• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opony zimowe - czy to już czas na zmianę?

Michał Jelionek
21 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Już niebawem trójmiejscy wulkanizatorzy będą mieć ręce pełne roboty. Już niebawem trójmiejscy wulkanizatorzy będą mieć ręce pełne roboty.

Robi się coraz chłodniej, a temperatury w nocy systematycznie spadają poniżej siedmiu stopni Celsjusza. Czy już teraz warto zmienić ogumienie na zimowe?



W tych serwisach wymienisz opony


Czy wymieniasz opony na zimowe już w październiku?

Tradycyjnie, jak co roku o tej porze, przypominamy kierowcom, że z wymianą opon na zimowe nie warto zwlekać do ostatniej chwili. Zmiana opon w dobrym momencie niesie za sobą dwie podstawowe korzyści. Po pierwsze, bezpieczeństwo na wypadek niespodziewanych opadów śniegu. A po drugie, ominięcie długich kolejek u wulkanizatorów, gdy już zima... zaskoczy kierowców.

Tak naprawdę nie jest łatwo określić konkretny termin wymiany opon. Nie reguluje tego polskie prawo. Każdy z nas, kierowców, indywidualnie decyduje o tym, kiedy i czy w ogóle wymieniać opony na zimowe. Jedynym wymogiem jest minimalna głębokość bieżnika, która wynosi 1,6 mm.

Słupki rtęci są najlepszym wyznacznikiem wymiany opon. Poranne przymrozki i skrobanie szyb - to wystarczająco mocny argument, który sygnalizuje, że już najwyższa pora odwiedzić serwis wulkanizacyjny.

Czy w tym roku zima zaskoczy kierowców? Czy w tym roku zima zaskoczy kierowców?
Zresztą utarło się, że kierowcy powinni zmienić opony na zimowe, gdy temperatura powietrza w ciągu dnia systematycznie spada poniżej siedmiu stopni Celsjusza. Co prawda, za dnia wciąż utrzymują się stosunkowo wysokie temperatury, ale noce są już bardzo chłodne. Nie jest tajemnicą, że niska temperatura nad ranem może doprowadzić do tworzenia się tzw. czarnego lodu, czyli cienkiej, niewidocznej warstwy zamarzniętej wody.

Jedni sumiennie trzymają się tej zasady, drudzy traktują ją raczej jak tani chwyt marketingowy producentów z branży oponiarskiej. Oczywiście siedem stopni nie jest sztywno przyjętą granicą, warto jednak wymienić opony, kiedy zrobi się po prostu zimno.

Czytaj także: Czy wymiana opon na zimowe powinna być obowiązkowa?



Dlaczego w ogóle warto zmienić opony letnie na zimowe? Opony przeznaczone na okres zimowy zbudowane są z zupełnie innej mieszanki gumowej, mają także inny profil bieżnika niż opony letnie, które poniżej pewnej temperatury twardnieją i tracą część swoich właściwości. Budowa "zimówek" pozwala optymalizować przyczepność pojazdu, zarówno podczas ruszania, ale i samej jazdy, pokonywania zakrętów i hamowania.

Pamiętajmy również o kontrolowaniu stanu ogumienia. Mniejszy bieżnik to - jak nietrudno się domyślić - mniejsza efektywność. O wymianie kompletu opon zimowych na nowe powinno się pomyśleć w momencie, gdy głębokość bieżnika wyniesie 4-5 mm (2-3 mm w przypadku opon letnich). Ważny jest również wiek opon. Te, które mają 8-10 lat, powinny trafić... na śmietnik. Powód jest prosty - po tylu latach guma parcieje i traci swoje właściwości.

Opinie (194) 7 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • U nas na wybrzeżu zim już nie ma

    Ponieważ okres zimowy w Trójmieście staje się od pewnego czasu łagodny ,przestałem wymieniać opony letnie na zimowe . Teraz jeżdżę na oponach letnich cały rok . Dawniej, gdy u nas nie znało sie opon zimowych też się jeździło i nie sprawiało to żadnego problemu. Trzeba tylko dostosować się do panujących warunków na drodze.

    • 0 0

  • (1)

    Kumpel z pracy do knajpy nie pójdzie bo szkoda kasy. Na pracowe piwo nigdy nie chodzi bo lepiej kupić dwa do domu jak jedno w pubie. Zimówek nie uznaje bo jeździ tylko po mieście... A jak jedzie na święta do teściów poza trójmiasto to pełne portki by tylko "koło zera" nie było... Tak ma większość z Was niestety.

    • 2 3

    • To prawda niestety.

      • 0 0

  • Łooo Matko - opony 8-10 lat?! Toż to szrot nie opony!

    Opony powinno wymieniać się maksymalnie co 4-5 lat aktualnie! Kto to pisał?

