległość między pojazdami będzie wynosiła połowę prędkości, z którą porusza się samochód. Przy założeniu, że samochód jedzie z prędkością 100 km/h, kierowca będzie musiał zachować 50-metrowy odstęp od poprzedzającego pojazdu (np. 120 km/h - 60 m, 140 km/h - 70 m). Pytanie tylko, jak odległości między samochodami będą weryfikowane?
Od dzisiaj nowe przepisy! (32 opinie)
Oraz pierwszeństwo pieszych już gdy dochodzą do przejścia.
Pozdrawiam zatem wszystkich zderzakowców na obwodnicy trójmiasta - od dzisiaj możecie dostawać mandaty nie tylko jak już komuś wjedziecie w zderzak.
Teraz możecie codziennie dostawać mandaty za samo siedzenie na zderzaku.
Oraz pierwszeństwo pieszych już gdy dochodzą do przejścia.
Pozdrawiam zatem wszystkich zderzakowców na obwodnicy trójmiasta - od dzisiaj możecie dostawać mandaty nie tylko jak już komuś wjedziecie w zderzak.
Teraz możecie codziennie dostawać mandaty za samo siedzenie na zderzaku. Zobacz więcej
Opinie wybrane
-
2021-05-31 10:39
(26)
Jako kierowca uważam, że przepisy dotyczące pierwszeństwa pieszych są bardzo dobre. Może inni kierowcy w końcu zwolniat i zaczną uważać. W Irlandii sprawdza się to bardzio dobrze. Ale z drugiej strony tam istnieje kultura na drodze, która u nas jest dopiero w powijakach.
- 190 71
-
2021-05-31 12:16
Irlandia to nie Polska. Nienawidzę takiego porównania (10)
A przepisy to totalna bzdura. Pieszy dla własnego bezpieczeństwa powinien się upewnić czy nie jedzie żaden pojazd.
- 28 48
-
2021-05-31 13:20
Z takim gadaniem to do Azji Środkowej. Czeczenia, Kazachstan, Rosja, Chiny...
- 28 8
-
2021-05-31 16:23
tak, Polska to bardziej taka Rosja (5)
nam tu odpowiada chamstwo i dzicz na drogach
- 28 5
-
2021-05-31 16:30
(4)
Nie odpowiada. Ale niestety masz rację, mentalnie ten "naród" jest na poziomie tak wykpiwanych ukraińców czy rosjan. Większość Polaków myśli, że "są" zachodem Europy, a niestety dumnie reprezentują wschód i co gorsza ten stan się pogłębia. Dzicz, patologia i stan umysłu.
- 29 4
-
2021-05-31 16:54
(3)
Dziwisz sie minimalna pensja w Polandii 3 euro ,gdzie na zachodzie za minimalną człowiek w miarę godnie żyje,wyjeżdża i jeszcze coś odloży, u nas biduje ,cięzko pracując za miskę ryżu więc nie ma nic do stracenia.
- 4 12
-
2021-05-31 17:05
Zamożność a chamstwo to dwa zupełnie różne czynniki (2)
Bywałem w krajach biedniejszych o rażąco wyższej kulturze drogowej.
- 19 1
-
2021-06-01 11:01
bo niskie stawki mandatów ... (1)
oraz poczucie nieomal absolutnej bezkarności
... no bo ile wykroczeń Policjanci wyłapią - jeden na milion? jeden na 10milionów?
więc i mandat powinien być adekwatnie wysoki - tak by podjęte ryzyko na "nuż mi się uda" - nie było warte nałożonego mandatu!
czyli co najmniej stawki mandatów 10x w górę! .... i skończyć ze sztucznymi ograniczeniami - niech mandaty się wreszcie zaczną sumować w nieskończoność - tak jak to jest praktykowane w bardziej cywilizowanych krajach.- 4 1
-
2021-10-21 07:57
więcej mandatów dla pieszych
co najważniejsze karać pieszych, a nie tylko kierowców! Zakaz używania komórki na przejściu, masz, używasz - 1000 zł
- 1 0
-
2021-06-01 09:13
acha...i żeby mieć pewność, że dojdzie żywy na drugą stronę...
