• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odprysk na szybie. Wymiana czy naprawa?

Michał Jelionek
14 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Profesjonalna wymiana szyby. Profesjonalna wymiana szyby.

Gwiazdka, pajączek, półksiężyc, a może bycze oko? Jak zwał tak zwał, pęknięcia i odpryski na szybach to istne zmory zmotoryzowanych. Pojawiają się znienacka, a ich działanie bywa dla właściciela pojazdu bardzo kosztowne. Czy skaza zawsze musi oznaczać wymianę szyby na nową? Niekoniecznie. W niektórych przypadkach "czołową" można naprawić.



Czy kiedykolwiek wymieniałe(a)ś szybę w swoim aucie?

Nieplanowane wydatki związane z eksploatacją naszego auta nierzadko bywają bardzo bolesne dla naszego portfela. W zasadzie nie mamy na nie wpływu, a niestety płacić - i to niemało - trzeba. Na liście niepożądanych niespodzianek z całą pewnością znajdziemy uszkodzenie przedniej szyby. Najczęstszymi winowajcami są niewielkie kamyczki wystrzeliwane niczym z procy spod kół samochodu jadącego przed nami.

Czy zawsze jesteśmy skazani na wymianę? Niekoniecznie. W zależności od wielkości defektu - istnieje możliwość regeneracji szyby. W autach montowane są dwa rodzaje szyb: hartowane lub laminowane. Z tych pierwszych w zasadzie już się nie korzysta. Z bardzo prostej przyczyny: ich naprawa jest niemożliwa - podczas uderzenia rozpryskują się w drobny mak. Nowoczesne auta - w zdecydowanej przewadze - wyposażone są w szyby ze szkła klejonego. Na szybach wielowarstwowych występują najczęściej dwa typy skaz: liniowe pęknięcia oraz odpryski.

Tutaj wymienisz lub naprawisz szybę

W przypadku uszkodzeń punktowych, czyli wszelkiego rodzaju oczek i gwiazdek, możemy uniknąć kosztownej wymiany szyby na nową. Jeżeli obrażenia spowodowane uderzeniem kamyczka nie są zbyt rozległe - specjaliści nie powinni mieć większych problemów z przywróceniem szyby do świetnej kondycji. Warunkiem naprawy jest wielkość powstałego na powłoce szyby oczka. Uszczerbek nie powinien mieć większej średnicy od 5-złotowej monety, czyli około 22-24 mm. Dodatkowo, defekt musi być oddalony od najbliższej krawędzi szyby o przynajmniej 10 cm.

- Naprawy wykonuje się żywicami. Po naprawie wytrzymałość regenerowanego punktu na szybie wynosi około 90-95 proc. pierwotnej wytrzymałości szyby. Po procesie naprawczym pozostanie niewielki ślad, gdyż żywica ma inną strukturę niż szkło i inaczej załamuje światło - wyjaśnia Mariola Angielska z Anglass Szyby Samochodowe.

Przed oddaniem auta w ręce specjalistów, powinniśmy odpowiednio zabezpieczyć pęknięcie szyby. Wystarczy kawałek taśmy klejącej, która uchroni ubytek przed gromadzeniem się zanieczyszczeń. Zbyt duża warstwa brudu może uniemożliwić efektywną regenerację. Prace naprawcze to również ryzyko dalszego rozprzestrzenienia się pęknięcia, co niestety może skutkować wymianą szyby na nową.

Proces naprawy szyby zależy od rodzaju pęknięcia i trwa od 15 do 45 minut. Za zabieg wypełnienia ubytków, utwardzenia kompozytu, szlifowania i polerowania zapłacimy około 100-120 zł. Warto dodać, że w przypadku coraz częściej występujących szyb solarycznych z powłoką fotochromową - naprawa jest wykluczona.

Zdecydowanie rzadziej dochodzi do napraw pęknięć liniowych. Tego typu usterki mają charakter postępowy i raczej nie powinno się naprawiać takich ubytków. Niektóre warsztaty podejmują się likwidacji pęknięć, których długość nie przekracza 10 cm.

