• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opony zimowe - czy to już czas na zmianę?

Michał Jelionek
21 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Już niebawem trójmiejscy wulkanizatorzy będą mieć ręce pełne roboty. Już niebawem trójmiejscy wulkanizatorzy będą mieć ręce pełne roboty.

Robi się coraz chłodniej, a temperatury w nocy systematycznie spadają poniżej siedmiu stopni Celsjusza. Czy już teraz warto zmienić ogumienie na zimowe?



W tych serwisach wymienisz opony


Czy wymieniasz opony na zimowe już w październiku?

Tradycyjnie, jak co roku o tej porze, przypominamy kierowcom, że z wymianą opon na zimowe nie warto zwlekać do ostatniej chwili. Zmiana opon w dobrym momencie niesie za sobą dwie podstawowe korzyści. Po pierwsze, bezpieczeństwo na wypadek niespodziewanych opadów śniegu. A po drugie, ominięcie długich kolejek u wulkanizatorów, gdy już zima... zaskoczy kierowców.

Tak naprawdę nie jest łatwo określić konkretny termin wymiany opon. Nie reguluje tego polskie prawo. Każdy z nas, kierowców, indywidualnie decyduje o tym, kiedy i czy w ogóle wymieniać opony na zimowe. Jedynym wymogiem jest minimalna głębokość bieżnika, która wynosi 1,6 mm.

Słupki rtęci są najlepszym wyznacznikiem wymiany opon. Poranne przymrozki i skrobanie szyb - to wystarczająco mocny argument, który sygnalizuje, że już najwyższa pora odwiedzić serwis wulkanizacyjny.

Czy w tym roku zima zaskoczy kierowców? Czy w tym roku zima zaskoczy kierowców?
Zresztą utarło się, że kierowcy powinni zmienić opony na zimowe, gdy temperatura powietrza w ciągu dnia systematycznie spada poniżej siedmiu stopni Celsjusza. Co prawda, za dnia wciąż utrzymują się stosunkowo wysokie temperatury, ale noce są już bardzo chłodne. Nie jest tajemnicą, że niska temperatura nad ranem może doprowadzić do tworzenia się tzw. czarnego lodu, czyli cienkiej, niewidocznej warstwy zamarzniętej wody.

Jedni sumiennie trzymają się tej zasady, drudzy traktują ją raczej jak tani chwyt marketingowy producentów z branży oponiarskiej. Oczywiście siedem stopni nie jest sztywno przyjętą granicą, warto jednak wymienić opony, kiedy zrobi się po prostu zimno.

Czytaj także: Czy wymiana opon na zimowe powinna być obowiązkowa?



Dlaczego w ogóle warto zmienić opony letnie na zimowe? Opony przeznaczone na okres zimowy zbudowane są z zupełnie innej mieszanki gumowej, mają także inny profil bieżnika niż opony letnie, które poniżej pewnej temperatury twardnieją i tracą część swoich właściwości. Budowa "zimówek" pozwala optymalizować przyczepność pojazdu, zarówno podczas ruszania, ale i samej jazdy, pokonywania zakrętów i hamowania.

Pamiętajmy również o kontrolowaniu stanu ogumienia. Mniejszy bieżnik to - jak nietrudno się domyślić - mniejsza efektywność. O wymianie kompletu opon zimowych na nowe powinno się pomyśleć w momencie, gdy głębokość bieżnika wyniesie 4-5 mm (2-3 mm w przypadku opon letnich). Ważny jest również wiek opon. Te, które mają 8-10 lat, powinny trafić... na śmietnik. Powód jest prosty - po tylu latach guma parcieje i traci swoje właściwości.

Opinie (194) 7 zablokowanych

  • Z oponami zimowymi jest jak z płaskoziemcami od Cowidu, (2)

    nie wierzą do chwili kiedy się nie zarażą . Jak walnie w poślizgu na obwodnicy , pędzi na złamanie karku i kupuje . A do tej pory czuje się najmądrzejszy i nieśmiertelny . Szkoda tylko że naraża innych .
    Kazde wytłumaczenie dobre dla swojego cwaniactwa i januszostwa.

    • 8 2

    • nie przekonasz niektórych

      sami "znafcy" od jazdy na letnich.

      • 4 0

    • Chyba jest odwrotnie

      Wierzą w zimowe opony, dopóki nie dorosną do prawojazdy i nie skumają, że producenci opon robią ich w jajo.... Pamiętam raz dyskusje na ten temat ze znajomymi. Najbardziej awanturująca się o obowiązek zmiany opon na zimowe była... dziewczyna bez prawa jazdy : )

      • 4 5

  • Zimówki już 2 sezon leżą bezużutecznie w garażu. (2)

    Popylam na letnich i proboemu nie ma. Przy tych temperaturach co ostatnie lata, miękkie zimówki ścierają się jak gumka myszka.

    • 4 2

    • powodzenia (1)

      przy 0 stopniach,i szklance na drodze.

      • 3 4

      • na szklankę zimówki i tak nic ci nie dadzą

        na lód potrzebne są kolce

        • 3 1

  • Ja Wam dobrze radzę

    róbcie jak uważacie .