...wrzucić na drogę kilka granatów, aby zatrzymać ruch:)). Hazarskie myślenie...
- 0 2
-
2021-06-01 11:09
a ty cebulaku możesz zwolnic
- 3 0
-
2021-06-02 10:50
Nienawidzisz porownania z cywilizacja, bo jestes prymitywna dzicza vel krulem szos. Proste.
- 2 0
-
2021-05-31 12:42
sszędzie dobrze gdzie nas nie ma (4)
- 4 1
-
2021-05-31 13:23
Dążmy żeby u nas tak było jak tam i tyle. (3)
Raz ściągnęliśmy z zachodu coś pożytecznego, to płacz :)
- 6 3
-
2021-05-31 16:33
(2)
Polska stoi w ogromnym rozkroku między zachodem i wschodem. Jedną nogą w Europie, chce być europejska i czerpać z wzorców zachodnich, ale mentalnie głęboko jeszcze tkwi w klimatach wschodnioeuropejskich - ukraińsko rosyjskich. Taka mieszanina niestety do niczego dobrego nie doprowadzi. Siłą kultury ludzi się nie nauczy, jeżeli nie wynoszą tego z domów.
- 16 2
-
2021-05-31 16:56
Nie tylko w klimatach ale przedewszystkim w zarobkach ,ktore przy obecnej drożyżnie nie można nazwać zarobkami tylko jałomużną na przetrwanie żeby nie zdech........z głodu.
- 5 7
-
2021-06-02 10:52
Ale juz widac zmiane zachowan kierowcow. Odkad zaczelo sie intensywnie pisac o zmianie przepisow tygodnie temu.
- 1 0
-
2021-05-31 16:35
Nie tylko w Irlandii (1)
Pojedź na weekend do np. Kościerzyny, to na przejście nie wpuści cię tylko samochód na blachach GD albo WW.
- 5 10
-
2021-05-31 16:59
Rozśmieszyleś mnie, gdyż jeżdże tysiące kilometrow i stwierdzam że gorszych kierowcow niż tych z rejestracjami kaszubskimi gka,gwe,gpu itp. nie widzialem w calej Europie.
- 16 4
-
2021-05-31 16:51
Czemu nie porownasz zarobkow w Irlandi i polandii w ktorej to nie dośc że zap........sz za miske ryżu ,to co rusz wymyślają ciągle to nowe zakazy i nakazy żeby oskubać już do ostatniej złotowki obywatela tego cofającego się ciągle w rozwoju pseudo kraju.
- 7 3
-
2021-05-31 17:48
nie zapomnij dodać (1)
że takie przejście w Irlandii jest specjalnie wydzielone barierkami dla pieszych i oznaczone mrugającym światłem ... ...
- 3 4
-
2021-05-31 23:38
No kurde w miastach, których nie ma tam za wiele a co się dzieje w rural Ireland i małych zapyzialych miescinach których jest najwięcej, podobnie na drogach jak u nas
- 2 1
-
2021-05-31 23:32
(1)
Mieszkałem w Irlandii 10 lat, przecież tam jeżdżą jak wariaci głównie na prowincji z tymże właśnie większość kraju to prowincja, statystyki były jedne z najgorszych w Europie, chyba że w ostatnich latach się na plus pozmienialo to nie wiem
- 2 1
-
2021-06-01 10:33
Bo zaczęli jezdzić tam do pracy Polacy.
Ubogacili Irlandię swoją kulturą jazdy.
- 0 3
-
2021-06-01 11:08
u nas w powijakach to jest nauka jazdy
- 1 1
-
2021-06-02 06:28
W Szwecji tez to obowiązuje od dawna i jest OK.
U nas dużo osób ginęło na przejściach dla pieszych i jest szansa, że to się zmieni!
