• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Piesi z pierwszeństwem gdy wchodzą na przejście. Jest projekt zmian przepisów

Krzysztof Koprowski
8 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Zgodnie z propozycją nowelizacji przepisów, kierowca będzie musiał ustąpić pieszemu wchodzącemu na przejście, a nie wyłącznie znajdującemu się już na pasach. Zgodnie z propozycją nowelizacji przepisów, kierowca będzie musiał ustąpić pieszemu wchodzącemu na przejście, a nie wyłącznie znajdującemu się już na pasach.

Z dużej chmury mały deszcz - tak można ocenić działania rządu w zakresie pierwszeństwa pieszych przed przejściem. Ministerstwo Infrastruktury opublikowało projekt nowych przepisów, które są kosmetyczną korektą obowiązujących. Łatwiej będzie można za to stracić prawo jazdy w obszarze niezabudowanym, a ponadto zrównana zostanie maksymalna prędkość w obszarze zabudowanym w dzień i w nocy.



Czy przepuszczasz pieszego, oczekującego na przejście?

Jeszcze niedawno premier Mateusz Morawiecki w swoim expose zapowiadał "wprowadzenie pierwszeństwa pieszych jeszcze przed wejściem na przejście", co jak pokazują przykłady krajów, gdzie takie regulacje obowiązują, przekłada się na spadek wypadków z udziałem pieszych i pośrednio ograniczenie prędkości na drogach (kierowcy jeżdżą wolniej i ostrożniej w obrębie przejść).

Polska jest dzisiaj w ogonie państw europejskich pod względem bezpieczeństwa ruchu pieszych. Z danych zebranych przez Europejską Radę Bezpieczeństwa Transportu wynika, że gorzej jest tylko na Litwie (badania przeprowadzono przed zmianą przepisów w tym kraju), Łotwie i w Rumunii. W Polsce w latach 2016-2018, w przeliczeniu na milion mieszkańców, zginęło 22 pieszych.

Dla porównania, lider rankingu, Norwegia może pochwalić się wskaźnikiem na poziomie 2,4, zaś nasz zachodni sąsiad - 5,8. Średnia dla EU28 wynosi natomiast 10,4.

Liczba zabitych pieszych w przeliczeniu na milion mieszkańców w latach 2016-2018. Dane pozyskano od wydziałów policji lub urzędów statystycznych. Liczba zabitych pieszych w przeliczeniu na milion mieszkańców w latach 2016-2018. Dane pozyskano od wydziałów policji lub urzędów statystycznych.

Wtargnięcia na jezdnię stanowią poniżej 1 proc. wykroczeń



Warto podkreślić, że wbrew obiegowej opinii, piesi popełniają znacznie mniej wykroczeń niż kierowcy.

Badania prowadzone w 2018 r. na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wykazały, że (pomiar: ponad 6,1 tys. pieszych, województwa: łódzkie, mazowieckie, śląskie oraz wielkopolskim):
  • 7 proc. pieszych przechodzi na świetle czerwonym,
  • 8,5 proc. pieszych przechodzi w miejscu niedozwolonym,
  • 0,43 proc. stanowiły tzw. wtargnięcia na jezdnię,
  • przez telefon na przejściu rozmawiało 5 proc. pieszych, 1 proc. pisało wiadomość, 1 proc. słuchało muzyki.

40 proc. kierowców przekracza prędkość tuż przed przejściami



W przypadku kierowców odnotowano natomiast w tym samym badaniu (pomiar: ponad 32 tys. pojazdów, w tym 93 proc. samochody osobowe, województwa jw.):
  • 85 proc. kierowców przekracza ograniczenie 50 km/h w obszarze zabudowanym, w tym 40 proc. zbliżając się do przejścia dla pieszych (pomiar 10 m przed "zebrą") oraz odpowiednio 90 i 68 proc. w obszarze niezabudowanym,
  • od 8,5 (woj. łódzkie) do 21,9 proc. (woj. mazowieckie) kierowców nie ustępuję możliwości przejścia pieszym zbliżającym się do przejścia,
  • od 26,50 proc. (woj. mazowieckie) do 53 proc. (woj. śląskie) kierowców nie ustępuje możliwości przejścia pieszym oczekującym na przejście tuż przed przejściem,
  • od 1,7 proc. (woj. śląskie) do 7,90 proc. (woj. łódzkie) kierowców nie ustępują miejsca pieszym wchodzącym już na przejście.

