- 1 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (263 opinie)
- 2 Stacje tankowania wodoru w Trójmieście (59 opinii)
- 3 Wyścigi zdalnie sterowanych modeli (9 opinii)
- 4 Paraliż drogowy na północy Gdyni (192 opinie)
- 5 Milion zł na projekt remontu trzech ulic (98 opinii)
- 6 Pomorskie Targi Autokosmetyki po raz drugi (26 opinii)
Przebudują skrzyżowanie, kapliczka zostanie. Zmiany na Oksywiu
Rusza przebudowa ważnego skrzyżowania na Oksywiu, u zbiegu ul. Płk. Dąbka z Bosmańską i Dickmana Ma być bezpieczniej i estetyczniej, na miejscu zostanie kapliczka św. Rocha. Prace prowadzi firma MTM, której miasto zapłaci za wykonanie blisko 7 mln zł.
- Na skrzyżowaniu Bosmańska i Płk. Dąbka jest niebezpiecznie
- W 2019 r. została zaakceptowana koncepcja zmian
- W marcu przetarg na przebudowę
- Oferta droższa o milion, ale przyjęta
- Zmiany w ruchu: pierwsze trzy miesiące
- Płk. Dąbka - Bosmańska - Dickmana: jakie zmiany po 8 miesiącach?
Mieszkający w Gdyni wiedzą, że skrzyżowanie płk. Dąbka z ul. Bosmańską i Dickmana na Oksywiu nie jest bezpieczne ani dla pieszych, ani dla kierowców, ani też dla rowerzystów.
Na skrzyżowaniu Bosmańska i Płk. Dąbka jest niebezpiecznie
Także urzędnicy przyznawali rację w tej kwestii mieszkańcom.
- Piesi ryzykują, wchodząc na szeroki pas jezdni, która nie zapewnia dobrej obserwacji nadjeżdżających pojazdów. Kierowcy i rowerzyści borykają się z problemem ograniczonej widoczności i utrudnionym włączaniem się do ruchu z drogi podporządkowanej - mówiła w 2018 r. Aleksandra Dylejko z Laboratorium Innowacji Społecznych, jednostki koordynującej inwestycję.
O inwestycji mówi się już od kilku lat, ale nigdy nie mogła wyjść poza fazę koncepcyjną. Po skonsultowaniu z mieszkańcami Oksywia zapisów Gminnego Programu Rewitalizacji Miasta Gdyni na lata 2017-2026 zdecydowano jednak o wpisaniu przebudowy tej części dzielnicy na listę inwestycji rewitalizacyjnych.
W 2019 r. została zaakceptowana koncepcja zmian
Pod koniec 2019 r. koncepcja została zaakceptowana przez władze miasta i mieszkańców, i można było przystąpić do projektowania przebudowy.
Projekt musiał uwzględnić historyczne dziedzictwo architektoniczno-urbanistyczne dzielnicy, która jest objęta ochroną konserwatora zabytków. Trzeba było pomyśleć, co zrobić ze znajdującą się tam kapliczką, która stała się symbolem okolicy.
W marcu przetarg na przebudowę
W marcu ogłoszono przetarg na przebudowę. Zgłosiły się cztery firmy, które zaoferowały następujące ceny:
- MTM 6 856 619,00 zł
- Eurovia Polska 8 624 887,32 zł
- Hydro-Mag 8 889 067,86 zł
- WRPD Gravel 7 484 668,33 zł
W ocenie ofert brano pod uwagę cenę (60 proc. punktów) oraz czas gwarancji na wykonane roboty budowlane (40 proc. pkt).
Z dokumentacji przetargowej wynika, że Gdynia chciała wydać na remont nie więcej niż 5,9 mln zł.
Oferta droższa o milion, ale przyjęta
Mimo że najniższa oferta od MTM była o milion wyższa od zakładanej kwoty, to miasto zdecydowało się ją przyjąć. Prace mają potrwać osiem miesięcy.
Plac budowy został już przekazany wykonawcy, ale pierwsze prace zaczną się w poniedziałek, 11 lipca. Obejmą budowę chodników, północnej części układu drogowego, drogi dla rowerów i zachodniej części jezdni ul. Dickmana.
Zmiany w ruchu: pierwsze trzy miesiące
Kierowcy muszą przygotować się na sporo utrudnień.
- Wyznaczone zostaną tymczasowe przejścia dla pieszych, z barierami i tabliczkami informacyjnymi. Od ul. Dickmana wyznaczony zostanie objazd ul. Żółkiewskiego i Belwederską - ulica będzie zamknięta na wysokości posesji Płk. Dąbka 52: z wyjątkiem dojazdów do posesji 46, 48 i 50.
- Przystanek Oksywie Górne 02 zostanie zawieszony.
- Ruch w rejonie budowanego ronda będzie jednokierunkowy w stronę ul. Dickmana, zaś objazd wyznaczony będzie ul. Żółkiewskiego i Belwederską.
