• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odblaski ratują życie. Warto ich używać

Michał Jelionek
28 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Przeprowadziliśmy test elementów odblaskowych na Autodromie Pomorze.


Mamy okres jesienno-zimowy, a to przecież bardzo nieprzyjemny czas zarówno dla kierowców, jak i dla pieszych. Dni są krótkie, pogoda kapryśna, a widoczność na drodze kiepska. Zwracamy się do wszystkich pieszych - zadbajcie o swoje bezpieczeństwo i zakładajcie odblaski. One naprawdę ratują życie.



Czy jako pieszy korzystasz z elementów odblaskowych?

Przypomnijmy, że od 31 sierpnia 2014 roku każdy pieszy poruszający się po zmroku drogami znajdującymi się poza obszarem zabudowanym obowiązkowo musi doposażyć swoje odzienie w elementy odblaskowe. Policja za brak wymaganych odblasków może ukarać pieszego mandatem w wysokości do 100 zł.

Problem pieszych polega na myleniu dwóch pojęć - widzieć i być widocznym. Wielu spacerowiczów uważa, że jeśli widzą nadjeżdżający z przeciwka pojazd, to tym bardziej widziani są przez kierowcę. Niestety, nie tak to działa. Noc, niekorzystne warunki atmosferyczne i pieszy bez odblasków, odziany w ciemne ubrania - to najgorsze z najgorszych połączeń. W takich okolicznościach kierujący autem dostrzeże pieszego z odległości około 30 metrów. Gdyby ubiór tej osoby doposażony był w jakikolwiek odblask - kierowca miałby zdecydowanie więcej czasu na prawidłową reakcję, bo zauważyłby pieszego nawet ze 150 metrów.

- Bez odblasków pieszy nie istnieje, nie jest dostatecznie widoczny dla kierującego pojazdem. Podczas naszych testów osobiście wcieliłem się w rolę spacerowicza i nawet przy tego typu realizacji materiałów wideo, idąc w ciemnościach poboczem drogi, bez żadnych odblasków, nie czułem się komfortowo. I choć kierowca doskonale wiedział, że będę szedł skrajem drogi, to tak naprawdę nie wiedział w którym dokładnie miejscu się pojawię. Czułem strach - zdradza Roman Nowak, p.o. dyrektora Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego.
Czytaj także: Obowiązkowe odblaski dla pieszych poza terenem zabudowanym

Przetestowaliśmy kilka odblasków



Do naszych przejazdów celowo wykorzystaliśmy nieoświetlony łuk drogi, żeby jeszcze bardziej skomplikować życie kierowcy. W teście sprawdziliśmy z jaką skutecznością światło odbijają różne typy odblasków, a także, jak nierozsądnym ruchem pieszych jest lekceważenie tychże elementów odblaskowych.

Pod lupę wzięliśmy kilka różnych odblasków:

  • kamizelkę odblaskową
  • opaski odblaskowe
  • zawieszkę odblaskową
  • kurtkę wyposażoną w elementy odblaskowe

- Nie jest zaskoczeniem, że z punktu widzenia kierowcy, najlepiej widoczny jest pieszy odziany w kamizelkę odblaskową, która zapewnia komfort osobie idącej poboczem. Nasz test to potwierdził. Równie dobrze spisały się opaski, które powinno się zakładać na wysokości kolan czy też na rękach, a także kurtka z elementami odblaskowymi. Zdecydowanie gorzej w teście wypadła zawieszka, którą zaczepiłem na wysokości klatki piersiowej - dodaje Nowak.
Samo posiadanie odblasków to połowa sukcesu. Trzeba je jeszcze prawidłowo nosić. Elementy odblaskowe będą najlepiej widoczne dla kierujących, kiedy znajdą się w polu działania świateł samochodów nadjeżdżających z obu kierunków.