Ponadto Dane Komendy Głównej Policji za 2018 r. jednoznacznie mówią, że kierowcy są winni większości potrąceń pieszych - aż 67,5 proc. takich zdarzeń było efektem nieprzestrzegania przez nich przepisów ruchu drogowego.

Wypadki drogowe w Polsce w 2018 r. Wypadki drogowe w Polsce w 2018 r.

Kosztowna infrastruktura, która ogranicza nadmierną prędkość



W obliczu takich statystyk większość polskich miast próbuje wymusić na kierowcach zwiększenie ostrożności chociaż w obrębie przejść dla pieszych, co jednak pochłania ogromne kwoty pieniędzy.

Przykładowo, tylko jeden próg zwalniający wyspowy (tzw. poduszka berlińska) kosztuje 3 tys. zł, a w obrębie jednego przejścia potrzebne są minimum dwa takie progi. Nieco bardziej komfortowy podczas pokonywania tzw. próg sinusoidalny to wydatek już rzędu 26 tys. zł.

Rozwiązaniem problemu wydatków na elementy wymuszające zdjęcie nogi z "gazu", które w skali całego kraju sięgają setek tysięcy złotych, miało być wprowadzenie wzorem większości krajów europejskich tzw. pierwszeństwa pieszych jeszcze przed przejściem dla pieszych. Innymi słowy, kierowca musi podczas jazdy skupić się nie tylko na jezdni, ale także obserwować chodnik, a w rejonie przejść być przygotowany do bezpiecznego zatrzymania pojazdu.

Czytaj też:

Ile słupków potrzeba, by zmienić złe prawo?



Zachowanie kierowców wobec pieszych wyraźnie oczekujących na przejście przez al. Grunwaldzką na wysokości ul. Jesionowej (materiał z 2014 r. - przed montażem sygnalizacji).


Projekt zmiany przepisów zablokowany przez PO w 2015 r.



Nowelizację przepisów zakładającą takie właśnie rozwiązanie próbowano wdrożyć w Polsce już w 2015 r., kiedy to jednak na wniosek senatora Aleksandra Pocieja z Platformy Obywatelskiej przegłosowano jego odrzucenie.

Jednocześnie to właśnie Platforma Obywatelska była wówczas pomysłodawcą nowych regulacji, a sprzeciwiali się jej przede wszystkim parlamentarzyści Prawa i Sprawiedliwości.

PiS wraca z podobnym pomysłem po kilku latach



Po kilku latach temat powrócił, ale tym razem za sprawą rządów PiS i premiera Mateusza Morawieckiego, który już w expose zapewnił, że bezpieczeństwo pieszych będzie jego priorytetem działań, w tym poprzez regulacje o pierwszeństwie pieszych przed przejściami.

Czytaj też:

Właściciel auta wskaże kierowcę albo zapłaci wyższą karę


Ujawniony kilka dni temu projekt ustawy realizuje tę zapowiedź jednak tylko częściowo. Wprowadza do przepisów ruchu drogowego nowe pojęcia "pieszego wchodzącego na przejście":

- Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się w tym miejscu lub na nie wchodzącego, i ustąpić pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na to przejście albo znajdującemu się na tym przejściu - czytam w projekcie ustawy.

Pierwszeństwo przed przejściem, które jest, ale go nie ma



Kim jest "pieszy wchodzący na przejście"? Tego już na poziomie projektu ustawy nie zdefiniowano. Nie wiadomo zatem czy traktować tak pieszego, który uniósł nogę nad jezdnią czy może idącego z jednostajną prędkością wprost w kierunku "zebry".

W styczniu, jeszcze przed publikacją projektu ustawy, Rafał Weber, wiceminister infrastruktury, zapowiadał podczas konferencji prasowej, że w ustawie zawarta zostanie definicja "pieszego wchodzącego na przejście" jako osoby, która "oczekuje, żeby przejść na drugą stronę jezdni, ma wyraźny zamiar przejścia lub znajduje się w strefie przejścia dla pieszych".

Jednocześnie wiceminister przyznał, że pieszy w myśl proponowanych przepisów będzie musiał upewnić się, czy nadjeżdżający kierowcy ma widoczny zamiar się zatrzymać, czy może jest zbyt blisko przejścia, aby to bezpiecznie uczynić.

