• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia szuka inwestora do budowy parkingów kubaturowych

Patryk Szczerba
22 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kto zbuduje parkingi kubaturowe w Gdyni?
  • Parking przy ul. Kieleckiej ma powstać w połączeniu z pętlą autobusową
  • Parking przy ul. Kieleckiej ma powstać w połączeniu z pętlą autobusową
  • Parking przy ul. Kieleckiej ma powstać w połączeniu z pętlą autobusową

Gdynia planuje zbudować dwa kilkupiętrowe parkingi przy ul. LotnikówMapkaKieleckiejMapka. Władze miasta zapraszają do współpracy firmy, bo inwestycja miałaby powstać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Piętrowe parkingi miałyby powstać do końca 2024 roku.



Jak oceniasz plany budowy parkingów przesiadkowych w proponowanych lokalizacjach?

W obydwu lokalizacjach znajdują się pętle ZKM oraz parkingi, które są zdecydowanie za małe, stąd pomysł na realizację piętrowych obiektów.

Dzięki nim kierowcy nie musieliby wjeżdżać do centrum miasta, tylko przesiadaliby się na SKM, transport miejski lub korzystali z hulajnóg elektrycznych czy np. roweru MEVO, który ma wrócić w wersji 2.0.

Gdynia opublikowała memorandum informacyjne wraz z ankietą, które jest opisem przedsięwzięcia i ma być początkiem wstępnych konsultacji z firmami zainteresowanymi inwestycją.

Planowany parking przy ul. LotnikówMapka



W przypadku ul. Lotników funkcjonujący parking przy przystanku SKM Gdynia-Redłowo może pomieścić ok. 60 samochodów. Władze miasta zdają sobie sprawę z tego, że ta liczba jest niewystarczająca.

  • Parking przy ul. Lotników miałby powstać w miejscu, gdzie znajduje się pętla i niewielki przesiadkowy parking.
  • Parking przy ul. Lotników miałby powstać w miejscu, gdzie znajduje się pętla i niewielki przesiadkowy parking.
- Obserwacja sąsiednich ulic i działek wokół, szczególnie od strony południowej, wskazuje na zdecydowanie większy popyt. Jest to kluczowy punkt przesiadkowy dla osób z górnych tarasów Gdyni, które kontynuują swoją podróż SKM, zarówno w stronę centrum Gdyni, jak Sopotu oraz Gdańska - można przeczytać w opublikowanym przez Gdynię memorandum.
Wariant rozbudowy parkingu przy pętli zakłada budowę 6-kondygnacyjnego parkingu otwartego (parter i 5 poziomów) na części działki obecnego parkingu. Miałby zająć blisko 0,8 ha.

Liczba miejsc parkingowych zwiększyłaby się do 462.

Planowany parking przy ul. KieleckiejMapka



Obecnie przy ul. Kieleckiej funkcjonuje parking na ok. 70 pojazdów. Do 1 lipca chętnie korzystali z niego pracownicy dojeżdżający do centrum oraz osoby kontynuujące swoją podróż SKM. Od tego dnia, w związku z rozszerzeniem stref parkowania, jest płatny, więc od poniedziałku do piątku, kiedy trzeba płacić za postój, praktycznie opustoszał.

Parkingi w Trójmieście


Tutaj, tak jak w Redłowie, urzędnicy planują połączyć istniejącą pętlę ZKM z kubaturowym parkingiem.

- Wzorem innych europejskich miast pętlę autobusową można połączyć z wielopoziomowym parkingiem dla pojazdów i zbudować taki budynek, który konstrukcyjnie wpisze się w krajobraz miasta - argumentują w memorandum.
Na poziomie 0 funkcjonowałaby pętla ZKM z zapleczem, a na poziomach 1-3 (ew. 4) parking na ok. 300, a przy budowie czwartej kondygnacji nawet 378 pojazdów.

Parking zająłby 0,6 ha, a jego budowa wymagałaby zmiany planu miejscowego.

Realizacja w formule partnerstwa publiczno-prywatnego



Projekt ma zostać zrealizowany w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Gdynia chce udostępnić lub przekazać działkę pod realizację inwestycji.

Zadania prywatnego podmiotu:

  • wykonanie dokumentacji projektowej oraz robót budowlanych,
  • zapewnienie finansowania przygotowania całości dokumentacji oraz wykonania robót budowlanych,
  • utrzymanie oraz zarządzanie i świadczenie usług w powstałych obiektach.

