- 1 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (272 opinie)
- 2 Stacje tankowania wodoru w Trójmieście (82 opinie)
- 3 Paraliż drogowy na północy Gdyni (192 opinie)
- 4 Wyścigi zdalnie sterowanych modeli (11 opinii)
- 5 Pomorskie Targi Autokosmetyki po raz drugi (26 opinii)
- 6 "Popis" tego kierowcy to kiepska reklama dla marki BMW (295 opinii)
PKP zaoferuje usługę wynajmu aut na minuty
Prawdopodobnie jeszcze w bieżącym kwartale uruchomiona zostanie nowa usługa PKP Mobility, polegająca na wynajmie samochodów elektrycznych na minuty. Trójmiasto będzie pierwszą aglomeracją, w której kolejarze przetestują nowe rozwiązanie. W maju natomiast planowany jest start automatycznych wypożyczalni rowerów elektrycznych PKP na Półwyspie Helskim.
Najważniejsza informacja, to oficjalna zapowiedź startu usługi PKP Mobility w Trójmieście pod koniec I kwartału 2020 r. Przypuszczalnie pierwszym dworcem, gdzie zostanie uruchomiona nowa usługa, będzie Gdynia Główna. Wymalowano tam już miejsca dla kilku aut elektrycznych (kosztem chodnika dla pieszych).
Znane są ponadto modele aut w usłudze PKP Mobility - będą to samochody Nissan Leaf (testowaliśmy go w 2013 r.) oraz BMW i3 (czytaj nasz test z 2015 r.)
Operatorem usługi od strony technicznej została firma Easyshare, świadcząca usługi carsharingu na terenie Poznania oraz Łodzi.
W Trójmieście niektórzy mogą kojarzyć firmę Easyshare za sprawą współpracy z gdyńskim MiiMove, która pozwala na korzystanie z aut obu operatorów z wykorzystaniem jednej aplikacji. To oznacza, że mając konto w systemie MiiMove wypożyczymy auto Easyshare w Poznaniu czy Łodzi, ale niestety bez możliwości zwrotu pojazdu w Trójmieście.
Ceny wynajmu wciąż jeszcze nieznane
Podczas kongresu przedstawiciele PKP nie podali nadal żadnych cen wynajmu "elektryków". Można jedynie przypuszczać, że nie będą one znacznie odbiegały od ofert innych firm carsharingu z autami na prąd. Przewiduje się również łączenie zakupu biletu na pociąg z opcją rezerwacji auta.
Punkty ładowania samochodów elektrycznych w Trójmieście
Współdzielone osobowe auta elektryczne w Trójmieście
Przypomnijmy, w Trójmieście osobowe samochody elektryczne "na minuty" są obecnie w ofercie wspomnianej firmy MiiMove. Cena za minutę jazdy Oplem Ampera-e wynosi 1,19 zł (nie są naliczane dodatkowe opłaty za kilometr).
Do dyspozycji jest dziesięć aut, ale skorzystać z nich mogą jedynie użytkownicy, który wcześniej pokonali spalinowymi Oplami Astra dystans co najmniej 10 km z oceną jazdy minimum 3 (ocenę można sprawdzić w aplikacji).
Nissan Leaf oraz BMW i3 w polskim carsharingu
Nissany Leaf znajdziemy w ofercie wrocławskiej Vozilli oraz 4Mobilty w Warszawie, Siedlcach i Rzeszowie (firma świadczy też usługi w Trójmieście, ale w oparciu o spalinowe Audi A3):
- Vozilla cenę przejazdu uzależnia wyłącznie od miejsca zakończenia najmu, zaś minuta przejazdu kosztuje od 1,10 do 1,30 zł,
- Opłaty w 4Mobility za "elektryka" wynoszą: 0,67 zł za minutę jazdy oraz 0,80 zł za każdy kilometr, a więc identycznie jak spalinowe Audi A3 w Trójmieście.
BMW i3 wypożyczymy natomiast w ramach usług Innogy Go w Warszawie. Cena za minutę podróży to 1,19 zł (bez dodatkowych kosztów za kilometry).