Dzisiaj jedynym skutecznym sposobem wymuszenia zwolnienia przez kierowców w obrębie przejść są elementy infrastruktury. Tylko jeden taki próg kosztuje ok. 3 tys. zł. W skali całego kraju są to wydatki liczone w setkach tysięcy złotych. Dzisiaj jedynym skutecznym sposobem wymuszenia zwolnienia przez kierowców w obrębie przejść są elementy infrastruktury. Tylko jeden taki próg kosztuje ok. 3 tys. zł. W skali całego kraju są to wydatki liczone w setkach tysięcy złotych.

Pieszy będzie musiał zachować szczególną ostrożność



Zgodnie z propozycją nowego brzmienia przepisów, "pieszy wchodzący na jezdnię lub torowisko albo pieszy przechodzący przez jezdnię lub torowisko, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność" (dotychczas taki obowiązek nałożony był na pieszego dopiero podczas przechodzenia).

Warto przypomnieć tutaj także definicję "szczególnej ostrożności" (w tym zakresie nie przewiduje się zmian) zgodnie z treścią ustawy prawo o ruchu drogowym:

- Szczególna ostrożność to ostrożność polegająca na zwiększeniu uwagi i dostosowaniu zachowania uczestnika ruchu do warunków i sytuacji zmieniających się na drodze, w stopniu umożliwiającym odpowiednio szybkie reagowanie.
Bez zmian pozostają również przepisy dotyczące m.in. zakazu wchodzenia na jezdnię bezpośrednio pod jadący pojazd (w tym też na przejściu) czy spoza pojazdu lub innej przeszkody, ograniczającej widoczność drogi.

Dyskusja nad zmianą, która niewiele wnosi



Można zatem odnieść wrażenie, że gorąca dyskusja, która przetoczyła się w ostatnim czasie nad pierwszeństwem pieszych przed przejściem, przełożyła się jedynie na drobną korektę przepisów, która niewiele zmienia w kwestii bezpieczeństwa pieszych - pieszy teoretycznie zyska nowy przywilej pierwszeństwa w momencie wchodzenia na przejście, ale w razie wypadku będzie można obwiniać pieszego o niezachowanie szczególnej ostrożności.


Łatwiej o utratę prawa jazdy poza obszarem zabudowanym



Kolejną nowością, budzącą znacznie mniej kontrowersji, jest rozszerzenie możliwości zatrzymania prawa jazdy przy przekroczeniu prędkości o 50 km/h ponad obowiązujący limit także na obszarze niezabudowanym. Dotychczas było to możliwie wyłącznie w obszarze zabudowanym.

Przypomnijmy, że to oznacza możliwość utraty prawa jazdy (o ile na danym odcinku nie wprowadzono innego ograniczenia prędkości):
  • na autostradzie przy prędkości powyżej 190 km/h (140 km/h + 50 km/h),
  • drodze ekspresowej dwujezdniowej (w tym np. trójmiejskiej obwodnicy czy południowej obwodnicy Gdańska) przy prędkości powyżej 170 km/h (120 km/h + 50 km/h),
  • na jednojezdniowej dwukierunkowej drodze w obszarze niezabudowanym przy prędkości 140 km/h (90 km/h + 50 km/h).

50 km/h przez całą dobę w obszarze zabudowanym



Ostatnią zmianą, najbardziej zbliżającą Polskę do regulacji obowiązujących w całej Unii Europejskiej, jest likwidacja podziału ograniczenia prędkości w obszarze zabudowanym na dzień i noc.

Jeżeli proponowane przepisy zyskają poparcie parlamentarzystów, przez całą dobę w obszarze zabudowanym będzie obowiązywał limit 50 km/h (o ile znaki nie stanowią inaczej).

  • Informacje o ograniczeniach prędkości na wjeździe do Polski
  • Informacje o ograniczeniach prędkości na wjeździe do Niemiec.
  • Informacje o ograniczeniach prędkości na wjeździe do Włoch.
  • Informacje o ograniczeniach prędkości na wjeździe do Francji.
  • Informacje o ograniczeniach prędkości na wjeździe do Holandii.
Bez zmian pozostają jednak pozostałe, niezwykle zawiłe przepisy w zakresie limitów prędkości - patrz zdjęcia tablic drogowych na granicach Polski, Niemiec, Francji, Włoch i Holandii.

Nowe regulacje od 1 lipca 2020 r.



Projekt ustawy zmieniającej ustawę Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami zakłada wejście w życie nowych regulacji już 1 lipca 2020 r. Obecnie jest na etapie konsultacji publicznych.

