• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostatnia prosta przed przetargiem na budowę Obwodnicy Metropolitalnej

Maciej Korolczuk
7 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Według pierwotnych planów kierowcy pojadą Obwodnicą Metropolitalną w 2023 r.

Ministerstwo Infrastruktury uzyskało wstępną opinię Głównego Urzędu Statystycznego, a pakiet wymaganych dokumentów został przetłumaczony na język angielski i przekazany do Eurostatu - to ostatnie formalności przed ogłoszeniem przetargu na budowę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.



Czy OMT odciąży główne trasy w Trójmieście i przede wszystkim obecną obwodnicę?

Wczesną wiosną minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedział, że jeszcze przed wakacjami resort ogłosi długo wyczekiwany przetarg na budowę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta (OMT).

Gdy w czerwcu wróciliśmy do tematu, Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury tłumaczył, że dokumentacja niezbędna do ogłoszenia przetargu w formule partnerstwa publiczno-prywatnego wciąż jest w opracowaniu. Mimo pozytywnej opinii Głównego Urzędu Statystycznego z postępowaniem trzeba się jednak wstrzymać do właściwej kwalifikacji projektu przez Eurostat.

A tej w czerwcu jeszcze nie było.

Wakacje minęły i w temacie OMT coś drgnęło.

Budowa OMT ma zostać podzielona na dwa etapy. Szacuje się, że inwestycja pochłonie ok. 2 mld zł. Budowa OMT ma zostać podzielona na dwa etapy. Szacuje się, że inwestycja pochłonie ok. 2 mld zł.
- W wyniku konsultacji uzyskano wstępną opinię Głównego Urzędu Statystycznego wskazującą, że proponowane warunki realizacji inwestycji nie powodują konieczności automatycznego jej ujęcia w bilansie sektora instytucji rządowych i samorządowych. Pakiet wymaganych dokumentów został przetłumaczony na język angielski i w ubiegłym tygodniu przekazany przez GUS do Eurostatu. Uzyskanie pozytywnej opinii Eurostatu warunkuje prowadzenie dalszych prac, w tym ogłoszenie przetargu - zapowiada rzecznik ministerstwa.
Zielone światło od Eurostatu to jedna z ostatnich formalności przed ogłoszeniem przetargu na budowę drogi, która ma powstać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Chodzi o to, by budowa została sfinansowana przez prywatnego partnera, którego państwo "spłaci" w ciągu kilkudziesięciu lat.

Co ciekawe, to niejedyna planowana trasa ekspresowa w kraju, która ma powstać w modelu PPP. Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów podjął w 2018 roku decyzję, że oprócz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w tej samej formule mają powstać trzy inne odcinki dróg ekspresowych: S6 Koszalin - DK 6 (Bożepole Wielkie), S6 Zachodnia Obwodnica Szczecina i S10 Bydgoszcz - Toruń.

Obwodnica Metropolitalna jest najbliżej realizacji, bo tylko ona posiada opracowany i gotowy nowy wzór umowy PPP.

Według pierwotnych planów budowa 33-kilometrowej ekspresówki ma zakończyć się w 2023 roku. Koszt realizacji szacowany jest na ok. 2,1 mld zł.

Opinie (248) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Nie dla metropolitarnej, Tak dla poszerzenie trójmiejskiej

    Lepiej pomyślcie o trzecim pasie na Obwodnicy Trójmiasta...

    • 0 0

  • gdyby nie tych 5 mądrych inaczej obwodnica by juz była (3)

    gdyby nie to zaskarżenie do Sądu Administracyjnego -przez pięciu obywateli mądrych inaczej- znanych z nazwisk dzięki mediom- obwodnica by już była i ludziom by się lepiej żyło-nie wiem, czy do końca życia zrozumiem motywację tych ludzi.....jak można swój własny koniuszek nosa cenić wyżej niż interes społeczny.....nie rozumiem tego.....

    • 7 5

    • Madry

      Nie rozumiesz bo jesteś za głupi. Oddałbyś za taką cenę swoją krwawicę?

      • 0 0

    • Madry

      A wiesz jakie dostaną odszkodowanie? 3.82 zł. Za metr kwadratowy. Barania łąko. I zastanów się co piszesz

      • 0 0

    • Laik

      A co? Czy tych pięciu złamało prawo?

