• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy konkret w sprawe trasy "Via Maris"

Maciej Naskręt
15 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
"Via Maris" ma rozpoczynać się u zbiegu obwodnicy z ul. Morską. "Via Maris" ma rozpoczynać się u zbiegu obwodnicy z ul. Morską.

W tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na opracowanie przebiegu planowanej drogi krajowej "Via Maris", która ma połączyć Gdynię z Władysławowem.



Jak oceniasz pomysł budowy "Via Maris"?

Wygląda na to, że w sprawie budowy połączenia Gdyni z mierzeją helską, po miesiącach składania wyłącznie deklaracji, pojawiły się pierwsze konkrety. Gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad opublikował plan zamówień publicznych na 2018 r. Zawiera on zestawienie przedsięwzięć, jakie przewidują przeprowadzić drogowcy w obecnym roku finansowym.

Na tej liście pojawił się przetarg na opracowanie studium korytarzowego i studium techniczno-ekonomiczno i środowiskowego (STEŚ) dla budowy Via Maris. Wykonawca obu studiów musi przygotować pełną dokumentację niezbędną do uzyskania decyzji środowiskowej.

Na ten cel gdański oddział GDDKiA przygotował 1,6-1,7 mln zł.

Według założeń dokładną treść zamówienia mamy poznać latem.

- To jest jednak dopiero plan zamówień. Może on zostać zaktualizowany i zmieniony - zastrzega Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Plan rozbudowy dróg na północ od Gdyni. Plan rozbudowy dróg na północ od Gdyni.

Jak ma wyglądać "Via Maris" z Gdyni na Hel?



"Via Maris" ma biec po dawnym śladzie OPAT, ale nie będzie łączyć się za Redą z drogą krajową nr 6 w kierunku Słupska, lecz skręcić na północ i - wzdłuż śladu obecnej drogi na Hel - prowadzić aż do Władysławowa.

Czy Via Maris jest potrzebna?



Bez wątpienia, dzisiejsza trasa w kierunku Helu jest permanentnie zakorkowana w sezonie, a wjeżdżający na nią w piątkowe popołudnia lub sobotnie przedpołudnia, regularnie stojący w wielokilometrowych korkach już od zjazdu z obwodnicy, muszą znosić drwiące uśmiechy jadących w odwrotnym kierunku.

Sęk w tym, że po rozbudowie tej trasy, korek jedynie się przesunie. Z Gdyni, Rumi i Redy, w okolice Władysławowa i wjazdu na mierzeję. A zapewne nawet się zwiększy, bo nowa droga to zawsze więcej samochodów.

Korki na drodze z Redy do Władysławowa. Korki na drodze z Redy do Władysławowa.

Władysławowo wakacyjnym węzłem przesiadkowym?



Ministerialni urzędnicy przekonują, że wiedzą jak zapobiec zakorkowaniu dróg na Półwysep Helski. Władysławowo ma być węzłem przesiadkowym dla turystów.

O co chodzi? Po dojechaniu samochodem do Władysławowa turyści mają przesiadać się na pociąg jadący do Helu. Mają ich do tego zachęcać korki na półwyspie. By jednak tak się stało, ministerstwo musi zlecić jeszcze remont linii kolejowej na półwyspie - wykonanie mijanek i elektryfikację. To jednak melodia odległej przyszłości. Żadnych wiążących deklaracji w tej kwestii jeszcze nie ma.

Opinie (148) 1 zablokowana

  • bosze

    30 raz to samo OPAT, VIA MARIS, DROGA KASZUBSKA I TAK W KÓŁKO nawet za 30 lat tego nie zbudują. obiecanki cacanki dla głupiego ludu, za gierka nawet tyle nie gadali tylko budowali

    • 6 0

  • Via Maris, Via Maris. (1)

    Zorganizować regularną przeprawę promem osobowym w sezonie, za niewielkie pieniądze, i problem korków zniknie. Kto będzie chciał dojechać na półwysep z przyczepą kempingową ten spokojnie dojedzie, a pozostali turyści czy to z trójmiasta, czy z głębi kraju dotrą na Hel promem. Tak poza tym, to remont z poszerzeniem obecnej trasy byłby wskazany.