- 2 1
-
2021-06-05 23:00
Pieszy na przejściu dla pieszych powinien być świętą krową
Jestem kierowcą, robię po mieście po 150 km dziennie, to co obserwuje to jest tragedia. Niezliczoną ilość razy zatrzymywałem się przed przejściem aby przepuścić pieszego, a kiedy już był na pasach musiałem trąbić żeby uważał na omijający mnie samochód, który prawie go potrącił.
Na przejściu dla pieszych na wysokości ul lawendowej obokJestem kierowcą, robię po mieście po 150 km dziennie, to co obserwuje to jest tragedia. Niezliczoną ilość razy zatrzymywałem się przed przejściem aby przepuścić pieszego, a kiedy już był na pasach musiałem trąbić żeby uważał na omijający mnie samochód, który prawie go potrącił.
Na przejściu dla pieszych na wysokości ul lawendowej obok U7, notorycznie stojący w korku kierowcy, wyprzedzają pod prąd, przejeżdżając na podwójnej ciągłej i przejście dla pieszych skręcają w ul. Lawednową aby ominąć korek. Raz GKA w skodzie prawie potrącił mnie pchającego wózek z dzieckiem. Gdybym nie bym sam to dokonałbym zatrzymania obywatelskiego. Mam nadzieje, że w końcu doprowadzimy do końca chamstwa na drogach.- 0 0
-
2021-05-31 16:19
Zgadzam się, ale gdy chodzi o bezpieczeństwo argument proekologiczny do mnie nie przemawia. (9)
Warto też uświadomić pieszych, że auto w miejscu się nie zatrzyma i by nie wkraczali na przejście bez upewnienia się, że auto zdąży się zatrzymać( bo cały czas prawo fizyki będzie górować nad prawem kodeksu drogowego)
- 180 29
-
2021-05-31 16:34
to jestem ciekawy jaki korek będzie przd przejsciem dla pieszych które jest np. obok medisona (1)
tam non stop piesi zblizają się do przejścia ,przejazd będzie nie możliwy ,(oczywiście bedzie to dotyczyło godzin od 10 do wieczora , w zasadzie to głupi przepis i tyle
- 14 11
-
2021-05-31 16:39
to znaczy że nie należy jeździć tamtędy. masz obwodnicę
- 6 13
-
2021-05-31 17:41
Ale to kierowca powinien jechać z taką prędkością, aby zdążyć się zatrzymać (4)
To on, jako przeszkolony posiadacz prawa jazdy, kierujący półtoratonową maszyną, powinien dbać o bezpieczeństwo pieszego na przejściu.
- 21 17
-
2021-05-31 21:09
A Ty jesteś obywatelem/ką (2)
I znasz się na fizyce, wiesz co to ograniczone zaufanie, masz rozum i potrafisz z niego korzystać.
Twoje jak i moje argumenty są z d*py jeżeli nie zestawiamy ich razem i dodajemy do tego rozsądek.
Każdy z nas musi nad sobą popracować i będzie lepiej- 10 14
-
2021-06-01 11:21
(1)
Jako pieszy nie musisz znać się na fizyce. Możesz mieć problemy ze wzrokiem, percepcją, rozumieniem świata dookoła. Możesz mieć 10 lat i ADHD. Możesz mieć 80 lat i Alzheimera. Możesz być na lekach osłabiających refleks. Możesz wracać pieszo z imprezy, po alkoholu. Scenariuszy jest mnóstwo.
- 3 2
-
2021-06-01 11:39
Jasne. Ale nie masz prawa wpie*rzać się w ostatniej chwili przed jadący pojazd bo "mam pierwszeństwo". Idąc tym tokiem myślenia dajmy pierwszeństwo autom na przejazdach kolejowych. Niech pociągi towarowe zatrzymują się przed każdym przejazdem (potrzebują nawet kilka kilometrów, żeby się efektywnie zatrzymać), bo jakiś cymbał stwierdził, że przejedzie bo "ma pierwszeństwo"...
- 2 3
-
2021-06-01 14:19
Nie jest zadaniem jednych dbać o drugich! Co to za socjalistyczny wymysł!
