- 1 Mała uliczka, duży problem (205 opinii)
- 2 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (296 opinii)
- 3 Ktoś "przeparkował" wrak... bez kół (107 opinii)
- 4 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej (70 opinii)
- 5 Plichta przejmie salon Kia w Gdańsku (39 opinii)
- 6 Kraj, z którego pochodzą piraci drogowi (399 opinii)
Pięć pociągów dla województwa pomorskiego za 133 mln zł
Władze województwa kupią za ok. 133 mln zł pięć elektrycznych zespołów trakcyjnych. Możliwe, że pierwszy z nich pojawi się jeszcze w tym roku. Część EZT-ów w przyszłości pojechać ma po zelektryfikowanej linii PKM.
- Zabezpieczyliśmy środki na pozyskanie tych składów. Lada dzień ogłosimy przetarg na zakup pociągów. O wyborze firmy, która dostarczy pociągi, ma decydować nie tylko cena, ale także termin dostawy - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.
Teraz urzędnicy będą musieli opracować dokumentację do zamówienia.
- Chcielibyśmy, by pierwszy pociąg pojawił się pod koniec tego roku - mówi Świlski.
Władze samorządowe przewidują, że zakup pięciu nowych składów pochłonie 133 mln zł. Około 85 proc. tych kosztów zostanie dofinansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego.
Pesa albo Newag
Na polskim rynku w produkcji elektrycznych zespołów trakcyjnych prym wiodą Pesa ze swoim składem pn. Elf oraz Newag z pociągiem Impuls.
W województwie pomorskim na razie nie kursuje żaden Elf w barwach spółki Polregio (dawne Przewozy Regionalne). Z nowych składów od Pesy są tam dwa Linki, ale są to spalinowe składy. Elektryczne zespoły trakcyjne pn. Impuls znane są bardzo dobrze mieszkańcom Trójmiasta. Dwa składy tej serii jeżdżą w barwach spółki SKM Trójmiasto.
Pomorska Kolej Metropolitalna: 3 mln pasażerów w 2017 r.
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego podsumował dane z IV kwartału 2017 r. Wynika z nich, że w październiku linią PKM podróżowało 289,1 tys., a w listopadzie 286,3 tys. osób. W grudniu, jak co roku, frekwencja spadła. Miesiąc zakończył się z liczbą 271,1 tys. pasażerów. Wynika to przede wszystkim z przerwy świątecznej, kiedy z przewozów kolejowych nie korzystają studenci i uczniowie.
Mimo to, cały 2017 r. okazał się rekordowy. Z linii PKM skorzystało w nim aż 3,073 mln pasażerów - statystyka dotyczy wszystkich tras kolejowych obsługiwanych przez PKP SKM w Trójmieście w ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (Gdańsk Wrzeszcz - Port Lotniczy - Gdynia, Kartuzy - Gdańsk i Kościerzyna - Gdynia).
Porównując statystyki z grudnia 2015, 2016 i 2017 roku - czyli miesięcy, w których zmieniał się roczny rozkład jazdy - wyraźnie widać stałą tendencję wzrostową w kolejnych latach funkcjonowania linii PKM.
W grudniu 2015 r. skorzystało z niej 159,4 tys. osób, rok później - 220 tysięcy (38-procentowy wzrost), a w grudniu 2017 r. - 271,1 tys. pasażerów (wzrost 23-procentowy w porównaniu z 2016 r.).
Największy przyrost liczby pasażerów tradycyjnie już występuje na trasie z Kartuz do Gdańska, ale odcinek kościerski i aglomeracyjny linii PKM też mają się pod tym względem nieźle.
Od 10 grudnia 2017 r. na trasie PKM funkcjonują dwa dodatkowe przystanki: Gdynia Stadion i Gdynia Karwiny, wyłączona z ruchu została natomiast dotychczasowa stacja Gdynia Wielki Kack. Z przygotowanych przez UMWP statystyk wynika, że po otwarciu nowych przystanków w Gdyni przybyło 1,5 tys. nowych pasażerów na przystanku Stadion, natomiast 3,2 tys. listopadowych pasażerów z Wielkiego Kacka całkowicie przejął przystanek Karwiny, który zastąpił dotychczasową stację Gdynia Wielki Kack.