- Istnieje stara metoda naprawy pęknięć liniowych. Polegała na stosowaniu nawierceniu na końcu pęknięcia. Celem było zatrzymanie dalszego pękania. Niestety, skuteczność tego typu napraw była bardzo niska. Większa dostępność nowych szyb, niższa cena oraz walor bezpieczeństwa spowodowały wyparcie usługi z rynku - dodaje Angielska.

Nie wszystkie uszczerbki na szybie nadają się do naprawy. Nie wszystkie uszczerbki na szybie nadają się do naprawy.
- Nie każde uszkodzenie szyby spowodowane jest uderzeniem kamienia. Szyba może nam pęknąć w kilku przypadkach. Najczęściej pęka w momencie znacznych różnic temperatur, a także z powodu wcześniejszej wadliwej wymiany szyby. Dużo samochodów poruszających się po naszych drogach jest po przejściach i niekoniecznie kompetentnych naprawach. W takich przypadkach możemy mieć do czynienia z tzw. przekoszeniem otworu okiennego, co w rezultacie powoduje pękanie szyby w tym samym miejscu. Następnym powodem pękania jest korozja nadwozia w okolicach szyby, powodująca jej wypychanie - zdradza Piotr Kasperek z Autoglass-Serwis.

Jeżeli skaza jest zbyt rozległa - pozostaje wymiana. Jak dokładnie wygląda ten stosunkowo skomplikowany proces? Wymagany jest odpowiedni sprzęt, ale również wprawa z chirurgiczną wręcz precyzją. Szyba jest bardzo istotnym elementem karoserii pojazdu. Jest swego rodzaju usztywniaczem i bierze czynny udział w procesie wypełniania się poduszek powietrznych w momencie wypadku.

Czytaj także: Folia alternatywą dla lakieru?

- Sam proces wymiany szyby polega na demontażu elementów podszybia, uszczelek, klipsów, zazwyczaj ramion wycieraczek i wycięciu szyby poprzez specjalne narzędzia lub odpowiedni rodzaj drutu. Następnym krokiem po wycięciu szyby jest usunięcie warstwy starego kleju, a w przypadku stwierdzenia korozji najlepiej skontaktować się z klientem celem ustalenia dalszych działań. Żadna nowo wklejona szyba nie będzie dobrze przylegać do skorodowanego podszybia. Zaniechawszy działań naprawczych skorodowanego podszybia narażamy się na przecieki wody deszczowej do wnętrza auta, większe przenikanie hałasu w czasie jazdy a nawet wypchnięcie szyby podczas pompowania poduszki powietrznej. Stanowi to bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia i życia kierowcy. Przy montażu nowej szyby stosujemy odpowiednie odczynniki chemiczne i kleje zgodnie z zaleceniami danego producenta - tłumaczy Janusz Górski z firmy Saint-Gobain Sekurit.

Czas trwania wymiany szyby zależny jest od kilku czynników, a przede wszystkim od liczby poduszek powietrznych, schnięcia kleju oraz modelu auta. Standardowy proces klejenia szyb czołowych do nadwozia trwa od 2 do nawet 6 godzin. Za usługę zapłacimy od 120 do nawet 300 zł, a to jedynie cena robocizny. Należy doliczyć koszt wybranej szyby.

- Chciałbym raz na zawsze obalić mit, że szybę wymienia się tylko kiedy pęknie. Trzeba mieć świadomość, że szyba narażana jest podczas eksploatacji na bardzo wiele czynników zewnętrznych, a więc zwyczajnie się zużywa i jej przejrzystość jest coraz gorsza. Widać to np. podczas opadów deszczu i w nocy, gdy przed oczami mamy zamazany widok, a rozproszone światła samochodów oślepiają nas coraz mocniej. Tak zużyta szyba znacząco ogranicza widoczność, przez co blisko już do tragedii. Szyba to taki sam element auta jak klocki hamulcowe czy tarcze i powinniśmy ją wymienić, gdy tylko dostrzeżemy oznaki jej zużycia - zakończył Janusz Górski.

Odprysk na szybie: naprawa czy wymiana? Odprysk na szybie: naprawa czy wymiana?

Miejsca

Opinie (42) ponad 10 zablokowanych

  • Ubezpieczenie szyb za 10 zł i po sprawie. (4)

    Choć dla niektórych to za dużo, lepiej kupić 6 piw...