Każdy powinien/może dbać o własne bezpieczeństwo! I tyle!
- 0 1
-
2021-06-01 10:04
No co ty
Przeciez sa niesmiertelni...:/
- 1 3
-
2021-06-05 23:03
Proste, zostaw auto na parkingu przy placu trzech krzyży, a następnie idź na piechotę.
Obiecuje na piechotę nie będziesz stał w korku
- 0 0
-
2021-05-31 12:27
Ukłon w stronę bezmyślnych pieszych (30)
Jako kierowca z kilkunastoletnim doświadczeniem uważam, że zmiany są okej. Natomiast chciałbym aby w ruch weszło karanie pieszych tuptających bez celu w okolicach przejścia dla pieszych (najczęściej na przystankach). Wprowadzają w błąd kierowców. Prowokują do zatrzymania się co oddziaływuje na większą emisje spalin podczas ruszania.
- 231 101
-
2021-05-31 12:36
ale ty się troszczysz o środowisko
proponuję swoją troskę wyrazić minimalizacją używania samochodu, a nie pisaniem tego typu komentarzy na trojmiasto
- 35 42
-
2021-05-31 12:37
Ja uwielbiam (13)
Jak 2 emerytki stoją koło przejścia pląsają się i plotkują. Człowiek nie wie czy mają zamiar przejść czy tylko stoją i gadają.
- 47 18
-
2021-05-31 13:48
(8)
I pewnie jeszcze codziennie wozisz biedną teściową na badania, a wszyscy rowerzyści nawet w lipcu jeżdżą w czarnych kurtkach ze słuchawkami?
- 28 21
-
2021-05-31 16:21
a w niedziele kiedy wiezie chorom curke do szpitala akurat biegi są (1)
- 25 2
-
2021-06-01 14:33
idź do szkoły i nauczyć się pisać
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- 0 2
-
2021-05-31 17:01
oczywiście że nie, ale zdarza się to dosyć często (5)
skoro zmieniamy przepisy to i o tym warto by było pomyśleć. Nie przechodzisz, to się odsuń od przejścia.
- 19 13
-
2021-06-01 07:06
Nie będziesz mi życia układał (4)
Nieważne czy przy przejściu czy przy ławeczce, chodnik to miejsce dla pieszych :)
- 7 11
-
2021-06-01 14:13
A jezdnia jest miejscem dla pojazdów mechanicznych a nie pieszych! (1)
Niech pieszy uważa, bo na jezdni to auto ma pierwszeństwo!!!
- 0 3
-
2021-06-01 19:13
Oczywiście, że na jezdni ma. Poza przejściem dla pieszych. dla pieszych.
- 4 0
-
2021-06-01 14:20
Ok a ulica jest dla pojazdów więc piesi wara od wchodzenia na ulicę. Dzięki ci. Potrafisz rozwiązać problemy od ręki.
- 3 2
-
2021-06-01 19:13
Skoro chodnik to miejsce dla pieszych to dlaczego są pełne samochodów?
- 3 0
-
2021-05-31 14:37
Nie można pląsać się, można pląsać sobie
- 16 0
-
2021-05-31 16:08
Też będziesz emerytem, a w chwili obecnej Twoim obowiązkiem jest zachować ostrożność (1)
- 9 15
-
2021-06-01 14:15
To pieszy ma uważać jak wchodzi "nie na swój teren", czyli jezdnię!
W sumie nie musi uważać... po prostu zginie jak nie będzie uważał. Jest działanie. Są konsekwencje.
- 1 4
-
2021-06-01 11:26
Pląsać wg. słownika PWN oznacza....