Projekt zmian przepisów w zakresie ruchu drogowego from Trojmiasto.pl


Opinie (329) ponad 10 zablokowanych

  • Co łatwiej szybciej i bezpieczniej jest zatrzymać zadaj sobie to pytanie rozpędzony samochód do 50 kmh czy pieszy idący z (6)

    • 15 12

    • (4)

      to jedz 5kmh to bedzie ci sie łatwiej zatrzymac, a jak i to dla ciebie problem to jezdzij komunikacją publiczną

      • 7 10

      • nie ma nakazu jazdy 5km/h ale za to jest nakaz upewnienia się przed wejściem na jezdnię (3)

        dyskutuj z faktami durniu bez szkoły

        • 8 3

        • (1)

          Jest nakaz jazdy z bezpieczną prędkością pozwalającą bezpiecznie się zatrzymać przed pieszym znajdującym się na przejściu.
          Jeśli pieszy znajdujący się na przejściu ma pierwszeństwo przed kierowcą to znaczy że przepisy już teraz dopuszczają, że pieszy nie musi wyczekać na 5 minut bez samochodu tylko musi wejść i kierowca dojeżdżający do przejścia musi się zatrzymać.

          • 3 3

          • jest zakaz wchodzenia pod pojazdy

            ale droga wolna jeli chcesz

            • 0 0

        • Jest nakaz jazdy jazdy z taką prędkością by nie narazić pieszego wchodzącego lub będącego na przejściu na niebezpieczeństwo.

          źródło: Definicja znaku drogowego D-6

          czyli jest nakaz jazdy nawet 3kmh jeżeli sytuacja tego wymaga.

          • 3 6

    • no i co z tego co łatwiej. co to ma do tematu

      • 4 3

  • (3)

    ile ja widziałem notatek policji o tym że pieszy "wtargnął" na jezdnię, na swoim zielonym..... obu wam to się nigdy nie stało

    • 8 4

    • www

      jest jeszcze jeden przypadek przypadek najsztuba

      • 0 0

    • czyli na całym świecie się fałszuje wszystkie dane (1)

      i zyjemy w jednym wielkim martixie gdzie wszystko jest nieprawdziwe,
      aha, i wszyscy jadą autostradą od prąd, a twój kapelusz z folii aluminiowej prawdę ci powie

      • 2 1

      • czytasz i nie rozumiesz

        nie na całym świecie
        tylko w naszym polackim grajdole
        od świata się odtenteguj
        daje radę, generalnie, to my tu u nas mamy problem

        z tobą, m.in.

        • 0 0

  • przerzucanie odpowiedzialności (7)

    Wg mnie proponowana zmiana przepisów idzie w złym kierunku, przerzucając na kierowców odpowiedzialność za obserwację nie tylko drogi przed nimi, ale i okolic przejść dla pieszych, które nie zawsze są dobrze widoczne nawet w dzień. Wystarczą śmietniki, krzaki, czy drzewa, nie mówiąc już o zaparkowanych (nieprawidłowo, ale jednak) innych autach. Poruszając się po drodze nawet w strefie 30, kierowca musi przede wszystkim monitorować drogę. Znacznie trudniej monitorować chodniki przy prędkości 30 km/h, niż przy prędkości pieszego 4-5 km/h rozejrzeć się po ulicy, czy nic nie nadjeżdża. Wielu pieszych nie potrafi ocenić drogi hamowania nawet prawidłowo jadącego auta i pakuje się na przejście, powodując niebezpieczną dla siebie sytuację. Jeśli nie będzie szerokiej kampanii informującej pieszych, że mają obowiązek bezwzględnie zachować szczególną ostrożność i nie wolno im wchodzić na przejście pod nadjeżdżające auto, będą kolejne wypadki. Wmawianie pieszym, że mają pierwszeństwo niestety powoduje u wielu z nich wyłączenie wyobraźni, a to jest po prostu niebezpieczne.

    • 16 5

    • (1)

      Pieszy też powinien dbać o swoje bezpieczeństwo.

      • 2 1

      • jest bezbronny? uzbroić!

        rozdać pieszym broń

        co najmniej widły

        • 0 0

    • jak widac asz problemy z jazda autem wiec powinni ci odebrac prawko i kup sobie hulajnoge elektryczną (2)

      • 5 10

      • wytłumacz jaki problem jest z autem gdy kilkaset osób rocznie pod nie wchodzi z własnej winy (1)

        chętnie usłyszę twoje wynurzenia na ten temat

        • 9 2

        • Ja ci odpowiem

          Taki jest problem, ze kilkaset osob rocznie potracanych przez lamiacych przepisy kierowcow aut doznale uszczerbku na zdrowiu.