Warto zatem zaopatrzyć się w elementy odblaskowe. Cena zestawu: opaski i kamizelki odblaskowej nie powinna przekroczyć 10 zł. Koszty leczenia są niewspółmiernie wyższe.

Czytaj także: Hamowanie - osobówka kontra ciężarówka

Hamowanie: osobówka kontra ciężarówka.

Miejsca

Opinie (64) 3 zablokowane

  • Do samobójców bez auta. (18)

    Wypożyczcie sobie na godzinę samochód, pojezdzijcie po zmroku. Może to was czegoś nauczy.
    NIE WIDAĆ WAS. Ja mam to gdzieś czy chcecie zginąć, ale ja nie chcę iść do paki za zabicie samobójcy.
    Dotarlo?

    • 56 22

    • NIE WIDAĆ WAS. (16)

      No tak Ja mam oświetlenie i kamizelkę odblaskową a i tak kierowcy są zdziwieni jak to rower na drodze . Przecież drogi są tylko dla samochodów .

      • 13 16

      • Co?

        • 5 5

      • W sedno. (12)

        Dzisiaj wracam z pracy rowerem - migające światło z przodu, migające światło z tyłu, odblaski na kołach - i wielkie zaskoczenia Jaśnie Pana Kierowcy, że jak to, rower na drodze i jeszcze trzeba pierwszeństwa ustąpić na skrzyżowaniu...
        Dramat po prostu.
        Nie widzisz - nie jedziesz i dopasuj prędkość do warunków - tak być powinno.
        (btw, tak, też jestem kierowcą)

        • 16 10

        • po ciemaku i w deszczu jazda rowerem powinna być zabroniona (3)

          tak żyłujesz na bilet tramwajowy że jeździsz w deszczu po ciemku ?
          warto narażać się za 3 zł ?
          dopasuj widoczność do jazdy - to ty powinieneś zadbać żeby być widocznym
          migające małe światełko nie zawsze musi oznaczać rower, a przy mokrych szybach bocznych wszystkie małe światełka rozmywają się w kroplach deszczu
          jesteś kierowcą więc powinieneś to wiedzieć

          • 11 25

          • Wow.. To najgłupsza rzecz, jaką przeczytałem w komentarzach w tym tygodniu.
            A może jak temperatura spadnie poniżej zera powinna być zabroniona jazda samochodem?
            Żałujesz 5zl na pociąg, który jedzie po szynach i nie wypadnie z z drogi?

            • 21 10

          • (1)

            dla niektorych to jak widze chyba każde wyjscie z domu bez samochodu to narażenie życia. smutne

            • 16 4

            • dla niektórych perspektywa przejazdu kilkuset metrów samochodem w korkach

              jest jedyną opcją pokonywania przestrzeni miejskiej.

              • 2 1

        • Też dzis miałem taką sytuacje. Jaśnie pan pseudo kierowca włączał się do ruchu jak święta krowa (1)

          Nawet nie łaska było się upewnić czy rowerzysty nie ma na ddr.
          dość mocny migacz plus 6W cree do oświetlenia takiemu nie wystarczyła.

          • 10 5

          • najgorsi są tacy, co to im się wydaje, że wszyscy - tak jak oni - nie wyobrażają sobie wyjścia na dwór poza samochód jak tylko temperatura trochę spadnie.
            No wiec nagle zaskoczenie - przecież w taka pogodę tylko samochody mogą się poruszać po mieście!

            • 8 5

        • Jeden jesteś na dwudziestu rowerzystow (3)

          a ja dziś rano wszedłem na przejście i przed nosem przejechał mi gamoń jak foka na czarno ubrany którego nawet nie widziałem i w du...e miał że pierwszeństwo miałem na przejściu - przecież pedalaż jedzie i wszyscy z drogi. A oświetlenie niech na choinki ubierają...