- Ul. Dickmana będzie jednokierunkowa w stronę Osady Rybackiej.
- Na skrzyżowaniu ulic Płk. Dąbka i Belwederskiej nastąpi zmiana pierwszeństwa przejazdu.
- Poszerzony zostanie łuk na wlotach z pierwszeństwem przejazdu
- Zmieniona zostanie lokalizacja przejścia dla pieszych przez ul. Płk. Dąbka
- Trzy progi zwalniające zlokalizowane w ul. Żółkiewskiego zostaną przystosowane do ruchu autobusów ZKM. Jeden z tych progów znajdzie się w nowej lokalizacji.
Płk. Dąbka - Bosmańska - Dickmana: jakie zmiany po 8 miesiącach?
- Nawierzchnia jezdni w obrębie skrzyżowań ulic Płk. Dąbka - Bosmańska - Dickmana - Kępa Oksywska zostanie wyniesiona. Z jednej strony poprawi to bezpieczeństwo (samochody będą musiały zwolnić), z drugiej da priorytet komunikacji miejskiej.
- Przystanek "Oksywie Górne" w kierunku ul. Dąbka i Bosmańskiej będzie miał zatokę, z kolei w kierunku ulicy Arciszewskich będzie bezzatokowy.
- Powstaną dwa nowe przejścia dla pieszych. Zaplanowano też azyle oraz zabruk, który uniemożliwi wyprzedzanie pomiędzy przystankami.
- Na skrzyżowaniu ul. Dąbka i Bosmańskiej powstanie rondo. W jego centralnym punkcie stanie zabytkowa kapliczka św. Rocha. Zachowane zostanie rosnące tam drzewo, będą nowe nasadzenia zieleni.
- W kierunku ulicy Dickmana oraz płk. Dąbka rowerzyści będą mogli jechać albo jezdnią, albo szerokim ciągiem pieszym.
- Zmieni się przestrzeń wokół przystanków autobusowych. Główny plac przy przystanku północnym wyłożony zostanie nawierzchnią z płyt betonowych, z odwzorowaniem układu ruralistycznego dawnej wsi Oksywie.
- W sąsiedztwie kasztanowców pojawią się nowe nasadzenia, miejsce wypoczynku, a planowane w tym rejonie przejście będzie wyniesione nad gruntem i wykonane z nawierzchni imitującej drewno, żeby nie uszkodzić korzeni kasztanowców.
- Same przystanki też mają być zielone, z bluszczem na bocznych ścianach i wodą, która po każdym deszczu spłynie do gruntu i zasili pobliską zieleń.
- Przebudowując układ drogowy, poprawiamy jednocześnie estetykę przestrzeni w najstarszej dzielnicy Gdyni, podkreślając jej wyjątkowy charakter: nawiązania do historii dawnej wsi Oksywie to z pewnością ciekawy akcent inwestycji. Rewitalizując Oksywie, mamy na celu poprawę warunków i jakości życia, ale też chcielibyśmy, żeby mieszkańcy - włączani w proce zmian - poczuli się dumni ze swojego miejsca zamieszkania i odpowiedzialni za nie - mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Opinie wybrane
-
2022-06-30 16:13
Tam niepotrzebna jest przebudowa (2)
wystarczy wymalować odpowiednio pasy. Władzuchna lubi lekka ręką wydawać miliony.
- 47 11
-
2022-06-30 23:30
ale pasy maluje się w jedną noc , a tu "remont" ma trwać 8 miesięcy - jakoś trzeba wyprowadzić kasę z urzędu miasta (1)
- 7 2
-
2022-07-01 08:26
ty jesteś ten sam kolo co to wszędzie narzeka, że pasy w Gdyni malują - a remontów brak
LOL
- 3 5
-
2022-06-30 18:07
Kapliczki są OK! (3)
- 41 19
-
2022-07-01 10:06
tylko wedlug zabobonnych kanalii wartych pogardy
- 1 4
-
2022-06-30 18:58
Rozwiń temat (1)
j.w.
- 2 6
-
2022-06-30 22:34
on nie potrafi ,zbyt dużo od niego żądasz
- 5 7
-
2022-06-30 19:42
Wszystko fajnie, zmiany cieszą tylko kiedy ruszy przebudowa ul. Unruga? (2)
Unruga wymaga remontu na wczoraj. Uważam że jest to ważniejszy remont niż skrzyżowania na Oksywiu...
- 31 5
-
2022-07-01 09:35
Przebudowa Unruga korków i tak nie zniweluje bo w planach jest po jednym pasie + buspas. A i to wciśnie się tam na styk. Także na brak korków bym nie liczył.
- 6 0
-
2022-06-30 19:46
no tak!
Unruga jest w fatalnym stanie od lat i tworzą się tam nieubłagalne korki
- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.