- Partner prywatny będzie utrzymywał efekt rzeczowy przedsięwzięcia i zarządzał nim
w okresie nie krótszym niż 15 i nie dłuższym niż 30 lat od daty jego wybudowania. Okres zarządzania zostanie ustalony w ramach dialogu konkurencyjnego - podają urzędnicy w memorandum.

Według wstępnego harmonogramu w I kwartale 2023 r. mogłaby zostać podpisana umowa z partnerem. Jeśli tak by się stało, w IV kwartale 2024 r. parkingi powinny być gotowe.

Wcześniejsze pomysły na parking kubaturowy



Społecznicy z Miasta Wspólnego przypominają z kolei, że podobne rozwiązania proponowali przed laty, ale wtedy zostały odrzucone. Co ważne, przez ten czas pojawił się pomysł związany z budową parkingu podziemnego pod parkiem Centralnym.

Tak ma wyglądać park Centralny po zakończeniu wszystkich etapów budowy. Pod ziemią znajdzie się parking. Tak ma wyglądać park Centralny po zakończeniu wszystkich etapów budowy. Pod ziemią znajdzie się parking.
Przypomnijmy, że w ramach trzeciego etapu budowy parku Centralnego ma również powstać parking podziemny na 270 samochodów.

Parking będzie jednak prawdopodobnie płatny. Niewykluczone, że na tych samych zasadach co miejsca przy Centrum Filmowym, bo podobnie jak tam zarządzaniem obiektem zajmie się Agencja Rozwoju Gdyni.

- Istotny jest kontekst - 4 lata temu pokazywaliśmy, łącznie z gotową koncepcją, jak mógłby wyglądać parking kubaturowy nad węzłem Franciszki Cegielskiej, ale mówiliśmy o nim jako inwestycji zamiast planowanego parkingu podziemnego pod parkiem Centralnym - znacznie droższego dla gdyńskiego podatnika i też ograniczającego "funkcję parkową" parku (płyta podziemnego garażu ogranicza możliwość sadzenia drzew, ogranicza też wsiąkanie wody, tworząc dość grząski grunt). Obecnie część prywatna parkingu pod parkiem jest w części gotowa, miasto szykuje się do realizacji swojej - podkreśla Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Propozycja społeczników z Miasta Wspólnego parkingu kubaturowego przy ul. Kieleckiej sprzed 4 lat. Propozycja społeczników z Miasta Wspólnego parkingu kubaturowego przy ul. Kieleckiej sprzed 4 lat.
Według niego parkingi obecnie nie mają szans powstać z prywatnych pieniędzy.

- Są za małe, nie dają gwarancji zarobku przy obecnych stawkach w SPP i przy bliskości tańszej alternatywy. Jedyni potencjalni inwestorzy to deweloperzy realizujący duże inwestycje w pobliżu - na Kieleckiej i na Przemyskiej, i tu też z zastrzeżeniem, że mogliby wykupić część miejsc, zamiast budować bardzo kosztowne parkingi podziemne pod swoimi inwestycjami. Tyle że wtedy nie byłyby to miejsca publiczne - wskazuje Piesiewicz.

Sytuacja z parkingami kubaturowymi w Gdańsku



Kilka parkingów kubaturowych istnieje w Gdańsku. Ostatni z nich otwarty został 6 września przy Urzędzie Marszałkowskim i Wojewódzkim. Powstał w ramach budowy wiaduktu Biskupia Górka. Na razie jest darmowy i cieszy się sporym zainteresowaniem.

Ostatnio władze miasta wycofały się z forsowania budowy kolejnego parkingu kubaturowego w centrum miasta - przy ul. 3 MajaMapka.

Gdańsk rezygnuje z budowy parkingu kubaturowego na 3 Maja



Pomysł ten od samego początku budził kontrowersje pod względem sensowności realizacji kosztownej inwestycji w sytuacji, gdy w sąsiedztwie istnieją już miejskie grunty przeznaczone na taką samą funkcję.

Od kilkunastu lat zapowiadana jest też budowa podziemnych parkingów w centrum Gdańska. Mimo że pojawił się inwestor, to wciąż nie wiadomo, czy i kiedy takie obiekty powstaną.

Konserwator zmienia decyzję ws. wycinki drzew dla parkingu kubaturowego



Quiz Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca? Średni wynik 58%

Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca?