Testy Renault ZOE oraz dostawcze Kangoo na prąd
Warto odnotować, że w Trójmieście elektryczne auta testowała również firma Traficar w 2018 r. Dziewięć Renault Zoe można było wynająć na identycznej zasadzie, jak auta spalinowe, czyli zgodnie z ówczesnym cennikiem: 50 gr za minutę jazdy i 80 gr za kilometr. Ostatecznie jednak Traficar nie wprowadził żadnych "elektryków" osobowych na stałe do oferty w naszym regionie.
Obecnie w ofercie tego operatora carsharingu w Trójmieście znajdziemy jedynie trzy elektryczne auta dostawcze Renault Kangoo Van ZE. Wypożyczymy je spod parkingu przy sklepie Ikea, zaś opłaty naliczane są za każdy kilometr (1,70 zł) plus opłata startowa (2,99 zł).
Co ważne, w ramach przyjętej tzw. ustawy o rozwoju elektromobilności, dopuszczono jazdę autami elektrycznymi po buspasach w całym kraju, niezależnie od liczby osób w samochodzie.
Rowery elektryczne na minuty na Półwyspie Helskim
Podczas Kongresu Rozwoju Kolei zapowiedziano także zamiar startu z usługą wypożyczeń rowerów elektrycznych. Już podczas najbliższej "majówki" planuje się wprowadzić zautomatyzowane wypożyczalnie w naszym regionie na stacjach Hel oraz Władysławowo. Partnerem technicznym będzie firma Tryb Eco.
Podobnie jak w przypadku aut, kolejarze nie ujawnili jeszcze cennika usług tego pilotażu.
Z prądem czy pod prąd? Zalety i wady rowerów elektrycznych
Prezentacja Nissan Leaf - materiał archiwalny z 2013 r.
Prezentacja BMW i3 - materiał archiwalny z 2015 r.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Sprzedam auto - napęd: gaz, hybryda lub elektryczne
Miejsca
Opinie (99) 3 zablokowane
-
2020-02-01 13:00
Opinia wyróżniona
niewiedza ludzi...... (16)
Jestem posiadaczem auta elektrycznego od pół roku i niestety po bus pasie jadę bardzo rzadko,ponieważ stwierdzam taki fakt,że ludzie nie mają wiedzy na ten temat :albo trąbią albo też zajeżdżają drogę lub tez zdarza się często,że stare gruchoty skracają sobie drogę myśląc skoro inni mogą to i ja.... Poza tym jest bardzo mało dostępnych stacji
Jestem posiadaczem auta elektrycznego od pół roku i niestety po bus pasie jadę bardzo rzadko,ponieważ stwierdzam taki fakt,że ludzie nie mają wiedzy na ten temat :albo trąbią albo też zajeżdżają drogę lub tez zdarza się często,że stare gruchoty skracają sobie drogę myśląc skoro inni mogą to i ja.... Poza tym jest bardzo mało dostępnych stacji ładowania w Gdyni w porównaniu do Gdańska. Mały Sopot mniej więcej ma tyle co Gdynia-niby taka nowoczesna,wsytd! Do tego można dodać takie moje skromne spostrzeżenie,że stanowiska wyznaczone dla aut elektrycznych często zajęte są przez auta z silnikiem benzynowym itp....
- 62 6
-
2020-02-05 20:05
Nie po...kichaj się
- 0 0
-
2020-02-03 11:47
Ale wiocha
- 0 1
-
2020-02-03 00:10
karolina troluje
Gdynia ma 11 ładowarek. Sopot ma 6 ładowarek, a Gdańsk 17 ładowarek
- 2 0
-
2020-02-02 22:08
Wypad taxi
- 0 0
-
2020-02-02 09:06
To jak takas mądra , to po co kupowałaś ten badziew (3)
2 razy droższy od spalinowego, ktorego bilans eco jest duzo gorszy w porownaniu do pojazdu z napędem tradycyjnym.
- 13 16
-
2020-02-02 09:13
(2)
Tradycyjnym, tzn z koniami i innymi zwierzetami?
- 3 3
-
2020-02-02 19:28
KArolina
do dyszla !!!!
- 1 0
-
2020-02-02 11:52
karoliną.
- 1 1
-
2020-02-01 19:08
bo u nas po buspasie jadą dosłownie wszyscy. Taxi, Uber i wszyscy jak popadnie. Niedługo zabraknie miejsca dla autobusów.