Co ciekawe, większość ruchu z nowego przystanku Gdynia Karwiny odbywa się w kierunku Gdańska (poranny szczyt oraz powroty z Gdańska po południu), natomiast na przystanku Gdynia Stadion dominują pasażerowie przyjeżdżający z kierunku Gdańska i wysiadający do pracy w pobliskich biurowcach przy ul. Łużyckiej.
Miejsca
Opinie (135) 2 zablokowane
-
2018-01-10 19:04
Jawna niegospodarność na szkodę województwa.
Gdyby nie zwlekać z przetargiem nie trzebaby dawać punktów za szybkie wykonanie składów. Czyli można by wybrać tańszy lub lepszy pojazd, a nie szybciej zrobiony - wystarczyło producentom dać więcej czasu.- 6 3
-
2018-01-10 20:04
PKM (1)
Odcinek Gdynia Wrzeszcz-Gdynia Głowna, przez lotnisko co kwadrans w szczycie, co pół godziny poza nim i w weekendy, inaczej nie ma opcji, by ludzie się masowo przesiedli z aut. Pracuje koło biurowców w Gdyni i masa osób, by się przesiadła, gdyby tak było, ale cóż tak PKM traci pasażerów i żadne elektryczne pociągi nikogo nie zachęcą. W dodatku, tak się zastanawiam-czemu we Wrzeszczu PKM-ka nie ma swojego, wydzielonego toru? Samorząd ze spółką państwową (PKP) muszą sobie robić na złość? Oczywiście wychodzi na złość mieszkańcom.
- 10 1
-
2018-01-11 10:08
za prlu nie do pomyślenia
- 2 2
-
2018-01-10 20:53
SKM to zabytek (1)
Kiedy SKM będzie miał nowy tabor. Cały czas musimy jeździć tymi padlinami. Wymienić na początek zarząd.
- 7 6
-
2018-01-10 21:33
Zapytaj marszałka. On blokuje SKM możliwość zakupu nowych składów.
- 6 1
-
2018-01-10 21:03
(1)
Czy planowane nowości szynowe pojawią się na trasie Gdynia-Bydgoszcz ? szczere w to wątpię ;) , u nas tylko klasyka w modzie :D
- 3 1
-
2018-01-11 22:54
nowości już jeżdżą
jak je niemetropolitalna Bydgoszcz podstawi.
tam się jeszcze zaczyna od robienia, a nie chwalenia...- 0 1
-
2018-01-10 21:56
Tylko dajcie je Przewozom Regionalnym, a nie SKM.
- 5 5
-
2018-01-10 22:37
Pomorskie to dziś skansen kolejowy w skali Polski.
Lokalne klimaty z czynnym nadal "Tureckim Kurierem". Tylko czy klauzula sumienia pozwoli na takie innowacje ;)
- 6 2
-
2018-01-11 07:24
Tylko nie Pesa! Wybierzcie Newag
- 6 2
-
2018-01-11 07:27
Język polski - składnia
"Nowe składy mają wozić pasażerów nie tylko po już zelektryfikowanych szlakach w regionie"
"Część EZT-ów w przyszłości pojechać ma po zelektryfikowanej linii PKM."
"Dwa tej serii składy jeżdżą w barwach spółki SKM Trójmiasto"
Autor artykułu ma chyba lekkie problemy ze składnią zdań (zresztą nie po raz pierwszy) i trochę ciężko się to czyta....- 1 1
-
2018-01-11 09:38
Stare ale jare
Oby nie były w stylu metro. Zdecydowanie wolę stary rozkład wnętrza.
- 4 2
-
2018-01-11 12:25
Byłem ostatnio w Krakowie ile tam mają nowych składów to się w głowie nie mieści to już jest poziom europejski, my tu w 3mieście jesteśmy w czarnej d*pie.Same złomy .
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.