• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Peugeot 208 GTI. Pierwotny gen pradziadka

BawoMartDb
11 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Jest mały, ale nie pęka. Peugeot 208 GTI.


Peugeot postanowił przypomnieć o sobie w segmencie GTI. Tak powstał rasowy 208, który po prostu... daje niezwykle dużo frajdy z jazdy.



Przełom lat 70. i 80. to czas narodzin diabelskich pudełek, czyli kompaktowych, korzystnie budżetowanych samochodów sportowych, które w rajdach i na ulicach pozostawiały w tyle niejednego znacznie droższego i cięższego, klasycznego rywala. Szlaki przecierał tu VW Golf GTi. Wkrótce po nim na rynku pojawił się Peugeot 205 GTi. Lekki, wyposażony w napęd na przód i mocny silnik i nie do poskromienia przez konkurencję.

Moda na GTI trwa do dziś. Nadal są to kompakty. Nadal legitymują się bardzo dużą mocą, przekraczającą często 200 KM, są jednak znacznie większe i cięższe od pierwowzorów, przypominając niepokojąco de facto ich konkurencję z przed trzydziestu lat. A przecież pierwszy Golf GTi miał 3,7 metra długości i ważył tylko 780 kg. Obecny Golf 7 ma za to aż 4,2 metra długości i waży ponad 1200 kg. Co ciekawe, auto jest lżejsze od modelu VI!

To właśnie rozmiar i masa sprawiają, że cięższe i większe GTi, mimo mocniejszych silników, nie dają już takiej radości z jazdy jak dawne samochody tej samej klasy. Powstałą w ten sposób lukę postanowił zagospodarować Peugeot, powołując do życia model 208 GTI. To w męskiej linii prosty potomek kultowego 205 GTI i to nie tylko z nazwy. 205 ważył 875 kg i rozwijał moc od 105 do 130 KM. 208 to 1160 kg zbliżone wymiary i aż 200 KM. W ten sposób odrodziło się iście diabelskie pudełko.

Od typowego 208 odróżniają go na pierwszy rzut oka sportowe dodatki, poprawiona aerodynamika, szerzej rozstawione koła, 17 calowe obręcze ze stopów lekkich i rasowa, spłaszczona kierownica. Pod maską auta "siedzi" silnik 1.6 htp o mocy 200 KM i momencie obrotowym, wynoszącym 275 Nm. Znamy go już od pewnego czasu choćby z Cooper-a "S".

  • Peugeot 208 GTI
  • Peugeot 208 GTI
  • Peugeot 208 GTI
  • Peugeot 208 GTI
  • Peugeot 208 GTI
  • Peugeot 208 GTI
  • Peugeot 208 GTI
  • Peugeot 208 GTI
  • Peugeot 208 GTI
  • Peugeot 208 GTI
  • Peugeot 208 GTI


To właśnie ten silnik, wyposażony w zmienne fazy rozrządu, turbosprężarkę i  połączony z sześciobiegową, manualną skrzynią przekładniową, pozwala nam rozpędzić się do setki w 6,8 sekundy i rozpędzić do 230 km/h. Robi to absolutnie entuzjastycznie. O to, żeby nie aż nazbyt, dba specjalnie skalibrowane zawieszenie, wzmocniona tylna belka i  302-milimetrowe wentylowane tarcze hamulcowe z przodu i 249-milimetrowe tarcze z tyłu.

Kiedy już ochłoniemy od przemożnej chęci ciągłego dodawania gazu, odpuścimy szybkie manewry przy dużej prędkości i stracimy chęć na nagłe hamowanie do zera, przypominające lądowanie na lotniskowcu, warto rozejrzeć się wokół. Od pewnego czasu znakiem rozpoznawczym Peugeotów jest mała kierownica. Nie inaczej jest i w tym przypadku. Z tym, że w przypadku 208, jest ona zdecydowanie lepiej wykonana i wzbogacona sportowymi, metalowymi wstawkami. Wielkość kierownicy i jej kształt przypomina nieco rozwiązania znane z konsoli gier komputerowych. Świetnie leży w ręku i dosłownie zachęca do gwałtownych manewrów - jak w gokarcie.

Nieco jak z gokarta są też przylegające, półkubełkowe oparcia przednich siedzeń i wykończona aluminium końcówka lewarka skrzyni przekładniowej. Przyzwyczajenia wymaga, podobnie jak w wielu innych samochodach, ekran dotykowy. Ale - podczas szybkiej jazdy, któż o nim pamięta?

Dwustukonne 208, które zawiera na pokładzie w zasadzie kompletne wyposażenie, kosztuje 82 800 zł. Za podobną w charakterze Fiestę ST trzeba zapłacić 73 500 złotych. Niewiele więcej za VW Polo GTi. Wrażenia kosztują. Komu zaś nie wystarczą, może z czasem spróbować przesiąść się do jednej z dwóch rajdowych wersji 208 GTI-24H Nurburgring o mocy 300 KM, albo 208 T16 Pikes Peak o mocy 875 KM. Ten ostatni samochód dojeżdża do 100 km/h w zaledwie 1,8 sekundy!

Nie tylko 208 GTI. Zobacz spis trójmiejskich salonów marki Peugeot
BawoMartDb

Opinie (47) 2 zablokowane

  • Wzmocniona przednia belka???? (2)

    Czy ja o czymś nie wiem, czy zaczęto stosować jakieś innowacyjne na skalę światową rozwiązanie? Panie redaktorze, belki (np. skrętne) stosuje się raczej w tylnym zawieszeniu. Z przodu mamy kolumnę McPhersona. Tak mi się wydaje....

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 29 1

    • pewnie mu chodziło o przednią ramę, sanki czy jak to tam

      tam gdzie dolne wachacze są mocowane

      • 5 0

    • może chodzi o nadwozie?

      W autach z ramą jest "przednia belka" - to cześć ramy równoległa do osi a przed przednimi kołami.

      W autach samonośnych może chodzi o jakieś usztywnienie nadwozia w miejscu "przedniej belki"?
      Może nawet taka cześć nadwozia dziedziczy swą nazwę po przodkach :D

      • 3 0

  • Rakieta kosmiczna i tak jest szybsza

    • 5 0

  • (1)

    no jo.. bardziej błyszczące fele, naklejka na kierownicy i gałce i od raz jest zdecydowanie szybszy..

    • 9 16

    • syf

      • 2 7

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie zwierzę widnieje w herbie Peugeota?

 

Najczęściej czytane