- 1 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej (51 opinii)
- 2 Plichta przejmie salon Kia w Gdańsku (36 opinii)
- 3 Kraj, z którego pochodzą piraci drogowi (399 opinii)
- 4 Nie będzie zwężenia na "Słowaku" (49 opinii)
- 5 Wiadukt na Puckiej: budowa dojazdów (115 opinii)
- 6 Ul. Chwarznieńska gotowa w 70 proc. (193 opinie)
Pięć pociągów dla województwa pomorskiego za 133 mln zł
Władze województwa kupią za ok. 133 mln zł pięć elektrycznych zespołów trakcyjnych. Możliwe, że pierwszy z nich pojawi się jeszcze w tym roku. Część EZT-ów w przyszłości pojechać ma po zelektryfikowanej linii PKM.
- Zabezpieczyliśmy środki na pozyskanie tych składów. Lada dzień ogłosimy przetarg na zakup pociągów. O wyborze firmy, która dostarczy pociągi, ma decydować nie tylko cena, ale także termin dostawy - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.
Teraz urzędnicy będą musieli opracować dokumentację do zamówienia.
- Chcielibyśmy, by pierwszy pociąg pojawił się pod koniec tego roku - mówi Świlski.
Władze samorządowe przewidują, że zakup pięciu nowych składów pochłonie 133 mln zł. Około 85 proc. tych kosztów zostanie dofinansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego.
Pesa albo Newag
Na polskim rynku w produkcji elektrycznych zespołów trakcyjnych prym wiodą Pesa ze swoim składem pn. Elf oraz Newag z pociągiem Impuls.
W województwie pomorskim na razie nie kursuje żaden Elf w barwach spółki Polregio (dawne Przewozy Regionalne). Z nowych składów od Pesy są tam dwa Linki, ale są to spalinowe składy. Elektryczne zespoły trakcyjne pn. Impuls znane są bardzo dobrze mieszkańcom Trójmiasta. Dwa składy tej serii jeżdżą w barwach spółki SKM Trójmiasto.
Pomorska Kolej Metropolitalna: 3 mln pasażerów w 2017 r.
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego podsumował dane z IV kwartału 2017 r. Wynika z nich, że w październiku linią PKM podróżowało 289,1 tys., a w listopadzie 286,3 tys. osób. W grudniu, jak co roku, frekwencja spadła. Miesiąc zakończył się z liczbą 271,1 tys. pasażerów. Wynika to przede wszystkim z przerwy świątecznej, kiedy z przewozów kolejowych nie korzystają studenci i uczniowie.
Mimo to, cały 2017 r. okazał się rekordowy. Z linii PKM skorzystało w nim aż 3,073 mln pasażerów - statystyka dotyczy wszystkich tras kolejowych obsługiwanych przez PKP SKM w Trójmieście w ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (Gdańsk Wrzeszcz - Port Lotniczy - Gdynia, Kartuzy - Gdańsk i Kościerzyna - Gdynia).
Porównując statystyki z grudnia 2015, 2016 i 2017 roku - czyli miesięcy, w których zmieniał się roczny rozkład jazdy - wyraźnie widać stałą tendencję wzrostową w kolejnych latach funkcjonowania linii PKM.
W grudniu 2015 r. skorzystało z niej 159,4 tys. osób, rok później - 220 tysięcy (38-procentowy wzrost), a w grudniu 2017 r. - 271,1 tys. pasażerów (wzrost 23-procentowy w porównaniu z 2016 r.).
Największy przyrost liczby pasażerów tradycyjnie już występuje na trasie z Kartuz do Gdańska, ale odcinek kościerski i aglomeracyjny linii PKM też mają się pod tym względem nieźle.
Od 10 grudnia 2017 r. na trasie PKM funkcjonują dwa dodatkowe przystanki: Gdynia Stadion i Gdynia Karwiny, wyłączona z ruchu została natomiast dotychczasowa stacja Gdynia Wielki Kack. Z przygotowanych przez UMWP statystyk wynika, że po otwarciu nowych przystanków w Gdyni przybyło 1,5 tys. nowych pasażerów na przystanku Stadion, natomiast 3,2 tys. listopadowych pasażerów z Wielkiego Kacka całkowicie przejął przystanek Karwiny, który zastąpił dotychczasową stację Gdynia Wielki Kack.
Co ciekawe, większość ruchu z nowego przystanku Gdynia Karwiny odbywa się w kierunku Gdańska (poranny szczyt oraz powroty z Gdańska po południu), natomiast na przystanku Gdynia Stadion dominują pasażerowie przyjeżdżający z kierunku Gdańska i wysiadający do pracy w pobliskich biurowcach przy ul. Łużyckiej.