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    to nieuniknione (6)

    Obecna obwodnica już de facto nią nie jest. Ruch tranzytowy jest obecnie w mniejszości, większość pojazdów się przemieszcza w obrębie tej samej metropolii, a po obu stronach drogi już jest miasto. To jest normalne zresztą - miasto się rozrosło, 40 lat to szmat czasu, trudno, żeby planiści w owych czasach spodziewali się, że miasto się rozleje tak bardzo. Dlatego jedyną opcją jest budowa nowej drogi o charakterze tranzytowym a istniejącą obwodnicę potraktować jak normalną drogę miejską, wprowadzić ograniczenie do 80 km, zamontować pomiar odcinkowy i problem z głowy.

    • 45 30

    • (2)

      Problemem istniejącej obwodnicy nie jest niedostosowanie do prędkości 100 czy 120 km/h lecz zbyt duże natężenie ruchu. Jaki miałby być cel kolejnych ograniczeń?

      • 3 0

      • Bezpieczeństwo (1)

        Na polskich drogach panuje brawura i chamstwo, brak kultury. Środkiem wychowawczym i edukacyjnym jedynym jest eliminacja zagrożeń przez surowe kary i ograniczenia.

        • 1 3

        • Rowerzysta???

          • 0 0

    • Nieuniknione to są śmierć i podatki.

      Reszta to tylko kwestia priorytetów.

      • 1 0

    • 80km? skoro jest to ekspresowka to na jakiego grzyba 80km?! i odcinkowy pomiar - głupek do kwadratu (1)

      • 7 9

      • bo de facto to nie jest ekspresówka

        Droga, gdzie natężenie ruchu jest tak wysokie, że nie ma możliwości, aby się bezpiecznie poruszać z prędkością normatywną dla dróg ekspresowych, już nią nie jest.

        To proste, głąbie. Bezpiecznym odstępem, który zapewnia, że w przypadku nagłego hamowania pojazdu poprzedzającego jesteśmy w stanie się zatrzymać bez kolizji jest połowa aktualnej prędkości wyrażona w metrach. Dla mniej rozgarniętych - jak jedziemy 120 km/h, to powinniśmy jechać 60 metrów za pojazdem z przodu. Jak pojedziesz z odstępem 20 m. u Niemca na autostradzie to dostaniesz mandat. Mamy dwa pasy na obwodnicy, a nie 4 i tyle pojazdów, że nie ma możliwości, żeby zachować bezpieczny odstęp przy dozwolonej 120 km/h, więc albo dodajemy dodatkowe pasy ruchu, albo obniżamy dozwoloną prędkość. U Niemca to działa - w strefach, gdzie natężenie ruchu jest większe, dozwolona prędkość jest mniejsza z automatu, dodatkowo ograniczenie może być uruchomione na wyznaczonych odcinkach i pas awaryjny może być uruchomiony czasowo. Na naszej obwodnicy, takiej infrastruktury niestety nie ma...

        • 11 4

  • Super (2)

    mamy działkę w Tokarach jak skończą do węzła Miszewo będzie 2.5 km jak dla mnie petarda.

    • 76 14

    • Mam podobnie.

      Ja z kolei kupiłem działkę w glinczu jakiś jeden kilometr do początku obwodnicy Żukowa.Miejmy nadzieję że ją wybudują

      • 0 0

    • może twoje wnuki dożyją

      • 16 6

  • Pic na wodę fotomontaż

    Przedwyborcza ścięgna PIS.

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (3)

    Nic nam nie da obwodnica metropolitalna:( W ciągu roku szkolnego żaden mieszkaniec trójmiasta nie będzie nakładać drogi. Tranzyt w 90% też będzie jechać żeby dostać się do miasta czy portów w Gdańsku/Gdyni. Skorzystają na tym tylko mieszkańcy oddalonych ok. 20 km od trójmiasta (a tych jest garstka) i turyści w sezonie letnim udający się w stronę Władysławowa . Nam potrzebna jest rozbudowa obwodnicy do trzech pasów i zjazdów jak na Karczemkach.

    • 64 61

    • Bzdura

      I Ty skorzystasz, jak będziesz wyjeżdżał nad jezioro latem i kierowcy ciezarowek bo szybciej dojadą do celu i ludzie dojeżdżający do pracy, szkoły... itd. Ile smogu tworzą stojące w ciągłych korkach godzinami samochody.