- 8 4
-
2020-02-01 14:26
Jakie stanowiska dla aut elektrycznych ? :))) (2)
.
- 0 19
-
2020-02-04 09:23
niewiedza..... (1)
stanowiska do ładowania tych samochodów,można robić zdjęcia ,
- 2 0
-
2020-02-05 13:06
Jest mi niezmiernie przykro że prywatne firmy nie widza w budowaniu stacji ładowania intresu.
- 1 0
-
2020-02-01 13:12
nie wymagaj od kur latania jak sokół
- 15 4
-
2020-02-01 13:35
Nic nie poradzisz na Janusza
W passerati tdi
- 19 2
-
2020-02-01 13:36
Czemu kłamiesz trollu? (1)
Każdy elektryk ma teraz prawo jeździć na zielonych tablicach. To wszystko wyjaśnia.
- 4 22
-
2020-02-03 13:00
Uspokój się, przeczytaj jeszcze raz, pomyśl... Podpowiem - prawo, to nie obowiązek, a rejestrując samochód pół roku temu nie było nawet możliwości otrzymania zielonych blach.
- 2 0
-
2020-02-01 12:40
Opinia wyróżniona
(13)
Elektryki w carsharingu to nie jest dobre rozwiązanie. Za mały zasięg, wystarczy kilku użytkowników i auto jest już wyłączone z obiegu na pół dnia aż jakiś serwisant ponownie naładuje (co oczywiście też trwa). Mimo wszystko lepsze są auta spalinowe lub hybrydowe, które klienci sami mogą zatankować.
- 40 5
-
2020-02-03 00:08
karolina, nie troluj
Gdynia 11 ładowarek
Sopot 6 ładowarek
Gdańsk 17 ładowarek- 1 1
-
2020-02-02 10:19
(4)
Ok, na przykładzie raczej tańszego auta elektrycznego.
Opel-Corsa-e - zasięg 290 km
Średnia prędkość jazdy w Gdańsku (za artykułem z Motofakty.pl) - 44.8 km/h
To nam daje 6,47 godziny jazdy, załóżmy 6h zeby wziac pod uwagę stan akumulatora i warunki na drodze.
Teraz mamy dwie opcje ładowania:
rozwiń...Ok, na przykładzie raczej tańszego auta elektrycznego.
Opel-Corsa-e - zasięg 290 km
Średnia prędkość jazdy w Gdańsku (za artykułem z Motofakty.pl) - 44.8 km/h
To nam daje 6,47 godziny jazdy, załóżmy 6h zeby wziac pod uwagę stan akumulatora i warunki na drodze.
Teraz mamy dwie opcje ładowania:
Charge Time (0->290 km)7h45m
Charge Speed38 km/h
Fastcharge Time (29->232 km)28 min
Fastcharge Speed430 km/h
Tak więc co ok 6 h samochód musiały być ładowany przez 30 minut, co ze zdjęciem go z drogi zajmowałoby łącznie godzinę.
Podsumowując, uważam że auta elektryczne na spokojnie się bronią, I warto podkreślić, że corsa-e nie jest samochodem elektrycznym z górnej półki.- 0 1
-
2020-02-03 13:05
Średnia prędkość w mieście nie będzie większa, niż 30 km/h, a raczej bliżej 25 km/h. Szczególnie, że car sharing jest wykorzystywany bardziej w centrach, niż na obrzeżach i obwodnicach.
- 0 0
-
2020-02-03 00:14
przestan bzdury pisać
ile jest szybkich ładowarek?
tyle w temacie...- 1 0
-
2020-02-02 11:46
zastanawia mnie trwałość baterii , (1)
jej pojemność po kilku latach eksploatacji i efektywnośc w niskich temperaturach. Podobno może spaść do 20% początkowego stanu.
- 1 1
-
2020-02-03 06:53
Nie do 20%, a o 20%...
- 1 2
-
2020-02-02 09:08
Pkp to zawsze ujemne IQ, począwszy od tworzenia siatki połączeń
- 4 2
-
2020-02-01 22:56
(1)
Do miast to najlepsze są hybrydowe auta. Mam prywatnie aurisa z tym napędem i się dobrze sprawdza. Najważniejsze, że jest mało awaryjny, niedużo pali i nie marnuje pół dnia na stanie przy ładowarce.