Miejsca
Opinie (135) 2 zablokowane
-
2018-01-10 16:10
Nie dla pomorskiego tylko dla Gdańska, Gdyni ... (4)
Tytuł artykułu jest błędny. Zakupiono pociągi dla Trójmiasta i jego okolic a nie dla woj. pomorskiego. Ponad połowa naszego województwa za Tczewem nie ma elektryfikacji i mieć nie będzie bo nikt z włodarzy nie jest tym zainteresowany. Jeszcze ponad rok temu obiecywano, że niebawem ruszy modernizacja i elektryfikacja linii 203 z Tczewa przez Starogard i skończyło się na obietnicach gdyż po raz kolejny "kasa" wydawana jest na Kaszubach (linia 201).
- 9 4
-
2018-01-10 18:49
(1)
Idźcie z tą sprawą do ministra Smolińskiego z Tczewa. On teraz dzieli kase na koleje i drogi
- 3 1
-
2018-01-11 11:08
...
... dzięki za pomysł. Kilka miesięcy temu "uwali"ł obwodnicę Starogardu. To klasyczny przykład "lokalnego patrioty, który po dorwaniu się do koryta zapomina o wyborcach.
- 1 1
-
2018-01-10 20:53
Mózg masz zepsuty (1)
Nie zawsze epektryfikacjaa uzasadnienie ekonomiczne.
- 1 2
-
2018-01-11 11:13
"Kulturalny" tytuł. Mózg mam w porządku za to ty reprezentujesz poziom prymitywa, który dostał w łapy komputer i nie potrafi z niego korzystać.
- 2 0
-
2018-01-10 16:18
Dlaczego nie
Z bydgoszczy
- 5 0
-
2018-01-10 16:25
PKM
Pomorska Kolej Metrolopitalna jak nazwa wskazuje powinna rozwinąć skrzydła i być lokalną pomorską potęgą ! z jednej strony Kaszuby, dalej w kierunku Piły i Szczecina a z drugiej strony w kierunku Pomorza Wschodniego czyli Kaliningradu (vel Królewca) aby scalić POMORZE na linii tranzytowej Szczecin-Obwód Kaliningradzki- Białystok - to naprawdę nam pomoże. :-)
- 13 5
-
2018-01-10 16:51
Tylko nie ten złom z Bydgoszczy. (2)
- 4 10
-
2018-01-10 17:55
byle co jesz i byle co piszesz (1)
- 1 2
-
2018-01-10 21:07
Wiem co jem
I co piszę
- 0 1
-
2018-01-10 16:55
SKMki (2)
A syfiaste,obskurne i smierdzace skmki dalej jezdza po trojmiescie..pojedzcie na Śląsk i bierzcie przyklad jakie powinny jezdzic u nas SKMki..nie mowiac juz o pchlim Dworcu czy PKSie..
- 19 1
-
2018-01-10 21:30
(1)
Zapytaj marszałka czemu nie wspiera SKam chociaż powinien.
- 3 1
-
2018-01-11 09:57
sam zapytaj
- 1 2
-
2018-01-10 17:05
PKM dla Gdyni może być zbawieniem komunikacyjnym. Szkoda, że tylko społecznicy to widzą
- 8 0
-
2018-01-10 17:47
kolejne nieudolna próba łatania wielkich potrzeb w pomorskim PKP (1)
pociągi regio wołają o pomstę do nieba panie Struk to wasza POrażka że przez tyle lat mając tyle możliwości daliście ciała PO całości
- 6 5
-
2018-01-11 10:04
POpie*rzysz sobie POpie*rzysz a POtem nie wiesz już PO co bo wszystko ci się POpie*rzyło
- 2 0
-
2018-01-10 18:02
(3)
Dla mnie chore jest to ,że Unia tyle kasy dała na Pkm a ,źe nie starczyło by ją elektryzować za jednym zamachem...
- 5 4
-
2018-01-10 20:56
Mózg masz zepsuty (2)
Nie zawsze elektryfikacja jest uzasadniona ekonomicznie. Masz w głowie frazesy lat 70 tych.
- 0 1
-
2018-01-10 21:35
(1)
kiedy to niby nie jest uzasadniona ekonomicznie? zwłaszcza teraz gdy jest walka ze smogiem. Elektryfikacja daje szanse na więcej kursów i lepszy dojazd. Do tego trzeba dodać iż linia Gdynia-Kościerzyna-Bydgoszcz będzie mogła być w pełni alternatywną do tradycyjnej przez Tczew.
- 0 2
-
2018-01-11 22:53
jak ją PKP zelektryfikuje
bez tego to co najwyżej elektryczna PKMka by do Osowy dociągnęła, a co z Kartuzami czy Gdynią?
- 0 1
-
2018-01-10 18:24
(1)
A co z złomem zwanym skm
- 8 1
-
2018-01-10 21:55
Na złom. To jak jeżdżą od pół roku - całkiem bez rozkładu, od pół roku jeden pociag nie pojchał punktualnie.
Na złom, i zrobić ścieżkę rowerową lub puścić autobusy.- 0 4
-
2018-01-10 18:24
Kiedy Kartuzy - Gdynia?
- 3 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.