      • 0 0

    • Co to za obwodnica, która kończy się w środku miasta (Wielki Kack)? Może to jest obwodnica Gdańska, ale na pewno nie Trójmiasta, a już w ogóle nie Gdyni.

      • 11 1

    • Gasrka?

      Hahha leżę

      • 5 7

  • Plusy (12)

    Gdyby nie rozdawnictwo obecnej władzy takich inwestycji mogłoby być znacznie więcej ale po co się rozwijać lepiej dać emerytom po niespełna 900pln lub wesprzeć patoli

    • 289 176

    • Za PO nic nie rozdawali i g*wno było i bieda piszczała (3)

      • 37 29

      • (2)

        to co teraz rozdaja (trwonia) wypracowywano za peowskich rzadow

        • 16 19

        • wypracowali ludzie pomimo POwskich rządów

          W PO były przecież spady z KLD winne złodziejskiej prywatyzacji na któej się uwłaszczyły spady z PZPR

          • 0 0

        • Wypracowywano = zabrano z OFE

          • 4 1

    • trzeba było zrobić

      ale wasze rzady kasy na to nie miały - tak mówił ryzy, a budyń potwierdzał

      • 2 2

    • (1)

      Gdyby nie rozdawnictwo to kto i czym by jechał. Nie zapominaj, ludzie mają, ludzie kupują, ludzie produkują, sprowadzają. A gdy nie mają to?

      • 11 11

      • rozdawnictwo jazda z usmiechem ku przepasci

        • 3 2

    • poprzednia nie rozdawała i co mamy w spadku? (2)

      • 30 6

      • w spadku dostaliśmy dojną zmianę

        • 12 15

      • W państwie

        teoretycznym tak było teraz jest inaczej !!!!!

        • 9 9

    • rozdawnictwo jest na kredyt. wszystkie inwestycje również, ponieważ dług polski to aktualnie bilion złotych. a niektórym przypomnę, że jakiekolwiek rozdawnictwo jest obarczone kosztami operacyjnymi, więc nawet gdyby rząd z zabranych przeciętnej osobie dwóch tysięcy chciał oddać całe dwa tysiące, to taka osoba na tym traci.

      • 24 6

    • Albo pozwolić na dojenie ZUS i PEFON ... przez poprzednią władzę

      przez korporacje zatrudniające emerytów i niepełnosprawnych. A proceder kulturalnie nazywając "Optymalizacją Kosztów" ??? Uświadomcie ludzi ubezpieczonych ile kosztuje ich wizyta w przychodni, szpitalu itd. to się nikt nie będzie dziwił że NFZ nie daje rady. Na rachunku ze szpitala widnieje pozycja "hospitalizacja" i koszt a poniżej jeszcze raz to co powinno wchodzić w hospitalizację w pojedynczych pozycjach oczywiście i jeszcze raz koszt. Wizyta lekarza na obchodzie do jednego pacjenta ok 230zł, sala 8-10 osób = 2300pln czasem w 5 min z NFZ znika. A to tylko jedna sala.

      • 35 16

  • Raczej ostatni gwóźdź do trumny transportu samochodowego na przedmieściach Gdańska (33)

    Jeszcze więcej osób postanowi podróżować samochodem więc ruch na obwodnicy między węzłami jeszcze wzrośnie.
    Skutek będzie taki sam jak wszędzie gdzie dobudowywano infrastruktury aby rozładować ruch. Zamiast luzu rodził się ruch indukowany i sytuacja się pogarszała.

    • 123 296

    • ludzie podróżują z potrzeby a nie dlatego że jest więcej dróg (5)

      • 21 8

      • Kreowanie potrzeb (2)

        Piękny dom z ogrodem na łonie natury, w garażu dwa samochody, 50 calowe TV w każdej sypialni, mejkup/botox/lifting, wakacje tylko zagraniczne. A to tylko najpotrzebniejsze do życia rzeczy ;)

        • 12 10

        • sami sobie kreujemy potrzeby

          jeden woli kanapę i TV, a drugi podróże

          • 0 0

        • i co dekadę nowa, młodsza żona!

          • 14 2

      • taaa głównie to jednak fanaberia (1)

        • 3 13

        • Fanaberia? Lepiej siedzieć w domu i nic nie robić. A później wnukom opowiadać "przygody z podworka". Człowiek rozwija się nie tylko dzięki nauce, ale także dzięki podróżą, zmiana miejsc, itd.