- 8 0
-
2020-02-02 11:44
Mam prywatnie Yarisa 1,4 D
pali od 3,5 do 4,6 l/100km. Jest bezawaryjny, spełnia normę E5, i jak go będę sprzedawał, to na pewno znajdę nabywcę, bo po 10 latach wymiana baterii będzie w hybrydzie kosztowała wiecej niż bolid.
- 4 2
-
2020-02-01 12:42
Dlatego mało która firma carsharingowa je oferuje. (3)
- 5 0
-
2020-02-01 16:12
(2)
w niemczech juz wiekszosc jest elekrtycznych i to duzo taniej niz spalinowki wiec nie sadze zeby sie nie oplacala a za to ze podepniesz auto do ladowarki dostajesz darmowe minuty.... wiec pogooglujcie zanim zaczniecie stwierdzac glupoty
- 4 6
-
2020-02-01 19:27
Wiatraki w Niemczech (1)
też się opłacały rolnikom, póki rząd do tego im dopłacał. A teraz weszła ustawa odległościowa o zakazie stawiania turbin w promieniu 1km od domostw. Ciekawe dlaczego? Hihihi
- 10 3
-
2020-02-02 18:52
Mielismy w zeszlym roku przyklad z rowerami Mevo
Tak sie swietnie elektryki sprawdzily u nas.
- 5 0
Wszystkie opinie
-
2020-07-10 15:40
Miało być i nie ma?
I co z ta nowa usługa?
- 0 0
-
2020-02-18 20:41
Trochę dokładności
Gdzie można znaleźć samochody elektryczne? W Vozilli we Wrocławiu? Od kilku miesięcy już nie. I dobrze, że PKP nie wchodzi w ten projekt z własną czyli nasza kasą. Że względu na ogromne koszty (i3 kosztuje 180 tys. tj. 3 razy więcej niż Yaris), brak infrastruktury, wysokie koszty ubezpieczenia ten biznes nie ma sensu. Stąd porażka Vozilli. Owszem Innogy czyPGE (4 mobility) mogą sobie na to pozwolić. Oni śpią na kasie. I nawet nie udają, że chcą zarabiać. Bardziej chodzi o wizerunek czyli robienie z ludzi tym czym już są czyli durni. Ci durnie mają i uwierzą, że to czyste ekologicznie firmy.
- 0 0
-
2020-02-03 16:26
(1)
Jakoś jak przyjeżdżam pociągiem to Trójmiasta to wolę sobie zamówić Opti Taxi aby bez problemów dojechać tam gdzie chce. Rzadko tu jestem i jazda samemu to by była tylko męczarnia
- 0 0
-
2020-02-05 20:21
Marcin? Wiedziałem, że się nie powstrzymasz.
Ale masz rację, jazda z tobą albo za tobą to męczarnia.
- 0 0
-
2020-02-01 15:18
w Gdyni nie pomalowano kosztem chodnika, ale kosztem miejsc parkingowych (2)
podobno macie redakcję w Gdyni... wystarczy się przejść
- 19 1
-
2020-02-01 17:39
(1)
Weź to napisz jeszcze raz po Polsku.
- 2 12
-
2020-02-05 20:19
Teee... Redakcja skup się na rzetelnej informacji a nie na pyskówkach.
Na początek przejdź się pod dworzec.
- 0 0
-
2020-02-01 13:00
Opinia wyróżniona
niewiedza ludzi...... (16)
Jestem posiadaczem auta elektrycznego od pół roku i niestety po bus pasie jadę bardzo rzadko,ponieważ stwierdzam taki fakt,że ludzie nie mają wiedzy na ten temat :albo trąbią albo też zajeżdżają drogę lub tez zdarza się często,że stare gruchoty skracają sobie drogę myśląc skoro inni mogą to i ja.... Poza tym jest bardzo mało dostępnych stacji ładowania w Gdyni w porównaniu do Gdańska. Mały Sopot mniej więcej ma tyle co Gdynia-niby taka nowoczesna,wsytd! Do tego można dodać takie moje skromne spostrzeżenie,że stanowiska wyznaczone dla aut elektrycznych często zajęte są przez auta z silnikiem benzynowym itp....
