• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostatnia prosta przed przetargiem na budowę Obwodnicy Metropolitalnej

Maciej Korolczuk
7 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Według pierwotnych planów kierowcy pojadą Obwodnicą Metropolitalną w 2023 r.

Ministerstwo Infrastruktury uzyskało wstępną opinię Głównego Urzędu Statystycznego, a pakiet wymaganych dokumentów został przetłumaczony na język angielski i przekazany do Eurostatu - to ostatnie formalności przed ogłoszeniem przetargu na budowę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.



Czy OMT odciąży główne trasy w Trójmieście i przede wszystkim obecną obwodnicę?

Wczesną wiosną minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedział, że jeszcze przed wakacjami resort ogłosi długo wyczekiwany przetarg na budowę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta (OMT).

Gdy w czerwcu wróciliśmy do tematu, Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury tłumaczył, że dokumentacja niezbędna do ogłoszenia przetargu w formule partnerstwa publiczno-prywatnego wciąż jest w opracowaniu. Mimo pozytywnej opinii Głównego Urzędu Statystycznego z postępowaniem trzeba się jednak wstrzymać do właściwej kwalifikacji projektu przez Eurostat.

A tej w czerwcu jeszcze nie było.

Wakacje minęły i w temacie OMT coś drgnęło.

Budowa OMT ma zostać podzielona na dwa etapy. Szacuje się, że inwestycja pochłonie ok. 2 mld zł. Budowa OMT ma zostać podzielona na dwa etapy. Szacuje się, że inwestycja pochłonie ok. 2 mld zł.
- W wyniku konsultacji uzyskano wstępną opinię Głównego Urzędu Statystycznego wskazującą, że proponowane warunki realizacji inwestycji nie powodują konieczności automatycznego jej ujęcia w bilansie sektora instytucji rządowych i samorządowych. Pakiet wymaganych dokumentów został przetłumaczony na język angielski i w ubiegłym tygodniu przekazany przez GUS do Eurostatu. Uzyskanie pozytywnej opinii Eurostatu warunkuje prowadzenie dalszych prac, w tym ogłoszenie przetargu - zapowiada rzecznik ministerstwa.
Zielone światło od Eurostatu to jedna z ostatnich formalności przed ogłoszeniem przetargu na budowę drogi, która ma powstać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Chodzi o to, by budowa została sfinansowana przez prywatnego partnera, którego państwo "spłaci" w ciągu kilkudziesięciu lat.

Co ciekawe, to niejedyna planowana trasa ekspresowa w kraju, która ma powstać w modelu PPP. Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów podjął w 2018 roku decyzję, że oprócz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w tej samej formule mają powstać trzy inne odcinki dróg ekspresowych: S6 Koszalin - DK 6 (Bożepole Wielkie), S6 Zachodnia Obwodnica Szczecina i S10 Bydgoszcz - Toruń.

Obwodnica Metropolitalna jest najbliżej realizacji, bo tylko ona posiada opracowany i gotowy nowy wzór umowy PPP.

Według pierwotnych planów budowa 33-kilometrowej ekspresówki ma zakończyć się w 2023 roku. Koszt realizacji szacowany jest na ok. 2,1 mld zł.

Opinie (248) ponad 10 zablokowanych

  • Czas najwyższy odciążyć drogi w mieście. Jest na to prosty sposób (6)

    SKM pod ziemię, zamiast torów zrobić czteropasmówkę.

    • 50 16

    • taniej estakada nad torami (1)

      • 1 4

      • Zjazdy, podjazdy. Bez sensu

        • 3 0

    • za co? (2)

      • 5 0

      • (1)

        ...za abonament... placisz xxxzł miesiecznie i wjezdzasz... ilu bylo by chetnych by bez korkow przejechac przez 3city... Oczywiscie pomiar odcinkow dla szybkich i wscieklych tez by byl... ;]

        • 2 0

        • A krajobraz jaki piękny. Wszystko po to, żeby sobie jeździć samochodami z wioski do miasta.

          • 0 0

    • Drogi pod ziemię, a na wierzchu miasto dla ludzi.

      • 1 1

  • wymuszona (2)

    G
    L
    U
    P
    O
    T
    A
    .

    • 22 39

    • Opisujesz swój stan umysłu.

      Nieprawdaż?

      • 9 5

    • Przestań pić to tanie wino

      • 2 0

  • Nie odciazy obwodnicy. (5)

    Weźmy po uwagę ciężarówki jadące np. z Warszawy nowa droga nadrabia więcej kilometrów to jest zużycia więcej paliwa i miną więcej bramek via toll. Kolejna sprawa np zjeżdżając na obwodnicę Słowackiego, Spacerowa czy koło Auchan i chcąc zjechać w Chylonii ta droga nic nie da. Każdy będzie liczył że ktoś inny będzie nadrabial kilometry a nie ja i to mi się polepszy. Może będzie obligatoryjny nakaz dla ciężarówek jadących na terminal w Gdyni by jechały ta droga. Tylko po co? Bo i tak kolo Chwaszyna musza wrocic na obwodnice. Ale jeszcze tego nie wiemy. Dla jadących do Redy nad otwarte morze ta droga też nic nie daje. Obstawiam że nowa droga odciąży obwodnicę w około 7% tym którzy kierują się do Koszalina Szczecina itd. A jak będzie to się okaże.