    • 11 1

  • po co?,zimy ostatnio brak a parę dni snieżnych przezyje,bo pracuje zdalnie

    • 3 2

  • Opony zimowe w Pomorskim... (1)

    Głupota, całoroczne całkiem wystarczą zwłaszcza że pazerne wulkanizacje podwyższyły ceny o 100 %

    • 5 4

    • W Pomorskiem
      albo w woj. pomorskim

      • 0 0

  • W sondzie brak punktu *Cały rok jeżdżę na zimówkach* (3)

    Bo ja tak właśnie jeżdżę...

    • 3 7

    • no to jest najgorsze co można zrobić

      • 5 0

    • obyś kiedyś w deszczu nie "popłynęła", zimówki słabo odprowadzają wodę

      • 3 1

    • Ja też i polecam

      • 0 0

  • Jutro 18 stopni. Faktycznie taka zima idzie. Ludzie zim już nie będzie.

    • 5 2

  • Ja muszę wymienić opony bo mam łyse - oczywiście kupuję używki i nie sfrajeruję się kupując nowe!

    • 3 3

  • Tylko wielosezonowe (7)

    Przy naszym klimacie tylko wielosezonowe. Jeżdżę kilka lat i sobie chwalę. Warunek to żeby kupić opony premium ( Continental, Michelin...) lub takie ze średniej półki ( Firestone, Kleber...). Kiedyś Continental twierdził, że nie wyprodukuje opony wielosezonowej, ale zdanie zmienił. Gdy nie mieszkasz w górach zmienianie opon jest trochę bez sensu. Oczywiście przeciwnego zdania będą pracownicy i właściciele serwisów wulkanizacyjnych i osoby sprzedające opony.

    • 8 4

    • od kilku lat jeżdżę na wielosezonowych, bo na śnieg nie ma co liczyć

      Poza tym zimówki źle radzą sobie na wodzie, a tej zimy spadnie jej sporo :)

      • 3 0

    • Pojedż w lecie na wielosezonowych (5)

      do Chorwacji. Przejedż autostradami 2500 km w temperaturze 30-paru stopni ( asfalt jest cieplejszy) ,odpowiednią prędkością dla takich dróg , a po powrocie opony zezłomujesz , tak jak ja to zrobilem. Nie dosyć , że starte, to na dokładke powyrywane kawałki bieżnika na całym obwodzie. Opony z gatunku premium w które fabrycznie wyposażone został mój samochód.

      • 0 2

      • Brawo za głos rozsądku

        • 0 1

      • Klimat w Polsce

        coraz bardziej przypomina chorwacki

        • 2 0

      • Zacznij myśleć i się dokształć trochę (2)

        Jak byś miał pojęcie chociaż niewielkie o oponach wielosezonowych to byś wiedział, że opona Michelin CrossClimate + to tak naprawdę opona letnia z homologacją zimową. Opona ta ma zdecydowanie najwyższą żywotność i spokojnie dorównuje oponom letnim, a wiele z nich przewyższa. Bardzo dobrze wypada też w testach z oponami zimowymi. Sprawdź sobie testy ADAC, Autobild, a najlepiej kup sobie te opony i sprawdź sam. Celowo podałem dwie klasy opon z uwagi na fakt, że każdy porusza się w inne miejsca i każdy przeznacza różne kwoty na zakup opon. Nie każdy też jeździ do Chorwacji, niektórzy latają samolotami. Ja akurat bywam i moje Michelin spisały się bardzo dobrze w mojej Toyocie Rav4. Ty pewnie miałeś jakiś budżetowy szajs, bo gdyby było inaczej podałbyś nazwę tych opon. Nie wprowadzaj więc zamętu.

        • 2 0

        • Po co mam cie przekonywać , skoro (1)

          sądząc z po formie wyrażania swoich myśli , masz misję w pouczaniu wszystkich i wymądrzania się na każdy temat . Skoro twój bolid, to Rav 4 , to powinieneś wiedzieć w jakie opony wyposaża je fabryka w Japonii . Skoro uważasz je za szajs, to pozostawię cię z tym problemem . Rozumiem , że w twojej latającej Ravce , te niezrównane które stosujesz nie zawiodą cie nigdy , i nie wylądujesz w przydrożnym rowie , albo na moim kufrze. Czego tobie i sobie życzę. Sam jednak pozostanę przy dwóch kompletach . Nazw nie wymieniam , bo ktoś by to nazwał kryptoreklamą . A czy ci to pasuje , czy nie , wisi mi to kalafiorem

          • 0 1

          • Serio???

            A gdzie się na każdy temat wymądrzam? Boli cię, że przytoczyłem konkretne argumenty poparte konkretnymi przykładami? Pewnie lepiej pisać takie beznadziejne ogólniki jak ty z których nic nie wynika. Jak kupuję samochód to sprawdzam jakie opony mam założone, bo wówczas wiem na co mogę sobie pozwolić podczas jazdy. Ty jesteś zaś taki przezorny i tego nie robisz, ale opony zmieniasz, super. Poza tym nikogo nie pouczam, tylko wyrażam swoje zdanie. Widzę, że masz problem z tym, że ktoś ma inne zdanie niż ty. Wisi mi to jednak bo nie zamierzam kopać się z koniem.

            • 1 0

  • Ryzyk fizyk

    Lecę nadchodzącą zimę na letnich

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze wiadomości

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Cayenne i Macan to modele aut którego producenta?

 

Najczęściej czytane