- 62 6
-
2020-02-05 20:05
Nie po...kichaj się
- 0 0
-
2020-02-01 14:26
Jakie stanowiska dla aut elektrycznych ? :))) (2)
.
- 0 19
-
2020-02-04 09:23
niewiedza..... (1)
stanowiska do ładowania tych samochodów,można robić zdjęcia ,
- 2 0
-
2020-02-05 13:06
Jest mi niezmiernie przykro że prywatne firmy nie widza w budowaniu stacji ładowania intresu.
- 1 0
-
2020-02-01 13:36
Czemu kłamiesz trollu? (1)
Każdy elektryk ma teraz prawo jeździć na zielonych tablicach. To wszystko wyjaśnia.
- 4 22
-
2020-02-03 13:00
Uspokój się, przeczytaj jeszcze raz, pomyśl... Podpowiem - prawo, to nie obowiązek, a rejestrując samochód pół roku temu nie było nawet możliwości otrzymania zielonych blach.
- 2 0
-
2020-02-03 11:47
Ale wiocha
- 0 1
-
2020-02-03 00:10
karolina troluje
Gdynia ma 11 ładowarek. Sopot ma 6 ładowarek, a Gdańsk 17 ładowarek
- 2 0
-
2020-02-02 22:08
Wypad taxi
- 0 0
-
2020-02-02 09:06
To jak takas mądra , to po co kupowałaś ten badziew (3)
2 razy droższy od spalinowego, ktorego bilans eco jest duzo gorszy w porownaniu do pojazdu z napędem tradycyjnym.
- 13 16
-
2020-02-02 09:13
(2)
Tradycyjnym, tzn z koniami i innymi zwierzetami?
- 3 3
-
2020-02-02 19:28
KArolina
do dyszla !!!!
- 1 0
-
2020-02-02 11:52
karoliną.
- 1 1
-
2020-02-01 19:08
bo u nas po buspasie jadą dosłownie wszyscy. Taxi, Uber i wszyscy jak popadnie. Niedługo zabraknie miejsca dla autobusów.
- 8 4
-
2020-02-01 13:35
Nic nie poradzisz na Janusza
W passerati tdi
- 19 2
-
2020-02-01 13:12
nie wymagaj od kur latania jak sokół
- 15 4
-
2020-02-05 15:08
A czy PKP
nie powinno najpierw dołożyć wszelkich starań by zaoferować czyste i punktualne pociągi? Czy to nie jest podstawowa rola publicznego przewoźnika? Najpierw się jedną usługę nauczcie świadczyć na europejskim poziomie, zamiast brać się za kolejne, o których nie macie pojęcia.
- 1 0
-
2020-02-05 12:36
Hasło reklamowe już jest
Pożycz BWM i pojezdzij w kolko czekajac na nasz pociag!
- 0 0
-
2020-02-05 10:50
Podobno następnym krokiem...
...ma być sprzedaż przez PKP hot-dogów na dworcach.
Czy PKP nie mogłoby raczej przetestować dostarczania dobrej usługi transportu kolejowego?- 1 0
-
2020-02-04 10:19
PKP będzie wynajmować samochody (powinni wozoić kilka na końcu dalekobieżnych składów, które utkną w polu, żeby nie czekać godzinami aż pociąg ruszy, tylko wsiąść w auto i zostawić za sobą ten nieszczęsny pociąg) a Poczta Polska wchodzi w turystykę (będzie można zamówić wycieczkę w poszukiwaniu zaginionej przesyłki). Prawdziwie XXI wiek.