          • 11 9

          • (2)

            a wiesz że nie masz pierwszeństwa przed nadjeżdżającym pojazdem? nawet na przejściu? skoro ci śmignął niezauważony znaczy że wtargnąłeś na nie. w razie kolizji byłaby to twoja wina

            • 8 12

            • Dyskutuj dalej...

              • 2 7

            • Chyba kpisz człowieku! Jakbyś samochodu w nocy bez świateł nie zauważył to też byś powiedział, że to twoja wina?

              • 2 0

        • Nie migaj z przodu, bo oślepiasz innych (szczególnie rowerzystów) swoim chińskim "halogenem"! (1)

          • 10 5

          • nie przesadzaj.

            • 3 3

      • Chciałam kupić odblaski. Pytałam stacjach benzynowych , niestety nie mieli. Gdzie to kupić? (1)

        • 2 1

        • w każdym "hipermarkecie" masz albo sportowym

          • 7 0

    • Weź się Rafał ogarnij

      Jak zwykle głupoty piszesz. Dotarło?

      • 0 1

  • Jest jeszcze gorzej niż piszecie (2)

    Piesi poruszają się często w miejskim stroju maskującym!
    Tak jak moro jest niewidoczne w lesie tak samo ciemne ubranie stapia się z asfaltem.
    Nawet kiedy pieszy jest oświetlony to i tak może być dla kierowcy niewidoczny na tle drogi i elementów pobocza.

    Nawet w mieście przejścia dla pieszych często są wyznaczone w najciemniejszych miejscach np dokładnie pośrodku pomiędzy dwoma latarniami i taki odblask ułatwia życie -> kierowcy się zatrzymują i przepuszczają.

    • 45 3

    • Nie zapominajmy o rowerzystach! (1)

      Samochód musi być oświetlony całą dobę, pieszy poza terenem zabudowanym wyposażony w kamizelkę, a rowerzystom to wszystko niepotrzebne, a potem zdziwienie, że ich nie widać jak pędzą po zmroku.

      • 5 4

      • Dostałeś 4 minusy od jeżdżących 'batmanów'

        • 2 0

  • zróbcie ten sam test z ksenonami czy innymi symetrycznymi światłami mijania (1)

    na drodze z przeszkodami, z ruchem z naprzeciwka. Nagle odblask ginie. Piesi muszą sobie zdawać sprawę z tego, że na jezdni bez chodnika mają iść lewą stroną drogi i ustępować pojazdom. To uratuje więcej ludzi, niż świecidełka. Same odblaski też bywają fałszowane lub wątpliwej jakości i zużywają się od noszenia (nie dotyczy w zasadzie tylko plastikowych) - pieszy będzie przekonany, że się świeci jak choinka... a tu niespodzianka.

    • 24 2

    • Ty nie kombinuj bo to juz za wysoka technika jest :) Pozatym cały plan wciskania odblasków padnie :)

      • 1 3

  • Patrz jak jedziesz szrotem, uważaj na pieszych i rowerzystów! (1)

    • 8 19

    • patrz jak jedziesz dowolnym pojazdem

      na kierowcach powinna spoczywać główna część odpowiedzialności za bezpieczeństwo ruchu

      • 2 4

  • (4)

    Ludzie z wiosek za Gdanskiem mają gdzieś odblaski czy diody przy rowerach,nawet prawidłowa stroną jezdni nie idą

    • 13 3

    • Między Baninem a Pępowem kilka lat temu zginęła młoda dziewczyna... szła po złej stronie drogi - tyłem do nadjeżdżającego auta. Do tego z koleżankami idąc nie gęsiego ale obok siebie. I bez odblasków itp...

      Obecnie w tym samym miejscu chodzą inni... i zachowują się równie bezmyślnie i popełniają te same błędy... mimo tego, że pewnie większość z nich tamtą tragedię pamięta lub o niej słyszało.