          • 5 0

    • Nigdy nie podejrzewalem, (7)

      ze mozna uzalezniac jakis wyjazd od obecnosci autostrady. Jak potrzebuje to jade, jak nie potrzebuje to nawet 5 autostrad 5 pasmowych mnie nie skusi. Wedlug tej filozofi nalezaloby zlikwidowac wszystkie drogi zeby ograniczyc ruch do zera:) Logiki temu odmowic w zaden sposob nie mozna;) Tylko czy o to naprawde chodzi zeby w XXI wieku wracac do XV???

      • 27 8

      • Ależ ta droga cofnie nas do XX wieku! (6)

        Czyli okresu rozkwitu indywidualnej motoryzacji ze wszystkim negatywnymi tego skutkami, które są znane z doświadczeń zachodu. Po co powielać te błędy??
        Zwłaszcza gdy na horyzoncie szykują się poważne zagrożenia i wyrzeczenia związane ze zmianami klimatu do których indywidualne mieszkalnictwo i motoryzacja walnie się przyczyniają...

        • 7 19

        • tylko że ludzie tak chcą (3)

          Ludzie wolą się przemieszczać własnym transportem. Komfort przemieszczania się w taki sposób przebija zbiorkom, nawet jak trzeba postać w korku. Tyle i aż tyle

          • 2 1

          • (2)

            Jak ktoś nie czyta książek, to woli stać w korku we własnym transporcie. Mnie w "zbiorkomie" korki nie stresują - mam wtedy kilka minut więcej na czytanie książki.

            • 4 4

            • bzdura, ja czytam książki w domu

              w aucie lubie pogadać ze współpasażerem.

              • 0 0

            • a co z audiobookiem?

              Ja akurat wolę czytać i zapewniam Cię, że mam na to mnóóóóstwo czasu, mimo, że korzystam z samochodu. Ale znam sporo ludzi, którzy słuchają audiobooki w korkach. I co Ty na to mądralo?

              • 2 1

        • (1)

          Zwróć uwagę na to, że Francja zrobiła linię autonomicznych autobusów. Przetrwała rok, czy tam kilka lat. Popyt był mały, a autobusy awaryjne. Do tego wolne, nie da się rozwinąć komunikacji miejskiej bez inwestycji w tym zakresie, tzn. Nowego taboru oraz kierowców, którzy i tak już teraz grosze zarabiają, a podwyżek nikt im tac nie chce. Więc o czym my tu piszemy, nic dziwnego, że młodzi ludzie nie chcą pracować za glodowa stawki z nadzieją na to, że za może 10 lat będą zarabiać 4k netto, które i tak na normalne życie nie starcza.

          • 6 1

          • Francja to zrobiła bezobsługową linię metra do dzielnicy biurowej La Defense

            I wywaliła z niej zdecydowaną większość samochodów. Działa pięknie.

            • 4 0

    • mniej ludzi mniej korków oto rozwiązanie (2)

      Jeżeli jest zapotrzebowanie to drogi powinny być budowane. To co tworzy korki to ludzie a nie samochody. W związku z tym sugeruję aby dążyć do zmniejszania populacji. Wtedy będzie wszędzie i bezwględnie luźniej. Czy nie żyłoby się piękniej gdyby w PL było 20 mln a nie prawie 40 ??? ile śmieci mniej byłoby produkowanych gdyby w PL było 20 mln a nie prawie 40 mln.

      • 13 4

      • To zacznij od siebie i swojej rodziny jezeli mają podobne poglądy do ciebie. Wyzerujcie się i będzie mniej śmieci w Polsce...

        • 2 0

      • prowadzono takie operacje, np. w Oświęcimiu

        ale przemiał był za mały...

        • 10 2

    • Każdy to wie poza łosiami z trzeciego świata.

      • 1 2

    • (8)

      OMG, głupszej wypowiedzi dawno nie widziałem

      • 35 41

      • A jeżeli ktoś uważa że po budowie OM będzie możliwa rozbudowa OT też jest w błędzie. (1)

        OM nie jest i nie będzie żadną alternatywą dla 80-90% obecnego ruchu OT.

        • 28 16

        • Ale w wakacje pozwoli na spokojne przemieszczanie się, A nie godzinny postój w korkach.

