• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pojedziemy London Taxi?

BaWo
24 czerwca 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Taka taksówka, tyle że pomalowana na czarno, to jeden ze znaków charakterystycznych Londynu. Ta ma barwy warszawskiej korporacji Wawa Taxi. Czy podobnymi autami będziemy jeździć w Trójmieście? Taka taksówka, tyle że pomalowana na czarno, to jeden ze znaków charakterystycznych Londynu. Ta ma barwy warszawskiej korporacji Wawa Taxi. Czy podobnymi autami będziemy jeździć w Trójmieście?

Czy wzorem Brytyjczyków przesiądziemy się do klasycznych "London Taxi"? Takie, jakie niektórzy wypożyczają do ślubu? Dotąd wydawało się to niemożliwe. Teraz może być jednak zupełnie inaczej.



Modelowa londyńska taksówka powstała w 1948 roku. Wtedy to Austin postanowił pójść pod prąd i wbrew nowym pomysłom stylistycznym, nakazującym projektowanie coraz niższych i dłuższych karoserii, dalej budował wysokie samochody. Wbrew obiegowej opinii, takie podejście nie było wcale podyktowane konserwatyzmem, lecz zwykłą praktycznością.

Wysokie, solidne nadwozie na ramie, pozwalało komfortowo przewieźć pięciu pasażerów i bagaż. Kierowca - tak jak niegdyś szofer - był bezpiecznie oddzielony od klientów, a mocne zawieszenie składające się m.in. z resorów piórowych oraz prosty, niewysilony silnik, pozwalały na bezawaryjne, milionowe przebiegi.

Od tamtego czasu minęło ponad sześćdziesiąt lat. Mimo to współczesne London Taxi budowane są według tej samej recepty. Nowocześniejsze jest tylko nadwozie - przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i wykonane z lekkich materiałów.

Silnik współczesnych London Taxi spełnia normy toksyczności Euro 4. Dalej jest to jednak niewysilony diesel, pozwalający na przejechanie bez remontu nawet dwóch milionów kilometrów.

Po Wielkiej Brytanii jeździ obecnie ponad 30 tys. takich pojazdów. Kolejne kilka tysięcy porusza się też po byłych koloniach, gdzie obowiązuje ruch lewostronny, oraz...USA i Niemczech. Tamtejsze taksówki to znane nam dobrze przekładki. Amerykanie i Niemcy docenili zalety konserwatywnego pojazdu tak dalece, że nie wahali się zainwestować w modernizację.

To z kolei skłoniło Brytyjczyków do odejścia od tradycji. W końcu jest kryzys, a auta muszą się sprzedawać. W ten sposób powstała kontynentalna odmiana London Taxi, która pojawiła się na rynku jesienią ubiegłego roku. Wiosną pod Warszawą powstało przedstawicielstwo London Taxi promujące to auto w Polsce. Kilka tygodniu później pierwsze 50 sztuk trafiło do warszawskiej firmy Wawa Taxi. W tym tygodniu warszawskie auta zaprezentowano w Trójmieście.

- Nikt nie stworzył lepszego narzędzia do zarobkowego przewozu osób od London Taxi - mówi Jacek Kurowski, zajmujący się promocją londyńskich taksówek w Polsce.
- To w tej branży jak wzór metra. W dodatku wielokrotnie trwalszy od normalnych samochodów i kosztujący tylko około 130 tysięcy złotych. Dlatego nie mamy problemu ze zbytem. Gdybyśmy dodatkowo dysponowali flotą używanych samochodów sprzedalibyśmy je na pniu.

Jak twierdzi Kurowski, promocja London Taxi w Polsce potrwa około sześciu lat. Jeżeli do tego czasu się przyjmą, zmienią całkowicie wygląd polskiego rynku przewozów osobowych. Bo London Taxi, w przeciwieństwie do normalnego samochodu, może jeździć 24 godziny na dobę.