    • 7 5

    • a kto będzie dopłacał do tych "niewielkich pieniędzy"?

      "biznes" turystyczny typu smażalnia albo stodoła z wyrkami?

      • 2 0

  • (1)

    Mozecie mi przypomniec kto zablokowal inwestycje obwodnicy Metropolitarnej? Wladza? UE? A nie czekaj sami mieszkancy, hahaha beka.

    • 9 0

    • a kto zablokował budowę OPAT?

      no kto?

      • 1 0

  • A pieniądze na S6 do Słupska? (2)

    Nawet do Lęborka nie doprowadzą, a DK S6 pomoże w rozwoju wszystkich regionów Pomorskiego, a nie tylko aby zrobić pokazówkę dla letników. Czy ta droga osiągnie przepustowość poza sezonem?

    • 10 2

    • estakada nad jarem pomiędzy Mrzezinem i Żelistrzewem

      i "droga przez łąki" załatwi sprawę.
      No i, oczywiście, rozwiązanie kolizji torowisk z drogami w Gdyni.
      Po to podstawa wszystkiego.

      • 0 0

    • doprowadzą...

      tylko z drugiej strony. S6 dostała kasę z Unii ale będzie budowana od Szczecina. Pomorski kawałek jest budowany z innego budżetu.
      Ale faktycznie, istnieje ryzyko, że sie nie spotkają... ;)

      • 1 0

  • (1)

    korek to rondo we władysławowie i żadne cuda typu nowe drogi tego nie zmienią ponadto kiedy już się minie to rondo to do samego helu się jedzie prawie 40 km bez korków

    • 1 1

    • No tak, no tak, tylko na te rondo przyjeżdżają samochody z trzech stron. Nie w tym problem. Półwysep latem jest zapchany- za dużo aut. Korków się nie pozbędziemy.

      • 0 0

  • chcą budować za miliard drogę na 2 miesiące wakacji? (2)

    • 16 3

    • Ta droga otworzy możliwość rozwoju tych terenów, będzie infrastruktura - będzie rozwój.

      • 1 0

    • nie...

      3/4 tej kwoty to węzeł komunikacyjny w Gdyni
      Poza tym, to mozliwość powstania północnej alternatywy dla S6

      • 2 0

  • konkret ?

    to nie żaden konkret tylko bicie piany, plan zamówień na koncepcję, która już dawno powinna być ustalona

    • 5 0

  • Most

    Proponuję alternatywnie most z Gdyni na Hel. Takie jakie sa na Key West na Florydzie

    • 3 0

  • Półwysep bez aut

    Jezeli samorząd lokalny by się na taki krok zdecydował to znalazły by się i pieniądze z UE. Takie projekty obszarów bez aut lub tylko z autami elektrycznymi są modne teraz w Europie.
    Wyspy Spiekeroog, Wangerooge, Baltrum, Helgoland funkcjonują bez aut.
    Ale do tego trzeba trochę (dużo) odwagi i zaangażowania społeczeństwa .

    • 5 2

  • (1)

    A burmistrz Rumi mowi ze wraz z Kosakowem i Gdynia chca wybudowac droge z pod Kazimierza do Gdyni ktora bedzie przebiegac m.in. droga przez laki do ulicy Puckiej. Ma byc to droga dwupasmowa ( po 1 pasie w kazda strone).
    O ile mi wiadomo to przyszla droga via maris ma przebiegac w czesci ta sama droga co planowana droga powyzej i miec po 2 dwa pasy w kazda strone. I moje pytanie kto tu klamie? Chyba ze jedna droga bedzie nad druga przebiegac na wiadukcie. Normalnie pachnie tu kielbasa przedwyborcza.

    • 7 3

    • Też o tym pomyślałam bo chodzi o tzw. popiołówkę przez łąki

      Coś dużo tych planowanych dróg zrobiło się przed wyborami.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Do którego dealera należy sopocki salon Porsche?

 

Najczęściej czytane