    • 34 23

    • Tak okolo 7%

      I to po otwarciu trasy Kaszubskiej. W obecnym ksztalcie to moze pomoze ludziom mieszkajacym w Zukowie i pracujacym w Gdyni.

      • 7 0

    • W połączeniu z Trasą Kaszubską da i to wiele. Kierowcy wolą nadrobić kilkanaście kilometrów a i tak dojadą szybciej niż przez tzw. Miasto. A Obwodnica Trójmiasta już staje się bardziej miejską ulicą aniżeli Obwodnicą

      • 8 2

    • Odciąży (2)

      Odciąży obwodnice a przede wszystkim drogi lokalne w okolicy straszyna żukowa chwaszczyna itd. Nie powinna być dzielona na etapy od razu należy wybudować całość

      • 3 2

      • W ktorym miejscu: (1)

        Przykład 1 pracuje w Gdańsku mieszkam w Gdyni. Przykład 2 mieszkam w Gdyni pracuje w Gdańsku.

        • 3 0

        • Dokladnie bo mowa o odciazeniu obwodnicy trojmiasta.

          Zukowo to nie Trojmiasto.

          • 2 0

  • Metropolitana (5)

    Lepiej poszerzyć istniejącą obwodnicę Trójmiasta do trzech pasów na całej długości.

    • 44 27

    • i tak wszyscy lewym pasem pojadą (1)

      • 14 2

      • To może robić tylko lewe pasy

        Tylko lewe pasy słuszna koncepcja.

        • 21 0

    • (1)

      Jak wyobrażasz sobie rozbudowę przy istniejącym ruchu? Musiałby być zajęty jeden pas obwodnicy. Rozbudowa OT tak, ale po wybudowaniu OM.

      • 9 1

      • obwodnica pontonowa, tymczasowa

        • 7 0

    • To jest obwodnica wybudowana w latach 80. Myśle ze nie zrobią trzeciego pasa, a nawet gdyby zrobili to i tak głupki będą jechać lewym i blokować. Oczywiście, na dzisiejszy ruch to jest za mało. Ale jak poczekamy 20 lat to coś się uda z tym zrobić. Gwarantuje dziś

      • 1 0

  • Super - ciekawe tylko ile będzie po niej jeździło elektrycznych aut? Milion? (1)

    Ja obstawiam że ani jedno - przynajmniej polskiej produkcji.

    • 31 5

    • 2 mln i 4 koła minim1alnej pensji :)

      buahahaaaaa buahahahaha,

      takie czasy. Nic nie musisz a kasa płynie.

      makabra. Może sobie dodrukują?

      • 2 1

  • Główny Urząd Statystyczny

    zajmuje się teraz wydawaniem zgód na budowę nowych dróg? Czy tylko wirtualnych żeby w tabelkach grało?

    • 28 0

  • Dąbrowa będzie zarżnięte ruchem samochodowym

    • 19 3

  • OPAT bylo wazniejsza inwestycja (1)

    • 14 9

    • dla warszawiaków?

      • 3 2

  • Kolejny gwóźdź do trumny tego miasta

    Urzędnicy, ja wy chcecie ograniczyć ilość aut w centrum, jak cały czas je tam tłoczycie? Armii Krajowej, tunel, Havla, Wyklętych, inwestycje za miliardy. Korki tylko rosną.

    • 20 28

  • (3)

    gdyby nie była sabotowana przez rządzących byłaby już skonczona. Obecnie obwodnica wypełniona po brzegu hamuje rozwój trójmiasta. W ciągu dnia są tam średnio dwa wypadki, do tego brak jest kultury jeżdzenia, kierowcy jakby im pół mózgu zostało jeżdzą jeden na drugim, brak totalnie miejsca na hamowanie, w Niemczech to poważne naruszenie ruchu a u nas od razu 5 aut jeden na drugim wbity w siebie.

    • 42 16

    • Tu je Polsko

      Tu siem zmieścim

      • 9 0

    • Byłeś kiedyś w Niemczech ? tam też są wypadki codziennie,

      • 2 0

    • kto ci sabotuje? - ogarnij się gościu!

      tacy jak ty naprawdę uważają że trwa jakaś okupacja ... psychiatryk!

      tak dla przykładu Donald obiecał Ci połaczenie autostradowe wszystkich miast gospodarzy na Euro 2012, a później trasę kaszubską przy czym w ogóle nie było zapewnione finansowanie

      czasami łapy opadają

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Mitsubishi L200, Toyota Hilux i Mercedes-Benz Klas X to auta w nadwoziu typu:

 

Najczęściej czytane