    • 27 10

    • 6 piw (3)

      Zacznij pić piwo nie szczyny za mniej niż 2 zł.

      • 15 4

      • Kazde Piwo ze sklepu nawet te drogie (1)

        to szczyny,tylko swieze z malego browaru !

        • 2 6

        • no tak bo piw z małych browarów nie kupuje się w sklepach tylko u Zdzicha w stodole

          • 2 0

      • czytanie ze zrozumieniem sie kłania

        Napisałem,- dla niektórych- osobiście nie przepadam za piwem, więc nie pijam, a na myśli miałem piwa wątpliwej jakości z promocji sklepowych,.... ale tak Cię to podnieciło, że postanowileś pokazać nam jakim jesteś koneserem piwa po 2+. Gratuluje, Żywiec z Toba ;-)

        • 8 0

  • (2)

    Sporo lat temu mąż naprawiał taki niewielki odprysk gdzieś w Sopocie. Nie było śladu do końca eksploatacji auta, więc naprawdę warto.

    • 18 1

    • Sopot ul.Władysława IV 21 (1)

      Myślę, że to o ten warsztat chodzi.
      Bardzo podoba mi się podejście właściciela zakładu. Jeśli jest cień szansy na naprawę to naprawia, a nie wciska od razu nowej szyby, jak to się najczęściej odbywa w innych trójmiejskich warsztatach (z panią z artykułu włącznie). Do tej pory na przestrzeni kilku lat skorzytałem z usług tego warsztatu trzy razy. Dwa razy naprawa, raz wymiana szyby, zawsze bardzo profesjonalnie. Polecam.

      • 11 1

      • zgadzam sie

        Potwierdzam , fachowiec od lat

        • 3 0

  • Zgodzę się, że warto wymienić szybę, gdy jest mocno porysowana, ale... (1)

    ...jak znam swoje szczęście, to zaraz po takiej wymianie dostanę kamyczkiem.

    • 22 2

    • Zgadza się

      Ja dostałem sporym kamieniem na przednią miesiąc po wymianie, na szczęście powstał malutki dołek ale nie pękła. Nikt nie pilnuje sprzątania ulic przy wyjazdach z błota na budowach, ulice sprząta się niestarannie raz w roku i to nie wszystkie.

      • 5 0

  • Jeżeli samochód jest po wypadku, w którym mocno ucierpiała górna część karoserii, wtedy szyba będzie pękać bardzo często.

    Powód? Żadna nowa szyba nie będzie już dokładnie pasować do raz już zwichrowanej okiennej części karoserii (nazwijmy futryny). Nie jest możliwa taka dokładna naprawa. Nowo założona szyba będzie pod wpływem stałych naprężeń, które będą się zmieniać pod wpływem zmian temperatury związanej z pogodą. Czasem mycie samochodu letnią wodą w zimną pogodę może spowodować pęknięcie szyby. Czasem też niegroźna drobna stłuczka z innym samochodem powoduje natychmiastowe pęknięcie od wyzwalających się naprężeń w karoserii. Miałem takie przypadki. Poza tym jeżeli na szybie pojawią się więcej niż dwa odpryski spowodowane uderzeniem kamieni na drodze spod kół innych szybko jadących pojazdów, to raczej należy wymienić szybę niż naprawiać odpryski. Koszt załatania trzech odprysków równa się cenie nowej szyby.

    • 5 1

  • Dlaczego tyle uszkodzeń szyb w samochodach? (1)

    Ponieważ ulice wyglądają jakby po nich jeździły traktory z pola. Wzdłuż krawężników sterty błota, na skrzyżowaniach wysepki błota, gwoździe, druty i inne śmieci.
    Za sprzątanie odpowiada ZDiZ ale oszczędza na tym pieniądze. Ludzie płacą podatki a przez pogrywanie ZDiZ muszą płacić za wymiany szyb i ciągłe mycie samochodów. W ZDiZ przez całą dobę siedzi dyżurny inżynier miasta, któremu można bez względu na porę dnia można złożyć zawiadomienie o niewłaściwym stanie drogi czy chodnika. Dzwońcie i piszcie, ZDiZ łaski nie robi, więcej sygnałów szybsze działanie.

    • 17 1

    • Dziury dziurami...