          • 4 3

      • Po prostu jesteś niedouczony (2)

        i nie słyszałeś o paradoksie Braessa czy też prawie Lewisa-Mogridgea. Świat słyszał, stąd w krajach rozwiniętych nastąpił odwrót od polityki "autostrada wszędzie" już kilka dobrych dekad temu.

        • 22 17

        • ucz się dalej w okupacyjnych budach.......produkcja d**ili do kwadratu nie mających pojęcia co się dzieje

          • 3 13

        • Autostrada wokol ponad milionowej aglomeracji nie jest "autostrada wszedzie" tylko koniecznoscia. Gdyby OT byla autostrada to twoja dygresja miala by sens, a tak jest po prostu nietrafiona.

          • 30 10

      • Sam zobaczysz. (1)

        Ludziom się wydaje że miasto zawsze będzie chętne i otwarte na codzienny zalew samochodów z dalekich przedmieść a tak nie będzie.
        Mieszkańcy Gdańska mają z tego tylko hałas, toksyczne spaliny, pyły i brak miejsca na własne potrzeby transportowe. Do tego pokrywają z własnych podatków koszty utrzymania dróg bo przyjezdni rozliczają PITy w gminach ościennych.
        Nikt nie lubi być dymany a tu dymana jest większość Gdańszczan i to tylko kwestia czasu gdy przełoży się to na konkretne decyzje polityczne ograniczające ruch przyjezdnych.

        • 55 24

        • gdybys ty wiedział jak jestes dymany to kwestia dróg byłaby na 100 miejscu....biedny umyśle

          • 13 11

      • Ja tez

        • 3 1

    • Sekwencja wydarzeń: (2)

      Krótkowzroczni politycy i instytucje żyjące z budowy dróg doprowadzą do budowy obwodnicy przedmieść Gdańska -> więcej osób skusi się na wyprowadzkę w kierunku Kaszub i codzienne dojeżdżanie -> jeszcze bardziej zakorkują się łącznice miast w kierunku obecnej obwodnicy tak, że nawet bliskie przedmieścia na tym stracą -> zakorkuje się już całkowicie obwodnica trójmiasta dodatkowym wyindukowanym ruchem pomiędzy węzłami na wysokości Gdańska co wbrew obecnej absurdalnej narracji całkowicie przekreśli szanse na jej rozbudowę -> pojawi się presja ludzi z przedmieść na rozbudowę dróg do miasta oraz opór ludzi z miasta przed zalewem samochodami -> wygra opór bo ma wpływ wyborczy w przeciwieństwie do przedmieść i jest po prostu skuteczniejszy, a przedmieścia będą musiały się zadowolić buspasami prowadzącymi z miasta do parkingu P+R na dalekim przedmieściu bo żadna inna forma komunikacji zbiorowej niż autobusowa nie obsłuży tak rozlanej zabudowy a to jeszcze bardziej utrudni poruszanie się samochodem do centrum, niewykluczone bardziej radykalne konsekwencje jak opłaty za wjazd do miasta -> życie tam będzie coraz mniej atrakcyjne więc domy wybudowane w polu będą tracić wartość a ludzie zaczną wracać do centrum, które w międzyczasie częściowo wyleczy się z samochodozy -> wartość mieszkań w mieście w międzyczasie wyraźnie wzrośnie a części starzejących się właścicieli domów z przedmieść już nie będzie na nie stać -> pojawi się nowa grupa wykluczonych społecznie starszych właścicieli dużych, w połowie pustych domów, obciążonych kosztami ich utrzymania i kosztami dojazdów, których na emeryturze wynoszącej 20-25% ostatniej pensji nie będzie już stać na powrót do centrum, zostawionych przez dzieci, które wolą mieszkać w mieście.

      • 42 23

      • Gdańsk się wyludni.

        Zatem to nie ma sensu.

        • 2 6

      • Ma to sens

        • 8 2

    • Ukoncza OMT to zabiora sie za remont Obwodnicy... Nie bedzie wielu nowych chetnych do stania w korkach... A kiedy zelektryfikuja w koncu PKM-kę??? Puszcza ja w takt 10 minutowy by w koncu moc w sposob cywilizowany dojazdzac do 3city....

      • 17 1

    • ""Jeszcze więcej osób postanowi podróżować samochodem więc ruch na obwodnicy między węzłami jeszcze wzrośnie.
      Skutek będzie taki sam jak wszędzie gdzie dobudowywano infrastruktury aby rozładować ruch. Zamiast luzu rodził się ruch indukowany i sytuacja się pogarszała.""