      • 3 0

    • pe.rowerki z gdańska - włączajcie oświetlenie waszych gruchotów na śieżkach i drogach rowerowych (2)

      zardzewiały łańcuch i siodełko na sztorc to twoja fantazja, ale innych nie narażaj

      • 3 4

      • spróbuj odróżnić narażanie się na ryzyko potrącenia (1)

        od narażanie innych na ryzyko potrącenia przez ciebie.

        Wielu kierowców ma trudności z wyobrażeniem sobie prostego faktu, że zmiana środka lokomocji może poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego.

        To się nazywa "vision beyond zero" - kolejna odsłona kampanii wdrażanej od 20 lat w Szwecji: każdy przypadek wypadku w ruchu drogowym to o jeden przypadek za dużo. Im więcej rowerzystów i pieszych w ruchu na mieście, tym wyższy poziom bezpieczeństwa wszystkich.

        Piesi nie stwarzają zagrożenia dla kierowców, kierowcy stwarzają zagrożenie dla pieszych, rowerzystów i kierowców. (niekiedy dla samych siebie) Trudno to niekiedy ogarnąć wyobraźnią, ale to fakt.

        • 0 4

        • Przykład Szwecji to chyba jednak nie jest dobry przykład, zważywszy na to co się u nich teraz dzieje :P

          • 1 0

  • Ale sie usmiałem teraz wszysko praktycznie ratuje zycie .Naduzywania tego okreslenia unas to juz gorzej niz przesada! (5)

    Coby tu porobic o juz wiem uratuje zycie co zrobic by komus zycie uratowac juz wiem wystarczy kupic defibrylatory albo kamizelkę odblaskową,Zapomnieli tylko podac ile zyc mozna uratowac :) ?
    Czy jak kupie jeden odblask mały to małe zycie czy tylko połowe zycia :) A moze kupic i nosic na plecach defibrylator ? W końcu to one ratują zycie:)
    Trójmiasto to nie wioska tutaj jest taki cud techniki jak chodnik :) Nawet jak na krańcach miasta niema to jest trawnik.Ale na tak zwanym za#d*p%iu kto kupił mieszkanie to nie chodzi na piechotę ,a tym bardziej dzieci samych nie puszcza ,od tego ma komunikacje miejską w najgorszym wypadku rower czy samochód. Do kogo ta mowa ??

    • 6 15

    • taki cud techniki jak chodnik (2)

      zazwyczaj prowadzi jedynie wzdłuż jezdni, a czasami chciałoby się przejść w poprzek i wówczas taki cud techniki jak odblask staje się pomocny.

      Poprawia widoczność -> zwiększa bezpieczeństwo
      Potrącenia pieszych zdarzają się tylko na "za#d*p%iu" , a w Trójmieście nigdy ?

      • 4 3

      • to odblask uchroni przed wpakowaniem się jak idiota pod koła?

        • 2 2

      • problem polega na tym, że w Polsce na terenach zabudowanych (w Gdańsku też)

        piesi bywają potrącani przez kierowców nawet wtedy, gdy stoją lub idą po chodniku, czekają na przystanku autobusowym, lub przechodzą na przejściach sterowanych sygnalizacją świetlną na zielonym świetle.

        Poprawianie widoczności tak, obciążanie winą pieszych za wypadki: nie

        • 1 2

    • Rozumiem ze odblask daje pieszemu nieśmiertelnosc :)

      • 2 2

    • jesteś kto?

      pieszy??? to ryzykuj dalej, jak pojedziesz, może zrozumiesz ( ciemniaku bezodblaskowy)

      • 1 0

  • Ludzie którzy nigdy nie prowadzili auta, nie zdają sobie sprawy, jak źle widać pieszych ubranych na ciemno. (3)

    Szczególnie w okresie jesienno/zimowym, w czasie deszczu, deszczu ze śniegiem, jak jeszcze z naprzeciwka coś jedzie na chińskich halogenach.