    • 0 1

  • (7)

    Pamiętacie jak na wiosnę wystawiali mandaty za zmianę opon i wizytę w wulkanizacji? :))))
    My to wszystko pamiętamy. Każdy absurd, przekraczanie uprawnień i łamanie prawa jest skrupulatnie odnotowane :)

    • 64 13

    • pamietamy

      kolejna ekipa rozliczy wynaturzenia

      • 0 0

    • Ja pamiętam mandaty za wyjazd na myjnię (5)

      • 13 3

      • (4)

        To źle pamiętacie.
        Mandaty były za brak dystansu/zasłaniania twarzy.

        • 4 3

        • za wychodzenie z domu bez ważnej przyczyny też (2)

          a do takiej zaliczyli mycie samochodu

          • 7 2

          • (1)

            A po co Ci czysty samochód, jak masz z domu nie wychodzić xD

            • 1 0

            • Bo fura musi być czysta

              • 0 0

        • Chyba ty żle pamiętasz - nie wolno było wychodzic z domu, chyba że po zakupy, do apteki, czy z psem.

          • 2 0

  • (1)

    Z napędem 4x4 nawet dołączanym przy naszych zimach spokojnie można jeździć na letnich. Te brednie o mieszance... to nie tor formuły 1

    • 3 1

    • Jechałeś kiedyś takim napędem 4x4 zimą? Zapewniam Cie ze na letnich oponach nie da rady tym jechać.

      • 0 1

  • Poogladajcie testy drogi hamowania

    Na yt jest mnustwo testów opon, wystarczy poogladać żeby wiedzieć jaka jest róznica między oponami zimowymi, wielosezonowymi i letnimi. "A gdybym kupił lepsze opony to może to dziecko by jeszcze żyło"

    • 1 1

  • Opinia wyróżniona

    Tak, zmieniam (23)

    Wbrew opinii wszystkich "mistrzów kierownicy", ja zmieniam opony co sezon i na dodatek wymieniam na nowe co 3 lata. Jestem już na tyle stary, że bardziej cenię życie niż stówkę za przekładkę. Niestety na drogach nie brakuje kretynów zdziwionych tym, że nagle stracili panowanie nad pojazdem, bo przecież są najlepsi, najmądrzejsi i nieśmiertelni. To, że rozwalą się sami to drobiazg, problem w tym, że najczęściej krzywdzą innych.

    • 79 20

    • Ja mam całoroczne

      Takie wystarczą. Nie ma sensu kupować zimowych, chyba że w wysokie góry.

      • 0 0

    • Tak, i pewnie jeździsz na zimówkach jak jest już +15 w kwietniu - takich kretynów tym bardziej nie brakuje (7)

      A ta przekładka to Ci chyba tylko dobre samopoczucie poprawia. Wielosezonowe lepiej się sprawdzają w Pomorskiem.

      • 7 22

      • (5)

        wielosezonowe mają sens od 2 lat kiedy zimy z zaspami śniegowymi na 2 metry i stałymi opadami przez miesiąc nie widzieliśmy od tego czasu. Pytanie tylko jak taka pogoda wróci i będziesz miał np. styczeń cały bialusieńki i temperatury rzędu -10 cały czas to jak szybko polecisz kupić dobre zimowe czy będziesz dalej zajeżdżał wielosezonowe?

        • 9 10

        • smigam na wielosezonowych od czasow gdy jeszcze byly zimy (1)

          jak sa dobrej marki i wymienianie co kilka lat to nie ma problemu - nigdy nie poczułem, aby pozwalaly na mniej niż zimówki

          • 7 4

          • ja na wielosezonowych ponad 10 lat. Także w Alpy czy Dolomity zimą. Raz miałem obawy, że nie podjadę

            pod ośnieżoną górę, ale bez problemu (bardzo stroma góra). A jak się jeźdiz po mieście to spokojnie można nawet na letnich bo jest odśnieżane, w pogodzie widać czy danego dnia będzie padać, a jak coś to można pojechać taxi, autobusem lub się przejść....ale nie oszukujmy się, ostatnimi laty nie było takich dni, żeby było dużo śniegu.

            • 0 0

        • (2)

          Statystycznie bardzo mało prawdopodobne, aby cały miesiąc taki się trafił, jak już to kilka dni. Oczywiście, że nadal będę jeździł na wielosezonowych, one niewiele ustępują zimówkom.

          • 11 5

          • mylisz się znacznie (1)

            • 6 6

            • Wszystkie testy jakie widziałem, które pokazują wyższość zimowek nad wielosezonem, było przeprowadzanych na wielkim sniegu przy minusowych temperaturach. Obecnie w Polsce w mieście niemozliwe jest aby takie warunki utrzymywały się dłużej niż kilka godzin na dobę. Po prostu po kilku godzinach pracy odśnieżarki mamy albo czarny asfalt albo breje, a tutaj już lepiej sprawdzają się opony na deszcz a nie snieg.

              • 3 0

      • ależ na zimówkach można jeździć cały rok - mając przebiegi po kilkanaście tysięcy km na rok bieżnika nie zajedziesz przed upływem 5 lat...

        poza tym niektóre letnie opony nie mają praktycznie bieżnika i korzystanie z nich w październiku kiedy zaczynają pojawiać się opadłe liście na drogach jest ryzykowne

        • 2 7

    • W naszym klimacie (4)

      gdzie w Lutym potrafi być kilkanaście stopni na plusie, a w Maju przyjść przymrozek, całoroczne opony są najbardziej optymalne.

