- 1 Nowa Skoda Superb - co się zmieniło? (82 opinie)
- 2 Odmalowano żółte linie na rondach (16 opinii)
- 3 Alkoholowa mapa Polski (73 opinie)
- 4 Mała uliczka, duży problem (324 opinie)
- 5 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (333 opinie)
- 6 Plichta przejmie salon Kia w Gdańsku (46 opinii)
Punkt tankowania wodoru. Inwestycja za 10 mln euro
Do końca 2021 roku ma działać w Gdańsku pierwszy punkt tankowania wodoru. Będzie to jedna z dwóch tego typu instalacji w Polsce, jakie chce wybudować Lotos. Druga powstanie w Warszawie. Wodór będzie można zatankować w bezpośrednim sąsiedztwie gdańskiej rafinerii.
Zanim pojawią się punkty tankowania wodoru, na terenie rafinerii w Gdańsku powstanie instalacja do jego oczyszczania oraz stacja sprzedaży i dystrybucji tego paliwa. Do zasilania ogniw wodorowych napędzających silnik elektryczny potrzebny jest wodór o bardzo wysokiej czystości (99,999 proc.). Taki rodzaj czystego paliwa zapewni daleki zasięg pojazdu (450 km) bez konieczności dodatkowego tankowania wodoru na trasie pomiędzy stolicą Polski a rafinerią w Gdańsku. Ograniczy też koszty inwestowania w dodatkową infrastrukturę sieci elektroenergetycznych.
Nowe instalacje za 10 mln euro
Oba stanowiska razem z instalacją do oczyszczania i dystrybucji wodoru tworzą projekt Pure H2, który w 20 proc. będzie opłacany ze środków unijnych. Umowa na finansowanie inwestycji wartej 10 mln euro zostało podpisane podczas Szczytu Klimatycznego COP24 w Katowicach.
- Wodór niesie ze sobą istotny potencjał ograniczenia emisji CO2 w transporcie, zwłaszcza że technologia ta będzie rozwijana w pierwszej kolejności w oparciu o transport publiczny - podkreśla Patryk Demski, wiceprezes zarządu ds. inwestycji i innowacji. - Grupa Lotos realizuje inwestycje infrastrukturalne, pozwalające na szersze zastosowanie paliw alternatywnych. Spółka współpracuje też z samorządami. W tym roku podpisano z Gdynią oraz Wejherowem listy intencyjne w sprawie dostaw wodoru do napędu autobusów miejskich.
Wodór nie tylko dla potrzeb transportu
Rafineria w Gdańsku produkuje obecnie około 13 ton wodoru na godzinę, a po zakończeniu budowy Projektu EFRA będzie to ponad 16,5 t/h. Przeciętny pojazd osobowy zużywa 1 kg wodoru na 100 km. Natomiast autobus wodorowy zużywa w ciągu roku taką ilość wodoru, jaką instalacje Grupy Lotos produkują w ciągu godziny.
Oczyszczony wodór może być wykorzystywany nie tylko w transporcie drogowym, ale także przemyśle informatycznym, medycynie czy przemyśle spożywczym. Póki co tak czysty wodór musi być importowany, dlatego jego powszechne użycie jest dość ograniczone.
Miejsca
Opinie (52) 1 zablokowana
-
2018-12-07 15:38
dobra droga
Bardzo dobrze, że i u nas będą stacje wodorowe. Taka mirai sprawdza się zagranicą to i u nas miałaby wzięcie. Będą stacje pojawią się też wodorowe elektryki
- 3 1
-
2018-12-07 21:50
Nadymam sobie balonik...Albo zeppelina.
- 1 0
-
2018-12-09 08:57
Jo
No tak tu super inwestycje ( spółka skarbu państwa) a sprzedadzą Orlenowi z całą infrastruktura tylko dlatego żeby tu nie było wpływu podatku do miasta. Masakra
- 0 0
-
2018-12-11 12:12
w wodzie jest sporo wodoru
Inwestycja w zbiorniki wody?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.