          • 2 1

    • (1)

      To jak zbliżasz się do przejścia gdzie nie ma wystarczającej widoczności, to zwalniasz lub się zatrzymujesz. Gdzie tu widzisz coś niewykonalnego?

      • 1 6

      • A gdzie ty widzisz coś niewykonalnego w zatrzymaniu się przed wejściem na ulicę

        na której jesteś gościem?

        • 3 1

  • Oswietlenie na przejsciach dla pieszych.... (2)

    ...lub doświetlenie. Tylko tyle nam trzeba żeby poprawić bezpieczeństwo. A nie ... jakieś przywileje dla pieszych . Pieszych trzeba szkolić i edukować a nie uprzywilejować .

    • 2 3

    • (1)

      "tzw. wtargnięcia pieszych na jezdnię, stanowiły 0,43 proc."

      "85 proc. kierowców przekracza ograniczenie"

      to kogo niby trzeba edukować?

      • 3 0

      • pieszym rozdać by broń...

        • 0 0

  • czekam na pierwszeństwo przejścia na przejeździe kolejowym (3)

    • 60 19

    • a ja na zakaz pisania komentarzy przez czubków (1)

      • 6 27

      • "się nie da"
        nie było by żadnych komentarzy
        w ogóle

        • 0 0

    • W punkt.

      • 14 7

  • Teraz to dopiero będzie się działo (6)

    Czarna kurtka,kaptur na głowie,słuchawki w uszach i smartfon w ręce ....
    Czemu mnie zabił,potrącił ??? Przecież mam pierszenstwo,a do tego level hard-nieśmiertelność !

    • 112 57

    • (2)

      Ale znaki są niebiesko-białe, a pasy białe. Ale idioci nadal będą twierdzić, że na przejściu dla pieszych nie spodziewali się pieszego.

      • 9 4

      • (1)

        tzn palancie w nocy albo śnieżnej zadymce ile mają jechać auta 5 km/h bo d**il zakochany w telefonie nie wie co prawo nakłada na niego przy przechodzeniu przez ulicę?To samochód przejeżdża przez chodnik czy pieszy i**ota przez jezdnię?

        • 1 1

        • do bluzgającego słomobutnego chamidła: tak, jak nie widzą, mają nawet stanąć
          aż zobaczą

          • 0 0

    • (2)

      Co mają słuchawki lub smartfon do widoczności pieszego? Jak słucha muzyki, to trudniej Ci się zatrzymać i mu ustąpić?

      • 6 6

      • może nie trudniej, ale pieszy wyraźnie wysyła sygnały, gdzie ma ostrożność

        i szacunek dla swego życia oraz szacunek do innych użytkowników

        • 1 4

      • Wtedy pieszy nie zachował szczególnej ostrożności.

        • 6 2

  • Pieszy nie jest bezpieczny na chodniku, a co dopiero na przejściu dla pieszych przez jezdnię. (1)

    Ostatnio w Sopocie kobieta idąca po chodniku została zabita przez kierowcę jadącego, jak to w Sopocie, po chodniku. Zgodnie z obowiązującym prawem o ruchu drogowym chodniki nie są przeznaczonego dla ruchu kołowego, skąd więc am rozpędzony samochód? Zamiast wymyślać nowe przepisy, należałoby zacząć egzekwować już obowiązujące.

    • 2 0

    • normalne

      bo to zła (stara) kobieta była

      • 0 0

  • absurd

    "Pieszy z pierwszeństwem, gdy wchodzi na pasy" nienormalne- a co , kierowca , wcześniej mógłby go przejechać, gdyby pieszy nie miał pierwszeństwa?

    • 0 0

  • cieszmy się Rumunami, tak prędko odchodzą

    każdy Rumun ma ode mnie pierwsze piwo gratis

    bo gdyby nie oni to my byśmy byli i pod tym względem najgorsi w okolicy

    • 0 0

  • Zaaaaaa

    Jestem za , niech mają ludziska coś z tej demokracji przynajmniej na przejściu pierwszeństwo.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Firma Walder to trójmiejski przedstawiciel:

 

Najczęściej czytane