Rozpocznij quiz

Opinie (295) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (4)

    W końcu ale niestety o dobre 10 lat za późno.Gdynia się wyludnia,centrum zamiera, przez opłaty w weekendy masa ludzi wybiera Sopot.

    • 83 20

    • Byłeś ostatnio w Gdyni? (3)

      Nie. Więc nie pisz kłamstw. W Gdyni ciągle dużo ludzi, latem aż za dużo.

      • 6 16

      • Jestem codziennie i się wyludnia strasznie. Hula wiatr tylko

        • 14 3

      • Dlatego, że czasem trzeba cos załatwic w ZUS, UM i im podobnych

        lub bankach, lekarzach. Nic więcej...

        • 9 2

      • Niestety coraz mniej, no ale jak

        Się bierze za parking w niedziele kilkanaście złotych to nic dziwnego

        • 6 0

  • (1)

    Bzdura pod publikę. Pomysł spóźniony o 15 lat.

    • 83 7

    • Chyba wybory idą)

      • 9 5

  • Chce ale nie da rady (3)

    • 46 4

    • w koncu oprocz bialej farby i konsultacji urzad miejski robi cos wiecej czyli szuka a gdynianie nadal niezadowoleni

      • 0 9

    • Takie parkingi powinny powstawać od lat

      A zamiast stref płatnego parkowania po prostu zakaz trzymania aut na ulicy i tyle.
      Dodatkowo mieszkańcy na pewno by się zgodzili płacić, zwłaszcza jeśli parking byłby zadaszony, w dobrym miejscu no i niedrogi. Teraz z tego co się orientuję abonament miesięczny w samym centrum można kupić za 200-300 PLN.
      Dla mnie dziwne, że nie opłaca się robić parkingów gdy ich ceny za MKW są porównywalne z cenami wynajmu mieszkań przy jednak wyraźnie niższym koszcie utrzymania takiego parkingu.
      Ja bym się spokojnie zgodził by płacić np. 100 PLN za sieć parkingów zamiast parkować na ulicy.
      I można też pomyśleć o jakimś systemie aby po jednorazowym opłaceniu można było korzystać z wielu parkingów - bo teraz każda strefa i parking mają inny system.
      Tylko oczywiście jak zwykle, nie da się, a po co itp.

      • 3 2

    • chceizm

      • 2 1

  • (1)

    Może AB albo Invest Comfort?)Ale pewnie nie mają czasu,tyle apartamentowców do budowy.

    • 50 4

    • Nie są głupi

      Gdyby mieli w tym interes dawno by to zrobili są przecież w zarządzie układu gdynskiego i mają realna władzę w Gdyni

      • 8 2

  • bezsens (14)

    proponuje aby urzednicy dojezdzali rano do pracy z taka przesiadką. widac tutaj juz efekty wyprania mozgu przez dyrektywy komunistycznej propagandy UE. nie po to człowiek kupuje samochod by jezdzic autobusem i hulajnoga. Gdynia juz jest miastem wymarłym. wszyscy tak mowią. i pomyslec, ze wystarczylo wybudowac jeden duzy wielokondygnacyjny parking w centrum. ale z glupotą szuflandi nie wygrasz.

    • 70 23

    • (2)

      Wymarłym jest, ale tylko na tym forum

      • 9 13

      • Nie tylko na tym forum. Ludzie nas odwiedzają (1)

        I oczy przecierają ze zdumienia, co się stało z tym niegdyś pięknym miastem.

        • 5 2

        • Ludzie wala drzwiami i oknami latem, patrz stawki za noclegi.

          • 0 5

    • Źadnego parkingu w centrum.

      Bo to oznacza zwiększony ruch do centrum w okolice tego parkingu, korki na wjeździe do niego i to samo po południu przy wyjeździe i opuszczaniu centrum.

      • 12 17

    • Gdynia Schroedingera normalnie. (1)

      Jednocześnie deweloperzy zabudowują każdy fragment miasta lokalami na wynajem i nikt tu nie przyjeżdża...

      A gdyby nie ta "komunistyczna UE", do tej pory jeździłbyś Polonezem :)

      • 15 7

      • A to był bardzo dobry samochód

        Który wychodził bez szwanku z wypadku z tirem. Miał świetne, mocne blachy. Blachy, a nie plastiki. Poloneza się klepało, dzis naprawa każdego samochódu kosztuje krocie, bo uszkodzone części się wymienia na nowe.