      Ale od wielu lat nie stosuje się chlapaczy na tylniej osi auta... Stąd przody aut szybciej ulegają porysowaniu jak i czasem większy kamyk może strzelić w szybę..

      • 0 0

  • (1)

    Nie wiem z czego się robi we współczesnych autach szyby ale rysują się błyskawicznie.

    • 2 1

    • skrobanie itd

      Jesli ktos zima skrobie szyby z lodu skrobaczka zamiast uzywac odmrazacza, jezdzi na myjnie automatyczne gdzie stan szczotek wola o pomste do nieba to nie dziwota ze szyby sie rysuja. Warto tez wymieniac wycieraczki jak zauwazymy ze juz nie zbieraja dobrze. To co napisalem to wiadomo, dodatkowe koszty ale szyba w mlodszym aucie sredniej klasy to nie wydatek 600zl a 1600zl.

      • 1 0

  • (1)

    Mam pytanie, jeśli szyba jest peknieta w lewym górnym narożniku, to czy trzeba ją wymienić? Pekniety jest sam narożnik ok 8 cm.

    • 0 0

    • Zależy jak

      Jeśli pęknięcie kończy się w stronę środka szyby to i tak będzie dalej pękało, nawet w stojącym samochodzie pod wpływem ciepła. Za pękniętą szybę mogą zatrzymać dowód rejestracyjny.

      • 1 0

  • Kilka spraw (1)

    Naprawa jest skuteczna to fakt ale koszt 120 zł to mniej więcej 1/3 ceny wymiany na nową (przynajmniej w moim przypadku).
    W necie można kupić zestaw za 40 zł do samodzielnej naprawy, efekt naprawy taki jak w serwisie (sprawdzałem)
    Problem z kamieniami jest efektem braku fabrycznego montowania chlapaczy głównie przy tylnych kołach. Dla producenta nie jest to wielka oszczędność więc dlaczego żaden nie montuje ? Może chcieli zarobić na dodatkowym montażu a ludzie się na to wypieli i mamy to co mamy.

    Był czas że regularnie obrywałem kamieniami po szybie na szczęście teraz mam spokój. Ostatni odprysk zaliczyłem jakieś 2 lata temu dzień po tym jak naprawiłem sobie szybę zestawem z netu. Taka złośliwość losu.

    • 1 1

    • dokładnie, nie wiem po co lansowane na siłę warsztaty, specjaliści, etc. Większość rzeczy w aucie naprawiam SAM (oczywiście nie wszystko umiem i nigdy nie ryzykuję z bezpieczeństwem). Natomiast jakieś 5 lat temu rozwaliłem przednią szybę w astrze f. Nie myśląc długo pojechałem na szrot, za 50 zł i dwa papierosy miałem szybę z dawcy w świetnym stanie. Godzinka poszukiwań w google, koło 20 zł na materiały i za 70 zł i jakieś 4-5 godzin w sumie miałem wymienioną szybkę. W warsztacie mi zaśpiewał 250 zł i 3 dni bo musi szybę zamówić. Jeżdżę 5 rok i się zastanawiam co powiem jak będę sprzedawał bo szyba 2 lata młodsza od auta

      • 0 0

  • pajęczynka (1)

    A ja mam takie pytanko, czy jak na szybie zrobiła się pajęczynka to czy można to jakoś wypełnić?

    • 0 0

    • odpowiedź pajęczynka

      MajorLazor,

      Jeżeli uszkodzenie jest już w formie pajęczynki polecamy wymianę szyby na nową. Najlepiej będzie, jeżeli udasz się do NordGlass- Nasi specjaliści ocenią stan Twojej szyby i szybko rozwiążą problem :)
      Pozdrawiam, Sebastian Nikulski
      Online Ekspert NordGlass

      • 0 0

  • (1)

    Chciałbym się zorientować czy Nordglass ma serwis szyb również na dojazd czy tylko stacjonarnie?

    • 0 1

    • Nordglass

      Witam! Nasze serwisy są zlokalizowane jedynie w punktach stacjonarnych. W tej chwili na terenie kraju mamy ponad 120 punktów wymiany szyb pod szyldem Nordglass.

      Pozdrawiam, Sebastian Nikulski
      Online Ekspert Nordglass

      • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest TPMS?

 

Najczęściej czytane