"tańczyć lekko i skocznie" oraz "wykonywać zamaszyste, taneczne ruchy w sytuacjach, w których wydają się one zbędne lub śmieszne". To musi być niezwykle przedstawienie, takie pląsajace przy przejściu emerytki. Moje oczy tego zjawiska jeszcze nie ujrzały, ale może pewnego dnia to się stanie. Rozumiem, że osoby przed emerytura po prostu stoją i nie
"tańczyć lekko i skocznie" oraz "wykonywać zamaszyste, taneczne ruchy w sytuacjach, w których wydają się one zbędne lub śmieszne". To musi być niezwykle przedstawienie, takie pląsajace przy przejściu emerytki. Moje oczy tego zjawiska jeszcze nie ujrzały, ale może pewnego dnia to się stanie. Rozumiem, że osoby przed emerytura po prostu stoją i nie rozmawiają i dzięki temu właśnie można rozpoznać kto jeszcze nie pobiera świadczeń. Może te zamaszyste ruchy Panie te wykonują z radości, że nie muszą już pracować? Może chodzi o rozgrzanie mięśni aby jak najszybciej przejść przez pasy?
- 4 3
-
2021-05-31 16:39
100% racji !! (1)
Zachowanie polegające na bezcelowym staniu na, prawie zawsze wyznaczonej, części chodnika przylegającej do przejścia, powinno być karane, umiarkowanym, mandatem.
- 20 13
-
2021-05-31 17:44
:)
- 3 3
-
2021-05-31 19:46
historia z wczoraj (6)
przy dworcu głównym. Grażynka stoi przed przejściem koło dworca, ma zielone światło, ale nie idzie tylko rozgląda się jakby na Marsie wylądowała. Przepuszczam ją, za mną korek, widzę, że Grażynka jeszcze się rozglada, więc ruszam. Co robi owa Grażynka? Rusza razem ze mną, patrzy na mnie i otwiera paszczę ze zdziwienia.
- 12 11
-
2021-05-31 20:31
Problem (2)
Grażynka ma zielone to Ty musisz stać Sebiku bo ona ma pierwszeństwo A Ty otworzyłeś Paszczę że Grażynka weszła na zielonym ?Czy miała poczekać na czerwone .
- 18 5
-
2021-05-31 22:45
nie. nie muszę. (1)
jak nikt nie idzie to nie mam obowiązku stać i czekać na zmianę światła. Mylisz się Sebuś.
- 4 11
-
2021-06-01 11:13
następny powód aby polikwidować tzw. zielone strzałki
- 10 2
-
2021-06-01 09:37
(1)
No i właśnie, może bierze jakieś silne leki kobieta, bo się leczy np. onkologicznie, może jakieś psychotropy itd. i takie ma reakcje. Dla ciebie to śmieszne, ale jest trochę takich przypadków.
- 11 2
-
2021-06-01 14:16
A co mnie obchodzą czyjeś leki!?
- 0 3
-
2021-06-01 12:02
Ja w takiej sytuacji niepewności używam
Sygnału dźwiękowego tak długo, aż pieszy podejmie decyzję.
Zwykle szybko podejmuje decyzję, bo bycie w centrum uwagi publicznej jest niefajne.- 4 3
-
2021-05-31 21:31
(1)
dostaniesz kilka razy po kieszeni , to przestaniesz się zastanawiać na tym
- 5 3
-
2021-06-01 07:29
Jadąc główną ulica i skręcając w prawo znajdujące się tam przejście ma zielone. Puszczasz pieszych i jedziesz. A jak ktoś stoi i patrzy? Masz stać i blokować ruch czy pojechać? Jasne że pojechać.
- 5 3
-
2021-05-31 22:33
Pierwszeństwo uzyskali dodatkowo tylko piesi wchodzący na przejście. Ci z zamiarem wejścia NIE. (2)
Nie będą mieć pierwszeństwa ci na chodniku, idący w stronę przejścia czy stojący przy przejściu. Nadal zabrania się pieszym wchodzenia bezpośrednio przed jadący pojazd.
- 5 3
-
2021-05-31 22:45
powiedz to prokuratorowi (1)
jak taką gwiazdę klepniesz
- 5 3
-
2021-06-01 09:11
wystarczy kamerkę zamontować
jestem często pieszym, ale w naturze ludzkiej jest kombinowanie.
- 5 1
-
2021-06-01 19:17
Spaliny ważniejsze od zdrowia i życia?
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.