Zdaniem przedstawicieli London Taxi, zwykły rachunek ekonomiczny wymusi na taksówkarzach zakładanie w miejsce dotychczasowych zrzeszeń, spółek prawa handlowego. Taki model rynku usług taxi funkcjonuje m.in. w Niemczech i USA. Jeśli tak stanie się u nas, z takich spółek za kilka lat, wyrosną trzymające ścisłe standardy typowe firmy taksówkowe, zatrudniające po prostu szoferów.
BaWo

Opinie (41) 3 zablokowane

  • brzydkie to jak cholera (3)

    mam nadzieję, że żadna firma tego nie kupi w Trójmieście

    • 18 30

    • (2)

      jeśli będą BIAŁO-ZIELONE to mogą być

      • 3 1

      • (1)

        Chyba niebiesko - żółte :p

        • 1 1

        • chyba nie

          • 0 0

  • brzydkie ale praktyczne, to sie liczy

    • 23 4

  • Lepsze sa prawdziwe londynskie taksowki

    a nie jakis nowoczesny tandetny gniot. Czemu kiedys wszystko bylo lepsze i ladniejsze? ;)

    A ta taksowka to prawie jak polska Syrena. Na ramie, z resorami, pomiesci piec osob, niewysilony silnik ;)

    • 3 12

  • a jak tam z cenami ?

    Pewnie 10 zl za trzaśnięcie drzwiami i 5 zl za km

    • 18 1

  • Tylko

    Tylko 130 tys zł...heh

    • 12 2

  • W sumie to jest tak (2)

    Prędzej na rynku trójmiejskim powstanie nowa firma bo starzy ubecy złodzieje złotówy... nie dadzą ani grosza na nowe auto. oni wolą rżnąć pasażerów na kasie żyć za swoje milicyjne emerytury. za to w Kopenhadze same nowiusieńkie limuzyny. MB E320 CDI C230 CDI ML 320 CDI, BMW 520 D, itd... ale te londyńskie landary będą hitem!

    • 10 6

    • (1)

      ile kosztuje 1 km w Kopenhadze, a ile w trójmieście.Jak będą takie same stawki za przejazd to i u nas będą jeżdzić przyzwoite taksówki.Cena samochodu tam i tutaj jest podobna.

      • 1 2

      • Z tego co wiem to w Danii samochody sa najdrozsze na swiecie. Obowiazuje podatek w wysokosci 220%

        • 1 0

  • (1)

    ja być w london ostatnio i tam troche mieszkac ... i ja widziec te taksufki barco fajna sprawa, fszystkie takje same to nie moszna sie pomylic i wsionść do private kar, i to jest izi w pszemieszczaniu sie po city... pomiendzy pracom a zmyfakiem

    • 11 7

    • hahahahaha

      spent mani on dzifki

      • 2 1

  • (2)

    "Bo London Taxi, w przeciwieństwie do normalnego samochodu, może jeździć 24 godziny na dobę" - a to ci niespodzianka!!!
    Czyli, że mój samochód też nie jest normalny, bo da się nim bezproblemowo jeździć 24h. Dobre....

    • 8 2

    • bo to jest sztuka marketingu!

      • 0 1

    • Po jaką cholerę taksówka ma jeździć 24h? ma nią jeździć trzech kierowców na zmianę?

      • 0 0

  • dobry pomysł (1)

    czy pomysł się przyjmie to tylko zależy od taksówkarzy, bo ktoś musi te 130tys zł wyłożyć. osobiście jeździłem taką taksówką w Anglii i to świetnie się sprawdza, taxi jest duże przestronne i zapewnia bezpieczeństwo kierowcy zarówno finansowe (nie da się wysiąść bez zapłacenia) jak i własne. czas zweryfikuje

    • 5 1

    • Żaden taksówkarz nie będzie wykładał kasy...

      Żaden taksówkarz nie będzie wykładał kasy... właściciel tej korporacji kupuje je na firmę i zatrudnia kierowców najemników... oni nawet nie mają żadnych uprawnień ani egzaminów z topografii miasta..jeżdża nie jako taksówki ale jako "przewóz osób"

      • 0 0

  • zemsta motoryzacji

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym mieście swoją siedzibę ma Mercedes-Benz?

 

Najczęściej czytane