      • 7 1

      • Nawet jak w lutym masz kilkanascie stopni (3)

        a w maju przymrozki to jest chwila. Akurat w maju 8ego, miedzy 4 a 6 rano bedziesz sie martwil tym, ze masz letnie i temp spadla do -1 stopnia. Dramat.

        • 0 4

        • jak jeździ na wielosezonowych to nie ma czym się martwić (2)

          i to nie jest chwila, czasem cały luty i marzec jest w okolicach 10 stopni

          • 5 1

          • No i te 10 stopni w lutym czy marcu powoduje, ze (1)

            tracisz kontrole nad autem majac zimowki?
            Gdy nastepnego dnia temp spadnie do +7 to juz odzyskujesz sprawnosc i panowanie nad autem? No to w lutym i marcu pewnie co drugi dzien jezdzisz i przemianke opon robisz. Mozna i tak. Albo mozna wielosezonowki kupic jak ktos sie temp do +-1 stopnia przejmuje. Ja mam to gdzies. Wymieniam dwa razy w roku, w drugiej polowie pazdziernika i w drugiej polowoe marca. Czyli przed kolejkami Januszy, ktorzy przeliczaja kazdy mikrometr zdartego bieznika na zlotowki, w zaleznosci od temperatury na zewnatrz.

            • 3 2

            • przecież napisał, że jeździ na wielosezonówkach

              i czy jest +10 czy +3 to i tak lepiej na tym wychodzi niż na zimowej, więc po co w ogóle zmieniać

              • 1 0

    • Bogusławie, znawco ty nasz. (2)

      Wyobraź sobie że kiedyś nie było tzw. zimowek, za to były prawdziwe zimy.
      I ludzie jeździli.

      • 4 2

      • tak

        A jeszcze wcześniej w wozach drabiniastych nie było żadnych opon i też ludzie jeździli. Czasy o których mówisz były a wtedy na obwodnicy przejeżdżało 1 auto na godzinę. Nie porównuj bo sam się okłamujesz.

        • 5 0

      • Zobacz jaki był kiedyś kształt bieżnika i jaka droga hamowania

        • 2 0

    • Bogusław - branżę oponiarską zbaw

      • 2 2

    • stowka za przekladke? jezdzisz Tico? (1)

      • 4 3

      • 60 zł wymiana opon.

        Podrożało, rok temu było 50

        • 3 2

    • Technologia produkcji opon wielosezonowych poszła bardzo do przodu

      w naszym klimacie podmianki straciły już sens. Polecam letnie Michelin z homologacją zimową na te kilka dni zimy, które czasem nas nawiedzą.

      • 5 2

    • Problemem jest brak jakiegokolwiek szkolenia z wychodzenia z poślizgów oraz fatalny często stan opon, jak również zakładanie ich niezgodnie z kierunkiem jazdy co ma wielkie znaczenie przy odprowadzaniu wody (przy kierunkowych oponach). Zmiana opon na zimowe ma sens przy opadach śniegu i tylko wtedy. Przy deszczu lepiej sprawują się letnie, a przy lodzie nie ma znaczenia. No chyba że kolce...

      • 3 0

    • znam takich co zmieniali i to na najlepsze, tyle że zapomnieli, że nawet najlepsze opony nie oszukają

      praw fizyki i wylatywali z drogi. Znam też takich co jeździli na letnich (zwłaszcza po mieście, gdzie nie oszukujmy się, nie ma zwykle śniegu) i nie mieli wypadku.

      • 3 3

  • A nie lepiej wielosezonówki ?

    • 3 1

  • snieznej zimy nie bedzie, ubiegloroczna tez byla "lekka" wiec czekamy :-) (5)

    • 32 9

    • Na co czekasz aż spowodujesz.kolizje ?!

      • 0 1

    • Ale wiesz że to nie tylko kwestia śniegu a też temperatury? (2)

      • 1 1

      • ale wiesz ze snieg jest powiazany z temperatura? (1)

        • 2 1

        • e?

          jak to?

          • 1 0

    • Nie chodzi o śnieg

      Opona letnia poniżej 7 st traci parametry. Przy gruncie zawsze jest jeszcze mniej. Wilgoć plus niska temperatura sprawia że lecisz. Jak chcesz oszczędność to kup już wielosezonowe ale sprawdzonej firmy o możliwie najlepszej klasie przyczepności na mokrym. Jednak i tak maks po r latach musisz je zmienić na nowe

      • 1 0

  • Odpowiadam na pytanie:

    nie.... poczekamy do opadów śniegu, mrozu. Standardowo doprowadzimy do wielun kolizji i wypadków na obwodnicy powodując paraliż Trójmiasta i okolic ...

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze wiadomości

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Pasjonat zabytkowych aut, Witold Ciążkowski, jest twórcą:

 

Najczęściej czytane