- 0 0
-
2020-02-01 15:14
Trujące elektryki znowu na świeczniku (9)
To teraz poprosimy o dane żywotności baterii, co się z nimi stanie po okresie eksploatacji, gdzie będą składowane, utylizowane i w jakim stopniu przetworzone. Do tego dane na temat sprawności ładowania (zarówno dołączonych ładowarek, jak i danych ogniw). Trzeba mieć na uwadze że przy ładowaniu elektryków ok 30% energii jest tracona jako ciepło wytworzone w ogniwach- marnotrastwo prądu który i tak jest z węgla. Do tego weźmy pod uwagę serwis oraz utylizacje samych elektryków- tony dodatkowego plastiku oraz izolacji dostanie się do środowiska. Metalowy złom z diesli samoistnie ulega rozkładowi w kilkaset lat, natomiast większość komponentów aut na prąd zapewne będzie świadkami końca świata. Nie zapomnijmy też dodatkowo o usprawnionej technologii ustawienia na samo zniszczenie- w elektrych znacznie łatwiej jest inżynierom oraz księgowym "wyliczać" komponenty na określoną ilość kilometrów. "Ten kontroler musi sie posypać po 80 000km żeby serwis się zwrócił"- praktycznie każda część jest rozpisana na swoją " żywotność" nie dlatego że nie byłaby w stanie wytrzymać dłużej, ale po to by po zakupie auta wytworzył się "cichy abonament" opłacany dla producenta i sieci serwisowej. Każda taka wymiana to dodatkowe śmieci do utylizacji. Pozdrawiam eko-mędrków dla których liczy się tylko "brak dymku z rury", a " dymku" wychodzi 10x razy więcej, ale w innych częściach świata np. Przy produkcji magnesów neodymowych używanych w silnikach elektrycznych, dodatkowych kg aluminium otrzymywanych z rudy boksytu, czy właśnie przy utylizacji która prawdopodobnie będzie polegała na paleniu ogniw i plastików w chińskich spalarniach gdzie nikogo to już nie będzie obchodziło.
- 43 13
-
2020-02-02 11:36
o, kolega z Rosji już nadaje :) (6)
wiem, że spadek sprzedaży ropy was zaboli
- 2 8
-
2020-02-02 18:28
Powiedz co z tego co napisałem nie jest prawdą. (4)
Zresztą załóżmy że jestem ruskim trollem- już widzę jak moja opinia na mikro-portaliku jakim jest trojmiasto, zmienia trendy gospodarcze na światowej szachownicy xD Już pomijam że cały, światowy transport samochodowy to ułamek procenta światowego zużycia ropy w porównaniu z transportem morskim i przemysłem. Ochłoń trochę foliarzu.
- 6 1
-
2020-02-03 12:16
30% strat w ogniwach (1)
A w rzeczywistości kilka %, przynajmniej w obecnych ogniwach (LiIon i podobne). Tyle co piszesz może być w akumulatorach kwasowych, dziś już nie używanych w elektrykach.
- 0 2
-
2020-02-03 19:09
To zależy od sposobu ładowania
30 % strat jest przy szybkim ładowaniu wysokim prądem gdzie sprawność drastycznie spada- jest to nie do uniknięcia w przypadku gdy ładowanie ma trwać krócej niż 2 godziny.
- 2 0
-
2020-02-02 22:36
Bzdury piszesz, bo cały czas koncerny (1)
samochodowe ulepszają "elektryki", również pod kątem recyklingu.
Myślisz koleś, że postęp technologiczny dotyczy tylko np. smartfonów ? Innych urządzeń nie ?
Zatem zaktualizuj swoją wiedzę, w dziedzinie aut elektrycznych i recyklingu.- 0 2
-
2020-02-03 01:21
koncerny samochodowe ulepszają "elektryki", również pod kątem recyklingu.
W jaki sposób, proszę o konkretny przykład. Jakie nowe technologie powodują że elektryki są mniej szkodliwe niż 5 lat temu? Na prawdę, daj jakiś namiar, tytuł pracy naukowej, artykuł, cokolwiek.
- 2 0
-
2020-02-02 12:38
Pyta o dane
Co w tym złego?
- 3 1
-
2020-02-02 22:43
P.S. zapewne koleś twoją przestarzała (1)
wiedzą koncerny samochodowe strasznie się przejmą ? I przestaną produkować samochody elektryczne ?
Bo to one produkują "elektryki", a nie jacyś ekolodzy.
I oczywiście napisałeś to tak głupio, jakby "spaliniaki" po zużyciu odpadami (łącznie z tworzywami sztucznymi) nie były?- 0 2
-
2020-02-03 01:19
Diesle też, ale w mniejszym stopniu i mniej niebezpiecznymi
Polecam google scholar- jest wiele prac naukowych na ten temat.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.