        • 4 1

    • Masz rację. Zabili biznes na Świętojańskiej i 10 Lutego. (6)

      I nadal nie myślą...

      • 19 8

      • Ten biznes to był dobry na lata 80 ubiegłego wieku. (5)

        • 3 4

        • A co to, ludzie przestali jeść i ubierać się ? Naprawdę ? (4)

          • 5 3

          • tak przestali sie ubierać w geszeftach zwanych butikami (2)

            a biznes teraz na Świętojańskiej nazywa się restauracje i kawiarnie

            i bardzo dobrze

            • 1 3

            • Teraz ubiersją się w geszeftsch w galeriach i jedzą w barach i knsjpach na Świętojańskiej.

              • 0 1

            • Puste

              • 1 0

          • Tak, galerie zmienily zwyczaje zakupowe. Po ubranie idzie sie do galerii, w ktorej do tego musza byc tzw. kotwice handlu. Ten proces dotyczy calego Zachodu. Handel na glownych ulicach to tylko prestizowe marki. My jestesmy za biedni na butiki Chanel czy YSL na Swietojanskiej. Nie mowiac juz o tym, ze galerie tez podlegaja przeksztalceniom, aktualnie pod naporem ehandlu w showroomy marek.

            • 1 2

    • Masz duży parking w samym centrum - pod filmówką

      199 miejsc. I tak tam nie pojedziesz, bo janusz woli na trawniku za darmo

      • 5 17

  • Nawet jeżeli każdy z tych parkingów miałby po 5 pięter (2)

    to i tak nie ma pewności czy pomieściłby ten zalew samochodów

    • 22 8

    • (1)

      Oni by chcieli te parkingi w centrum za darmo :D

      • 0 1

      • za darmo mają wszystko rowerzyści

        • 0 0

  • (1)

    Bez sensu, obecnie nie ma problemu z parkowaniem w centrum. Płatnie lub bezpłatnie przy hali sportowej. Taki piętrowy parking mógłby się przydać tylko w Redłowie.

    • 13 29

    • Z tym ze

      Ten teren podobno już sprzedany...

      • 0 0

  • (1)

    I łucyk myśli, że to rozwiąże problem? Przecież prywaciarze za darmo tego nie zrobią. Znając życie przywalą jeszcze wyższe od stawki niż tej strefie pp. Dobrze wcześniej ktoś napisał- pomysł spóźniony

    • 57 12

    • raczej pomysł chybiony

      im więcej miejsc do parkowania w centrum, tym większe korki na dojazdach do niego. Bez sensu.

      • 0 1

  • Nie da się.

    Nie jest możliwe namalowanie takiego parkingu białą farbą.

    • 79 5

  • Głęboka zapaść (3)

    Urzędnicy doskonale wiedzą tylko głupa udają nasze miasto to jeden wielki stwardniały czop jesteśmy zapchani zakorkowani od lat. Czy to jest np tak ciężko ogarnąć temat w 21 wieku by na pętli Karwiny stal zawsze autobus nr 171 zastępczy przecież to jest autobus widmo i nie trzeba do niego rozkładu ludzie czekają aż ten przyjedzie z Oliwy kierowca zrobi siusiu i odjazd spóźniony po pół godziny i znów korek . Co tu dużo pisać wymiotować czasami się chce człowiekowi na to całe funkcjonowanie miasta i logistykę z piekła rodem i tak było zawsze nawet przed remontami.

    • 56 5

    • (1)

      Po to właśnie budują w tamtym rejonie kolejne obwodnicę, żeby m.im. na rondzie w Chwaszczynie można było przejechać bez korków nie tylko w nocy. Jak oddadzą obie drogi to 171 będzie bardziej punktualny. Niestety korki są wszędzie, nie tylko w Trójmieście

      • 2 4

      • w Trójmieście nie muszą być

        jeśli "włodarze" postawią na radykalną poprawę serwisu SKM i PKM oraz sieć wygodnych i bezpiecznych dróg dla rowerów i pieszych zapewniających komfort i bezpieczeństwo dostępu do wszystkich stacji i przystanków SKM i PKM po jej elektryfikacji.

        • 1 0

    • Petla Karwiny to jest dramat. To wlasnie tam powinni zjezdzac wszyscy z tamtego kierunku udajacy sie do Gdyni i moc wsiasc w autobus do centrum odjezdzajacy bardzo czesto.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie zwierzę widnieje w logo Alfa Romeo?

 

Najczęściej czytane