    • 24 2

    • są kierowcy co do zasady nic nie widzą, nawet jak byś się ubrał jak choinka

      • 7 3

    • chińskich halogenach.??? To moze przestańcie kupowac i montowac Chińskie halogeny :) (1)

      Poco je kupujecie skoro nic przez nie nie widac i tutaj naturalnie to wina pieszego ze kierowca widzi ale tylko czubek własnego nosa i to wina pieszego ze kierowca kupuje chiński szmelc.

      • 2 0

      • Czytaj ze zrozumieniem jak już chcesz się wypowiadać. Jeśli jedzie debil (inaczej trudno nazwać takich ludzi) z modowanymi światłami, to on widzi dobrze ale jadących z przeciwka oślepia. Jeśli ten oślepiony będzie miał po swojej stronie jezdni jeszcze nie oświetlonego pieszego to tragedia gotowa. Tak trudno to zrozumieć?

        • 1 0

  • Co ma rower do skończonego debila co o 6 rano w czarnej kurtce idzie sobie ulica (2)

    Bez odblaskow, bez niczego, nawet się nie spojrzy.czemu to tylko kierowcy mają być zawsze czujni, zwarci, gotowi, i ostrożni . A głaby wchodzą na pasy na czerwonym z kapturem na łbie i nawet się nie spojrzy. Kierowca tez czasem jest zmęczony i takiego debila może nie zauwazyc. Dlaczego pieszym nie walą mandatów tak jak kierowcom, skoro łamią przepisy i stwarzają zagrożenie na drodze

    • 16 9

    • nie pisz bzdur, że piesi stwarzają zagrożenie na drodze (1)

      chodnik jest także elementem drogi, pieszy na chodniku nie stwarza praktycznie żadnego zagrożenia dla kierowców chronionych blachami, a zdarza się, że nawet na chodniku piesi są potrącani przez kierowców.

      Nie obarczaj owiec za powodowanie pseudo żalu u kierowców nie potrafiących się zmieścić w pasie jezdni.

      • 1 2

      • Czytać potrafisz? Jak nie rozumiesz to czytaj jeszcze raz, i jeszcze raz i jeszcze.

        • 1 1

  • A rowerzyści? (3)

    Samochód musi być oświetlony całą dobę, pieszy poza terenem zabudowanym wyposażony w kamizelkę, a rowerzystom to wszystko niepotrzebne, a potem zdziwienie, że ich nie widać jak pędzą po zmroku.

    • 14 9

    • nie siej zamętu

      • 3 5

    • A zastanaiwałes sie dlaczego rowery pozwalaja psrzedawac bez oswietlenia! (1)

      Rowery bez oswietlenia odblasków nie powinny byc dopuszczane do sprzedaży .Jak sie komus nie podoba oswietlenie to moze sobie wymienic na inne.
      Niestety ale powzalaja sprzedawac taki Chiński złom goły bez niczego a typowy janusz juz wiecej nic do roweru nie dokupi szkoda mu nawet na zabezpieczenie przed kradzieżą.

      • 4 3

      • No własnie

        Samochody są sprzedawane z pełnym wyposarzeniem zgodnym z przepisami, a rowery nie. Też powinny być z obowiązkowymi elementami: światło białe, światło czerwone, dzwonek. Rower bez tych ważnych obowiązkowych części powinien być traktowany jak samochód bez oświetlenia - brak dopuszczenia do ruchu.

        • 3 1

  • Mądry i potrzebny artykuł

    Dzieci w szkole uczą się tego, dorośli szybko zapominają. Warto często powtarzać i przypominać takie trywialne prawdy, żeby wbić sobie do głowy: noś odblaski, nie przechodź na czerwonym świetle, nie przebiegaj przez ulicę. Dajmy sobie sami szansę, żeby przeżyć.

    • 17 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Jak nazywa się impreza, organizowana na Pomorzu, która promuje zasady bezpieczeństwa w ruchu drogowym?

 

Najczęściej czytane