      To jak debata o klimat. Bo tlen niby zawsze był... a nauka zbyt trudna do zrozumienia ;)

      • 11 4

    • Chętnie zrezygnuję z samochodu, jak tylko pojawią się autobusy miejskie jadące obwodnicą.

      • 24 9

  • Wreszcie (10)

    • 136 20

    • Pewnie, że ściema. Szczerbaty i spółka mamił Koszalinian województwem Środkowopomorskim przez 8 lat. (5)

      Teraz ten sam kit wciskają Częstochowianom. Do tego szczerbaty obiecuje 100 obwodnic. 4 lata temu było 100 mostów. Wydaje mi się, że szczerbaty nie jest do końca normalny.

      • 19 4

      • (4)

        Pośle Szczerba. Dlaczego wszystko kojarzy się Panu ze szczerbatym?

        • 7 4

        • Nie kojarzy mi się, ale jak można codziennie ubierać garnitur a w japie mieć śmietnik. (3)

          Inteligent dba o uzębienie szanowny Panie!

          • 9 1

          • (1)

            jaki z niego inteligent

            spie**zaj dziadu

            • 3 0

            • Pomyliłeś braci

              • 0 1

          • nie każdy ma na to kasę

            • 2 5

    • gdyby nie baranie protesty już bu ją kończyli i to o 150 mlionów taniej

      • 0 0

    • Oby to w końcu ruszyło. (1)

      Mam jednak obawy co do dróg dojazdowych do tej obwodnicy. Na starej obwodnicy natężenie ruchu owszem zmniejszy ale drogi dojazdowe do obu obwodnic nie ulegną zmianie. Podobnie jak wlot obwodnicy do Gdyni. (Tworzymy wąskie gardło w okolicach Morskiej)

      Chwarznieńska, Wielkopolska, Sopocka, Spacerowa i Świętokrzyska mają bardzo ograniczoną przepustowość, a ekspansja Trójmiasta na zachód tylko pogarsza sytuację.

      Na Trasę Zieloną nie ma co liczyć (koszt samego tunelu pod Pachołkiem będzie tylko nieco mniejszy od całej omawianej obwodnicy). Obwodnica Witomina nawet jeśli powstanie to i tak całość zatka się na Kieleckiej... rosnący ruch docelowo i tak ją zapcha.

      W wypadku Słowackiego i Armii Krajowej wygląda to trochę lepiej, lecz też nie jest różowo, gdyż te drogi generują korki już na dolnym tarasie.

      Powstanie obowdnicy zachęci deweloperów do budowy osiedli jeszcze bardziej na zachód co ponownie zwiększa nam natężenie na wylotówkach z Trojmiasta.

      Wniosek? Potrzebujemy nowych osiedli na dolnym tarasie i sprawniejszej komunikacji miejskiej. Same inwestycje w infrastrukturę drogową stworzą nowe problemy w miejsce starych.

      • 16 4

      • Fachura z ciebie jak nic. Dziękujemy za cwany plan.

        • 9 2

    • Ściema przed wyborami

      • 21 1

  • (3)

    gdyby nie była sabotowana przez rządzących byłaby już skonczona. Obecnie obwodnica wypełniona po brzegu hamuje rozwój trójmiasta. W ciągu dnia są tam średnio dwa wypadki, do tego brak jest kultury jeżdzenia, kierowcy jakby im pół mózgu zostało jeżdzą jeden na drugim, brak totalnie miejsca na hamowanie, w Niemczech to poważne naruszenie ruchu a u nas od razu 5 aut jeden na drugim wbity w siebie.

    • 42 16

    • kto ci sabotuje? - ogarnij się gościu!

      tacy jak ty naprawdę uważają że trwa jakaś okupacja ... psychiatryk!

      tak dla przykładu Donald obiecał Ci połaczenie autostradowe wszystkich miast gospodarzy na Euro 2012, a później trasę kaszubską przy czym w ogóle nie było zapewnione finansowanie

      czasami łapy opadają

      • 0 0

    • Byłeś kiedyś w Niemczech ? tam też są wypadki codziennie,

      • 2 0

    • Tu je Polsko

      Tu siem zmieścim

      • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku do użytku kierowców oddano pierwszy odcinek trójmiejskiej obwodnicy?

 

Najczęściej czytane